שביל הגולן באביב

עונה מומלצתאביב

מהחרמון עד לאנדרטת פלס"ר 7

קטע 1 –
מקופות החרמון לישוב נמרוד - הגענו ברכב לקופות אתר החרמון ומיד פנינו ימינה לחניון רכבים. השילוט בחניון היה ברור ומצאנו בקלות את תחילת השביל. השביל מתחיל בירידה לערוץ נחל גובתה. חשוב לציין שהירידה לא הייתה קשה כפי שמוגדר אלא בינונית. כשהגענו לנקודה שנמצאת מעל העיקול בכביש 989 (הכביש שמחבר בין נווה אטי"ב למג'דל שמס), ישנו אתר בנייה וחשוב מאוד להיזהר וללכת על השביל המסומן בלבד. העלייה לישוב נמרוד הייתה סבירה מאוד ולא דרשה מאמץ מיוחד

קטע 2 –
מהישוב נמרוד לתל קצעה – קטע פשוט ולא מורכב. כשמגיעים למסלול החוצה את ברכת רם ממערב, מומלץ לרדת קצת לכיוון הבריכה, לפתוח פק"ל קפה ולנוח קצת. עוד אפשרות היא להגיע לנקודה הצופה על ברכת רם מדרום. יש שם תצפית יפה

קטע 3 –
מתל קצעה לאנדרטת פלס"ר 7 – קטע פשוט. נוף יפה מהר אודם. בנוסף ישנה מחצבה מרשימה בנקודה הדרומית של ההר. השביל עובר שם.

לינה –
הגענו לחניון אנדרטת פלס"ר 7. ישנן 2 בטונדות להקמת אוהלים. אם הן תפוסות אזי ניתן להקים אוהלים על האדמה. מומלץ לנקות אבנים לפני הקמת האוהל. עצים למדורה מצאנו בתוך השדה, כ 150 מטר מערבית לחניון (חוצים שער ברזל שלידו גדר תיל). נכון לאפריל 2017 ישנה ערימת עצים מכובדת שניתן לראות מרחוק. לא היה מקור מים ולא היו שירותים. ניתן לנסוע או ללכת ברגל לבוקעתא/ אל רום (מרחק של כמה מאות מטרים) ולקנות / למלא מים

מאנדרטת פלס"ר 7 לחניון עין זיוון

קטע 4 –
מאנדרטת פלס"ר 7 לבאב אל הווא – קטע פשוט החוצה מצפון ולאחר מכן ממזרח את הר חרמונית. במסלול זה ניתן לראות את עמק הבכא ואת אנדרטת גדוד 77 של חטיבת השריון 7. מומלץ לקרוא על סיפורי הגבורה של הגדוד במלחמת יום הכיפורים. באנדרטה טנק סורי מדגם טי-62 שניתן לראות עליו סימני פגיעה רבים. בנוסף טנק צנטוריון שלנו. שני הטנקים ממלחמת יום הכיפורים. כשמגיעים לבאב אל הווא – זמן טוב למנוחה ולארוחת צהריים. בקטע הבא ישנה עלייה קשה להר הבנטל.

קטע 5 –
מבאב אל הווא לחניון עין זיוון – מתחילים בטיפוס להר בנטל. הטיפוס קשה ולדעתי הופך את הקטע לבינוני עד קשה. כשמגיעים להר מומלץ לטייל קצת בבונקר ולנוח. נוף מרהיב מזרחה לכיוון קונייטרה הישנה. מקום יפה לביצוע סקירה גיאוגרפית והסבר על המצב בסוריה. נכון לאפריל 2017 הוקמה בקצה הצפוני של ההר עמדת תצפית של כוחות האו"ם. על ההר ישנה מסעדה עם שירותים.

לינה –
הגענו לחניון עין זיוון והקמנו אוהלים על האדמה. נכון לאפריל 2017 ישנה ברזיית מים מבטון אשר עובדת. יש לה 2 פתחים הנראים שבורים ללא ידית. הסוד הוא שבמרחק 2 מטרים מהברזייה ישנה ידית על צינור באדמה אשר מתפקדת כידית להפעלת הברזייה.

מעין זיוון עד לחושניה

קטע 6 –
מעין זיוון להר חוזק – קטע שאגדיר אותו בינוני. ישנן 3 פסגות אותן כובשים במהלך הקטע. הראשונה – הר בני רסן (ע'סניה) – ההר המפורסם אשר עליו טורבינות רוח. על ההר גם מוצב נטוש עם תצפית יפה לכיוון סוריה. לאחר מכן יורדים ומטפסים שוב לכיוון הר קורטם. לאחר מכן מטפסים להר חוזק. כשמגיעים להר חוזק מומלץ למצוא עץ נחמד ולשבת לנוח. במקום מוצב צבאי מאויש, אין להתרגש מכל מיני רכבים צבאיים שיעברו.

