מונטנגרו לצעירים

שלושה חברים בני 22, יצאנו לטיול של 8 ימים במונטנגרו, עם כוונה למצות את כל מה שיש למדינה להציע. התכנון הכללי היה לשלב בין טבע ונופים לחופים וחיי לילה בכיוון של 5 ימי טבע ונופים והשאר נופש.

תאריך הטיולAugust 2019

מידע כללי וטיסות

נחתנו בפדגוריצה אחרי קונקשן באתונה.
הקונקשנים היו יחסית ארוכים (5-7 שעות) אז ניצלנו את הזמן ללכת לים בארטמיס בהלוך, ולאקרופוליס בחזור. עקרונית צריך לחזור לשדה שעה וחצי לפני ההמראה, בפועל הבידוק והמסביב לקחו משהו כמו רבע שעה.

רכב

השכרנו רכב קטן דרך אוטו שי, כ-2000 שח סהכ (כולל 3 נהגים). התחבורה הציבורית במונטנגרו לא מאפשרת טיול מספק ללא רכב ולכן מומלץ מאוד.
הכבישים כולם דו-סטריים ומפותלים מאוד, המהירות המותרת נמוכה. שווה לפתוח ווייז למשטרות, יצא לנו לראות לא מעט, והווייז דייק.

חניות - בכפרים אין בעיה בכלל, בערים הגדולות (זבליאק, ניקשיצ' ובחוף) מחלקים דוחות ולכן שווה לוודא טוב לפני שחונים. בכל אופן עדיף להתייעץ עם בעל ההוסטל, בד"כ נותנים פתרון טוב.

דלק - זול יחסית, משהו כמו 1.3 יורו לליטר.

מלונות

אפרט בהמשך מקומות מומלצים, אבל בעקרון בחרנו לא להזמין מלונות מראש (חוץ מהלילה הראשון) כדי לשמור על גמישות, החלטה שהתברר כמוצלחת ומתאימה לאופי כזה של טיול.
השיטה הייתה להבין מה האזור המרכזי ולחפש בבוקינג / כל כלי אחר הוסטלים או דירות שנראות טוב.
לא ישנו בלינה משותפת ובמלונות בכלל.
ככלל - מקום לינה עלה כ30-40 יורו בכפרים ו60-90 יורו בחוף.

אוכל וביגוד

האוכל מאוד זול, ארוחה משביעה לשלושה בפחות מ-20 יורו בכפרים ו-30 יורו בערים. לא יותר מידי מגוון, אבל לגמרי בסדר.

מבחינת מזג אוויר, היה נעים מאוד. בצפון ובהרים אפילו קריר בלילות ובבקרים. בחוף יותר חם.
סה"כ, ביגוד קצר עם כמה בגדים ארוכים יספיק לגמרי.

היום הראשון - נחיתה בפדגוריצה ואגם סקאדר

נחתנו ב-2:30 בצהריים, לקחנו את האוטו וסים מקומי (5 יורו 500 ג'יגה) ויצאנו לאגם סקאדר הקרוב יחסית.
עשינו סיבוב עם האוטו, נסענו לתצפית ועצרנו לאכול במסעדה על שפת הנהר. מקום מאוד יפה וקליל. מאפשר נחיתה רכה והתחלה ברגוע.
בסיום נסענו להוסטל Ethno village Skadar. מקום יפה ושקט על הנהר (38 יורו), הבחור שם משכיר גם סירות, סוסים וטרקטורונים.
במפה מסומנת דרך חצי סלולה עם תצפית יפה מאוד על הפרסה בנהר.

