שביל הגולן בחמישה ימים

יצאנו באמצע חודש נובמבר לשביל הגולן מקופות החרמון בצפון עד לעין תאופיק בדרום - סה"כ 120 ק"מ במשך חמישה ימים

תאריך הטיולNovember 2016
עונה מומלצתמבחינת פריחה - אזור מרץ-אפריל אידיאלי מבחינת מזג אוויר - אזור נובמבר (אולי גם אפריל, קצת יותר קר)

יום 1 - מקופות החרמון לחניון פלס"ר 7 (אל רום)

הגענו לילה לפני היום הראשון לחניון לילה עין זיוון (היינו עם רכב) ונשארנו לישון שם כדי להתחיל את היום הראשון מוקדם בבוקר. החניון לילה נמצא ממש מול הכניסה לקיבוץ עין זיוון. בחניון יש שולחנות פיקניק ואזור להקים אוהלים, אם אתם צריכים מים ניתן להשיג בתוך הקיבוץ.

על הבוקר יצאנו, השארנו את האוטו באל רום ויצאנו לקופות החרמון.
בשעה שמונה וחצי סוף סוף התחלנו את הירידה מהחרמון לכיוון מג'דל שמס. ככל שמתקדמים הירידה נהיית חדה יותר ויותר, ומדי פעם רואים את קלעת נמרוד. בימים של ראות טובה אפשר לראות את אזור אצבע הגליל. אחרי שעה של ירידה הגענו למג'דל שמס. חוצים את הכפר ומתחילים לטפס אל מעל מסעדה. בסוף הטיפוס יש אחלה מקום לקמפינג (אוהל אברהם) למי שרוצה להישאר, נראה אש.
משם יש תצפית יפה על ברכת רם. ומסתיים קטע ראשון של השביל באורך 7 ק"מ.
קטע 2 מתחיל מעל מסעדה ויורד בדרך אספלט קצת משעממת  עד שנכנסים לתוך מסעדה. חוצים את הכפר וממשיכים בדרך לבריכת רם. השביל לא עובר ממש על הבריכה, אלא על מסביבו ובשביל שמתצפת עליו. אז מי שרוצה לחתוך כדי לרדת מוזמן לעשות את זה (ממש לפני העליה לתצפית על הבריכה). לאחר מכן ממשיכים לשביל שכולו תצפית על הבריכה והחרמון, יפה מאוד.
משם ממשיכים בין הכרמים והמטעים של מסעדה עד שמגיעים לתל קצעה ושם מסתיים הקטע השני. יש שם חניון לילה פשוט בלי ברז אבל מקום טוב לישון. הסתיים קטע 2 של השביל, עוד 7 ק"מ מאחורינו.

בתל קצעה מתחיל קטע 3 שנכנס ליער אודם- אחד הקטעים היפים שעברנו. מטפסים בתוך היער במשך כשעה עד שמגיעים לפסגת הר אודם, נקודה מדהימה, משם רואים את כל צפון הרמה והחרמון. יש בפסגה בסיס נטוש, שווה לעלות אליו ולעשות סיבוב, יש נוף מדהים. משם ממשיכים בירידה ועוברים במחצבות סקוריה. צריך לשים לב טוב לצד שמאל של השביל כדי לא לפספס את זה!
משם ממשיכים בהליכה של שעה בערך עד שמגיעים לחניון פלס"ר 7, חניון לילה בלי ברז. אפשר ללכת קילומטר וחצי לקיבוץ אל רום על הכביש שצמוד לחניון, יש שם כל בו גדול עם הכל בערך אם חסר לכם משהו.
הגענו בסביבות השעה 16:00 לחניון וסיימנו את הקטע השלישי של השביל של עוד 7 ק"מ.
סה"כ 21 ק"מ.

יום 2 - מחניון פלס"ר 7 לפסגת הר חוזק

אחרי לילה מלא ברעשים של חמורים ופרות מסביב לחניון, קמנו עם הזריחה, התארגנו ויצאנו לדרך.
היום התחיל בקטע 4 מפלסר 7 למרגלות בנטל- התחלנו בעשרה לשבע ללכת מהחניון לכיוון החרמונית. מטפסים עליה מעט ואז מתחילים להקיף אותה ורואים את הצד הסורי סוף סוף. יפה בטרוף. כל הזמן שומעים שם פיצוצים ושווה ללכת לאט ולהסתכל על הנוף של סוריה מהחפיר של החרמונית. משם ממשיכים לאנדרטת עוז 77 וקדימה לכיוון הר בנטל. הליכה של שעתיים וחצי-שלוש מפלסר 7 ועד למאגר בראון שהוא סוף הקטע ה4.
המאגר יפה מאוד ושווה לעצור שם לקצת. תושבי קיבוץ אורטל האחים שמו ליד תחילת קטע 5 ארגז עם תפוחים שכל כמה ימים ממלאים אותם, קחו אחד שיהיה לכם אנרגיה לתחילת הטיפוס על הבנטל. מקיפים את הבריכה ומטפסים בשביל עד לקופי ענן בפסגת הבנטל. סהכ לוקח 40 דקות עד שעה וקצת מסוף קטע 4 עד פסגת הבנטל.
שם כדאי לעשות עצירה, לאכול משהו לשתות ולעשות סיבוב על הנוף משם. אנחנו הפכנו להיות אטרקציה לסיניות שם.הצטלמו איתנו במשך שעה
משם הצטרף אלינו כלב, אחרי רבע שעה של ניסיונות להשאיר אותו בפסגה התחלנו לרדת ואחרי הירידה ראינו שהוא עוד אחרינו. ממשיכים בדרך יחסית מונוטונית אבל עם שטח פתוח ויפה ועוברים את הר בנטל והר אביטל משמאל לשביל. אחרי כשעתיים וחצי הגענו לחניון עין זיוון. וסיימנו עוד 9 קמ ואת קטע 5.

