שלומי אל שדה אליעזר עם נגיעות של מסלול ים לים ושביל ישראל

חיפשנו לנו טיול לשלושה ימים. לאור העובדה שאת שביל ים לים חוויתי בכל מיני צורות בשנים האחרונות (ריצה 15 שעות, הליכה יומיים) בחרנו ללכת ברגוע משלומי דרך מערת קשת, נחל בצת, נחל כזיב, מירון, שביל ישראל צפונה ועד לשדה אליעזר, סה"כ כ-75 ק"מ. התבססנו על רכב אחד ותחבורה ציבורית שתעביר אותנו אל תחילת המסלול.

תאריך הטיולOctober 2016
עונה מומלצתאביב וסתיו. בקיץ חם מדי ובחורף רטוב מדי לטעמי :)

יום ראשון - הגעה לשלומי, נחל נמר, מערת קשת, נחל בצת, נחל כזיב, אבירים

לאחר בדיקת זמינות של תחבורה ציבורית, התייצבנו בשדה אליעזר עם הרכב הפרטי וחנינו בתוך הישוב. יצאנו לצומת יסוד המעלה ומשם תפסנו שרשרת אוטובוסים ורכבת עד שהגענו לשלומי. התארגנו על עצמנו וירדנו ליער כשפנינו אל עבר נחל נמר. תחילת הדרך על שבילים פזורים ביער עד אשר התייצבנו על השביל הנכון המוביל אותנו אל נחל נמר.
את נחל נמר על שלל הרכבים הפזורים בו, חצינו די מהר והתחלנו לטפס במעלה תלול אל עבר קבוצת תלמידים ואל מערת נמר שהתגלתה כערימת סלעים. בהמשך התברר לנו שהיא חוותה מפולת לפני כמה שנים ופתחה נחסם. בהמשך, עלינו אל מערת קשת שם כרגיל היו קבוצות גדולות שהיו עסוקות בגלישה אל המערה.

נחל בצת, אליו ירדנו בירידה די תלולה, הציג לנו את מסלול נעים ומוצל. עצרנו להשתכשכות קלילה בעינות כרכרה, אשר הן לא יותר משני צינורות אשר מתיזים כמויות מים אל הערוץ. חוויה קרירה ומרעננת. המשכנו עוד קצת והגענו אל פתחה של מערת שרך (בצת), השארנו את התרמילים בחוץ ויצאנו לסיור של כ-10 דקות במערה. מומלץ בחום לעוברים שם. (תכינו פנס).

מנחל בצת פנינו להמשך המסלול אל נחל כזיב. בדרך עצרנו לבירה קרירה בתחנת הדלק שבכניסה לגרנות הגליל והמשכנו אל עין טמיר שנמצא בסופו של מדרון תלול מאוד היורד מחניון הזיתים. אל עין טמיר הגענו כשאנחנו כשעה לפני חשיכה ועוד יש לנו את העליה לאבירים ועוד כמה ק"מ מתוכננים לאחריה. תחנת המים הבאה אמורה היתה להיות בתחנת הדלק באלקוש, לכן טיהרנו מים להמשך המסלול והלילה ויצאנו לדרך לאחר עיכוב קליל.

בעליה לאבירים השתרך שובל של מטיילים רבים והאווירה היתה טובה. כולם נהנו לסבול ביחד עד שהגענו לכמה סוסים שחסמו את השביל ולא היה ברור איך לנהוג איתם. בסופו של יום עברנו את הסוסים שהתגלו כמסבירי פנים והגענו לאבירים בחשיכה. בעקבות בקשות של מקומי עצרנו ללינה בחניון הלילה החדש שנבנה בסמוך לכביש. החניון הזה התגלה כנקודה לא כ"כ נעימה ללינה. רכבים שעברו הפריעו וצפצפו בכוונה וגרמו לי להבין שההחלטה להיענות לבקשת הבחור הייתה החלטה שגויה ועדיף היה לנו להיבלע אל תוך שטח המרעה כמה ק"מ אחרי אבירים. היתרון היחיד בחניון הזה היה ברז המים שבנו שם דבר שהפך את הטיהור בעין טמיר למיותר.

כמות המטיילים ששהו בנקודה הייתה גדולה מאוד והקבוצה הנחמדת ששהתה לצידנו היוותה צד נחמד לשיחה. יש משהו נחמד בחג הסוכות שמוציא הרבה אנשים לטייל. בשביל שבחרנו הייתה כמות סבירה של אנשים ככה שיכולנו לחוש את ה"לבד" אך גם מצאנו חברים מעניינים לשיחות מזדמנות.