היום השני - ביורדסקה גורה לנהר טארה

התחלנו בנסיעה ארוכה לפארק הלאומי ביורדסקה גורה.
נסיעה יפה מאוד לאורך הנהר. בדרך עצרנו לטבילה קצרה במים הקפואים.
בפארק, אחרי ארוחת בוקר טובה וזולה ליד האגם והתייעצות עם מרכז התיירים, החלטנו לעלות לפסגה הסמוכה.
מסלול יפה של 7 ק"מ לכיוון. בקצב סביר לוקח כ-4 שעות עלייה, וכשעתיים ירידה.
למזלנו, חקלאי נחמד שעבר עם טרקטור הציע לנו טרמפ בעגלה וקיצר לנו כמעט את כל הדרך למעלה.
קצת לפני הפסגה, מגיעים לבקתות אירוח (Katuns) ומסעדה קטנה (לזוגות, מומלץ לסגור שם לילה מראש, יש ביקוש). עצרנו לבירה קרה והמשכנו לתצפית יפה בפסגה. ירדנו חזרה לאוטו ואחרי קצת זמן באגם התחלנו בנסיעה לנהר הטארה וגשר טארה.
אחרי ארוחת ערב באזור הגשר חיפשנו מקום לישון.
מצאנו סוג של אתר מחנאות - Camp Kljajevića Luka, עם מסעדה ובר מגניבים, אבל חדרים ללא חשמל ומקלחות משותפות.

היום השלישי - נהר טארה והתחלה של שמורת דורמיטור

אחרי ארוחת בוקר במסעדה של המחנה, עשינו את האומגה, שיוצאת מהמחנה (יש שם כמה אומגות באזור).
התחלנו בנסיעה לפארק דורמיטור, לאגם השחור.
עשינו את המסלול שמקיף את האגם שבמהלכו גם נכנסנו למים. מסלול קליל עם נוף יפה.
בזבליאק הלכנו להתייעץ עם מרכז התיירים, שבו גם קנינו מפה למחרת, מאוד עוזרים ואינפורמטיביים.
משם נסענו לבקתה מטורפת ממש קרוב לזבליאק.
הבקתה קצת יקרה, אבל הייתה מדהימה, והבעלים מילי נחמד מאוד.
הבקתה חדשה לגמרי, אנחנו היינו האורחים הראשונים, יש אחלה נוף וכל הציוד חדש ומוקפד.
Etno selo Smrcevo Brdo.

היום הרביעי - בובוטוב קוק, אגם פיבה וניקשיצ'

יום ארוך ואינטנסיבי מאוד שהספקנו בו המון.
התחלנו את היום בנסיעה קצרה ל- Sedlo, משם מתחיל הטיפוס לפסגה הגבוהה במונטנגרו - בובוטוב קוק (Bobotov Kuk - Боботов Кук).
הטיול עצמו יפה מאוד ומומלץ למטיבי לכת.
המסלול לא קל, במיוחד לקראת העלייה לפסגה.
חשוב לקחת נעלי טיולים, הרבה מים, כובע וקרם הגנה.
המסלול כולל עלייה תלולה, והליכה על צלע הר וצוקים, לכן מומלץ עם מקלות הליכה.
סך הכל, לקח לנו בקצב טוב 3 וחצי שעות עלייה, ו3 שעות ירידה.

משם נסענו לאגם פיבה (Piva). דרך מטורפת עם נוף משוגע. חובה גם אם לא עושים את הטרק לבובוטוב קוק. כביש P14.

אחרי תצפית קצרה על האגם, הגענו למסעדה מגניבה (Zovono), עם אחלה אווירה, שבנוסף מציעה גם השכרת סירות באגם.
אנחנו השכרנו קאנו (15 יורו לשעה) בשקיעה, מים קרים וטובים לשחייה, אחרי הטיול המעייף. מומלץ.

משם המשכנו בנסיעת ערב לניקשיצ' (Niksic). עיר גדולה יחסית, עם הרבה צעירים ואחלה חיי לילה.
מצאנו דירה מעולה וזולה (30 יורו), במיקום פצצה.
Park apartments.
לשים לב לחנייה, אנחנו קיבלנו דוח.

מילה טוב על הניקצ'יצ'ים, והמונטנגרים בכללי, אנשים זהב שממש מחפשים לעזור, ויעזבו הכל כדי שתמצא מה שאתה צריך.

