מכפר הנוקדים ונחל צאלים לעין גדי

יומיים מאתגרים ומדהימים על מצוקי מדבר יהודה. מתחילים ליד כפר הנוקדים,יורדים לברכת נעמה,ממשיכים לעין נמר ומעלה נמר הקשוח, עוברים בנחל הרדוף המקסים,עין משמר,נחל חבר ובסוף יורדים במעלה צרויה לקיבוץ עין גדי

משך הטיוליומיים
עונה מומלצתמומלץ בכל עונה למעט הקיץ,בחורף יש לבדוק שטפונות ולהיות עם היד על הדופק

אחרי הרבה זמן שרצינו לטייל באזור, יצאנו 4 חברה בגילאי 17-18
לטיול באחד האזורים היפים בארץ - רמת מדבר יהודה.

המסלול הולך על מצוק העתקים(החלקים המישוריים והקלים) ופעם בכמה זמן עולה ויורד את אחד מהנחלים החוצים את המצוק, מה שמספק את הקטעים ומאתגרים של עליות וירידות לא פשוטות. אך אלא הם החלקים המהנים של הטיול(אך זה נתון למחלוקת).

במהלך הירידות לנחלים תוכלו אפילו לצנן את הגוף מדי פעם באיזה מעיין או גב נחמד.

אנחנו יצאנו למסלול בינואר שזה אומר שמזג האוויר במהלך היום היה קריר(הלכנו עם חולצה ארוכה דקה כל היום) ובלילה הטמפרטורות מאוד נמוכות אך באופן נסבל,השתדלו להצטייד היטב: הביאו הרבה שכבות(רצוי בעיקר תרמי\חולצה ארוכה דקה - צמוד גוף,מחמם ושוקל פחות).

תיאור המסלול

הטיול מתחיל באזור כפר הנוקדים הולך על דרך עפר עד נחל צאלים שעדיף לוותר עליו אם יש אפשרות(רכב שטח) ואז מתחילה הדרמה:
הליכה מדהימה מעל החלק הדרומי של נחל צאלים,משם השביל יורד לברכת נעמה שבתוך הנחל. בדצמבר הבריכה הייתה מלאה.
לאחר הליכה נחמדה מגיעים לעין נמר(שבו ניתן למלא מים- מומלץ להביא טבליות,למלא ישר מהנקבה ולבדוק לפני היציאה לטיול שהמים עדיין נקיים)
מעין נמר עולים עלייה מאתגרת- מעלה נמר ואחרי הליכה קצרה על רמת המדבר יורדים ועולים לנחל הרדוף.
למרות האנונימיות היחסית שלו שאולי נובעת מכך שקשה להגיע אליו, זהו נחל מדהים ומלא ירוק.
המסלל ממשיך על רמת המדבר עד חניון הלילה(שאין בו מים).

סך הכל 17 ק"מ
הקטעים המאתגרים הם הירידות והעליות לנחל צאלים ונחל הרדוף(בעיקר מעלה נמר)
מסלול הטיול בosm:

**********************************************************************
היום השני
למחרת יורדים לנחל משמר וממלאים מים בעין משמר(מומלץ להביא טבליות,למלא ישר מהנקבה ולבדוק לפני היציאה לטיול שהמים עדיין נקיים)
לאחר הליכה ארוכה וקלילה על רמת המדבר הרגועה יורדים לגבי נחל חבר(כשמגיעים למטה מומלץ לשים את התיקים בצד ולהיכנס בזהירות לתוך הנחל,הרציניים אפילו יגיעו לתצפית מרשימה מעל מפל חבר)

ובסוף ניתן לבחור לרדת דרך מעלה צרויה לקיבוץ עין גדי ומשם לקחת אוטובוס הביתה או למי שנשאר כוח לרדת דרך מעלה האיסיים לחלק העליון והשווה של נחל ערוגות האהוב והידוע.

סך הכל דרך הר צרויה 17 ק"מ
דרך נחל ערוגות בערך 18 ק"מ
הקטעים המאתגרים הם בנחל משמר והירידה לעין גדי.

מפת המסלול בosm:

מים

הטיול מסתמך על "מים טבעיים" בשתי נקודות:

עין נמר - באמצע היום הראשון
עין משמר - תחילת היום השני

מומלץ להביא טבליות לטיהור מים,כמו כן לוודא לפני היציאה למסלול שהמים עדיין טובים וכן למלא ישר מהנביעה.