עינות כרכרה
תחנת הדלק בגרנות הגליל
עין טמיר
חניון לילה אבירים (חינמי)

יום שני - אבירים, מירון,גוש חלב והקצבייה

בוקר יום שבת, היום השני, שמחנו להתחיל לצעוד וחיש קל מצאנו את עצמנו שוב על השביל המקיף את אבירים מדרום (סימון כתום). קטע השביל הזה מאוד יפה לטעמי, ומוביל בתוך חורש אלונים עד לשבילי יער אלקוש שם מצאנו חבורת בני נוער שהמחיזו מידע על המקום. (חוויה מפוקפקת משהו :-P, אבל החבר'ה האלה עוד יגדלו להיות אנשים טובים). אחד המדריכים שאיתם הגיע עם כלבה שמצא וכששמע שפנינו אל צומת אלקוש ביקש שניקח אותה עימנו אל הבעלים שלה שמחכה שם. וככה מצאנו את עצמנו עם טיקה הולכים אל עבר תחנת הדלק באלקוש.

לאחר מפגש מרגש עם בעליה של טיקה, נכנסנו לתחנת הדלק, שתינו קפה ועצרנו לנשנוש קל. המשכנו חזרה אל תוך נחל כזיב כאשר פנינו אל עבר עין חותם, נחל מורן שם אנחנו אמורים לפגוש חברים שיצאו לטיול חד יומי ויצטרפו אלינו עד לגוש חלב (ג'יש). כמתוכנן ובתזמון טוב, אכן נפגשנו בתחילת נחל מורן ועלינו איתו להפסקת קפה קצרה בחרבת חוממה. משם בצעדי ענק המשכנו לג'יש שם חיכתה לנו בירה צוננת ברכבו של אחד החברים. לאחר הפסקונת, נכנסנו למסעדת חומוס ובה אכלנו ארוחת צהרים מפנקת. לאחר פרידה סוחטת דמעות מחברינו, עברנו את הכביש לקצביה ממול ורכשנו כמה מאות גרמים של פרגיות ורשת גריל קטנה.

את המשך הדרך בנחל גוש חלב עשינו כשכבר מתחיל לרדת החושך והגענו אל "חניון גרגר" ממש עם רדת הערב. הימים הקצרים האלה...

לאחר שהקמנו את הכילה והטארפ, אספנו מעט עצים למדורה קטנה וחיכינו בסבלנות להיווצרות גחלים. מיקמנו את הרשת ע"ג כמה אבנים והתחלנו לנשנש פרגיות שפשוט היו תענוג בסופו של יום כזה. קצת וויסקי לקינוח ונשכבנו לישון ללילה של שינה מעולה.

נקודות מים:
אבירים חניון הלילה (חינמי)
תחנת הדלק אלקוש
עין חותם (ישירות מהנביעה)
חורבת חוממה
גוש חלב

יום שלישי - חניון גרגר, דישון שדה אליעזר

התעוררנו לבוקר איטי משהו. לקח לנו מעל שעה להתארגן ליציאה אבל בסופו של דבר התחלנו לפסוע לאיטנו והגענו חיש קל אל עין ערבות. מבט קל והמשכנו תנועה אל נחל דישון. נחל דישון אמור היה להוביל אותנו כמעט עד לסיום היום אך באמצעו עמדנו מול מזלג, ימינה ממשיכים בדישון ושמאלה עולים לעין דישון ולישוב בו יש צרכניה.
לא צריך יותר מדי בכדי שהראש יעבד את המידע ובירה בשעה תשע וחצי בבוקר נשמעה כרעיון מעולה, לקחנו שמאלה. עצירה קצרה להתרעננות וטבילה בעין דישון והמשכנו לצרכנייה בישוב ונרגענו על בירה קרירה ושוקולד.

לא הרחק משם, בצד המזרחי של הישוב ישנו שער המאפשר יציאה לדרך שירות בה הוקם צינור מים ותשתיות אחרות. הדרך הזו מובילה חזרה לנחל דישון ובה הלכנו. התחברנו לנחל דישון ואיתו משכנו עד לנקודה ממנה אפשר היה לחתוך לתוך הישוב שדה אליעזר חזרה אל הרכב שהמתין בסבלנות.