סובב שמורת עין עבדת, דרך עין עקב ונחל צין - מעולה בתור טיול למטיילים מתחילים

יצאנו ארבעה צעירים לטיול בן יומיים באזור שדה בוקר. מצוידים במפה כבת גילנו, אוהל, והרבה חוסר ניסיון. החלטנו להרכיב מסלול בן יומיים שיכלול מים, נופים, קרבה לציביליזציה (שנוכל להזעיק עזרה במקרה ונתקע איפה שהוא), וגישה בתחבורה ציבורית למסלול. יש במסלול הרבה דברים מעניינים לראות ,ואני ממליץ עליו לחבר'ה צעירים שלא חוו עדיין התנסות רצינית בשטח. ורוצים לראות איך זה ללכת 15 ק"מ ביום עם כל הציוד על הגב. מדובר במסלול סלחני ובטוח אשר משאיר את מטייליו תמיד בטווח של מספר קילומטרים ממקור מים ועזרה חיצונית

תאריך הטיולJune 2014
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתחורף, אביב, סתיו

מהלך הטיול

התחלנו את הבוקר בבדיקת ציוד שגרתית.
על כל אחד היה להביא - 10 ליטר מים, שק"ש, מז"ש ובגדים חמים לערב.
בנוסף הבאנו איתנו
אוכל- שכלל אורז, ירקות, טונה, לחם פרוס ,נקניק קבנוס ,שוקולד וכמובן צ'וקולוקים לדרך.
פק"ל קפה - שכלל גזייה, סיר, פינג'אן וכוסות.
ואוהל- אשר חיוניותו לטיול מעלה ספק עד עצם היום הזה.

עלינו על אוטובוס קו' 65 של מטרופולין ובסביבות השעה 9 וחצי הגענו לתחנת דלק הנמצאת על יד הכניסה לעתיקות עבדת.
-במקרה ושחכתם משהו אפשר להשלים קנייה בסיסית של דברים בתחנת דלק, וגם בחנות מזכרות הנמצאת בכניסה לגן הלאומי עבדת.

עבדת הייתה העיר המרכזית על ציר המסחר הנבטי שבין פטרה לנמל עזה המכונה דרך הבשמים. מרכז העיר (האקרופוליס) שוכן בהר הנגב, על שלוחת גבעה לצד ציר התנועה העתיק מצפון לדרום. עבדת נישאת לגובה של 655 מטר מעל פני הים, ומשקיפה על סביבתה מרום של כ-80 מטר.

בחרנו לוותר על הכניסה לגן הלאומי ובכך להימנע מדמי הכניסה, ועשינו את העיקוף מסביב לגן הלאומי העובר דרך שביל ישראל.
-לאוהבי החורבות והארכאולוגיה שביניכם, אפשר להתחבר למסלול גם דרך העתיקות כאשר נכנסים מהכניסה של הגן הלאומי ויורדים מהצד המזרחי של החורבות ומתחברים חזרה לשביל שלוקח אתכם אל עין עקב.

בזמן ההליכה לעין עקב נתקלנו בשני נחשים יפיפים (כמדומני שאחד מהם היה זעמן אוכפים והשני נעלם לפני שהספקתי להתעמק במראהו). חשוב לציין שאין מה להתרגש מנחשים, תשתדלו להסתכל עליהם מרחוק, ובשום פנים ואופן אל תנסו לגעת בהם ,או לנסות לפגוע בהם (ככה אנשים מוכשים).

בסביבות השעה 12 וחצי הגענו לעין עקב, מדובר בנביעה מטפטפת ובריכה טבעית בנחל עקב. הבריכה גדולה ומאפשרת שחייה והתרעננות בלב המדבר. שימו לב , שהקפיצה למים אסורה ועלולה להביא לקנס (במקרה ונמצא פקח במקום).
בעין עקב השתכשכנו במים הקפואים התיישבנו בצל ,פתחנו פק"ל קפה ואכלנו ארוחת צהריים.
-שימו לב שבסופי שבוע ובחגים עין עקב מלא במבקרים, אך אל דאגה יש מספיק מקום וצל לכולם.
-לעין עקב אפשר להגיע גם משדה בוקר (מדובר בהליכה קלילה בת שעתיים בערך).