תחב"צ

לתחילת המסלול אין אפשרות להגיע עם תחב"צ.
יש לקחת אוטובוס מערד ומשם מונית או טרמפ לכפר הנוקדים.
אם יש ברשותכם טרמפ עם רכב שטח כדאי לדלג על שביל העפר השחור מכפר הנוקדים לנחל צאלים ולהתחיל בחניון לילה ברכת צפירה(שימו לב שיש פריצות בחניון. לא להשאיר רכב!).
מומולץ להגיע יום לפני,לישון בשטח ולהתחיל את המסלול מוקדם בבוקר כי היום הראשון עמוס.

המסלול נגמר מעין גדי,משם יש אוטובוס לירושלים\ערד.

היום הראשון

בלילה לפני הגענו לכפר הנוקדים והמשכנו עם הרכב חברה עד שפחדנו לגמור הפוכים בתעלה.
הורידו אותנו באמצע השביל ופשוט ישנו על השביל.

קמנו בבוקר עם אנרגיות ואחרי הליכה(מישורית) על הדרך עפר השחורה מהנוקדים לצאלים פנינו ימינה שביל האדום.
ההליכה מעל נחל צאלים מדהימה. אכלנו א. בוקר על הנוף.

לאחר ארוחת הבוקר התחלנו ירידה לא קשה מדי על השביל הירוק צפונה לברכת נעמה ואחרי טבילת ראש המשכנו בתוך הנחל עד עין נמר
שם אכלנו צהריים ומילאנו קצת מים להמשך.

לאחר חצי קילומטר מתחילים בעלייה ארוכה מהנחל על הגדה הצפונית(מעלה נמר).

ממשיכים על הירוק לכיוון נחל הרדוף שלמרות האנונימיות שלו,זהו נחל מדהים שבדצמבר היה ירוק ועם מים בגבים.

לאחר שעולים מנחל הרדוף ממשיכים ללכת על הירוק ובשלב כלשהו חותכים על השביל האדום לשביל הכחול ובפיצול בין הכחול לשחור יש חניון.
בחניון אין כלום(סתם אזור שמוגדר ללינה) יש לקחת בחשבון המים גם מים ללילה.

סך הכל 17 ק"מ.

מסלול הטיול בosm:

היום השני

קמנו מוקדם בבוקר וישר ירדנו לתוך נחל משמר.
בתחתית היידה מגיעים לעין משמר הנוטף מן הקיר שם מילאנו מים.
העלייה על השביל האדום מנחל משמר מאתגרת אך פחות ממעלה נמר.

לאחר הליכה קלילה ומהירה על רמת המדבר יורדים לנחל חבר.
כשמגיעים למטה מומלץ לשים את התיקים בצד ולהיכנס בזהירות לתוך הנחל,הרציניים אפילו יגיעו לתצפית מרשימה מעל מפל חבר.

מכאן עולים מהנחל וממשיכים על אמת המדבר עד שמגיעים לפיצול אדום - ירוק.
מכאן יש שתי אפשרויות:

1. אנחנו המשכנו לירוק ואז ירדנו דרך הר צרויה היפייפה(מומלץ ואתגרי) לקיבוץ.
לפני הירידה מההר יש תצפית יפה על ים המלח.
העלייה והירדיה מהצרויה הוא אחד השבילים האבוהים עליי במדבר.(ירידה של 500 מטר)
לקיבוץ ניתן להיכנס ישר אחרי הירידה מההר ליד מאגרי המים דרך בית הקברות של הקיבוץ.
אם הגעתם לפני החשיכה מומלץ ביותר לערוך סיור בגן הבוטני של הקיבוץ.
בפינה הצפון- מזרחית של הקיבוץ יש את אחת מבריכות השחייה היפות בארץ.
בנוסף ניתן להמשיך על השביל העוקף עד בריכת השחייה המקורה.

לחוזרים באוטובוס יש להמשיך עם הכביש העוקף הדרומי עד התחנה ליד הכיכר עם הקקטוסים.

2. מי שהולך מהר מאוד וחובב מים יכול להמשיך ישר על האדום ולרדת המעלה האיסיים לחלק השווה של נחל ערוגות.
אני חושב שנחל ערוגות זהו טיול בפני עצמו ולכן אפשרות זו היא פחות מומלצת.