סובב הרמון

טיול מעגלי בנופיו המרהיבים של מכתש רמון, שישה ימי הליכה מלאי הרפתקאות.

תאריך הטיולNovember 2020
עונה מומלצתחורף ואביב

מבוא

שביל סובב מכתש רמון הוא שביל מעגלי המקיף את המכתש כולו.
אורכו של השביל כ-120 ק"מ, ובהליכה בו תוכלו להיחשף לכל גווניו של פאר הטבע האדיר הזה!
גל ואני, חיילים בחופשת הרגילה, חילקנו את ההליכה לשישה ימי הליכה בני כ 20 קילומטרים כל אחד, מיום שישי ועד יום רביעי.

היום הראשון - מצפה רמון לנחל ניצנה

אל מצפה רמון הגענו בשעה 10:30 של יום שישי, באמצעות שני קווי אוטובוס נוחים, הישר ממרכזית רעננה, דרך מרכזית ב"ש.

עמוסים כל טוב, סנדוויצ'ים של בית שיספיקו עד הערב וציפיות, יצאנו למסע!
אף על פי שהתיק כבד, ההליכה נוחה יחסית, והנוף מרהיב.
מתחילים קרוב להר גמל שנמצא בקצה המערבי של מצפה רמון, ועוקבים אחרי הסימון הסגול. לעיתים סימון עצמאי בצבעי לבן-סגול-לבן, ולעיתים נקודה סגולה המתלווה לסימון בצבע אחר.

עברנו את הר גמל, בית ספר שדה הר הנגב, בסיס מצפה כוכבים, והגענו אחרי 3.5 קילומטרים לחורשת בועז, שם ניתן למלא מים. במקום חורשת אורנים וכמה ספסלי אבן שמתאימים בול להפסקת צהריים. אחרי שהמשכנו את ההליכה מלאת התצפיות וההתפעלות לאורך המצוק, גילינו לקראת סוף היום את בור חמת המהמם. מעט לאחר מכן הגענו לחניון לילה נחל ניצנה.

בחניון הלילה אין ברז מים. אנחנו סחבנו מים ליומיים מראש, אך בדיעבד התברר שקיים ברז של מקורות בסמוך לכביש 171, אחרי בור חמת ולפני הכניסה לחניון הלילה.

היום השני - נחל ניצנה להר עידו

היום מתחיל בעליות רבות, לאורכן זכינו לראות מספר רב של פראים, חיה אדירה הדומה לחמור במראה, שנכחדה מהארץ במאה הקודמת ובשנים האחרונות הושבה אל הטבע.

לאחר מכן, חצינו את כביש 171, והלכנו על שפת המכתש, כמעט עד לחניון לילה הר עידו.
בחניון אין ברז מים. אנחנו קנינו מים מההטמנה של יניר.

* בחרנו לדלג על חניון הלילה בורות לוץ מכיוון שהוא סוטה משפת המכתש, ובכך מוסיף 9 קילומטרים שאותם עשינו לאחרונה. בורות לוץ הוא חניון מצוין, ויש בו מים ושירותים. המגרעה היחידה שלו היא הקור בלילה, בשל הגובה, וכמות האנשים בסופי השבוע.
* דילגנו גם על העלייה להר עידו מכיוון שגם שם היינו לאחרונה. תצפית מרהיבה, מומלץ לעבור בה!

היום השלישי - הר עידו למפער פיטם

היום מתחיל בעלייה רצינית, ולכל אורכו ירדנו ועלינו בואדיות שהתחתרו בקיר המכתש. עבורי זה היה היום הכי מיוחד בטיול.

בבוקר טפטף עלינו גשם וקשת מלאה התגלתה! בנוסף, זכינו לראות ראם, קרוב משפחה מרהיב של האנטילופה, גם הוא נכחד במאה הקודמת והושב לטבע בשנים האחרונות.
נאמר לנו על ידי פקח רשות הטבע והגנים שזה ה-מקום שלהם, אז פיקחו עיניים!
על אחת הפסגות הבאות במסלולנו נחה קבוצת יעלים, מביטה בנו בתימהון בזמן שאנחנו מתקרבים.

