תאריך הטיול | November 2013 |
---|---|
משך הטיול | 3 ימים |
עונה מומלצת | מומלץ לצאת לטיול בתחילת האביב בין החודשים מרץ למאי |
תחילת המסלול נמצאת סמוך לדימונה ול"מפעל טקסטיל" שלה.
כביש 25 עובר בין באר שבע- דימונה- צומת הערבה. אנחנו נוסעים על הכביש לכיוון מזרח מבאר שבע. 6 ק"מ לאחר שחלפנו על פני דימונה נגיע לפנייה לכיוון דרום. או למי שמגיע מכיוון מזרח כעבור 2 ק"מ מצומת רותם תהיה הפנייה ימינה לכיוון ממשית. קיים שלט שמכוון אל נחל ממשית.
לאחר הפנייה נכנס לדרך אספלט ישנה. לאחר כ- 2 ק"מ על הכביש אספלט נראה מלפנינו את חרבת ממשית (שדרך אגב ממש שווה הצצה).
כאן נחנה את האוטו, שימו לב חשוב מאוד יש סכנה של פריצות לאוטו באזור זה אז עדיפות גדולה יותר היא לקחת מונית או טרמפ לתחילת מסלול, למרות שאני עשיתי את המסלול לא נגעו לי באוטו אך בכל זאת מומלץ שלא.
חרבת ממשית הייתה עיר נבטית ששימשה תחנת מעבר ועיר חקלאות בדרך הבשמים העתיקה. בעיר נמצאו שרידים מכל התקופות הנבטיות שבהן התקיימה לצד שרידים מן התקופה הרומית המאוחרת במהלכה בוצרה העיר, ומן התקופה הביזנטית, שבמהלכה נבנו כנסיותיה. מקור השם ממשית הוא בשם הרומי-ביזנטי של העיר: ממפיס. השם הערבי הוא כרנב (כורנוב) כשמו של משקה חלב דבש ותמרים. בכניסה לאתר מותנת בתשלום.
נתחיל עם המסלול האדום שנמצא בצפון מערב לגבעה שעליה נמצאת חרבת ממשית. נלך על השביל האדום ונקיף את החורבה ממזרח לדרום ונכנס לתוך נחל ממשית.
בנחל ממשית נלך כקילומטר וחצי עד שנגיע לסוף הערוץ ונגיע לפיצול שבילים עם שביל כחול שיורד דרומה (שימו לב שאם התבלבלתם והמשכתם עם השביל האדום אחרי כ-600 מטרים תפגשו במסילת רכבת ככה שזה לא נורא אבל שווה לשים לב).
נלך על השביל הכחול שעובר בתוך נחל ממשית והולך במקביל למצלעות המכתש הגדול. לאחר 5 ק"מ נגיע לבאר "רטב", באר שרוב השנה היא יבשה אך בתקופות שאחרי הגשמים ותחילת האביב אפשר למצוא בה מעט מים.
ההליכה עד הבאר היא הליכה של בסביבות הארבע שעות והיא הליכה נוחה למדי.
מהבאר נמשיך לרדת בנחל ממשית על הסימון הכחול עוד 6 קילומטרים ונגיע למפגש של השביל עם הכביש בשלב זה ניפרד מהשביל שממשיך לתוך המכתש הגדול ונלך במקביל לכביש לחניון הלילה עין יורקעם. שם נתארגן ללילה.
המסלול של היום הראשון הוא קל יחסית ולא דורש הרבה מאמץ פיזי אך גם הנופים שלו הם בהתאם, בחניון הלילה של עין יורקעם לא קיימים מים אז שווה להביא כמות גדולה יותר או לבצע הטמנה בשטח, סביר להניח שתפגשו עוד אנשים בחניון כיוון ששביל ישראל עובר בו.