ב1 וחצי המשכנו בדרכינו לכיוון חוד עקב. בשעה 2 וחצי עצרנו במרגלות ההר ועשינו עצירה בצל בין השעות 14:30 עד 16:00 בשל החום המדברי הכבד.
-מומלץ מאוד לא לטייל בין השעות 2-4 (במיוחד בחודשים החמים) אלא לעצור ולנוח בצל במקום זאת משום שפעילות מאומצת תחת שמש בשעות האלה של היום עלולה לגרום לצריכה מואצת של מים ,ואף מכת חום והתייבשות.

לאחר שעה וחצי של סתלבט בצל, התחלנו את העלייה בדרכינו לפסגת ההר. חוד עקב הוא הר משאר, שנמצא במצוק הצינים. צורת ההר חרוטית, וגובהו הוא כ-576 מטרים מעל פני הים. ההר הוא חלק מרמת עבדת. מדובר בעלייה קצרה יחסית האורכת כ- 30 דקות. יש אפשרות לא לעלות לפסגה, ולהמשיך במסלול, אך אני ממליץ בחום להשקיע עוד מאמץ קטן ולעלות עד למעלה. בראש ההר תחכה לכם תצפית פנורמית מדהימה על נחל עקב, רמת בוקר ובקעת צין.‏

לאחר התפעלות ראויה לשמה מהנוף הנראה מהחוד, החלנו בירידה לחניון הלילה הקרוב. -שימו לב! חשוב מאוד לרדת מחוד עקב בזהירות מרבית, מדובר בירידה תלולה הכוללת שימוש ביתדות. בגלל שהיה לנו ציוד כבד ונעלי ספורט מחליקות התעכבנו בירידה הזאת למשך שעה וחצי (למרות שבדר"כ היא לא אמורה לקחת יותר מ20 דקות). ולכן רצוי מאוד להתחיל את הירידה מהפסגה לכיוון החניון לילה לפחות שעתיים לפני השקיעה, כי להיתקע באמצע הירידה ללא אור יום זה מצב שרצוי למנוע.

הגענו לחניון לילה בשעה 6 בערב, פתחנו את האוהל, פרסנו שק"שים ,אכלנו אורז עם טונה מעושנת ואף הצטרפנו למדורה משותפת של מספר קבוצות של מטיילים שפגשנו בחניון לילה. ולבסוף אחרי שהעברנו חצי לילה בצפייה בכוכבים הלכנו לישון עייפים (אך מרוצים).
-החניון לילה נמצא סמוך לחוד עקב, וזהו חניון מאוד פופולרי בסביבה ,ולכן בתקופות של חגים וסופש"ים הוא דיי עמוס יחסית.

בבוקר של היום השני לטיול התעוררנו בשעה סבירה (7 וחצי בבוקר) ,אכלנו כמה פרוסות לחם עם שוקולד בליווי קפה שחור, ויצאנו לדרכינו.

הלכנו במשך כשעתיים וחצי על גבי דרך הג'יפים מחניון הלילה לכיוון מדרשת בן גוריון עד שהגענו לכביש הנחש (הכביש שיורד מקבר בן גוריון אל תוך נחל צין)
-בשלב הזה אפשר לחתוך את הטיול קצת מוקדם יותר, ולעלות בכביש הנחש למדרשת בן גוריון, ומשם לתפוס אוטובוס לבאר שבע.