מעט אחרי סיום העלייה הראשונה של היום, שימו לב לגב עודד משמאלכם. הפעם לא זכינו לטבילה מכיוון שהגבים עוד לא הספיקו להתמלא.

אחרי יום גדוש תצפיות והליכה מאתגרת, הגענו לחניון לילה מפער פיטם. גם כאן אין ברז מים ולכן השתמשנו שוב בהטמנה של יניר.

רוחות חזקות עטו עלינו לקראת ערב. לשמחתנו, מחסה האבנים שהרמנו וערמנו הגן עלינו.

היום הרביעי - מפער פיטם לגוונים

מתחילים בהליכה קלילה על שביל ג'יפים. אחרי כמה קילומטרים, עולים בואדיות שהנחלים יצרו בקיר המכתש, לתצפית זקיף הרמון. יורדים חזרה למישור, ובעלייה מתונה מגיעים אל קיר האמוניטים. לאחר מכן עוברים בנקודת מילוי המים על כביש 40, שם מילאנו מים בכדי לא להשתמש בעוד הטמנה בחניון הלילה. ממשיכים לצד הכביש ועוברים מתחתיו על תוואי נחל נקרות.

אם מגיעים אחרי שטפונות, מומלץ לעצור לארוחת צהריים וטבילה בגב ילק, כקילומטר סטייה מהמעבר מתחת לכביש.

היום מסתיים בהתפצלות מנחל נקרות לציר הנפט, שמגיע עד לחניון לילה גוונים.
החניון מוצף לרוב בטיולים שנתיים. הפעם היו רק מעט מטיילים, בשל הקורונה.
בחניון יש שירותים כימיים, שכרגע סגורים גם בגלל הקורונה. לגבי מים, אם יש צורך, גם כאן יש הטמנה של יניר.

היום החמישי - גוונים להר ארדון

היום מתחיל בנוף המדהים של הר סהרונים. צפו על הר ארדון צפונית מזרחית אליכם, בקרוב תיהיו עליו!
משם, יורדים לפרסת נקרות המהממת. אחרי שטפונות, הפרסה תיהיה מלאה לרוב, מזמינה לטבילה מרעננת. ארוחת בוקר נהדרת בואדי האדיר.
המסלול עוקף את החלק שמלא במים, כך שאין צורך לדאוג לגבי מעברי מים עם הציוד.

ממשיכים דרך עין סהרונים, ומשם לחניון בארות, בו אכלנו ארוחת צהריים, נחנו, ומילאנו מים לקראת המשך היום.
בבארות יש משרד וחנות מסודרים של רשות הטבע והגנים - ארטיקים, גלידות, שימורי שעועית, חטיפים, ואפשרות להזמין מנות מפונפנות יותר, שככל הנראה ממתינות בפריזר לחימום. אפילו הייתה גלידה טבעונית וצליאקית.
שימו לב - אין בלוני גז.
במקום יש גם שירותים, ובנוסף מקלחות שנועדו לאלו שישנים בחניון בתשלום.

שבעים ושמחים, המשכנו לכיוון הר ארדון.
ההליכה יפיפיה, והעלייה מאתגרת מאוד. שווה ומומלץ בחום.
למי שיש קושי מסוים, יש גם שביל שעוקף את ההר.

בחניון הלילה הר ארדון אין ברז מים, ולכן קנינו שוב הטמנה מיניר.

היום השישי - הר ארדון למצפה רמון

יורדים מחניון הלילה לכיוון ציר הנפט, ומשם לתחתית המעלה של מצד מחמל.
אחרי עלייה דומה לזו של הר ארדון, אך פשוטה יותר, מגיעים למצד, שם ניתן לאכול ארוחת בוקר בניחותא.

לאחר מכן עוברים מעט תוואי נחלים, ומסיימים בהליכת דוך פשוטה ונוחה לכיוון מצפה רמון.
אף על פי שזה היום הארוך ביותר, 24.5 קילומטרים, הוא לקח לנו מעט זמן, במיוחד בזכות העובדה שמלבד העלייה למצד מחמל אין בו אתגר רב.

