שלושה שבועות במונטנגרו

טיול במונטנגרו היפה, כולל טרקים מבקתה לבקתה .ובסה"כ שלושה שבועות. ספטמבר 2021.

תאריך הטיולSeptember 2021
משך הטיול3 שבועות

אחרי ראש השנה, נסענו לטיול משפחתי זוג +3 (גילאי 13, 17, 23).
המטרה היתה לעשות טרקים מבקתה לבקתה, זה אפשרי בביוגרדסקה ובפרוקלטייה אבל לא בדורמיטור.
מונטנגרו יפייפיה והמארחים בהרים מסבירי פנים.
שכרנו רכב שהיה איתנו כל הטיול, שימש למעברים בין השמורות ואיפשר לנו גמישות.

נעזרנו ב-Mapy.cz אפליקציה מומלצת לניווט בשבילים שלא תמיד מסומנים בשטח בצורה ברורה.

ביוגרדסקה

שמורת ביוגרדסקה, 4 ימי טרק בשמורה, מסלול מעגלי שמתחיל ומסתיים באגם ביוגרד, תוך הליכה מבקתה לבקתה ולינה בבקתות שפזורות בשמורה.

היום הראשון-
טיול סביב אגם ביוגרד 3.2 ק"מ, רכישת מפה בחנות שבכניסה.
הלכנו בשביל מהחנות בשמורה עד Lanista כ-4 קמ: עלייה 355 מ' ירידה 120 מ'.
לינה ב-katun בלניסטה (katun=מס' בקתות קטנות המשמשות ללינה), כולל א. ערב ובוקר אצל מארחים מקסימים (טומו ומירה).
לניסטה זו חווה באמצע הר ירוק המשקיף על העמק.

בשמורת ביוגרדסקה:
ב- Lanista,
,Mira & Tome
382-69-478-271+

היום השני-
מלניסטה לסובודו, כק"מ אחרי אגם שישקה. סה"כ 12.2 קמ, עלייה 697 מ' ו- 369 מ' ירידה.

אגם שישקו (siska) נהדר ונגלה לעין אחרי שמסיימים את העליה ומגיעים לפס.
הלינה ב cabin ב-rakovic כולל ארוחת ערב, בוקר וכריכים לדרך.
Stefan & sanya
382-67-342-690+

יציאה מ- racovic,
הלכנו ל- crna glavika ומשם ל- crna glva, הפסגה הגבוהה בביוגרדסקה. אח"כ הליכה לאגם pesica המדהים ומשם לארוח אצל eko katun varniak (מקום מתויר יחסית שיש בו מספר בקתות לארוח), צמוד לאתר הסקי.
סה"כ הליכה 13.8 ק"מ, 857 מ' עלייה ו-753 מ' ירידה.

היום הרביעי-
יציאה מ- eko katun varniak
וחזרה לחנות שבשמורה ולרכב, סה"כ 10.5 ק"מ, עליה 224 מ', ירידה 854 מ'.
נסיעה לז'בליאק, אחרי שהודינו לאלכסנדרה מהפארק על הסיוע בתכנון הטרק:)

דורמיטור

שמורת דורמיטור
למרות גודלה המרשים של השמורה והמסלולים הרבים שבה, היא לא מתאימה לטרקים מבקתה לבקתה אלא בעיקר לטיולי יום (אלא אם מאורגנים לשינה באוהלים או בבקתות הרים בשק"שים). לכן, ממליצה ללון בבקתה בז'בליאק או במלון לכל ימי הטיול.

היום הראשון-
הלכנו מהכניסה לשמורה לאגם חמוד jablan jezero.
474 עליה מ' ו-474 ירידה מ'.
12.7 ק"מ סה"כ.

היום השני-
עלינו להר bobtov kuk מהגבוהים במונטנגרו 2,523 מ', מסלול של 10 ק"מ הלוך וחזור, כ-1000 מ' עליה וכ-1000 מ' ירידה המתחיל ב- sedlo.
מומלץ להגיע מוקדם כדי למצוא חניה (מסתבר שההר הזה הוא אטרקציה) וגם בשל אורך המסלול, לוקח כ-8-9 שעות הלוך ושוב (כולל הפסקת צהריים) אם הולכים עד הפסגה.

בדרך ישנו מעיין נהדר למילוי מים, כ-2.5 קמ מהתחלת המסלול.

הגעה לפסגה משתלמת כי המראה הנשקף ממנה מקסים וכולל את אגם velikoskrcko jezero.
אם מעדיפים לא להגיע עד לפסגה ובכל זאת לראות את המראה המרשים, ניתן לעלות רק את החלק הראשון של העלייה אחרי הפס, להביט בנוף המרשים שנגלה ולרדת חזרה לפס.

