מרכז ודרום לאוס

ואנג ויאנג, פאקסה ו4000 האיים. מחיי לילה סוערים לשלווה מוחלטת.

תאריך הטיולJuly 2018
עונה מומלצתהעונות המומלצות לטיול בלאוס הן ינואר-מרץ. אנחנו טיילנו ביולי,ובעקבות כך מזג האוויר שיבש לעיתים את התוכניות, שכן בדרום לאוס במיוחד מזג האוויר הוא גשום במיוחד בעונה הגשומה.

ואנג ויאנג הצעירה והתוססת

ואנג ויאנג היא עיירה קטנה שנמצאת בצפון מרכז לאוס. היא מושכת תיירים רבים מרחבי העולם בעקבות חיי הלילה המצוינים שהיא מציעה ומסלול ברים אטרקטיבי תוך כדי שייט אבובים. רבים הדרום קוריאנים שמגיעים למקום עקב תוכנית ריאליטי דרום קוריאנית שצולמה שם.

הגעה: אנחנו הגענו בואן מלאנג פראבנג בעלות של קיפ לאדם שלקח כחמש שעות בדרכים קצת מאתגרות.

לינה:
בואנג ויאנג ישנו רחוב מרכזי אחד שבו נמצאים רוב מקומות הלינה, אם כי העיירה קטנה ואפשר לישון שם בכל מקום. אנחנו ישנו בהוסטל שנקרא central backpackers hostel. חדר פרטי עם מקלחת חמה וואיפאי ומאורר ב80 אלף קיפ. נראה שבעבר המקום נהג לארח הרבה ישראלים ובעל ההוסטל יודע כמה מילים מיותרות בעברית.

מה לעשות?
1.לגונות- ישנם מספר לגונות יפות מאוד, חלקם רגועות ומרשימות וחלקם מלאות באטרקציות מגניבות. ניתן להגיע אליהם בטוקטוק או באופנוע באופן עצמאי (הדךר לשם לא קלה במיוחד ועוברת בדרך עפר שבעונה הגשומה עלולה להתמלא בוץ). אנחנו היינו בלגונה 5 ובלגונה 3, שלגונה 5 הייתה רגועה, קסומה, תכולה, פסטורלית והרבה פחות מתויירת ולגונה 3 הייתה יפה גם כן אך מאוד מתויירת, והיא כללה גם אטרקציות כגון אבובים, אומגות ומקפצות. עלות כניסה לכל לגונה כ20 אלף קיפ.
2. אבובים בנהר (TUBING)- האטרקציה המרכזית של ואנג ויאנג. במקום ישנו מסלול אבובים בנהר שאורך בערך כשעה וחצי (המסלול עצמו), ובדרך עוצרים בברים שפזורים בגדות הנחל. יש שתי חברות עיקריות שמוציאות את המסלול (הלבנה והצהובה), שבהם אתה משכיר אבוב ומקפיצים אותך לתחילתו של המסלול, ומסיומו אתה חוזר ברגל חזרה לסוכנות ומחזיר להם את האבוב, שעלות האירוע היא 50 אלף קיפ.
אנחנו יצאנו לסיור עם חברת tck amazing tours באותה עלות וקיבלנו מסלול קצת שונה (עם הקפצות לתחילת המסלול ומסיומיו), בר באמצע המסלול ואחד בסופו ומדריך מלווה. היה נחמד ואפילו המדריך היה די הכרחי מכיוון שהיינו בעונה הגשומה והזרם היה חזק, רק חבל שהמסלול היה די ריק מעוד אנשים בגלל שהחברה הזו לא כל כך מוכרת. סך הכל חוויה ממש טובה.
3. חיי לילה- חיי הלילה בואנג ויאנג ממש טובים ביחס לשאר לאוס, הודות לתיירים הצעירים ברובם שמגיעים לפקוד את העיירה. יש למקום בכללי וייב צעיר ומגניב, ומומלץ גם בזכות חיי הלילה להישאר במקום מספר ימים. שני פאבים מומליצם הינם garys irish bar והsakura bar שנמצאים באותו רחוב.
4. אוכל- האוכל בואנג ויאנג מצוין! ישנם שלל סוגי מאכלים מערביים ומקומיים טובים.
המומלצים שלי הם:
א. המקום של ויקטור (victor's place)- השניצל הכי טוב במזרח! שניצל דק מוגש עם סלט קצוץ. הרגשה של בית :) בנוסף לכך במקום מוקרן כל הזמן ברצף הסדרה חברים. אחלה מקום להעביר את הזמן.
ב. bakery bar- ארוחות בוקר מצוינות וקינוחים מושחטים וטעימים!!
ג. למען האמת אני לא זוכר את השם, אבל יש מסעדה איטלקית מצוינת עם אחת הפיצות הכי טובות שאכלתי בחיי!
5. טיפוס צוקים- ואנג ויאנג היא יעד מפורסם למטפסי הרים מרחבי העולם בעקבות הצוקים הרבים שבאזורה, שחלקם צוקים שמוסתרים על ידי "סכך" טבעי שמשמש הגנה מהגשם ומאפשר טיפוס יבש גם בעונות הגשומות. אנחנו החלטנו בעקבות המלצת חברים לטפס במועדון של אדם (adams climbing school), ביום טיפוס של מספר שעות שכלל טיפוס על 3 קירות. ראיתי בתחזית שביום למחרת אמור לרדת מבול רציני ולאחר ששאלתי את אדם אם זה בסדר לטפס ביום כזה, הוא אמר שנהייה "100% יבשים". אז באמת קיר הטיפוס היה מוגן לגמרי מן הגשם, אך מה שהוא לא סיפר לנו שהדרך על קיר הטיפוס נמשכת כחצי שעה, שחצי ממנה עוברת בשדות אורז חשופים לגשם וחצי ממנה ביער סבוך ומחליק. הטיפוס עצמו היה חוויה מאוד טובה ומאתגרת. לא טיפסתי בחיי אבל קולטים את העניין יחסית מהר, אם זאת הטיפוס הוא לא קל בכלל. רטובים אך מרוצים חזרנו לנקודת ההתחלה שם חיכה לנו אדם שבא לאסוף אותנו (יצא איתנו מדריך אחר לטיפוס עצמו) וכמובן שאיך שנכנסנו למכוניתו אמרנו לנו שאנחנו "100 אחוז יבשים". סך הכל יום כיף ומאתגר במידה הנכונה :) כל היום עלה לכל אחד כמאה ושמונים אלף קיפ.