שימו לב - אחרי שיצאנו מתוואי הנחלים לא מצאנו מקומות עם צל, אך הרוח אפשרה את המשך ההליכה גם בשעות חמות יותר.

את ארוחת הצהריים אכלנו במרכז המסחרי של מצפה רמון.
במקום יש ארומה, שווארמה, גלידה טובה, פיצה האט, סופרמרקט ומסעדה טבעונית מצוינת בשם "מאונה". ממליץ עליה בחום!

תקשורת

אתם יוצאים לשביל סובב הרמון. החלטה נהדרת!

אנחנו הסתובבנו עם מסנג'ר לוויני קטן שמאפשר, בין היתר, שליחת הודעות לאנשי קשר והזעקת חילוץ.

המחיר, 140-180 ש"ח, בעבור שקט נפשי לנו ולמשפחות, הרגיש לי מוצדק.

מבחינת קליטה סלולרית - גל הצליח לקבל ולשלוח הודעות ממספר נקודות:
- חניון לילה הר עידו
- חניון לילה מפער פיטם, על גבעה רחוקה מאוד מהחניון
- חניון לילה הר ארדון
- ממצד מחמל עד מצפה רמון
- חלק מהפסגות הגבוהות בהן עובר השביל

אני בחרתי לא לצאת ממצב טיסה לכל אורך המסע.

ציוד

~ לבוש ~
הסוד הוא - דק, ארוך ומנדף.
להליכה: מכנסי דג"מח, חולצת טיולים, באפ, כובע רחב שוליים
לערב: חולצה טרמית, מיקרו פליז, כובע גרב, מכנס טרמי ששימש כצעיף, מעיל

~ לינה ~
מזרן שטח, קווילט המתאים ל5 מעלות צלזיוס

~ בישול ~
כירת עכביש, גז בוטאן עם הברגה 230 גרם, סיר עם מכסה, כוס, כפית לכל אחד וסכין

~ ציוד נוסף ~
מקלות הליכה, מטען נייד, שלוקר וכיסוי גשם לתיק (להגנה מפני הטל)

תכננו את הציוד שתישאו כך שהמשקל לא יהווה מטרד.

אם יוצאים כמה מטיילים יחדיו, חלוקת הציוד והאוכל בין חברי הקבוצה בצורה טובה יכולים להוות מרכיב חיובי בהפחתת המשא. אנחנו עשינו את שיחת חלוקת הציוד הרגילה שלנו. אני גז וגזייה, הוא סיר, אני מטען, הוא משחת שיניים, וכן הלאה.

באופן כללי יותר, ממליץ לקרוא על טיול אולטרלייט.

אוכל

ארוחת בוקר - דייסת קוואקר עם אגוזים וצימוקים.
ארוחת צהריים - טורטיות עם טחינה וטונה, חמאת בוטנים לקינוח.
ארוחת ערב - אורז ועדשים כתומות.

תוספות בימים הראשונים:
לדייסה בבוקר - תפוח חתוך
לטורטיות בצהריים - מלפפון ועגבניה

* כצליאקי וטבעוני, אכלתי פריכיות במקום טורטיות, והוספתי אגוזים על חמאת הבוטנים כדי להחליף את הטונה. השיבולת שועל ללא גלוטן, קופסא בצורת גליל עם פקק בצבע סגול של חברת קוואקר.

מים

אנחנו לקחנו 4.5 ליטר מים כל אחד ליום, כולל בישול בבוקר ובערב.
לרוב נשארנו בסוף היום עם לפחות ליטר מים עודף כל אחד.
כל אחד שותה בכמות שונה, עשו את ההתאמה עבורכם.

תנאי החום משפיעים גם הם על כמות המים ששותים.
את השפעת החום ניתן להקטין באמצעות לבישת בגדים מנדפים וארוכים בכדי להקטין את ההתחממות מפגיעת השמש בעור החשוף.