פארק תמנע והאגם הנעלם

משך הטיוליומיים
עונה מומלצתחורף, אולי סתיו ואביב

רקע והתארגנות

פארק תמנע ממוקם 20 ק"מ צפונית לעיר אילת. הפארק הוא בקעה שמשתרעת על שטח של 60 קמ"ר התחום במצוקים מ-3 צדדיו היוצרים מעין צורה של פרסה וזהו כנראה הפארק הלאומי הגדול ביותר בארצנו.
בפארק יש אתרים ארכיאולוגיים וגיאולוגיים רבים ותצורות נוף וצבעים של סלעים מרהיבים (הסלעים שם עשירים במחצבים שונים כגון נחושת, ברזל ומנגן שמקנים להם את צבעיהם המיוחדים).

הגעה
נח מאוד להגיע לתמנע ברכב פרטי, אך יש גם אופציה (עליה ארחיב) להגיע בתחבורה ציבורית, למי שלא רוצה להגיע מבלי חשש "להרדם על ההגה" או לכל מי שאין יכולת להוציא רכב עד לפארק תמנע.
אנחנו הגענו לפארק תמנע עם קו 394 מתחנה מרכזית בת"א (מומלץ עד חייב להזמין כרטיסים מראש) ביום חמישי את האוטובוס של 23:58 והגענו בשעה 4:30 לתחנת אליפז\בקעת תמנע. הגענו מוקדם מאוד מהתחנה אמנם יש 3 ק"מ הליכה עד לשער הכניסה לפארק אבל החלופה היא לקחת את האוטובס הבא שיוצא רק ב6:30 למחרת ולהגיע רק בסביבות 11:00-11:30 בבוקר דבר שדי שורף את יום הטיול.
אנחנו נצלנו את הזן לנמנם מעט בכניסה לפארק.
את הדרך בה חזרנו נפרט בהמשך סיפור הדרך

פארק תמנע

הגענו בסביבות 6:00 לכניסה לפארק אחרי ששרפנו קצת זמן בתחנת הירידה שלנו כדי ללא ללכת בחושך מוחלט ואחרי הליכה של 3 ק"מ.
הפארק נפתח רק בשעה 8:00 נצלנו את הזמן לנמנום על מזזרני פלציב שהבאנו איתנו.
קמנו ב8:00 התארגנו אכלנו ארוחת בוקר שהבאנו איתנו והכנו קפה על הגזייה, אחרי שהתאפסנו על עצמנו בסביבות השעה 9:00 קנינו כרטיסי כניסה (39 ש"ח לסטודנט, 49 ש"ח מחיר רגיל) וכרטיסים למתחם הקמפינג (55 ש"ח מחיר אחיד לכולם). קבלנו מפה של הפארק וקבלנו החלטה באיזה מסלול ללכת והבהירו לנו שעלינו להגיע עד השעה 16:00 למתחם הקמפינג.
התייעצנו עם מדריך שעובד בפארק לגבי המסלול ולוחו הזמנים והוא אמר שהתכנון הגיוני ונוכל להגיע עד השעה 16:00.
האתרים אליהם החלטנו ללכת היו הקשתות (דרך שבילים ההולכים בקרבת המצוקים הצפוניים), הפטריה ועמודי שלמה ולסיים באגם במתחם הקמפינג.

יום ההליכה שלנו התחיל בהליכה בסמוך לכביש הראשי של הפארק (להקפיד לא לעלות על הכביש נוסעות עליו גם מכוניות), ירידה לשביל בכיוון צפון-מערב (פניה ימינה מהכביש) על שביל עם סימון שחור, לאחר מכן חבירה לשביל אדום ( יש צומת T ואפשרות לפנות ימינה או שמאלה פונים ימינה מהשחור) ממשיכים לכיוון צפון ומתעקלים לאט לאט לכיוון דרום מערב. עד שמגיעים לצומת עם כביש ושביל כחול, ממשיכים עם הכביש לכיוון דרום מערב עד שמגיעים לשביל שחור פונים ימינה ועולים איתו צפונה תחילה ולבסוף מתעקלים איתו דרומה עד שמגיעים לאתר של "העצים המאובנים" (לא רואים יותר מידי באתר עצמו ואם אתם לא חובבי ארכיאולוגיה\גיאולוגיה כנראה שלא תתרשמו מזה יותר מידי) אנחנו המשכנו דרום 500 מטר בערך עם השביל וכדי לקצר את הדרך ירדנו ממנו אל השטח במגמת דרום מערב, הגענו לאגן ניקוז של הנחל והמשכנו עם ערוץ שלו לכיוון מזרח עד שחברנו לשביל ירוק שהוביל אותנו אל ה"קשתות" (לא מומלץ לרדת מהשבילים מי שחסר ניסיון או ידע בניווט מאוד קל להאבד שם! עיף ללכת על השבילים יותר למי שלא בטוח).
כשהגענו ל"קשתות" השעה הייתה כבר 14:40 הבנו שעד 16:00 לא נגיע והתקשרנו לעובדי הפארק לעדכן אותם הם רק הסבירו לנו שכאי לנו להגיע לפני השקיעה והסבירו לנו איפה מותר להקים את האוהל שלנו.
אחרי הקשת הראשונה המשכנו לקשת הגדולה יותר על השביל האדום. משם התחברנו לכביש והלכנו איתו לכיוון דרום מזרח עד להגיענו לשביל ירוק איתו ירדנו דרומה והגענו לאתר "הפטריה". המשכנו דרומה על השביל וחזרנו לכביש שוב נשארנו על הכביש הראשי הלכנו איתו עד הסוף דרומה ואז דרום מערב עד להגיענו לאגם. בדרך ראינו מצפון לנו את "עמודי שלמה".
הגענו לאגם ממש בזמן השקיעה השעה הייתה 17:20, האגם מלאכותי נחמד ולא יותר מזה.
יום הליכה הזה מוערך ב15.5 ק"מ בהליכה בפארק נטו (ללא ההליכה של 3 ק"מ מהתחנה עד לכניסה לפארק).

