שלושה ימים מדהימים משדה בוקר לדימונה

תאריך הטיולDecember 2014
עונה מומלצתכולן! חוץ משטפונות

רקע + ציוד

הטיול מיועד למטיבי לכת: אם אתם אוהבים ללכת מהזריחה עד השקיעה, משקל על הגב לא מפריע לכם ואתם רוצים קצת שקט מכל הבלאגנים זה הטיול הכי טוב שאני יכול להמליץ לכם עליו!
חשוב לציין שבאמת הימים ארוכים (הרבה ק"מ) והמסלולים לא קלים.
הציוד הבסיסי שצריך הינו: תיק גדול - חשוב שיהיה נוח, מים ל - 3 ימי הליכה (9-10 ליטר לאדם), מפות סימון שבילים מספר 14 ו15, כמובן שק"ש ומז"ש (מזרון שטח), בגדים חמים ללילות הקרים, אוכל שיספיק לכם ומומלץ להביא גם פקל קפה ומצלמה.
המסלולים עוברים בנחלים תלולים מאוד ולכם אם יש חשש לשטפונות אל תצאו לטיול.

נק' התחלה וסיום

כמו שהבנתם הטיול מתחיל בשדה בוקר, מומלץ להגיע בערב שלפני ולמצוא איזה מקום לישון (חניון הסרפנטינות בדרך לעין עבדת זה מקום מעולה). למגיעים בתח"צ מצפון תגיעו לתחנה מרכזית ב"ש ומשם תחפשו באתר של מטרופולין את הקו המתאים (60, 64) מרציף 19. רדו בתחנה "מדרשת בן גוריון".
הסיום הינו בעיר העתיקה ממשית - משם אפשר ללכת עוד 5 ק"מ עד דימונה או לתפוס טרמפ מהכיבש.
בהמלך 3 הימים לא עוברים על דרך ראשית ולכן מומלץ להצטייד בהתאם

יום א' - שדה בוקר לגבעת מדור

מפת סימון שיבילים מספר 15.
את היום מומלץ להתחיל עם השקיעה ואת כל הארגונים של המים רצוי להשלים כבר בערב קודם.
אם אתם מתחילים ממדרשת בן גוריון יש לצאת מהפשפש האחורי (תשאלו מקומי) ולעלות על הדרך האדומה, הולכים על שדה צין (דרך אדומה לאורך 1.5 ק"מ עד לחיבור לדרך גיפים שחורה (חלקה היה המנחת של דוד בן גוריון), עוברים לדרך השחורה ומתחילים לרדת במעלה ציןבסוף הירידה תיראו סימון לדרך כחולה, קצת אחריו ישנו ערוץ נחל שחוצה את דרך הגיפים, הוא לא מסומן אבל ממש מומלץ ללכת בו, מאוד פסטורלי ואם תיהיו בעונה הנכונה יהיו גבים אך אם אתם לא חזקים בניווט על תסתכנו! אם בחרתם ללכת בנחל תמשיכו עם הערוץ 5-6 ק"מ עד שתחברו לדרך האדומה. אם אתם לא רוצים להסתבך תמשיכו על דרך הגיפים השחורה, בשלב מסויים תגיעו לפיצול שבילים תמשיכו על השחור 2 ק"מ ואז השביל יתחבר גם עם שביל ישראל. לאחר עוד 1.5 ק"מ השביל החור יפנה שמאלה ואתם תמשיכו עם שביל ישראל לכיוון השביל האדום. לאחר 3 ק"מ של הליכה מדהימה בנחל צין שבסופם תיראו המון ציורים על האדמה (מרשים) השביל האדום יתחבר עם שבלי כחול, אתם ממשיכים שמאלה על האדום לכיוון נחל זקוף, תלכו איתו קצת יותר מ1 ק"מ עד שתגיעו לתחילת העלייה בנחל זקוף. העלייה מאוד תלולה ולא קלה, יש כמה יתדות, מעבר צר, והמון גבים מלאים אחרי שטפונות, בסיום הקטע הזה השביל הופך לכחול. מומלץ לעצור שם לנוח, לראות את הנוף היפה של בקעת צין ואולי תזכו לראות נשרים עוברים מעליכם. לאחר המנוחה תמשיכו על הכחול לעוד עלייה לא קשה ולאחר 800 מטר תגיעו לתחילת נחל תלול, כשמו כן הוא! הירידה בנחל מאוד מאתגרת (בטח עם 25 ק"ג על הגב), לכו בזהירות ותשמרו על הברכיים לימים הבאים. בסוף הירידה יש כמה גבים (מלאים בעונה) שקשה לעבור (תעזור אחד לשני), אחריהם יש קטע תלול ביותר שצריך ללכת בזהירות בכדי לא להחליק. בסיום הירידה אפשר לעצור לא. צהריים באחד הצלים באזור. לאחר הארוחה ממשיכים לכיוון גבעת מדור, אפשר ללכת על השביל הכחול ולאחר 1 ק"מ לפנות שמאלה על השביל השחור או פשוט לחתוך ישר בסוף הירידה שמאלה ולהיפגש עם השביל השחור בהמשך. לאחר הליכה מישורי ת של 3.5 ק"מ על השביל השחור תגיעו לפיצול עם שביל אדום (נחל עפרן - היום הבא), אנחנו הירדנו מהשביל, התקדמנו לכיוון גבעת מדור (מולכם), הפסגה של גבעת מדור לא נמצאת בשמורת טבע! העלייה היא מהצד הדרום מערבי (שלכם) מהחלק הכי שמאלי שלה (צפוני), אנחנו הלכנו באחד הערוצים עד תחילת העלייה, הורדנו את התיקים לקחנו פקל ועוגיות ועלינו למעלה (נוף הכי יפה שיש! מומלץ ביותר). לאחר התצפית המרשימה ירדנו, חזרנו לכיוון השביל האדום ומצאנו לנו מקום מישורי עם קצת עצים להעביר בו את הלילה.
בלילה היה מאוד קר וממש מומלץ להצטייד בשק"ש טוב וביגוד חם.

