3 ימים ב-Blue Goat National Park) Kokh Serkhiin Nuruu)

טיולי כוכב בשמורה מעט פחות מוכרת במערב מונגוליה במטרה לראות נמרי שלג. Mission Accomplished!

תאריך הטיולSeptember 2017
עונה מומלצתאוגוסט-ספטמבר

חיפשנו שמורה אחרת מהטאבן בוגד בעקבות העייפות ומזג האוויר. היינו צריכים למצוא עיסוק ל-5 ימים עד לפסטיבל המקומי שנערך לכבוד התיירים - Golden Eagle Festival. החלטנו ללכת לסוכנות הטיולים Blue Wolf ולראות מה יש להם להציע עבורנו.
"Now it's breeding season. You'll probably get to see a lot of animals, and if you're lucky you can see SNOW LEOPARD". קנתה אותנו, הולכים.

כללי - על השמורה

Blue Goat National Park או בשמה האמיתי Kokh Serkhiin Nuruu הוא רכס הרים הנמצא כ-150 דרומית לאולגי, וכ-14 ק"מ ממערב לכפר דלון (Deluun); יחסית קרוב בקנה המידה של מונגוליה. האזור לא מתאפיין בגבהים מרשימים או בתצורות גאוגרפיות מרשימות כמו האלטאי, אך נחשב שמורה מוגנת מכיוון שמהווה סביבת מחייה לסוגים רבים של בעלי חיים כמו: עזי הרים, יעלים, מרמיטות, סוסים, גמלים וגולת הכותרת - נמרי שלג. לפי מה שאמרה לנו הבחורה מהסוכנות, חודש ספטמבר הוא זמן מושלם להגעה לאזור, שכן זו בדיוק עונת הרבייה. אכן צדקה.

הגעה

ניתן להגיע לשמורה דרך הסוכנות, אך הדבר לטעמי לא מומלץ משתי סיבות:
1. מחיר. ניתן לעשות הכל בצורה עצמאית, ובקלות, במחיר זול משמעותית.
2. הליכה לצד הריינג'ר משמעה הספק נמוך מאד אשר בקושי מאפשר לראות חיות. החיות היחידות שראינו היו יעלים (Welcome Back Mitzpe Ramon), אך גם אותן ראינו מרחוק דרך המשקפת שלו.

בחרנו להגיע לשמורה בצורה עצמאית/חצי-מאורגנת. ואנים מקומיים יוצאים מספר פעמים בודדות לכפר Deluun מהשוק השחור במחיר 10,000 טוגרוק במקור, אך כיאה לשוק שחור - עלול לעלות. כמה שעות אחרי שוידאנו שיש ואן שיוצא וסגרנו מחיר, הגענו עם התיקים ונוכחנו לדעת שהמחיר הכפיל עצמו. בסוף סגרנו נסיעה ב-35,000 טוגרוק ל-3 אנשים עם מקומי ש"חילטר" כנהג מונית. יצאנו ב-18:00 לנסיעה שארכה כ-4 שעות.

אייבק, הבעלים של הגסט-האוס שלנו מאולגי, תיווך בינינו לבין בחורה מקומית, דוברת אנגלית רצוצה, שאיתה נפגשנו כשהגענו בלילה. היא לקחה אותנו לבית קטן בו בילינו את הלילה ואמרה שתפגוש אותנו למחרת עם נהג ועם הריינג'ר ב-10:00. קצת מאוחר, אבל "זה מה יש", אמרנו בעודנו בוהים בתמונות של הנמרים התלויות על הקירות בבית...

