שביל מגידו (רמות מנשה)

ארבעה ימים, 79 ק״מ של נופים מקסימים בתקופה הכי יפה בשנה, עם ילדים וחברים. טיול של טבע, עם מורשת של התיישבות, הגנה והיסטוריה.

תאריך הטיולMarch 2024
עונה מומלצתסוף החורף והאביב

יום 1- מצומת מגידו לגלעד, 23 ק״מ

התחלנו את הטיול אבא (44) ובן (13) מצומת מגידו אליה הגענו באוטובוס. חצינו את הצומת, הלכנו לאורך הכביש למתחם תחנת הדלק ושתינו קפה ושוקו בארומה לפני היציאה לדרך. משם עלינו על הסימון הסגול-לבן, חצינו את נחל הקיני והתחלנו במסלול. עברנו דרך שרידי טחנת קמח ישנה (תמונה 1) הקפנו את הלולים והשדות של קיבוץ מגידו וטיפסנו על גבעת יאשיהו ממנה יש תצפית יפה לעמק יזרעאל (2) משם בירידות ועליות דרך יער מגידו, והמורדות מדרום למדרך עוז נפרשים מרחבים של חורש ויערות, מעין wilderness מקומי. (3) אחרי הרבה פיסטונים של עליות וירידות בנוף יפהפה, מגיעים לגדר האחורית של מדרך עוז ומטפסים את קו הרכס לכיוון רכס מנשה. מגיעים לאזור של גבעות ירוקות כמו שומר מסך של ווינדוס 95׳ (4), ממשיכים לאורך נחל ואזורים ביצתיים, עד שהגענו לגבעות ליד קיבוץ גלעד. שם ירדנו משביל מגידו, והלכנו דרך גבעת הרקפות, (5) לעבר מפלי רז ומאגר גלעד שם הקמנו אוהל ללינת לילה. (6). במקום יש חניון של קק״ל עם שולחנות ופחים מסודרים אבל בלי ברז מים. זה היה היום הארוך ביותר בטיול, אבל סיפק תחושת טבע פראי יחסית ובדידות, כאמור סוג של wilderness.

יום 2- ממאגר גלעד לדליה, 15 ק״מ

פתחנו את הבוקר במראה המרהיב של המאגר לקולות הצפרדעים והציפורים. (1) לאחר קיפול המאהל והשארת הציוד למלאך השביל שלנו יצאנו לדרך. ביום הזה היו איתי שלושת הילדים (בגילאי 13, 11, 8). חזרנו דרך מפלי רז (2) ונחל תנינים (3) עד שהשתלבנו שוב עם הסימון הסגול-לבן של השביל.
חצינו שדות ירוקים עם גבעות אלונים ברקע (4) עד שעצרנו בעין סורק לארוחת בוקר. במקום יש צל, מעין צלול ושולחנות אוכל (5). משם המשכנו בשביל החוצה שדות עד למעבר במנהרה מתחת לכביש 6 (תמונה 6), טיפוס על גבעת אלונים בשמורת אלונה, וחזרה דרך נחל שלך מתחת לגשר הגבוה של כביש 6 בצמוד לפתח מנהרת הרכבים.
המשכנו בשביל המטפס על הגבעות עד לעין מחוללים ומשם חתכנו משביל מגידו לשביל סובב דליה ולקיבוץ דליה שם ישנו את הלילה השני. ביום הזה כמעט ולא היה צל, והיה יום חם מאוד, אז עצרנו מוקדם יותר וצברנו כוחות.