ואנג ויאנג לא סתם מושכת תיריים צעירים רבים מרחבי העולם, ומציעה שלל אטרקציות וחיי לילה משובחים. אל תפספסו!

פאקסה וחצי הלופ

פאקסה היא עיירה קטנה הנמצאת בדרום לאוס. עיירה קטנה שממנה יוצא הלופ של רמת בולבן. היא לא אטרקטיבית יותר מדי ובאמת האטרקצייה העיקרית בה הוא הלופ של רמת בולבן.

הגעה: הגענו מסליפר שיצא מואנטיין הבירה בשעה 7 בערב והגיע לפאקסה ב7 בבוקר ועלותו הייתה כ180 אלף קיפ (כולל מיני ואן שיצא מואנג ויאנג). פאקסה משמשמת גם כעיירה למעבר גבול עם תאילנד ובמרחק של כחצי שעת נסיעה ממנה נמצא מעבר הגבול.

לינה: העיירה קטנה ומומלץ לישון במקום שיהיה קרוב לרחוב הראשי ולמשרד של miss noy שעליו אספר בהמשך. אנחנו ישנו בגסטהאוס שנקרא DD gusethouse- חדר זוגי קטן ופשוט עם מקלחת חמה ופרטית וואיפאי ב50 אלף קיפ. ממש אחלה של מקום. בנוסף לבעלת המקום ישנו משרד נסיעות קטן בהמשך הכביש לכיוון הרחוב הראשי שנקרא lao adventurer travel, שיש שם מחירים ממש סבבה לנסיעות.

אוכל: קצת מקומות נחמדים לאכול בהם לפני או אחרי הלופ:
1. daolin resturant- מסעדה מקומית פשוטה טעימה ומאוד זולה!
2. pizer bar- פאב מקומי שמיועד בעיקר למקומיים ולחברה מבוגרים אך האווירה שם ממה נחמדה וברקע שידורים של אגרוף תאילנדי.
3. ממש מול הגסטהאוס שלנו היה בית קפה קטן, שהוא בעצם פרויקט של העסקת מקומיים ולימוד אנגלית. היה טעים והאווירה הייתה רגועה וכיפית.

