מים אל ים בשלושים מעלות וארבעה ימים

מים אל ים בארבעה ימים ובמתכונת קשוחה יותר - מחוף חוקוק בכנרת ועד חוף הים ראש הנקרה-אכזיב שבים התיכון. כ- 80 קילומטרים בימי סוף הקיץ שעדיין חמים, אך מאפשרים ומצויינים לטבילות בנקודות מים נפלאות.

תאריך הטיולOctober 2020
עונה מומלצתבשבוע בו הטמפרטורות באזור המסלול הן חמות מספיק על מנת להנות מטבילות במים, אך לא חמות מידי באופן שהופך את המסע למתיש ואף מסוכן. מאי-יוני, או ספטמבר-אוקטובר.

מסלול מים אל ים ארכו כ-80 קילומטרים והוא נמתח בין הים התיכון לכנרת ועובר דרך פיסגת הר מירון המהווה את נקודת "המעבר" בין החלק הראשון המטפס, ובין החלק השני היורד. המסלול מתאפיין בנקודות מים רבות המאפשרות טבילה והתרעננות במהלך המסע: בקטע העליון של נחל עמוד השופע בריכות ומים זורמים, בנחל מירון, עין חותם ובנחל כזיב שמלא כמעט לכל ארכו וניתן להוסיף גם את עין כובס על ידי תוספת קצרה למסלול.

חלוקת המסלול לארבעה ימים היא המקובלת ביותר שכן היא מאפשרת "לטייל" - כלומר מאפשרת זמן שהייה בנקודות עניין יחד עם ההליכה הקצבית והדורשת. לעומתה, החלוקה לשלושה ימים מצריכה הליכה מהירה ואינטנסיבית, יכולת גופנית גבוהה יותר, והאפשרות לשהות בנקודות עניין מוגבלת. חלוקה כזו מתאימה למי שמעוניין לעשות את המסלול "ספורטיבית".

לרוב נהוג לעשות את המסלול מהים התיכון לכנרת משום שהטיפוס מהים התיכון עד לפיסגת הר מירון הוא מתון וקל יותר מאשר במגמה ההפוכה.

המסלול המתואר כאן הינו במגמה הקשוחה יותר - מכנרת אל הים התיכון - אך בתמורה לכך מקבלים בנייה של מתח ועניין טובים יותר עם ההתקדמות במסע. הוא מחולק לארבעה ימים עם שק"ש ואוהל וכולל גם את עין כובס.

במידת הצורך, ניתן לשלוח שאלות בפייסבוק. Yossi Koren.

שיקולים

1. מגמת מסלול וחלוקת ימים המייצרים מתח ועניין באופן מיטבי.
במגמה מים התיכון אל ים כנרת מקבלים כבר ביום הראשון את מלוא ההפתעות של נחל כזיב והיום האחרון של המסלול הופך לירידה ארוכה ויבשה.

אנו רצינו לשמור את ההפתעות לסוף וגם לתת לכל יום משמעות ועניין ולכן בחרנו במגמה ההפוכה - מהכנרת אל ים התיכון בארבעה ימים. באופן זה מעניקים ליום הראשון (שהוא קטע יבש) עניין של פתיחה קשוחה ומאתגרת, מעין מבחן גיבוש, ומסיימים את היום האחרון בנחל כזיב שופע המים כמתנת סיום קסומה. בונוס נוסף הוא שאת הלילה האחרון עושים בחניון של הישוב אבירים וכך ניתן להזמין ארוחת ערב משובחת כפי שיפורט, כמעין מסיבת סיום קטנה לפני יום ההליכה האחרון.

2. שבוע בו הטמפרטורות הן חמות מספיק לאורך המסלול בכדי להנות מטבילות מים מרעננות, אך לא חמות מידי ועלולות להפוך את המסע למתיש ואף מסוכן. לנו ספציפית רמת הטמפרטורה המתאימה היא כ- 30 מעלות.