וכמובן שכאשר הגענו להתחלת כביש הנחש נכנסנו להשתכשך בבריכות המים הרדודות אשר פרוסות לצידיו. ולאחר ארוחת ביניים גדולה ומשביעה פנינו עם המשך השביל לכיוון עין עבדת. עין עבדת הוא מעיין הנובע בקטע שבו נחל צין עוזב את רמת עבדת ומתחתר בין הרמה ורכס חתירה. הנחל יוצר כאן קניון צר ועמוק בסלע הקירטון הרך והלבן - מראה מיוחד במינו.
-שימו לב שהכניסה לשמורת הטבע עין עבדת כרוכה בתשלום סמלי. (בסביבות ה20 שקל לבן אדם). אך הוא שווה את זה לחלוטין, זהו מקום בעל יופי מיוחד.
-יש בכניסה לשמורה ברזים למילוי מי שתיה.
-בשמורה ישנם מספר קנים פעילים של נשרים, לכן מאוד מומלץ להצטייד במשקפת.
-שימו לב שבסולמות העולים מתוך עין עבדת אפשר לטפס רק בכיוון למעלה, ולכן אם אתם מתכננים לבקר שם תוודאו שאת המסלול שלכם אתם מתחילים מהכניסה הצפונית (הקרובה למדרשת בן גוריון).

לאחר שטיפסנו בסולמות אל מחוץ לקניון, עשינו הפסקת צהריים ולאחר מכן המשכנו ללכת דרומה בערך כשעה עד שהגענו חזרה אל חורבות עבדת שהיוותה את נקודת ההתחלה של הטיול.

ומשם תפסנו אוטובוס חזרה לבאר שבע.

נקודות חשובות למטיילים פחות משופשפים

נתחיל עם רשימת הציוד מפורטת שעשינו לטיול-
ציוד אישי: שק"ש, מז"ש, פנס, 10 ל' מים, כלי אכילה רב פעמיים, בגדים מים ללילה (במקרה ואתם מטיילים בעונות קרירות), כובע, מברשת+משחת שיניים, כסף לאוטובוס.

ציוד קבוצתי: מפה מס' 15, מצפן, גזייה +מיכל ספייר, פק"ל קפה, סיר בישול.

ציוד נוסף מומלץ: נייר טואלט, ערכת עזרה ראשונה, שרוכים, חבל (לקשירה, לא חבל טיפוס!), טאלק, קרם הגנה, סבון קשה, משחה למניעת שפשופים.

נקודות חשובות:
*חשוב לבנות על המים באופן שישאר ספייר בסוף הטיול, אנחנו לקחנו כל אחד 10 ליטר, מתוך שיקול שכל אחד ישתה 4-4.5 ליטר כל יום, כך שיישאר לכל אחד בסוף הטיול לפחות עוד ליטר נוסף של מים.
*מכיוון שהטיול הוא בתוך אזור של שמורת טבע חשוב לדעת מספר כללים:
-אסור לרדת מן השביל המסומן
-אסור לטייל לאחר שקיעת השמש ועד לזריחתה
-אסור לישון מחוץ לחניון לילה
-אסור להשתמש בעצים שמצאתם שם לצורך הבערת אש, אם ברצונכם לעשות מדורה בלילה, תביאו קרשים אתכם מהבית.
עבירה על כללים אלה עלולה להביא לקנסות מפקחי רשות הטבע והגנים.

*במקרה והנכם נתקעים ללא מים, או שקורה ומישהו נפצע ואתם זקוקים לסיוע הנכם יכולים להתקשר לרשות הטבע והגנים ולנסות להזעיק פקח אליכם. לפקחים יש גישה לכל האזורים שבהם עובר שביל הטיול. וסביר להניח שאם תעמדו על שביל ג'יפים מספיק זמן אתם תתקלו באחד מהפקחים.
-אם אתם מרגישים שיש לכם מחסור במים, ועובר על ידכם פקח, תרגישו חופשי לבקש מהם מספר בקבוקים. לעתים הם דואגים שיהיו להם מספר בקבוקים בתא המטען במיוחד עבור מקרים כמו אלה.

*כמובן שמומלץ מאוד לטייל עם נעלי טיולים גבוהות, שישמרו על הרגלים. וחשוב לזכור גם לנער את הנעליים בכל פעם לפני שלובשים אותם במהלך הטיול למקרה והיו בהם "חברים" למיניהם.

*האוטובוס שמגיע לתחילת המסלול הינו קו 65 של מטרופולין היוצא מבאר שבע, והנסיעה אורכת בערך כשעה.
-התחנה שבה יורדים בשביל להגיע לנקודת ההתחלה היא "עתיקות עבדת".