בניקשיצ', יצאנו בערב לכיכר המרכזית של העיר, מלא ברים ואווירה טובה. ממליצים על Blues Brothers Bar והפיצריה שליד.

היום החמישי - לובצ'ן וקוטור

אחרי ארוחת בוקר בניקשיצ' נסענו לפארק לובצ'ן.
יכול ליהיות שיש מה לעשות שם, אנחנו עוד היינו עייפים מהיום הקודם, ולא השקענו יותר מידי מאמץ בלחפש אטרקציות.
סך הכל נראה מקום תיירותי יותר, יש עלייה לתצפית/ מוזיאון שעולה קצת כסף והנסיעה מאוד ארוכה ומפותלת ולא בטוח ששווה את זה.

משם המשכנו לקוטור, תצפית יפה ברכב על המפרץ. הדרך יפה ומפותלת (כביש P1) שווה לעצור באחד המפרצים לתצפית.

הגענו לעיר קוטור והתחלנו לחפש מקום לישון.
חייב לישון בעיר העתיקה, שם הכל קורה, כל חיי הלילה והפאבים ובכללי אווירה טובה ועיר יפה.

יש המון דירות בעיר העתיקה, אנחנו ישנו ב- Royal House והיה אחלה.
זו עיר תיירותית אז המחירים קצת יותר גבוהים.
בעל הדירה הציע חניה בחניון מסודר, הצעה שהשתלמה מאוד אחרי שבבוקר ראינו שכל המכוניות ברחוב קיבלו דוחות.
בקוטור הסתובבנו בעיר העתיקה מבר לבר. אחלה עיר ואחלה אווירה.
בגדול יש את המבצר בקוטור שנראה יפה וממליצים לעלות אליו בשקיעה, אנחנו לא עלינו.

היום השישי והשביעי - חופים ובודווה

ביום השישי הסתובבנו בין כמה חופים, המומלץ שבהם Bajova Kula שליד קוטור.
מומלץ להביא מגבות לחופים, לוקחים הרבה כסף על כסאות.
את רוב הזמן העברנו בבודווה.
עיר של צעירים ותיירים, הרבה ברים ופאבים, קזינו ואחלה ים.
מומלץ לשבת בברים/ מסעדות בעיר העתיקה, ולצאת להסתובב ברחוב הראשי על הים, איפה שכל המועדונים.
הקזינו במלון Avala מומלץ, אוכל ואלכוהול חופשי, ואחלה חוויה.
במהלך היום, שווה ללכת לחוף Mogran Beach, חוף יפה עם הרבה צעירים ואחלה מסאז' למעוניינים.
בנוסף עשינו שיט בשקיעה עם מוריס, בעל סירה מקומי, שלקח אותנו לראות את סווטי סטפן (Sveti Stefan), ולשחות במערה נחמדה בים.
בבודווה ישנו ב- Alexić apartments, מקום נחמד וזול יחסית בעיר העתיקה, עלה 88 יורו.
וב- M palace, שהיה ברמה גבוהה יותר ועלה בהתאם. שניהם במיקום טוב מאוד, מרחק הליכה מכל מה שצריך.

במהלך השהות בבודווה, החננו את הרכב ברחוב צדדי וצר, שמותר לחנות בו, שווה לשאול את בעל הדירה בעניין.

• אפליקציה לכל הפארקים בלאומיים של מונטנגרו, עוזרת מאוד גם במסלולים וגם למצוא מרכזי תיירים - National Parks of Montenegro
  • להוריד מפות אופליין ב- Google Maps. למרות הסים המקומי, ברוב הדרכים אין אינטנרנט בכלל וזה מסדר את העניין.
  • SplitWise - אפליקציה לחלוקה של ההוצאות המשותפות, חוסך את ההתחשבנויות המעייפות.
  • לשמור את הכרטיסים לפארקים הלאומיים, לפעמים צץ פקח שבודק.
  • להביא כבל אוקס, ושקע הטענה כפול לרכב. משדרג את הנסיעות הארוכות.