הליכה לאגם הנעלם

הוחלט מבעוד מועד שהיום השני יהיה קליל יחסית ליום הראשון.
הוא נפתח בארוחת בוקר וקפה שהכנו לעצמנו, נמשך בהכנת בקבוקי חול למזכרת ובשתיית תה צמחים (לשניהם מקבלים שובר בקניית הכרטיסים שאותו אפשר לממש בחנות ליד האגם.
לאחר מכן קפלנו את הציוד שלנו ונעזזרנו בgoogle maps למצוא את הדרך האידאלית לאגם הנעלם בתמנע (לא האגם שבפארק).
תוכנת הניווט הראתה 4.2 ק"מ בכיוון ממזרח התחנו ללכת אך באמצע הדרך נתקלנו בגדרות של מכרות תמנע (מכרות פעילים שכורים נחושת) בטעות נכנסו לשטח המפעלים של המכרות והפעלנו את האזעקה, סייר בטחון שהגיע הוציא אותנו עם רכבו מתחומי המפעלים בחיוך אחרי שהתנצלנו והסברנו לו את המצב.
המשכנו ללכת מזרחה עם הכביש עוד כקילומטר וחצי ופנינו צפונה כ400 מטרים עד שהגענו לנקודת תצפית יפה על האגם שם ישנו בנחת אכלנו ושתינו קפה. האגם הנעלם הוא אגם יפייפה בעל מים מליחים שלמי שמוכן לרדת ולעלות עלייה תלולה המים טובים לרחצה (כמובן שהכניסה על אחריות המתרחץ ואין שם שירותי הצלה)
לבסוף עזבנו את האגם חזרנו דרומה אל הכביש והלכנו כקילומטר בערך חזרה לכביש 90 לתחנת "צומת תמנע" (שימו לב לא בקעת תמנע\אליפז שהיא תחנה שאיתה הגענו יום לפני).
שם האוטובוס (קו 394) שהזמנו מראש אסף אותנו בחזרה בשעה 16:20 חזרה לת"א.

• קצב ההליכה נקבע לפי חברתי וכנגזרת מכך הזמנים המצויינים בסיפור דרך זה. אפשר להגיד שזה קצב של מאיטי לכת
  • מומלץ למצוא נתיב הליכה אחר מנתיב ההליכה שלנו אל האגם הנעלם כדי לא להכנס למפעלי המכרות
  • המפה שציירתי היא להמחשה בלבד, מצ"ב (תמונות פרק של פארק תמנע) מפה של הפארק מומלץ להסתמך עליה ועל מפת סימון שבילים מספר 20.
  • יש את האתרים המפורסמים כמו אלה שציינתי פה ( הפטריה, הקשתות וכו') אבל הפארק יפייפה ויש המון מה לראות גם ביניהם
  • להביא מספיק מים ואמצעי הגנה מהשמש
  • המסלול יחסית מישורי הפרשי הגובה זניחים
  • למי שרוצה להמנע מסחיבת אוהל יש מעין מאהל בדואי לאירוח במתחם הקמפינג עם מזרנים ושקעי חשמל. ייתכן שהשימוש באוהל כלול במחיר התשלום על הקמפינג וכדאי לבדוק את זה (כשאנחנו בררנו לא נדבו יותר מידי מידע ולא ידענו שיש את האופציה הזו בכלל).
  • באזור מתחם הקמפינג יש שירותים ומקלחות מסודרים וברזיות מים.