יום ראשון - טיול עם הריינג'ר ותצפית לשקיעה

היום התנהל לו בעצלתיים. התקדמנו אט-אט בערוץ, כשאחת לכמה דקות נעצר נורלאן, הריינג'ר, ומנסה לאתר חיות עם המשקפת החד-עינית שלו. לאחר שעתיים בערוץ, בהן עברנו כ-2 ק"מ, החליטה המפקדת שחוזרים. כמובן שלא אהבנו את הניצול המועט של המרחב העצום שלרשותנו והוחלט שניפרד כידידים. שילמנו לנורלאן על שלושה ימי שהייה בשמורה (5000 ליום) + תשלום על 3 לילות בבקתת רועים (5000 ללילה) והחלטנו להמשיך בעצמנו. הבחירה לישון בבקתה התבררה כמועילה ביותר עקב הרוחות העוצמתיות שלא שקטו לרגע וגם כמחסה מהשלג שירד בלילה האחרון.
את היום סיימנו בהליכה לעבר הרכס הקטן שניצב בין השמורה לבין דלון. שקיעה, קפה.. לא צריך יותר...

יום שני - טיול יום באזור

השארנו את התיקים הגדולים בבקתה והתחלנו את היום בהליכה מזרחה בנחל המרכזי שנשפך מול הבקתה שלנו. עלינו בפיצול הראשון צפונה בעלייה תלולה עד הגעה לאוכף ואחריו טיפוס תלול עוד יותר לעבר הכיפה שנמצאת ממזרח. דרוכים לאתר את הנמרים שלנו, הסתפקנו בצפייה במשפחת יעלים בדרך. מהכיפה יכולנו להביט מטה ולראות אגם גדול וכחול. המשכנו מזרחה על קו הרכס עד לאיתור ירידה נוחה וישבנו לנו לצד האגם (לא אזרנו עוז לטבול במים הקפואים). על מנת לחזור לבקתה ירדנו לכיוון דרום מערב בערוץ, וחתכנו בשלב מסוים דרומה לכיוון הבקתה החמימה.

יום שלישי - יגעת ומצאת, תאמין!

כמו ביום הראשון, התחלנו על בסיס הנחל המרכזי והמשכנו לאורכו עד הגעה לפלאטו בו היה אגם גדול (כ-4 שעות הליכה). אין שבילים כך שלעיתים נאלצנו לעשות מעקפים על השלוחות, אך לא היה משהו מסוכן. נחנו קצת לצד האגם ומשם עלינו בערוץ רחב בכיוון דרום מערב. לאחר ההגעה לאוכף נחשפנו למצוקים האדירים ולרוח החזקה שמגיעה מהעבר השני והחלטנו לנסות לאתר מקום נוח לירידה. עלינו צפונה והמשכנו במקביל לקו הרכס על בסיס שביל יעלים צר שהיה שם. אם תהינו בנוגע לבטיחות הדרך, הגיע שלג כדי להסיר ספק. ממשיכים בזהירות עם השביל המשכנו עד לירידה צפונה בערוץ תלול על דרדרת סלעים. בעודנו מתרכזים בלשרוד את הירידה נגלית קרן שמש בעמק הרחוק. חייב לעצור ולצלם. והנה הם, לצד רוג'ום ענק ניצבו להם שני נמרי שלג יפהפיים. לו רק הייתי חד יותר והייתה גם תמונה להמחשה, אך אלו ברחו במהרה והותירו אותנו נרגשים עד אין קץ.

חזרה לאולגי

כדי לחתום טיול מושלם, כיסתה שמיכה לבנה את ההרים בעודנו ישנים וסיפקה לנו תפאורה חגיגית לעזיבה. יצאנו מוקדם בבוקר מהבקתה והלכנו "דוך" לכיוון דלון. לקראת הסוף קיבלה את פנינו משפחה מקומית לתה ו"מטעמים" מקומיים. כשהגענו לדלון מצאנו ואן משותף שייצא בשעות הצהריים ואיתו חזרנו לאולגי שמחים ומסופקים.

• כפי שראינו, ניתן להגיע עצמאית לשמורה ביתר קלות. מאמין שנורלאן יאתר אתכם אם תישנו בשטח, אז רק צריך לשלם לו על השהייה and you're free to go.
  • ההצעות לטיולי היום היו בהתאם לטופוגרפיה שראינו במפה. כמובן שניתן לשוטט כאוות נפשכם ברחבי הרכס