התארגנות ללופ:
נפגשנו במשרד של miss noy בשעה 6 אחר הצהריים לקבלת תדריך על הלופ. הבחור הוא בחור בלגי חביב שהתחתן עם מקומית ויש לו עסק של השכרת אופנועים ונסיעות בכלל. בכל יום בשעה 6 הוא עושה הסבר על הלופ לכל מי שרוצים להשכיר דרכו אופנוע. על המקומות ונקודות העצירה שהיינו בהם אספר יותר מאוחר, אך נקודה חשובה שהוא העביר לנו וחשוב שתדעו: אל תחנו את האופנועים שלכם במקומות לא מסודרים, כלומר- אם לא שילמתם על חניה אז הסיכוי שיגנבו את האופנוע או חלק כלשהו ממנו לא קטן! יש לא מעט גניבות באזור ומומלץ להיזהר ולהישמר. כמו כן יש לנעול את האופנוע (הוא מספק שרשרת ומנעול) בכל פעם שאתם חונים. עלות השכרת אופנוע אצלו היא כ50 אלף קיפ לאופנוע חצי אוטומטי וכ80-90 אלף קיפ לאוטומטי (ליום שלם). בשביל ההשכרה חייבים להשאיר אצלו את הדרכון (כמו ברוב לאוס). באותו לילה אירגנו תיק קטן עם דברים הכרחיים ליומיים של טיול באופנוע, אכלנו ארוחת ערב קלילה בdaolin resturant והלכנו לישון לקראת הלופ.

תיאור הלופ עצמו (או לפחות מה שעשינו ממנו):
הלופ של רמת בולבן שיוצא מפקסה יכול לקחת בין יומיים לחמישה ימים, תלוי אם אתם עושים את הלופ הקצר או הארוך וכמו כן כמה זמן אתם מחליטים להימרח במסלול עצמו. את התשלום על האופנוע מבצעים עם ההחזרה שלו לסוכנות. לאחר שהיום הקודם היה יפה ושמשי, היום של הלופ היה קודר גשום ואפלולי. יצאנו בשעה 9 לדרך ממשרדו של מיס נוי ללופ, שאמור להיות בעל מפלים מרשימים ומקומות עניין מעניינים בדרך. לאחר שיצאנו לדרך ועלינו על הכביש הראשי נתקלנו בכביש הראשי בפנצ'ר בגלגל האחורי. למזלנו הרב היינו קרובים לתחנת דלק, ניפחנו קצת אוויר בגלגל ומצאנו במקרה פנצ'רייה סמוכה באזור. בעלות של עשרת אלפים קיפ תיקן לנו הבחור את הפנצ'ר והמשכנו בדרכנו. בשלב זה הגשמים התחזקו והערפל נעשה ממש כמו מסך עשן. הגענו למפל הראשון- tad fane, אך בכניסה נאמר לנו שהמפל סגור לכניסה בגלל מסך הערפל העצום שמסתיר את המפל. בשלב זה עצרנו בCPC COFFE והבנו שזהו לא המזג אוויר הנכון לצאת ללופ הזה, והחלטנו שלאחר שנבקר במפל tad yuang נחזור חזרה לפאקסה. מפל tad yuang היו מרשימים בעוצמתם ובכמות המים העצומה שזורמת בהם. בצער רב החלטנו לחזור, והדרך לא האירה לנו פנים והגשמים הפכו למונסונים כבדים וחזקים, שאילצו אותנו לעצור כל מספר קילומטרים מתחת לקורת הגג הסמוכה ביותר. באחת מן העצירות ישבנו עם משפחה מקומית שכיבדה אותנו בdurian, שהיה מאוד לא טעים (פחות הטעם שלי) אבל המשפחה הייתה באמת מקסימה.

הייתי שמח לכתוב לכם עוד על הלופ במלואו, אך העונה הגשומה ומזל רע עצרו מבעדי. הדרך עצמה בלופ לא מאוד מיוחדת, אך מהמפל היחיד שראיתי הבנתי שזהו לופ אם אתרים מרשימים ויפים. מצרף קישור של אתר עפתי לתיאור הנקודות בלופ הקצר והמלא.

