מבצר מונפור, נחל כזיב ועין טמיר

טיול חצי יום נחמד מאוד (5 שעות), עם מים, מוצל ברובו, מתאים גם למשפחות וקבוצות

תאריך הטיולSeptember 2013
עונה מומלצתאפשרי בכל העונות אך מומלץ אביב, תחילת החורף.

מבצר המוֹנפוֹר, אתר ארכאולוגי מתקופת ימי הביניים ובו שרידי מבצר צלבני. המבצר בנוי על גדתו הדרומית של נחל כזיב.
נַחַל כְּזִיב הוא נחל איתן בגליל המערבי. הנחל הוא הגדול ביותר בגליל המערבי, באורכו ובשטח שהוא מנקז. נחל כזיב מתחיל בהר מירון ומסתיים בים התיכון מצפון לכפר אכזיב. הנחל זורם לכל אורך השנה.
עין טמיר, נקבה צרה וארוכה הנמצאת על נחל כזיב.

דרכי הגעה

בכביש 89 פונים צפונה בכניסה למעיליא והילה, חוצים את מעיליא ומגיעים לפנייה לישוב הילה. לא פונים ליישוב וממשיכים ישר בסימון שבילים אדום. לאחר כמה מאות מטרים מגיעים לפיצול שבילים אדום ושחור שלוקח שמאלה. ממשיכים ישר עם הסימון האדום ומגיעים לפיצול נוסף - סימון כחול שמאלה. בפיצול ישנו מגרש חניה שם נשאיר את הרכב.

המסלול האדום, ירידה למבצר עד לנחל

נתחיל את הטיול כשנלך על המסלול האדום שלוקח אותנו למבצר המונפור. כבר לאחר כמה דקות ירידה נוכל להבחין מרחוק במבצר הצלבני הבנוי ממש על גדת הנחל, אליו נגיע בהמשך. המסלול מסומן היטב ואין סיבה להתבלבל. במהלך הדרך יש שתי נקודות תצפית נחמדות הקרובות למבצר המאפשרות לראות את כולו ואת השלוחה עליה הוא בנוי, הראשונה נמצאת ממש ל המסלול והשנייה היא במעלה המדרגות הראשונות שתפגשו. לאחר שתי נקודות התצפית מגיעים למדרגות שלוקחות אותנו למבצר עצמו המשקיף בנוף של 360 מעלות מסביבו. אחלה מקום לפתוח פק"ל קפה ולהנות מהבריזה ומהנוף. יש מספר רב של מקומות מוצלים נחמדים לשבת קבוצה קטנה או גדולה. כמובן לשים לב איפה מוצבים שלטים של סכנת התמוטטות וסכנת תהום, ולשמור מרחק.
לאחר העצירה יורדים במדרגות (לא עלו שהעלינו בהן, אחרות, יש סימון אדום) וממשיכים בירידה לעבר הנחל, ממש מתחת למבצר המסלול עובר בשער ירוק אל תתבלו השער מיועד לרכבים או חיות, אתם יכולים לעבור אותו, כאן בעצם מתחילה הירידה עד לנחל. הירידה נגמרת כשמגיעים לפיצול שבילים עם המסלול הירוק ופה אנחנו עוזבים את האדום ופונים ימינה אל המסלול הירוק.

המסלול הירוק, נחל כזיב עד עין טמיר

השביל הירוק מתחיל כשביל מאוד נוח, רחב ומישורי. הוא הולך במקביל לנחל ותפגשו לא מעט נקודות בהן תחצו את הנחל. אין מה לדאוג מי שלא רוצה להירטב המים מאוד רדודים ויש סלעים לחציה בכל מעבר. במהלך המסלול אתם תראו שרידים של תחנות קמח ואת המבצר מלמטה. בשלב מסוים המסלול מתחיל להיות צמוד מאוד לנחל ומי שרוצה לעשות עצירה ולהשתכשך, מומלץ מאוד! יש הרבה מקומות בהם ניתן לרדת לנחל כך שאם המקום הראשון תפוס תמשיכו יהיו עוד בדרך!
ממשיכים ללכת לאורך הנחל ומגיעים לפיצול ראשון עם המסלול השחור(פנייה שמאלה) מסלול זה לוקח לישוב גורן, אנחנו ממשיכים עם הנחל במסלול הירוק. לאחר משהו כמו קילומטר הליכה מגיעים לעוד פיצול עם מסלול שחור הפעם ימינה זה המסלול שאנחנו ניקח אבל לא לפני שנמשיך לעין טמיר.
אחרי הפיצול כמה עשרות מטרים תראו ברכה נחמדה מאוד זהו לא עין טמיר למרות שגם פה אפשר לעצור. ממשיכים במסלול הירוק, לא יותר מעשר דקות ומגיעים לברכות וגבים זהו עין טמיר. עין טמיר הוא בעצם נקבת מים צרה עם מים שמגיעים עד הברכיים בערך. הכניסה היא על אחריות המטייל כמו שאומר השלט בכניסה. ממליצה להיכנס קצת לחוות את החוויה להגיע לשלב שצריך להתכופף ממש כדי להמשיך ולחזור חזרה. מי שרוצה להמשיך עוד מוזמן!
אחרי פק"ל קפה נוסף וקצת נשנושים חוזרים אחורה חזרה לפיצול השני שראינו עם המסלול השחור כשעכשיו הפנייה היא שמאלה. זה הזמן להגיד שלום למים כי עכשיו מתחילה העלייה.

המסלול השחור, עליה חזרה למצפה הילה

העלייה לא קשה ולוקחת בערך שעה, תלוי בקצב הליכה ובעצירות תו"כ. השלב הראשון הוא היותר קשה שלוקח בערך 20-30 דקות. העלייה ברובה הגדול מאוד מוצלת.
במהלך העלייה תפגשו פיצול שבילים עם שביל כחול. השביל הכחול לוקח אתכם על הרכס לעין ברתות ומחזיר אתכם חזרה למסלול השחור. לא עשיתי ולכן לא אוכל להגיד אם שווה. לפי מה שהבנתי עוד נקודת תצפית נחמדה על המבצר.
מהפיצול עם השביל הכחול העלייה הרבה יותר מתונה ונחמדה. כשהגעתם לפיצול השני זה אומר שנשאר לכם בערך עוד 20 דקות בקצב רגיל עד האוטו.
כשתסיימו את העלייה אתם תגיעו לפיצול עם המסלול האדום בו את פונים שמאלה, אתם אמורים לזהות את המקום כי זה אותו מסלול אדום שירדנו בו בתחילת המסלול. עולים כ 100 מטרים עד לחניה בו חנינו את הרכב.

• שווה לקרוא קצת על המבצר כשאתם עוצרים בו, דרך האינטרנט בפלאפון או מידע שהוצאתם לפני. המקום היסטורי ומעניין מאוד להבין למה דווקא בנו אותו פה ומי היה פה.
  • אם אתם מגיעים לשעות החום ומחליטים לוותר על זמן במי הנחל בגלל העלייה קחו בחשבון שהיא ברובה הגדול מאוד מוצלת ורמת הקושי שלה מאוד לא קשה לכן אפשר להישאר עוד במים!
  • להביא פנס לנקבה (פנס של הפלאפון מספיק בהחלט)
  • קחו אתכם מפת סימון שבילים 2 – הגליל העליון. יש באזור הזה המון אופציות של מסלולים ואולי במהלך הטיול יתחשק לכם לשנות קצת (להאריך, סיום אחר).