3. ימים שאינם עמוסים במטיילים.
בחרנו בימי א'-ד' בתקופה שלאחר חגי ספטמבר-אוקטובר - תקופה בה הסתיימו החופשים, ועדיין יש בה ימים חמים כך שהצלחנו למצוא שבוע בו תחזית הטמפרטורות לאורך המסלול עומדת בדרישות שלנו.

ציוד והכנה

רשימת ציוד והכנות:
מסמך ציוד והכנות המותאם לי אישית ניתן למצוא בקובץ מצורף.

כושר:
מומלץ להתחיל באימוני מדרגות כחודש לפני הטיול על מנת להרגיל את הגוף לעליות עם משקל על הגב. לפני טראקים מסוג זה אני נוהג להגיע לרמה של 1000 צעדי עליה כפולה (בכל צעד מדלגים על מדרגה) עם משקל של כ- 6 קילו על הגב. אני מודה שלא קיימתי אימונים ספציפיים עבור הטיול הזה משום שאני בכושר טוב יחסית והערכתי שזה יספיק. ועדיין, בשל כך היום הראשון היה לי יותר קשה ממה שציפיתי.

סימון שבילים, מפות וניווט

המסלול מים אל ים עובר על מסלולים מסומנים קיימים ומסומן עליהם כתוספת נקודה סגולה. עם זאת, הסימון מפסיק כשהוא מגיע לכביש 8913 (כביש הגישה לישוב עבדון) ומכאן ועד לחוף הים התיכון - כששה קילומטרים - יש להמשיך על פי מפה וניווט.

בחלקים רבים של המסלול ישנה קליטה ולכן ניתן להשתמש בטלפון לניווט בכל מצב של אי וודאות. האתר Israel Hiking Map מאפשר ניווט אונליין על מפה מצויינת הכוללת את סימוני השבילים בישראל ועוד. ישנה גם אפליקציה לשרות זה, אך הסתפקנו באתר עצמו.

קבצי ניווט:
קבצי GPX לכל הימים מצורפים.

מפות:
קבצי מפות לכל הימים מצורפים. יש לשם לב ששביל מים לים משתלב בחלקו עם שביל ישראל ומפות המצורפות סימון המסלול נעשה על ידי הדגשה בצהוב דק. לעומתו סימון מסלול שביל ישראל במפות נעשה על ידי הדגשה בצהוב עבה.

מבנה המסלול ונקודות הצטיידות

חלוקה לפי ימים עם ציון מרחק, טיפוס מצטבר, ירידה מצטברת, הערכת קושי, זמנים וקצב הליכה.

--------------------------------------------------------------------------------------
יום 1: חוף חוקוק - עין כובס.
18 ק"מ, 1200מ'+, 550מ'-. קשה. 9 שעות. קצב בינוני-איטי.

בוקר: מים. חוף חוקוק.
צהריים: מים. תחנת שאיבת מים ליד כביש 85.

יום 2: עין כובס - חניון לילה חירבת חממה.
20 ק"מ, 1300מ'+, 880מ'-. בינוני. 9 שעות. קצב בינוני.
המסלול כולל קטע הליכה לסופר מרקט בישוב מירון. ללא קטע זה אורך מסלול מתקצר ל-17 ק"מ.

הצטיידות:
צהריים: מזון ומים. הישוב מירון - סופרמרקט "מירון פלוס".
ערב: מים. חניון לילה חירבת חממה.

יום 3: חניון לילה חירבת חממה - חניון לילה אבירים.
22 ק"מ, 510מ'+, 850מ'-. בינוני. 9 שעות. קצב בינוני.
המסלול כולל קטע הליכה לסופר מרקט בישוב פסוטה. ללא קטע זה אורך מסלול מתקצר ל-19 ק"מ.

הצטיידות:
בוקר: מים. חניון לילה חירבת חממה.
אחר צהריים: מזון מים. הישוב פסוטה - מינימרקט "כפא דקואר".
ערב: מים . חניון לילה אבירים.

יום 4: חניון לילה אבירים - חוף ראש הנקרה-אכזיב.
20 ק"מ, 190מ'+, 720מ'-. בינוני. 9.5 שעות. קצב בינוני עד למרגלות המונפורט, מכאן והלאה קצב מהיר .