לצורך הטיולים בדורמיטור, התאכסנו בבית מקסים ומטופח הממוקם בפאתי ז'אבליאק באזור של מרבדים ירוקים. המארח zoran אדיב ומסביר פנים ובמרחק של כ -4 ק"מ מהבית ישנו אגם חמוד להפליא.
Vila Zabljak
Zoran Bozovic
382-67-222-623+

יום נינוח:)
נסיעה עד ל-curevac תצפית על נהר הטארה והליכה במסלול מעגלי קצר. אח"כ נסיעה לאגם השחור המאוד מתויר crno jezero, שבכניסה לשמורת דורמיטור (הליכה של כק"מ אחרי הכניסה לשמורה), שם בילינו עד אחה"צ ליד הברווזים.
בוילה ז'בליאק עשינו גם את עצירה ומנוחה ביום כיפור.

פרוקלטייה

7 ימים בשמורת פרוקלטייה תוך הליכה מבקתה לבקתה.

היום הראשון-
נסענו לשמורת prokletije, נסיעה של כ-3 שעות מז'בליאק והגענו ל- gusinje.
התאכסנו אצל bungalos maya karnafil (מקום מתויר)והלכנו 2 ק"מ במעלה הנחל ובמורד הנחל.

היום השני-
הליכה ל vusanje דרך היער. ניתן ללכת דרך karnafili שזו פסגה  בגובה כ- 2,100 מ' אבל ירד גשם משמעותי והעדפנו ללכת דרך היער מרחק של כ-9 ק"מ, כ- 550 מ' עליה, כ-770 מ' ירידה.
התאכסנו אצל vuthaj ako katun vusanje.

היום השלישי-
יצאנו מ ako katun vusanje vuthaj.
ומשם הלכנו ל- plav. ישנה דרך שעוברת בין כפרים וישנה דרך שעוברת בהרים. אנחנו בחרנו ללכת בין כפרים עד ל-plav מרחק של 14.5 ק"מ. 250 מ' עליה, 250 מ' ירידה.
התאכסנו במלון במרכז plav -
Apartmani ampiente
באופן אישי ממליצים להתאכסן בפאתי העיר ולא במרכזה.
אכלנו ב- plav במסעדה בשרית קטנה וחמודה מתחת למלון - maka.

היום הרביעי-
יצאנו מ- plav לצפון מזרח לשביל פסגות הבלקן, עזבנו את השביל די מהר ועברנו לשביל אופניים. אחרי 3.3 ק"מ מהמלון יש פניה קטנה שמאלה שמובילה לשביל אופניים. (ניתן גם לבחור ללכת על שביל פסגות הבלקן).
סה"כ הלכנו 13.7 ק"מ, עליה 886 מ, ירידה 115 מ.
התאכסנו בהר אצל samel's cottage, נשקף משם נוף מקסים ובני הזוג המארחים נעימים ואכפתיים.
טל'
382-69-988-129+

היום החמישי-
יצאנו מ- samel's לכוון דרום עד לאגם hridsko jezero, אגם יפהפה, מהיפים שראינו. משם המשכנו מזרחה  דרך שביל אופניים עד הפס וירדנו לעמק לכוון babino polje. סה"כ 13 קמ, 460 מ' עליה ו 550 מ' ירידה. הבקתה שהזמנו בבוקינג, למרבה הצער, היתה נעולה (מבלי שעידכנו אותנו) ואילתרנו לינה במקום חליפי באזור.
ההמלצה שלנו היא להמשיך עוד קצת עד babino polje ולישון שם אצל משפ'   music- Nadira & Elzana (התארחנו אצלם לארוחה מחרת).

היום השישי-
בבוקר יצאנו מהבקתה והגענו לחווה של משפ' music לארוחת בוקר מאוחרת נדיבה ומפנקת.
משם עלינו חזרה
לבקתת Samel's,  שמונה ק"מ סה"כ 250 מ' עליה ו- 250 מ' ירידה.

היום השביעי-
יציאה מ samel's לכוון plav עלינו לכוון דרום מערב, ומשם ירדנו ל plav דרך היער.
סה"כ 16 ק"מ, 390 מ' עליה, 1170 מ' ירידה.עברנו נופים יפים ממש ועצרנו בבקתת מחסה לעצירת תה.
לינה ב- bungalos prokletje וארוחת ערב במסעדה שליד (לא מומלצת).

לקראת חזרה

בדיקת pcr לקראת החזרה הביתה עשינו דרך moj lab בעיר חמודה שנקראת ctinja. יש להם כמה סניפים במונטנגרו -

התאכסנו בדירה שנמצא מרחק הליכה מהמעבדה אצל casacalda, שענה על הצרכים.

לקראת סיום, נסענו לחצי יום לסיבוב ב Budva ומשם ליומיים מנוחה באזור Naygushi.
התאכסנו בבקתה מבודדת ומתוקה.
אשת הקשר- מילנה (דרך בוקינג)
382-69-346-576+
למילנה יש גם מסעדה חמודה בעיירה.