קטע 7 –
מהר חוזק לחורשת חושניה – קטע פשוט העובר בתחילתו באיזור הקרוב מאוד לגדר המערכת. חשוב להתעדכן בזמני מתיחות האם הקטע פתוח. ניתן להתייעץ בפורום שביל הגולן. לאחר מכן השביל ממשיך מערבה לכיוון חושניה

לינה –
הגענו לחורשת חושניה. במקום מסגד ישן (ומחורר מקליעים) שניתן להקים בתוכו אוהלים כמחסה מגשם. ניתן להקים אוהלים גם בחוץ. אין מים ואין שירותים. אני תכננתי מראש לדלג על מקטעים 8,9,10 עקב קוצר זמן. בנוסף, מכיוון שהיה קר באותו היום העדפתי לנסוע לחניון עין קשתות (קנאטיר) כדי לישון במקום מוסדר יותר ונמוך יותר (כדי שיהיה פחות קר). בחניון עין קשתות יש ברז למילוי מים (נכון לאפריל 2017 הברז הדרומי עובד. הצפוני לא עובד). הקמנו אוהלים והלכנו לישון.

מעין קשתות לגבעת יואב

קטע 11 –
מעין קשתות (קנאטיר) לנחל תאנה – יורדים מערבה מהחלק הצפוני של חניון עין קשתות. מיד עוברים דרך בית כנסת עתיק ולאחריו מגיעים לסימון שביל הגולן. ממשיכים עם השביל בירידה ארוכה אך לא קשה התואמת גם לרכב 4X4 עד למפגש הנחלים אלעל וסמך. קרוב למפגש הנחלים יכול להיות ויהיה צורך לעבור במים קטע של 3 מטרים. כשמגיעים למפגש הנחילם חשוב לשים לב לסימון השבילים. ישנו שביל ירוק התואם לדרך 4X4 וישנו שביל הגולן. 2 שבילים שונים! רבים מתבלבלים בקטע זה וממשיכים בטעות עם השביל הירוק. במקרה והתבלבלתם – לא נורא! ממשיכים עם השביל הירוק עד למפגש עם כביש 789. ממשיכים כקילומטר בטיפוס עם כביש 789 עד למפגש עם שביל הגולן. כל הקטע מוגדר כבינוני – קשה

קטע 12 –
מנחל תאנה לחורשת גבעת יואב – במהלך המסלול מגיעים לתצפית כנרת – תצפית יפה על הכנרת. מקום טוב למנוחה וצילומים. קטע בינוני בהחלט ולא קשה.

לינה –
הקמנו אוהלים בחורשת גבעת יואב. למגיעים ברכב – לא פשוט למצוא את המקום. צריך לנסוע על כביש צר הנמצא בצד המערבי של גבעת יואב, לעבור רפת שתראו משמאלכם ולאחר מכן תראו מימינכם שלט פנייה ימינה שבו כתוב "לשדה המוזהב". יש לפנות ימינה לדרך עפר כאשר לאחר כ 200 מטרים תגיעו לחורשה.

מגבעת יואב לעין תאופיק

קטע 13 –
מחורשת גבעת יואב לאמפי גולן – קטע ברמה בינונית הכולל ירידה לוואדי ולאחר מכן עלייה סבירה שבסופה הופכת לקצת קשה.

קטע 14 –
מאמפי גולן למבוא חמה – מתחיל בירידה (ברמה בינונית) לוואדי ברברה ולאחר מכן הליכה לאורך הוואדי. מתחילים עלייה המסומנת בסימון אדום ביחד עם סימון שביל הגולן. שימו לב שבמפגש הסמ"שים יש סלע עליו צבועים הסמ"שים – הסלע הוזז קצת והכיוונים מבלבלים. אין להתבלבל מכך. עלינו להמשיך ימינה ולטפס עם הכביש (סימון אדום וסימון שביל הגולן ביחד). העלייה ארוכה ומשעממת למדי. רמת קושי בינונית. קחו עמכם הרבה מים. בסיום העלייה ממשיכים עם סימון שביל הגולן. הסמ"ש האדום נפרד מאיתנו. בהמשך השביל שדות יפהפיים. מגיעים לכביש 98 ופונים דרומה עם השביל. ממשיכים כ 900 מטרים (שימו לב לסימון השביל והסתכלו רחוק. לא להתבלבל בפניות. עליכם לכוון לדרום מערב ולא לדרום, עד להגעה לתצפית נוף). מגיעים לסוף המקטע – נוף מדהים לכנרת. אחלה מקום למנוחה ולהפסקת אוכל.

קטע 15 –
ממבוא חמה לעין תאופיק – קטע פשוט הכולל ירידה מתונה על כביש סלול בחלקו. לאחר מכן עלייה סבירה באורך של כ 300 מטרים.

לינה/חנייה –
נוסעים על כביש 98 ומגיעים לפיתולי הירידות / עליות בין חמת גדר לרמת הגולן. רואים שלט בשם "שביל הגולן" ופנייה מערבה לדרך עפר. ממשיכים עם סימון שביל הגולן עד להגעה לחניון עין תאופיק (עין עקוב). במקום חניון מוסדר להקמת אוהלים.