הצטיידות:
בוקר: מים . חניון לילה אבירים.

יום 1 - גיבוש קשוח וצ'ופר בסופו

18 ק"מ, 1200מ'+, 550מ'-. קשה. 9 שעות. קצב בינוני-איטי.
מילוי מים בבוקר: בחוק חוקוק.
מילוי מים בצהריים: בתחנת שאיבה שליד כביש 85.
טבילת בוקר: כנרת.
טבילת ערב: עין כובס.
לינה: חורשה ליד מעיין עין כובס. יש קצת גללים של פרות, צריך קצת לחפש ולמצוא נקודה ישרה ונוחה, היינו לבד עם אוהל, אנשים מגיעים למעיין עד שעות הערב, בלילה היה שקט לגמרי.

מסלול מים לים כהלכה דורש להתחיל במים ולכן בשמונה וחצי בבוקר כבר שחינו במי חוף חוקוק. מכאן התחלנו בהליכה דרומה לאורך החוף עד שמצאנו את הסמ"ש השחור של נחל עמוד. זוהי נקודת ההתחלה של המסלול מים אל ים.

אנו הצטיידנו במזון ליום וחצי ובחוף חוקוק מלאנו מים מהברזיה לכשנים עשר הקילומטרים הראשונים - עד לתחנת השאיבה הנמצאת לאחר מעבר כביש 85. בתחנת השאיבה מלאנו מים שיספיקו לכחמשה עשר קילומטרים נוספים - עד לנקודת ההצטיידות הבאה המתוכננת בצהרי היום השני בישוב מירון.

היום הראשון מהווה פתיחה קשוחה ואולי אף מתישה, אך אם עברתם אותה, התקבלתם למסע. המסלול יבש, אינו מוצל, בטמפרטורות של 30 מעלות בצל בוודאי שחם בשמש, שנים עשר הקילומטרים הראשונים עד כביש 85 הינם מישוריים לרוב אך ששת הקילומטרים האחרונים מטפסים היטב באזור מסולע עד ההגעה לעין כובס הדורשת לצאת מנחל עמוד ולטפס בתלילות אל רמת ההר. את ששת הקילומטרים עלינו באיטיות עם התיקים הכבדים, לפעמים עקב בצד אגודל, זהו הקטע הקשה במסלול.

המעיין בעין כובס מהווה נקודת טבילה למטיילים הרוצים רגע התרעננות, ומקווה לדתיים הבאים להיטהר. כולם מכבדים אחד את השני ונותנים לכל אחד את זמנו. בעת שהגענו טבלו במקום מספר אנשים דתיים ואנו פנינו להקים את האוהל שלנו בחורשה הצמודה. לאחר שהם סיימו נכנסנו בת זוגי ואני עם פנסים כי כבר החשיך. הטבילה במים הקרירים מחזירה חיים לאחר יום קשוח וזה הצ'ופר שהופך את כל היום הראשון למושלם.

יום 2 - קסמים בין עצים והפסגה

20 ק"מ, 1300מ'+, 880מ'-. בינוני. 9 שעות. קצב בינוני.
הצטיידות במזון ומים בצהריים: סופרמרקט "מירון פלוס" בישוב מירון.
טבילת בוקר: בריכות שכוי, בריכות בנחל מירון.
לינה: חניון לילה חירבת חממה. רחב ידיים, תמיד יש טיילים נוספים, נקי, נוח וגדול מספיק למצוא בו פינה אינטימית לאוהל.

מעין כובס יורדים בחזרה אל נחל עמוד אך עתה עוברים בקטע מלא פלגי מים ובריכות הפזורים לאורך נחל עמוד ואחריו בנחל מירון. נקודות טבילה רבות ניתן למצוא החל מבריכות שכוי והלאה ויש להקפיד לעקוב אחרי סימון השבילים של ים לים העובר בצמוד לנקודות הטבילה הטובות ביותר ולהזהר מסימוני שבילים המתפצלים באזור זה ומבצעים מעקפים. זהו בוקר קסום ורענן הנמשך עד לחניון הפיתול אליו הגענו בצהריים.