4000 האיים- דון דט

4000 האיים הינו אזור הנמצא בדרום לאוס על הגבול עם קמבודיה. הוא מכונה כך מכיוון שהוא מורכב מ4000 איים קטנים (ולא מיושבים ברובם הגדול) שמרכיבים את האזור. ישנם שני איים עיקריים המיושבים באזור, דון דט ודן קון, שהם שני איים סמוכים שמחוברים בגשר אחד לשני.

הגעה: הגענו מהעיירה פאקסה תחילה במיני ואן של כ3 שעות לעיירה nadasang, ולאחר מכן המשכנו בשייט קצר בסירה לאי דון דט. כל העסק עלה כ40 אלף קיפ.

לינה: רוב מקומות הלינה מוצעים באי דון דט, ושם יש גסטהאוסים שמוצעים בצד של הזריחה וכאלו שמוצעים בצד של השקיעה. רוב המקומות פשוטים וברמה די נמוכה, אנחנו ישנו בהוסטל שנמצא ממש ליד מסעדת הcloud 9, בעלות של 80 אלף קיפ ללילה לחדר עם מאורר מקלחת חמה ופרטית וואיפאי. מקום יחסית נקי וסבבה ביחס לאחרים. למי שרוצי להתפנק ויש לו תקציב גבוהה יחסית מוזמן ללכת למלון little eden-מקום עם בריכה פרטית וחדרים ברמה גבוהה מאוד.

מה לעשות?
1. להירגע- היינו בדיוק בסיום הטיול שלנו, וזה באמת מה שבדיוק היינו צריכים. מזג האוויר במקום נעים והאווריה פסטורלית וזהו המקום המושלם לשבת על ספר טוב במסעדה טובה ולצפות בשקיעה בנהר המקונג העצום.
2. מפלים- ישנם מספר מפלים באי הסמוך דון קון. אנחנו השכרנו אופניים ורכבנו בדרך לאי. הדרך עצמה יפה מאוד ובדרך ראינו את אנשי הכפר בדיוק בעונת הקציר של שדות האורז שלהם. המפלים עצמם לא גבוהים אך מאוד עוצמתיים ועוברים בהם המון מים. אנחנו היינו במפל tad somphamit, במקום שמציע גם אומגה וטרזן בנהר ולא במפל עצמו, פחות מתאים לעונה הגשומה שבה הזרם של הנהר חזק מאוד. למרות זאת המפל היה מרשים מאוד והיה מאוד נחמד לשבת שם על שייק אננס ולהירגע. מפלים נוספים שלא יצא לנו לבקר ואמורים להיות מרשימים מאוד הינם tad khone falls. קחו בחשבון
3. אוכל ועוד אוכל- האוכל מאוד מאוד טעים שם! אני הייתי ממליץ מאוד על ה cloud 9- מקום עם קינוחים מצוינים ואוכל טעים בכלל. מנוהל על ידי בחור מצרי ויש במקום גם אוכל מזרח תיכוני.
4. במידה ויש יום יפה תוכלו ללכת לרבוץ בברכה של המלון little eden בעלות של 40 אלף קיפ ליום.
5. ניתן להשכיר אבובים או קיאקים ולשוט לאיים השכנים. אופציה שנשמעת מאוד נחמדה אך בעונה הגשומה הזרם מאוד חזר ופחות התחברנו לרעיון.
6. רחצה ב"חופים"- ישנם מספר מקומות המוגדרים כ"חופי רחצה", שהם בעצם מקום עם ירידה מסודרת לנהר המקונג ולעיתים בעלי סוג של חוצץ בין הזרם השל הנהר עצמו לחוף הרחצה. יותר רלוונטי לעונה היבשה.

דון דט ו4000 האיים הינם מקום רגוע ושלו שהיה מושלם בשבילנו לסיומו של הטיול לאחר האכזבה מהלופ בפאקסה. מומלץ להגיע ולהנות משקיעות מרהיבות ומשלווה מושלמת :)

סיכום מרכז ודרום לאוס

ואנג ויאנג, פאקסה ו4000 האיים הינם מקומות מאוד שונים, שגם שלא הכל הלך לפי התוכנית- המקומות היו מצויניים ובהחלט ראויים לביקור.