יום ב' - גבעת מדור לעין ירקעם

מפת סימון שבילים מספר 15.
לאחר לילה קר קמנו עם הזריחה וכל מה שהיה חשוף לאוויר נרטב לגמרי (לא השארנו כלום חשוף) ולכן מומלץ לשים כיסוי גשם לתיק, לא להשאיר את הנעליים בחוץ ואם יש לכם ליינר לשק"ש תביאו!
את היום התחלנו בכך שחזרנו לשביל האדום ופנינו עליו ימינה לכיוון המצלעות של המכתש הגדול ונחל עפרן,לאחר הליכה של כ 2 ק"מ (הלכנו ממש מהר בכדי להתחמם) עצרנו מול תחילת העלייה להתרשם מהגבים המלאים ולהתקלף מהשכבות החמות שלבשנו. העלייה מתחילה בטיפוס תלול ביותר לאורך הנחל, בסופו תסתכלו למטה ותיראו כמה הגבים יפים (תיזהרו לא להחליק). משם העלייה ממשיכה בעוד טיפוס לא קל על אבן מחוספסת, לכו בזהירות, מאוד קשה להחליק שם בגלל סוג האבן. לאחר עוד עלייה אחת כזו מגיעים לירידה רצינית שבסופה הכנו קפה מעולה ואכלנו כמה פרוסות עם ריבה וופלים להחזיר קצת אנרגיה ושיהיה כוח להמשך העלייה. בסוף הארוחה המשכנו במעלה הנחל המלא בגבים משגעים. לקראת הסוף השביל האדום פונה שמאלה ולאחר כמה מטרים מגיעים לגבים הכי יפים בנחל! חובה להיכנס! משם ממשיכים בטיפוס פחות תלול לכיוון התצפית היפה על המכתש הגדול. ההליכה מסוף הנחל על שביל ישראל רצופה בעליות וירידות חדות ממש על שפת המכתש. לאחר כ - 3 ק"מ בשביל האדום ותצפית מדהימה יורדים לכיוון נחל מדור, השביל הופך לכחול ובסוף הירידה נעזוב את השביל הכחול ונמשיך רק עם שביל ישראל לקטע של הר כרבולת. אורכו של קטע זה 5-6 ק"מ והוא מתיש וקשה אבל עם נוף מדהים. ההליכה רצופה בעליות וירידות ושיפועי צד ממש על שפת המכתש, קטע מטריף אך מעייף מאוד שבסופו ירידה תלולה לדרך גיפים. נשמיך עוד קצת עם שביל ישראל ואז נגיע לפיצול עם שביל כחול. אנחנו המשכנו עם שביל ישראל לכיוון הכביש כי היה כבר מאוחר (חורף = מחשיך מוקדם) אם יש עוד מספיק שעות אור וכוח אפשר להמשיך על הכחול ולהתחבר אחרי זה לכביש. הגענו לכביש והלכנו לאורכו (תפסנו טרמפ לאורך 3 ק"מ) והתמקמנו ממש ליד חניון הלילה שמצפון לעין ירקעם (טיפה בתוך הנחל בשביל להתרחק מהכביש. היינו גמורים אז כמובן שעשינו מדורה תה, וופילים א. ערב ועוד תה ומתוקים.
מוסר השכלה מהיום - כאמור בלילה בקודם השקשים נרטבו מהלחות, בארוחת צהריים היינו צריכים לפתוח אותם שהתייבשו (את את המזרון) שכחנו מה שהביא לזה שבלילה השקש היה לח ולא לנעים, אל תתאצלו ותייבשו את הדברים הרטובים במהלך היו

