טרק בשמורת טאבן בוגד - 5 ימים

טרק קל באורך 5 ימים ברכס הרי האלטאי המונגולי המשלב הליכה במתאר נוף מדברי ואלפיני ו(כמעט) טיפוס למלצ׳ין פיק.

תאריך הטיולJuly 2019
עונה מומלצתסוף מאי - סוף ספטמבר

הקדמה ופרטים טכנים

הפארק הלאומי טאבן בוגד במערב מונגוליה הוא אחד האיזורים היפים במדינה. הוא מכיל פסגות מושלגות (הגבוהות במונגוליה) ונופים אלפיניים ומדבריים.

הטרק כולל הליכה של 5 ימים. ההליכה קלה ומישורית ברובה בדרכים רחבות , וכמו כן יש גמל הסוחב את הציוד במשך כל הדרך לכן הייתי מגדיר את הטרק בדרגת קושי די קלה. החלק האתגרי היחיד הוא טיול הצד למלצ׳ין פיק. הטיפוס למלצ׳ין פיק איננו טכני ולא מצריך ציוד מיוחד.

ועכשיו לפרטים הטכנים:
▪️מרחק: 89 ק״מ
▪️משך הטרק: 5 ימים
▪️תקופה: תחילת יולי 2019
▪️רמת קושי: קל - בינוני
▪️אופי המסלול: חד כיווני

▫️עונה: ניתן לצאת לטרק מסוף מאי עד סוף ספטמבר - תחילת אוקטובר . תצפו לשלג (וייתכן שרב) במקומות הגבוהים בתחילת/סוף העונה.

▫️סוכנות טיולים: אנחנו סגרנו טיול של 13 יום במערב מונגוליה דרך קזחי בשם טאסקין המנהל סוכנות קטנה הנקראת Western Altai tours. הטיול כלל 5 ימים טרק ולאחר מכן ואן צמוד וטיול באגמים היפיפים. היינו 6 אנשים והעלות הייתה 166$ לאדם. המחיר כלל : איסוף משדה התעופה באולגי ישירות לשמורה , גמל צמוד לנשיאת ציוד + 2 מדריכים במהלך הטרק (דבר מחייב על פי חוקי השמורה), פרימטים צבאיים ונהג צמוד עם ציוד מלא + דלק לשבוע לאחר הטרק. ממליץ מאוד.

▫️פרמיט צבאי: הטרק עובר באיזורי גבול הסמוכים לסין ורוסיה. יש צורך להוציא מראש פרמיט צבאי. אנחנו הוצאנו דרך סוכנות הנסיעות באולגי דרכה סגרנו את הטרק.

▫️לינה: יש להיערך ללינת שטח -אוהל, שק״ש,מזרון שטח. קיבלנו אוהל ענק מהסוכנות ששימש אותנו נפלאות. הגמל סוחב הכל (ויכול לסחוב המון).

▫️הצטיידות במזון: תאלצו לבשל בעצמכם. אנחנו עשינו את כל קניות המזון באולגי בשוק השחור והשלמות בסופר. ניתן למצוא שם הכל.

▫️עלות כניסה לשמורה: 3000 טוגריק.

▫️השארת ציוד: השארנו ציוד עם הנהג שלקח אותנו לתחילת הטרק.

▫️גבהים: אין חשש למחלת גבהים בטרק.

▫️מזג אוויר ולבוש: יש לבדוק את מזג האוויר לפני היציאה לטרק ולבוא ערוכים מבחינת מעילי גשם וביגוד חם. לנו היה מזג אוויר מצוין ובהיר. היו רק רוחות איומית שחדלו אותנו מלטפס לפסגת המלצ׳ין פיק.

▫️מים: יש מים בשפע לכל אורך הטרק. מומלץ לטהר לפני השתייה.

▫️אופציה להארכת הטרק: אפשר להוסיף יומיים - שלושה וללכת עד לאגם Khoton.

יום 0 - נחיתה באולגי ונסיעה לשמורה

נחתנו בשעה 15:30 בעיר אולגיי Ulgii. משך הטיסה מאולן באטור - כשעה וחצי. עלות 155$ לאדם.

מהשדה אסף אותנו הנהג שלנו לשבועיים הקרובים.

אולגי עיר קזחית בעלת השפעות מובהקות של מרכז אסיה. מורגש השוני מערים אחרות במונגוליה. כמו כן, הנוף הסובב את העיר הררי ומדברי.

אכלנו צהריים במסעדה טורקית טובה הנקראת Pamukale - יש להם קבבים מעולים.