יום 3- מדליה לג׳וערה, 22 ק״מ

את היום פתחנו בקיבוץ דליה שם הצטרפו אלינו משפחה וחברים. מלאך השביל שלנו הקפיץ אותנו לתחילת השביל שלנו היום, בכניסה האחורית של מתחם המועצה האזורית מגידו, ליד המרלוג של אסם. שם בסימון הסגול-לבן התחיל היום היפה ביותר בטיול.
יש ביום הזה כל כך הרבה ״היילייט״ של הטבע שהופכים את המקטע הזה לאחד היפים בארץ.
התחלנו במסלול בירידה לעבר נחל השופט, עם מרבדי פריחה של נוריות וצבעוני ההרים (1), ליד טחנת הקמח הישנה פנינו ימינה והלכנו לאורך הנחל בהליכה נוחה ונעימה במסלול יפהפה (2, 3). הגענו לעמק השלום ובעין פרוק עשינו הפסקת קפה וארוחת בוקר ליד הנחל ובית המשאבות הישן. משם המשכנו לאורך הנחל עד שחצינו אותו בגשר אירי עם מספר סלעים שאיפשרו חציה מבלי להירטב. השביל ממשיך משם בין היער לשדה אבל אנחנו בחרנו ללכת בסינגל שעבר ביער והיה מסלול יפה יותר והלך במקביל לשביל (4). הגענו לכניסה האחורית של פארק נחל השופט שקק״ל הכשירו וטיפחו ונראה כעת כמו פארק לאומי ברמה בינלאומית. נחל השופט זרם והמראה היה מדהים (5). מהחלק הזה, אחרי מערת הגמלים, התחלנו בטיפוס לעבר יער הזורע, שם עצרנו בבית הקברות הישן עם קברים הפזורים בין עצי האורן במדרון. במקום יש ספסל עם נוף נדיר, ובהמשך ברז מים למלא בקבוקים.
המשכנו בשביל היורד ומקיף את אזור התעשייה של הקיבוץ עד לעין זוריק, שם עצרנו לארוחת צהריים. (6). משם טיפסנו דרך חורשות זיתים עד לנחל גחר ובו הלכנו כל הדרך, לעיתים על השביל המסומן הנמצא כ 50 מטרים מהנחל ולעיתים השביל הצמוד לנחל בין העצים (7,8). ביציאה מהנחל אחרי מעבר הסקר מצאנו אחו יפה מתחת לגבעת ג׳וערב ולא רחוק מהכביש והתמקמנו ללילה (9, 10) . זה יום ארוך אבל יפהפה עם הרבה מגוון ופינות חמד, היום הכי יפה בשביל .

יום 4- מג׳וערה למגידו , 20 ק״מ

התחלנו את היום בקיפול המאהל ושליחת הציוד עם מלאך השביל שלנו, ויצאנו לדרך, טיפסנו על הגבעה בג׳וערה, איפה שהלכו רבין, אלון ובכירי ההגנה והפלמ״ח. המשכנו בעליות וירידות מרובות עם הפסקות מדי פעם, עד לאנדרטת הקיבוצים שם עצרנו לארוחת בוקר (1) הנוף הנדיר משם הוא מיוחד במינו (2). המשכנו בשביל היורד לעבר מדרך עוז ובטיילת לאורך הנחל עצרנו לטבול רגליים במים עד שגילינו שיש במים עלוקות! הורדנו על כל הטפילים והמשכנו בדרכנו. לאחר כמאתיים מטרים גילינו עגלת קפה מפנקת בחורשת זיתים בכניסה למדרך עוז ועצרנו לצהריים מפנקים (3) מומלץ בחום! משם המשכנו בחציית כביש 66 והליכה לאורך שדות עמק יזרעאל (4,5) עד לגן הלאומי מגידו (6).
מכיוון שהגענו לשם ב 15:10 וב 16:00 סגרו את הפארק כבר לא ניתן היה לסייר בעתיקות, למרות שהתקשרנו וביקשנו במיוחד…
אם אתם לא עם תחבורה ציבורית זה המקום הטוב לסיום הטיול. אבל אם אתם עם תחבורה ציבורית וצריכים להגיע לצומת מגידו אז משם המסלול ממשיך דרך השדות מסביב לתל מגידו (7) עד לחזרה לנחל הקיני ולתחנת הדלק בה התחלנו את המסלול לפני ארבעה ימים.
סיימנו את המסלול עייפים ומאוד מרוצים!

• אנחנו בנינו את המסלול בהתאם להמלצה של מפת החברה להגנת הטבע ממגידו למגידו. זה אומר שהיום הראשון ארוך יותר מהאחרים ויש לקחת זאת בחשבון. בעיני זה נכון להתחיל ככה גם בגלל הנגישות, אבל גם בגלל שזה בונה את הטיול נכון כשהשיא הוא היום השלישי היפה ביותר.
  • לינה בזוהר בדשא בקיבוץ דליה היה חוויה מעולה. גם מקום לצבור כוחות אחרי לינה בשטח, גם מרחבים יפים של קיבוץ יפהפה, וגם אירוח מעולה. הכלבו בקיבוץ הוא מקום מצוין להצטייד במצרכים להמשך הטיול.