יום ג' - עין ירקעם לממשית

לאחר לילה פחות קר עם בגדים טרמיים בשקש (פעם ראשונה שישנתי עם טרמיים בשקש, בגלל הלחות) קמו עם אור ראשון 6 בבקר התקפלנו והתחלנו לצעוד לצד הכביש כ 2 ק"מ לכיוון נחל ממשית ההליכה הייתה מהירה כי רצינו להגיע לדימונה בשעות הצהריים כדי שנספיק לאכול חומוס ולהגיע לצפון בחזרה. עברנו למפת סימון שבילים מספר 14.
הלכנו על הכביש ומתחת לגשר נפגשנו עם השביל הכחול שמוביל אותנו בנחל ממשית, עצרנו להתקלף הממכנסיים הטרמיים (איזה חום!) ומהשכנו בהליכה מהירה וטובה עוד כ 2 ק"מ בערך, עצרנו לשתות קפה ואכול איזה משהו מתוק והמשכנו בנחל. ההליכה בנחל הייתה ממש כיפית ויפה, הוא זרם כמה ימים לפני כן ולכן הכל היה רטוב ויהיה מלא בוץ (לרגע חשבנו שהלכנו כל כך הרבה שהגענו לצפון) וגבים מלאים. הלכנו בנחת בנחל ההליכה זרמה, לא קשה ומאוד יפה ובסביבו 10 כבר יצאנו מהחלק הצר של הנחל והנוף נפתח. המשכנו על עם הנחל והסימון הכחול עוד שעה בערך ובסביבות 11 התחברנו לשביל האדום שמאלה שהולך בתוך נחל ממשית לכיוון העיר ממשית, ניתן כבר לראות את העיר - נק' הסיום. לאחר עצירה קצרה בנחל (סידורים) עלינו את העלייה האחורנה בשיל כחול / ירוק לא מסומן במפה אך רואים אותו טוב בשטח. הגענו לעיר ממשית, משם הלכנו לאורך כביש הגישה לעיר לכביש 25, הגענו לכביש והחלנו ללכת לכיוון דימונה עם נסיון לתפוס איזה טרמפ לדימונה. לאחר 20 דק' של הליכה לאורך הכביש מישהי נחמדה עצרה לנו ולקחה אותנו לדימונה. הגענו לדימונה ב12 בערך, יום מטורף של פלוס מינוס 20 ק"מ וטיול משגע נגמר בחומוס ובירה מעולים בקניון פרץ סנטר שבכניסה לדימונה.