לאחר מכן נסענו להצטייד ל-10 ימים הקרובים ( לטרק ולימים שלאחריו בהם סופר מרקט נורמלי לא יהיה).
התחלנו בבאזאר של אולגי. ידוע גם כשוחר השחור. יש שם הכל מהכל - פירות וירקות בשפע, מצרכים יבשים, נקניקים (חלאל למי שלא אוכל חזיר) מלא עוגיות, גז ועוד. את רוב הדברים שהצטרכנו קנינו שם והשלמות עשינו בסופרמרקט.

לקראת השעה 18:00 עם השלמת כלל הסידורים וקניות מרובות יצאנו לעבר נקודת היציאה לטרק בשמורת טאבן בוגד. משך הנסיעה מאולגיי - 5 וחצי שעות. הנסיעה יפיפיה!

בסביבות חצות הגענו לכניסה לשמורה, מהר אוהלים ולישון!

יום 1 - מהכניסה לשמורה למלצ׳ין פיק בייס קמפ

מרחק משוער: 15 ק״מ
זמן הליכה: 4 וחצי שעות.

קמנו לבוקר בהיר עם רוחות עזות.
לאחר ארגון הדברים והשארת ציוד מיותר ברכב אצל הנהג, העמסנו את הציוד על הגמל שכינינו ׳יואב׳ ויצאנו עם 2 המדריכים אל עבר מלצ׳ין פיק בייס קמפ.

לגבי ארגון התיקים:
- כל אחד מאיתנו לקח תיק יום עם ציוד אישי וביגוד ל-5 ימים
- לקחנו 2 מוצילות בהם שמנו שקשים, אוהלים, מזרוני שטח.
- מוצילה נוספת עם כל האוכל וציוד הבישול.

על הגמל העמסנו גם אוהל ענק שנתן לנו הנהג ושימש אותנו בצורה מעולה בהמשך.

ההליכה ביום זה יחסית קלילה עם עליות של 400 מטר בגובה.

נ.צ היציאה לטרק -
‏49°11′00.18″N 88°05′28.11″E

ההליכה על דרך ג’יפים ועוברת סביב עמק ירוק ופתוח.

לאחר כ-3 שעות מגיעים לאגם אלפיני מדהים (49°08′32.29″N 88°00′01.14″E) , וקצת לאחריו ישנה עלייה לסטופה בודהיסטית ממנה יש נוף מטורף לרכס מושלג.

מהסטופה (49°08′17.12″N 87°59′07.38″E) ירידה של כ-45 דקות לאורך ערוץ נחל עד מלצ׳ין פיק בייס קמפ - שוכן בגובה של כ-3100 מ׳.

נ.צ בייס קמפ-
‏49°08′59.64″N 87°56′35.5″E.

הגענו בשעת אחר הצהריים מוקדמת ואת שארית היום העברנו בביס קמפ.

יום 2 - טיול צד למלצ׳ין פיק

מרחק משוער: 13 ק״מ
זמן הליכה משוער: 5 וחצי שעות.

מלצ׳ין פיק - פסגה בגובה 4050 היא אחת מהפסגות הקלות ביותר לטיפוס ברכס האלטאי המונגולי בעיקר בשל העובדה שהטיפוס אליה בעונת הקיץ איננו טכני ולא מצריך ציוד מיוחד.

את המלצ׳ין פיק עושים כיום טיול מהבייס קמפ וחזרה ולמעשה לנים 2 לילות בבייס קמפ ברצף ומשאירים שם ציוד.

קמנו בבוקר חדורי מטרה לעלות את הפסגה. היה יום בהיר להפליא. ההליכה מהבייס קמפ מתחילה לאורך נחל הצמוד לקרחון שמגיע עד לבסיס ההר (כ-45 דקות). משם מתחילה עלייה רצינית ותלולה על דרדרת אבנים עד לפסגה.

הטיפוס לא היה קשה במיוחד אך ככל שעלינו החלו לנשוב רוחות שגברו וגברו ככל שעלינו בגובה. בכ-70% מהדרך לפסגה חדלנו מלעלות. הרוחות הגיעו לכ-70-80 קמ״ש להערכתי ואיימו להעיף אותנו מההר אז בצער רב החלטנו לוותר על הפסגה ולרדת למטה.
בכל אופן, הנוף היה עוצר נשימה והיה ראות מעולה לרכס האלטאי המונגולי ולהר הגבוה במדינה Khuiten. היה אפילו ניתן לראות באופק את רכס הטסאמבאגארב המרוחק לא פחות מ-220 ק״מ מהמלצ׳ין פיק.

בחזרה מטה, ממש איפה שמתחילה העלייה למלצ׳ין יש נחל שאם עוקבים אחריו מטה, הוא מגיע לנקודה ממנה אפשר לעלות לקרחון. ירדנו לקרחון והלכנו עליו בזהירות.