מחניון הפיתול טפסנו עם שביל ג'יפים אל הישוב מירון על מנת להגיע לסופרמרקט "מירון פלוס" ולהצטייד במזון ומים קרים ואחר כך חזרנו באותה דרך אל חניון הפיתול. קטע זה מוסיף למסלול עוד שלושה קילומטרים, אך כך חסכנו סחיבת אוכל נוסף ביום הראשון, הצטיידנו עתה במים קרים ונהנו ממגנום משובח.

מכאן המשכנו בעליה מתונה כשבעה קילומטרים עד לפסגת הר מירון שהיא גם הנקודה הגבוהה ביותר בטיול - "קו פרשת המים" - עד אליה הלכנו במגמת עליה וממנה והלאה נהיה במגמת ירידה עד לים התיכון.

מהפיסגה הדרך יורדת בנוחות כארבעה קילומטרים בין עצי יער עד נקודת הסיום של היום בחניון לילה חירבת חממה.

יום 3 - נקודת חן ביום שלו ורגוע

22 ק"מ, 510מ'+, 850מ'-. בינוני. 9 שעות. קצב בינוני.
מילוי מים בבוקר: חניון לילה חירבת חממה
הצטיידות במזון אחר הצהריים: מינימרקט "כפא דקואר" בישוב פסוטה.
טבילת צהריים: עין חותם.
לינה: חניון לילה אבירים. קטן מאד וצפוף, יש טיילים נוספים, לא הכי נוח, חורשה מסביב מלוכלכת מאד בטואלט.
מיוחד: ניתן להזמין ארוחת ערב/בוקר מצויינת אצל דנה ממצפה אבירים - 054-7548655, https://www.facebook.com/danas..., הארוחה תגיע היישר לאוהל שלכם בחניון אבירים.

זהו היום הארוך ביותר, שלו ורגוע. בחלקו השני הוא דורש סבלנות - שבילי ג'יפים ארוכים, עולים ויורדים והמטיילים הולכים והולכים ללא ארוע מרגש במיוחד, אך עין חותם, אליו מגיעים כשעה וחצי מתחילת ההליכה, הוא נקודת חן מפתיעה שעושה את הצבע ליום הזה - טבילה בתוך מבנה עתיק במרחב נוף יפיפה.

לאחר הצהריים, לקראת הגעתנו לחניון לילה אבירים, יצאנו מהמסלול והלכנו אל הישוב פסוטה להצטייד במזון ליום המחרת ולהנות כמובן ממגנום טעים. ההליכה אל הסופרמרקט וחזרה הוסיפה לנו כשלושה קילומטרים והגדילה את סה"כ מרחק ההליכה היום ל- 22 קמ.

זהו הערב האחרון שלנו במסע, ובת זוגי ארגנה לנו מבעוד מועד "מסיבת סיום" והזמינה ארוחה מהמטבח של דנה שבמצפה אבירים. הארוחה כללה לחמים, סלט עשיר, חביתה, גבינות משובחות, חמאה, סלט חצילים, סלק, ריבה ועוגיות לקינוח. הארוחה היתה מצויינת בכל קנה מידה ועבור מי שהיו בשטח שלושה ימים עם אוכל פשוט זו היתה חוויה נפלאה.

יום 4 - מצודה צופיה, פארק מים ובריצה אל השמש

מילוי מים בבוקר: חניון לילה אבירים.
טבילות בוקר עד צהריים: נחל כזיב.
מיוחד: ביקור במצד אבירים.

זהו היום האחרון למסע ואנו תכננו להגיע אל הים התיכון לפני שקיעה על מנת לשחות במים, להצטלם באור יום ולממש את המסע כשמו - מים אל ים. בשל כך, עשינו את שנים עשר הקילומטרים האחרונים של יום זה בהליכה מהירה עד מהירה מאד.

את המסלול התחלנו בטיפוס על קירות מצד אבירים בכדי לשבת ולצפות בנוף המרהיב. על מנת להגיע למצד יש למצא פניה ימינה לסמש לבן המתפצלת מהסמש השחור בו מתחילים את היום. מכאן יש לעקוב אחרי הסמש הלבן עד שהמצד מופיע לפניכם.