תחילת קטע 6 מחניון עין זיוון עובר בשדות.פתוחים עד שמתחבר עם כביש 98. משם התעכבנו קצת להקפצות רכבים (הצטרף אלינו חבר, אז החזרנו את הכלב לבנטל ושמנו את הרכב בפסגת הר חוזק וחזרנו למפגש של השביל עם כביש 98. משם מתחילים לטפס על הר בני רסן ולעבור מתחת לטורבינות רוח שהן בעצמן מגניבות ממש. אחרי הטורבינות יש עוד שעה וחצי שעתיים הליכה עד שמגיעים לפסגת הר חוזק ומסיימים עוד 9 קמ ואת קטע מספר 6.
אין שם איפה לישון! אפשר לישון על הר בני רסן ליד הטורבינות והבנו שיש גם באלוני הבשן, לא ניסינו כי זה היה שישי בערב.
בערב הצטרף אלינו עוד חבר וישנו בחניון דליות.

יום 3 - מפסגת הר חוזק לחניון דליות

קמנו בבוקר בחניון דליות ועשינו קצת הקפצות רכבים אז התחלנו די מאוחר. התחלנו מפסגת הר חוזק ובנינו שיתנו לנו מים במוצב שם - זאת הייתה טעות, לא הסכימו לתת לנו מים וזה די דפק אותנו (בכללי באזור שם קצת קשה למצוא מים, קשת ויונתן לא רלוונטים כי זה היה בשבת). התחלנו עם פחות מים ממה שהיה צריך ובנינו על זה שנמצא בדרך. התחלנו את הירידה מהר חוזק עד שהגענו לחבית שישיבת אלוני הבשן שמה שם, עם בקבוקי מים מלאים, די הצילו אותנו. אחרי הירידה מהר חוזק יש דרך ארוכה עם שטחי מרעה ובעיקר מרחבים גדולים עד שמגיעים לתל חושניה. מקום נחמד וזה גם סוף קטע 7. סהכ 10 ק"מ.
לפני מקטע 7 ניסינו להקפיץ את הרכבים לאום אל דנניה שזה סוף קטע 8- אי אפשר למצוא את המקום הזה! אל תבנו על כלום בנקודה הזאת, זה ממש אמצע שום מקום.

התחלנו את קטע 8 מחושניה למקטע די נחמד, עובר בעיינות פחם שם יש אחלה מקום לפקל קפה, שווה לעצור! ממשיכים על השביל, עוברים בחורבות פרג', חותכים את ציר הנפט (יש שם הסבר מעניין על הציר) וממשיכים עד לאום אל דנניר. סהכ 8 ק"מ של הקטע הזה.
קטע 9 מתחיל באום אל דנניר, שוב אמצע שום מקום ואחרי ק"מ חובר לכביש המוביל ליונתן. יש שם תצפית מעולה על האזור ונקודת מים שלא רשומה בשום מקום, אז אתם לגמרי יכולים לבנות על זה. משם הדרך ממשיכים בשטחים הפתוחים והאינסופיים של מרכז הרמה, עד שמגיעים לגלגל רפאים. מקום יפה ומיוחד מאוד בנוף. הגענו כבר לשעה די מאוחרת אז התחלנו למהר יחסית והגענו עם החשיכה לחניון דליות סוף קטע 9.

יום 4 - מחניון דליות לחורשת גבעת יואב

יוצאים מחניון דליות בדרך יחסית מישורית ועוברים בדרך את מזרעת קונטריה ומאגר סמך. הולכים על הגדה שלו ומתקדמים לכיוון נחל סמך. משם מגיעים לגדה של נחל סמך ולאט לאט הנחל הופך לקניון ומתחילה זרימת מים. ממשיכים לתחתית הנחל עד שמגיעים לגשר הסורי. פינה מדהימה ומומלצת לעצור לקפה! משם יש עוד 2 ק"מ בעליה לסוף המקטע. אחלה מקום להירגע לפני העלייה לתל קשתות. הסתיימו 11 ק"מ ועוברים למקטע 11.
אחרי העלייה לתל קשתות מתחילים לאט לרדת חזרה לכיוון הנחל עד למפגש הנחלים אל על וסמך. שוב, אחלה מקום לעצור, הרבה מים והרבה פינות מגניבות בדרך לנוח. משם ממשיכים לעלות חזרה לכיוון עדיסה כשמעלינו קיבוץ נטור. ההליכה לא מרתקת במיוחד, אבל הנוף לאורך כל המסלול פשוט מדהים, וסוף סוף רואים את הכנרת!