נ.צ העלייה לקרחון-
‏49°09′39.17″N 87°54′02.14″E

חזרנו בשעת צהריים למחנה בבייס קמפ והעברנו שם לילה נוסף.

יום 3 - ממלצ׳ין בייס קמפ ל- Tsagaan Gol + טיול צד ל׳אגם הנעלם׳

מרחק הליכה משוער: 24 ק״מ
זמן הליכה: 5+2 שעות

לאחר קיפול המחנה בבייס קמפ והעמסת הציוד על הגמל התחלנו ללכת. יום זה במגמה כללית של ירידה וההליכה בעמק ירוק להפליא ופורח. לכל אורך הדרך בצד הימני להליכה רכסים מושלגים.

מהעמק הראשון ישנה ירידה עד לעמק רחב ידיים אותו חוצה נהר גועש. בעמק זה פרוסות יורטות רבות של נוודים והמון עדרי צאן ובקר.

לאחר ירידה לעמק השני יש נקודת ביקורת של הצבא בה יבדקו שוב את הפרמיט שלכם ודרכונים. לאחר העמדה הצבאית יש גשר.קצת אחרי הגשר יש מדשאה שם הקמנו את המחנה.

נ.צ של הקמפסייט-
‏49°05′26.53″N 88°06′24.94″E

קצת לפני הירידה לעמק בו הקמנו את המחנה , זיהינו אגם אלפיני יפיפה הנמצא מעליו. אחרי שהקמנו את המחנה ופרסנו אוהלים, יצאנו לטיול צד מאולתר במטרה להגיע לאגם הנעלם החבוי בין ההרים אותו זיהינו בדרך.
הדרך לשם היא לאורך הנהר בכיוון מערב על דרך ג׳יפים. אחרי הליכה של קילומטר מגיעים למספר יורטות מעליהם גבעה ירוקה. בקצה המזרחי נחל. יש לעלות על הגבעה בצמוד לנחל (יש שביל עיזים די ברור) עד שמגיעים לאגם.
נ.צ מדויק של האגם-
‏49°04′39.25″N 88°05′19.79″E

האגם בצבע תכלת בין הרים מושלגים ומדשאות רחבות ידיים. מרהיב. היה חמים אז טבלנו במימיו הקפואים של האגם. ממליץ ללכת עד סוף האגם ולהמשיך עוד טיפה בעמק שאחריו.

יום 4 - מ- Tsagaan Gol ל- Balikti Kol דרך שיבט חארחארין

מרחק הליכה משוער: 19 ק״מ
זמן הליכה: 5 וחצי שעות

יום הליכה זה הוא קל וכולו עובר במורד נהר Tsagaan.
מה שמייחד יום זה שככל שמתקדמים עם הנהר, הנוף נעשה מנוף אלפיני ירוק לנוף מדברי צחיח. המדשאות הירוקות הופכות לאדמה סלעית ויבשה וההרים נעשים חשופים ושחורים-סגולים. אנחנו במדבר.

בשלב מסוים לאחר כשעתיים וחצי של הליכה מגיעים לאיזור עם מספר אגמים קטנים (ולא מעט יתושים) וקצת אחריהם העמק נהפך לרחב מאוד ופתוח ומהאדמה המדברית היבשה צצים להם אלפי פרחים סגולים. מראה מדהים.

לקראת סוף ההליכה, ישנה עלייה קטנה למקום הנקרא שיבט חארחארין בו יש חריטות אבן עתיקות. חוץ מזה, הנוף משם מהמם!
נ.צ של המקום:
‏49°06′13.76″N 88°15′49.16″E

לאחר חריטות האבן יש ירידה חזרה לנהר עד למרחב דשא ירוק ורחב בו פתחנו את האוהל:
‏49°05′55.69″N 88°17′56.01″E

יום 5 - סיום הטרק

מרחק הליכה משוער: 18 ק״מ
זמן הליכה ברוטו: 5 שעות

יום הליכה די מונוטוני. הליכה על דרך עפר בעמק רחב ידיים. הנוף ביום זה כבר מדברי באופן מובהק. ההרים חשופים והאדמה סלעית ויבשה.
בדרך חולפים על פני מספר אגמים קטנים.
סיום היום (והטרק) באגם Ddzagast . היה חם אז טבלנו באגם ועשינו מקלחת של סוף טרק.
פגשנו בסוף הטרק את הנהג והעברנו שם את הלילה.
נ.צ-
‏49°04′56.66″N 88°31′07.98″E

• שימו לב שאין גישה לדברים בתיקים הגדולים במהלך היום כיוון שהכל סגור על הגמל. קחו עמכם אוכל ומעיל גשם בתיק הקטן.