ק"מ ליום הראשון- 15 ק"מ
זמן הליכה- 5- 10 שעות
בבוקר היום השני נלך על השביל הכחול לכיוון מזרח, כעבור זמן קצר הוא ישנה את כיוונו לדרומה ונתחבר לשביל ישראל, עד החיבור קילומטר אחד הליכה. לאחר 300 מטר נוספים נגיע לעין יורקעם שבהחלט בהחלט שווה איזו טבילה אם אתם בעונה המומלצת לטיול,
אפשר בתחתית הערוץ קצת לפני הבריכה לשבת ולאכול ארוחת בוקר טובה בצל המצוקון.
אחרי שאכלנו נמשיך לרדת עם השביל הכחול שעכשיו הוא גם שביל ישראל בתוך נחל חתירה החלק הראשון שנרד בו נקרא מעלה פלמ"ח, מעלה פלמ"ח הוא ירידה תלולה אך לא ארוכה אך היא דורשת מאמץ בירידה הירידה היא בסביבות 700 מטרים בהם נרד מגובה של שלוש מאות מטרים לגובה של מאה מטרים.
בשנת 1944 סיירה באזור הנגב פלוגה ג' של הפלמ"ח ; באחד מסיוריה שמטרתם הייתה "כיבוש הארץ דרך הרגליים", נאלצו לעקוף את דרך מעלה עקרבים מחשש להיתקלות בפטרול בריטי, והחליטו להגיע מכיוון המכתש הקטן, דרך נחל צין, ולעלות בנחל חתירה. כאשר הגיעו למרגלות המצוק, נתקלו בהפתעה, נראה היה שלא ניתן לעבור את המפל העצום והיה חשש שיאלצו לחזור חזרה את כל הדרך. לבסוף בעזרת כושר אלתור ותעוזה, פרצו דרך והמשיכו במעלה הנחל לפי התוואי שלו היום. בשנת 1966 שופץ השביל, הוצב סולם ברזל כתחליף לסלע שבו אחזו בעת שפרצו את הדרך, ונכתבה כתובת זכרון בראש המעלה.
אחרי הירידה התלולה אפשר לנוח בצל העץ שנמצא 50 מטרים מסוף הירידה ולהסדיר את הנשימה.
אחרי שנחנו קצת נמשיך לרדת עם נחל חתירה עוד כקילומטר וחצי ולמפגש נחלים, נפגוש בנחל ימין ואת השביל האדום.
שימו לב עלינו לעלות בנחל ימין ולהמשיך עם המסלול הכחול ושביל ישראל, העלייה של מעלה ימין היא לא קלה אך היא פחות תלולה מהירידה הקודמת בערך לעלות את אותו הגובה שירדנו אך לאורך קילומטר וחצי.
אחרי שסיימנו את המעלה ימין נמשיך עם הסימון הכחול בין גבעות נמוכות בעלייה מתונה כ- 4 קילומטרים עד שנגיע למצד "צפיר" שם יש תצפית מדהימה על כל הערבה ועל נחל צין. מצד צפיר היא מצודה מהמאה השלישית או הרביעית, הבנויה מאבנים גדולות. צורתה ריבוע באורך וברוחב 7.5 מטר, ונותר בה גרם מדרגות שהוביל לקומה שנייה. המקום שימש כתחנת משמר דרכים מימי התקופה הביזנטית.
ממצד צפיר נמשיך צפון מזרחה כשלוש וחצי קילומטרים בין גבעות בעליות וירידות קטנות עד נגיע לכביש 227 שמחבר את המכתשים ואת מעלה עקרבים. נפגוש בכביש הזה בפנייה ובשלט שכתוב למכתש הקטן ומעלה עלי. נמשיך בכיוון השלט ועם הסימון הכחול ושביל ישראל כקילומטר עד החניון לילה על יד שפת המכתש הקטן, שם נעביר את הלילה.
שימו לב המסלול שעשינו היום הוא המסלול הקשה ביותר פיזית בטיול ומרחק ההליכה באותו היום הוא כ- 18 קילומטרים.
זמן הליכה: 6- 12 שעות.
חשוב לדעת שגם בחניון הזה אין מים וחוץ מהטמנות או לסחוב אותם אין אפשרות למלא, גם הבסיס הצבאי שנמצא בראש ההר לא ייתנו לכם (מניסיון).