לאחר הביקור במצד חזרנו אל הסמש השחור וירדנו אל נחל כזיב שלעולם אינו מכזיב - הוא מלא בפינות טבילה מעולות עד לנקודה שלמרגלות המונפורט. מכאן שביל הג'יפים מתמשך ארוכות עד עין חרדלית, שם שוב ניתן למצוא נקודות טבילה מצויינות, אך אנו היינו כבר מסופקים מטבילות וממוקדים מטרה - להגיע באור יום לים התיכון ולכן מנקודה זו שלמגרלות המונפורט "רצנו" בהליכה מהירה, גומאים את שביל הג'יפים הארוך וממשיכים על פני הכביש צר הנמשך מחניון עין חרדלית ועד למפגש עם כביש 8913.

מנקודה זו כבר לא מצאנו סימון שבילים והמשכנו על פי ניווט ומפה. פנינו שמאלה להמשיך על השוליים של כביש 8913 עד הצומת עם כביש 70, בצומת פנינו ימינה והלכנו צפונה על 70 עד הגשר העובר מעל נחל כזיב, שם פנינו שמאלה והלכנו בצידו הדרומי של הנחל לאורך מטעי בננות וגידולים אחרים של קיבוץ גשר הזיו, עד כחמישים מטר לקראת כביש מספר 4 - שם ניתן לרדת לאפיק נחל כזיב היבש בנקודה זו (בתקופה של קיץ) וללכת בתוכו מתחת לכביש 4 ולהגיע לחוף הים. זהו חוף ראש הנקרה - אכזיב ומומלץ מכאן להמשיך כמאתיים חמישים מטר דרומה על החוף עד שמגיעים למפרץ למרגלות גן לאומי אכזיב. זוהי רצועת חוף מצויינת בה שחינו וסיימנו את המסע.

• על מנת לחסוך משקל ולהקל את ההליכה (בוודאי ביום הראשון), מומלץ לתכנן כמות מים ומזון מינימאליים ולהצטייד שוב במהלך הדרך. סופרמרקט "מירון פלוס" בישוב מירון ומינימרקט "כפא דקואר" בישוב פסוטה מצויינים להצטיידות.
  • עין כובס הוא מעיין הנמצא בגב ההר ודורש טיפוס תלול. לידו חורשה בה ניתן להקים אוהל והוא נקודה מצויינת ללינה בסוף היום הראשון. הטבילה בו מרעננת ומחזירה חיים לאחר יום חם, יבש וקשוח.
  • באזור בריכות שכוי ישנם מספר מסלולים המתפצלים. יש להקפיד לעקוב אחרי סימון שבילים מים לים (נקודה סגולה על הסמש) משום שהוא העובר בצמוד לבריכות הטבילה המצויינות בעוד שהשבילים האחרים מבצעים מעקפים.
  • לאחר שלושה ימים על מלפפון עגבניה וטונה, ניתן להזמין ארוחה מצויינת לערב האחרון בחניון נחל אבירים אצל דנה ממצפה אבירים - 054-7548655, https://www.facebook.com/danasfood, הארוחה תגיע היישר לאוהל שלכם.
  • ביום האחרון מומלץ עם תחילת המסלול לסור אל מצד אבירים , לטפס עליו (יכול להיות אתגר לחלק מהאנשים) ולזכות בתצפית מרהיבה אל היום שאותו עומדים לעשות. על מנת להגיע אל המצד, יש ללכת בסמש השחור בו מתחילים עד שמוצאים פניה ימינה לסמש לבן המתפתל בין העצים והחורש עד למצד.
  • ההליכה לאורך נחל כזיב הינה על שביל ג'יפים ברובה, אך הקטע היפה ביותר הוא שביל הליכה העובר בין העצים במקביל לנחל הזורם והכולל גישה לברכות טבילה שונות. יש לשם לב לעקוב אחרי סימון שבילים הירוק על מנת שלא להמשיך בטעות על שביל הג'יפים העוקף קטע זה.