אחרי הליכה ארוכה בין נטור לכביש, חוצים את הכביש ומגיעים לנחל תאנה- נקודת סיום המקטע (די באמצע שום מקום על הכביש), סה"כ 9 ק"מ.
משם מתחילים את המקטע האחרון שלנו להיום, מנחל תאנה לחורשת גבעת יואב. הקטע עם הנוף הכי יפה, לכל אורכו רואים את כל הכנרת מצפון לדרום, קטע גם די רגוע חוץ מהעלייה לגבעת יואב בסוף. תצפית כנרת מדהימה ומי שרוצה להשקיע ולעלות לתצפית אופיר גם שווה, היינו גמורים אבל נראה שדי יפה משם (עליה קצרה אבל חדה). מתצפית כנרת ממשיכים עוד 2 ק"מ פחות או יותר לחורשת יואב ומסיימים את המקטע. אנחנו המשכנו לדודיס בר ואכלנו שם פיצה שום מפחידה, ממש מומלץ! החניון לילה בחורשת יואב סטנדרטי לכל החניונים האחרים, בלי כלום חוץ ממקום לישון, מים אפשר להשיג בקלות במושב שצמוד לשם.

יום 5 - מחורשת גבעת יואב עד לעין תאופיק

התחלנו את היום במקטע 13 בחורשת גבעת יואב. עוברים את החורשה ומסתובבים במשק של המושב. אחריו מתחילים בירידה קלילה לנחל עין גב עד שמגיעים לערוץ הנחל. חוצים אותו ומתחילים לעלות לכיוון אמפי גולן, עליה רצינית שלוקחת קצת זמן עד שמגיעים לכביש גישה לסוסיתא. אחרי 700 מטר מגיעים לסוף המקטע. האמפי נמצא מזרחה מנקודת הסיום, למי שמעוניין להיכנס פנימה. צמוד לנקודת הסיום יש פניה מערבה לכיוון תצפית לזכר עמרי טל ז"ל שנהרג בצוק איתן. לא יותר מ2 דקות הליכה עד לתצפית, מומלץ מאוד להגיע לשם!!
חוזרים מהתצפית לתחילת מקטע 14 (אחד לפני אחרון!) בתחילת המקטע חוצים את כביש 98 ומיד נכנסים לשמורת טבע נחל מיצר. לאט לאט יורדים עד שמגיעים לערוץ הנחל. השמורה עצמה מדהימה ושווה ללכת לאט להסתכל מסביב, המון חיות והמון ירוק.
ואז מגיעים לעלייה הכי נוראית שהייתה במסלול - עולים על כביש אספלט בלי טיפת צל בעליה שלא נגמרת ולא רואים את הסוף שלה עד לקיבוץ מבוא חמה (עד שיוצאת הנשמה...) בערך שעה עליה עד שמגיעים לקיבוץ.

עוברים את הקיבוץ ומגיעים למקטע אחרון!! ממבוא חמה עד לעין תאופיק.
לא יודעים אם בגלל שזה מקטע אחרון או בגלל הנוף של הכנרת, אבל מקטע מדהים. בערך 5 ק"מ של ירידה מתונה מקיבוץ מבוא חמה עד לעין תאופיק (מדרום לכנרת). מגיעים לעין תאופיק גמורים ומסופקים, שם יש מעיין קטן (אל תבנו על זה יותר מדי, רק לשכשך רגליים), אבל יש שילוט למעיין אחר באזור במרחק הליכה.
מהחניון של עין תאופיק קשה לצאת - אם אין לכם רכב בסוף או טרמפ, יהיה קשה למצוא דרך לחזור. אנחנו חשבנו לחזור ברגל לתל קציר ולהסתדר משם, אבל פגשנו בחניון זוג נחמד שלקח אותנו חזרה לאוטו.

כשהגענו לאוטו נסענו למעיין עין פיק, אם אתם עם אוטו אל תפסידו את המעיין המדהים הזה.

• -בסוף כל יום כדאי לחשוב על מקום למצוא בו אוכל ומים למחר, אין כל כך בעיה למצוא בגולן, פשוט צריך לתכנן קצת
  • -לצאת כמה שיותר מוקדם! במיוחד בחורף השקיעה מוקדמת ואין הרבה שעות אור, אז צריך לצאת מוקדם
  • כל ערב קנינו באיזה כלבו לחם וירקות והכנו סנדוויצ'ים עם טחינה ירקות ולחם, מילא אותנו לכל היום