כדאי מאוד להתעורר מוקדם ולראות את הזריחה מעל המכתש הקטן מאוד מאוד יפה כאן במדבר .
בבוקר היום השלישי לטיול (כאמור ממומלץ לקום מוקדם ולצפות בזריחה- יפה כאן במדבר), נתחיל את ההליכה, במגמת ירידה, עם הסימון השחור שיוצא מחניון הלילה שבו ישנו והולך לכיוון מזרח. נלך בשביל כקילומטר עד שנפגוש בנחל עקרבים.
נרד בנחל עקרבים עד למטה, זו הליכה של עוד שני קילומטרים, אך מדובר בהליכה טכנית מאוד בין בולדרים וטיפה סולמות, זו הליכה לא פשוטה, אבל נחל עקרבים שווה את זה, הוא נחל יפה מאוד ומאוד מיוחד.
אחרי שירדנו את הנחל נמשיך על השביל השחור לכיוון דרום עוד קילומטר וחצי עד שנגיע לצמחייה של נחל צין שם המצב הוא קצת מבלבל שימו לב שעליכם ללכת על הסימון השחור עד שתגיעו לסימון כחול והסימון השחור. בעצם הסימון השחור פשוט יהפוך לכחול (אין בזה הרבה היגיון).
נמשיך עם הסימון הכחול תחילה לכיוון דרום ואחרי 600 מטרים נגיע לפיצול של השביל השחור מהכחול, בשלב זה נפרד מהסימון השחור ונלך עם הסימון הכחול כקילומטר, נעלה על גבעה קטנה ואחרי הגבעה נגיע לדרך עפר רחבה מאוד איתה נלך עד למעלה עקרבים ולכביש 227. כ- 3 קילומטרים נוספים ובזאת נסיים את הטיול.
שימו לב המסלול האחרון הוא קצר יותר מבחינת הזמן: 2- 6 שעות.
החלק בתוך נחל עקרבים הוא קצת קשה אבל החלקים האחרים במסלול הם לא קשים בכלל.
ניתן להמשיך את המסלול לעוד יום או יומיים של הליכה על שביל ישראל לכיוון מכתב חצרה (הקטן). כמו כן את המסלול של היום השני והשלישי ניתן לצמצם לכדי מסלול של יום אחד לאלה מכם שהולכים בקצב מהיר.
טוב אחרי שסיימנו את המסלול נרצה לחזור הביתה.
אז אם השארתם את המכונית בתחתית מעלה עקרבים מהתחלה. מעולה פשוט סעו דרך מעלה עקרבים וכביש 227 למעלה (צפונה) עד לממשית ותשיבו את הרכב שהשארתם בתחילת המסלול.
אבל בתור אדם של טרמפים, ומאמין שגם אתם בקטע של טרמפים אני חייב להגיד שיש יותר סיכוי להגיע לאוטו דווקא מהכיוון השני בשני הפעמים שעשיתי את המסלול הזה לא עברה אף מכונית מהערבה למעלה וכל המכוניות ירדו לכיוון הערבה, אי לכך מומלץ מבחינתי לנסוע לכיוון כביש הערבה ומכביש הערבה דרך צומת הערבה לכיוון דימונה להגיע לאוטו מדובר במרחק ארוך יותר וגם זמן נסיעה, אבל עדיף לנסוע ולהתקדם מאשר לחכות במקום שלוש שעות, מניסיון.
מקווה שתהנו חוץ מזה יש בסביבה עוד מלא מקומות מומלצים כמו נחל שרף ונחל גוב שמתחבר לנחל חתירה אז אם אתם כבר באזור תנו קפיצה לעוד מסלול.
בהצלחה
תגובות
התגובה שלך
יש לך מה להוסיף? רוצה לשאול את הכותב/ת שאלה? פשוט לזרוק מילה טובה?
בקשה קטנה - אין לבקש ייעוץ באופן פרטי, נסו לשאול שאלות כאן וכך המידע יהיה זמין לכולם