יומיים סביב נחל עקב וחוד עקב

אחד האיזורים האהובים והמטויילים ביותר בנגב. נגיש מאוד לתחבורה ציבורית, כולל ביקור בעין עקב שהוא אחד המעיינות המדבריים היפים בארץ וטיפוס לחוד עקב, לתצפית היקפית מרשימה ביותר.

תאריך הטיולDecember 2019
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתאביב, סתיו וחורף (במידה שאין צפי לגשמים משמעותיים).

תכנון המסלול למסגרת לימודית וכמובן למטייל העצמאי

במסגרת חיפושיי למסלול המשלב בפרק זמן קצר מאפייני טיול רבים ככל האפשר (הליכה סבירה ליום, ירידות, עליות, כניסה למים, תצפית, היסטוריה, נגישות לרכב בחניון הלילה, ובעיקר לסיים ולהתחיל בקרבת תחנת אוטובוס)- החלטתי לחבר כמה מסלולים קצרים וממש מוכרים למסלול אחד. המסלול הנ"ל נבנה לטובת מסגרת לימודית (ואושר על ידי תיאום טיולים של הרט"ג) ולכן מכיתה י' ומעלה ניתן לבקש לכך אישור. כמובן שהמסלול מתאים גם למטייל היחיד.
המסלול שונה ברגע האחרון (למסלול המופיע פה) מכיוון שאת הקטע שבין עין עקב עליון לעין שביב (על בסיס שביל ישראל) חוצה שטח אש, לרוב זה לא מזיז לאף אחד אבל הצבא לא אישר לרט"ג לעבור שם בדיוק ביום שאני תכננתי לעבור שם, ולכן שיניתי למסלול המוצג.
בהצלחה!

יום ראשון- מחניון המחצבה (מתחת לעבדת) עד לחניון לילה חוד עקב

היום הראשון מאוד נוח להליכה לקבוצה, לא אתגרי במיוחד ובמגמת ירידה לכל אורכו.
אנחנו הגענו לחניון הלילה עם אוטובוס שעצר לנו במיוחד שם, אבל 1 ק"מ דרומית לשם יש תחנת אוטובוס בכניסה לאתר עין עבדת, משם יוצא שביל שניתן להתחבר למסלול המתואר.
את המסלול מתחילים על בסיס שביל בצבע ירוק לכיוון דרום מזרח.
לאחר 1.7 ק"מ מתחברים לשביל כחול וממשיכים מזרחה.
לאחר עוד 3.8 ק"מ מגיעים לנקודת תצפית מרשימה לעבר נחל עקב. מנקודה זו מתחילה ירידה ארוכה.
לאחר כ 1 ק"מ של ירידה מגיעים לעין עקב עליון. לפני כשנתיים שיטפון גדול פקד את הנחל ושיטח על המים את כל הקנה שצמח שם, לכן לא ניתן להיכנס לשחיים בשום נקודה באיזור הזה.
מעין עקב עליון פונים צפונה על בסיס שביל שחור (ושביל ישראל).
הולכים במגמת ירידה 2.8 ק"מ עד לעין עקב תחתון. בדרך עברנו בגב מים גדול ומרשים (אך לא טבלנו בו כי מיהרנו).
הירידה לעין עקב עוברת בסולם ובירידה תלולה ורטובה ומאוד מאוד מחליקה. בקבוצה גדולה יש להיערך לעשרות דקות של ירידה רק במקטע הקצר של המטרים הספורים הללו.
טבילה בעין עקב כמובן, שתי הבריכות היו מלאות ונקיות לחלוטין כשהגענו לשם.
המשכנו 4.5 ק"מ צפונה על בסיס שביל כחול (שמהחניה לעין עקב הופך לשביל ג'יפים) עד לחיבור עם שביל ירוק. עד לחניון עין עקב ניתן להגיע עם כל רכב שטח (או ברלינגו של חברה).
פנינו מזרחה על בסיס השביל הירוק והמשכנו ללכת 1.3 ק"מ עד לחניון הלילה חוד עקב.
בחניון הלילה יש שירותים אקולוגיים של רט"ג.
סה"כ מרחק ההליכה- 15 ק"מ

יום שני- מחניון לילה חוד עקב עד לקבר בין גוריון

יצאנו ברגע הראשון שהתאפשר לקבוצה לדרך (שעה 7 בבוקר)
הטיפוס לחוד עקב קורה כמעט עם תחילת היום, כ 0.7 ק"מ, אז כדאי להתכונן לכך מנטלית.
אורך הטיפוס הוא 0.7 ק"מ והפרש הגבהים הוא 200 מטרים, לכן הטיפוס לא פשוט, אך אפשרי לחלוטין גם למתקשים ביותר. בטיפוס יש נקודות יחסית מפחידות לחברה שחוששים מאתגרים כאלו, אז שווה ללוות אותם בצורה צמודה בדרך.
לאחר ההגעה לפסגת חוד עקב, כדאי לקחת כמה דקות של נשימה וצילומים אבל לא להתעכב על הפסגה יותר מדי, יש שם גם רוחות וגם באופן כללי נקודה לא בטיחותית במיוחד לקבוצה גדולה.
ממשיכים דרומה על בסיס שביל אדום (ושביל ישראל) כ 3 ק"מ בירידה סבירה עד שמגיעים לנחל עקב ושביל כחול (שעברנו בו אתמול).
ממשיכים מערבה לשביל בצבע ירוק, המסלול הרשמי הוא דרך הסולם שהתעכבנו בו אתמול, אבל ניתן לעקוף די בקלות בהליכה צפונה לכיוון החניון וטיפוס על השלוחה לכיוון השביל הירוק.
ממשיכים על השביל הירוק, בתחילה במגמת טיפוס מתונה ואז בדרך די מישורית כ 5.7 ק"מ ברמה שעוברת מעל נחל עקב ונחל צין. בדרך עוברים בתצפית הפרסה, יפה מאוד אך נקודה מאוד מסוכנת לקבוצה ומחייבת שימת לב רבה במעבר הצר שם מעל המפל. עוד בדרך עוברים במאהל בדואי נטוש למחצה.
בסוף המישור מגיעים לקצה מעלה דיבשון, הירידה מהמעלה מאוד ברורה אבל דורשת שימת לב כי היא תלולה בחלקה. אורך הירידה הוא 0.7 ק"מ והפרש הגבהים הוא 200 מטרים.
בקצה הירידה מגיעים לחניון הסרפנטינות שניתן להגיע אליו עם כל כלי רכב (כולל אוטובוסים).
אנחנו המשכנו על בסיס שביל בצבע אדום שמטפס מערבית לכביש עד לקבר בין גוריון. טיפוס של 0.8 ק"מ והפרש גבהים של 120 מטר.
לקבר בין גוריון ניתן להגיע עם כל כלי רכב. ומשם ניתן להמשיך בהליכה קצרה לתחנת אוטובוס כדי לחזור הבייתה.
אורך המסלול הוא 12 ק"מ.

• יש לתכנן את זמני ההליכה (ניתן לצאת למסלול שעה אחרי הזריחה) ולהגיע בחורף עד השעה 16.30 לחניון הלילה.
  • ניתן בקלות לשלב גם ביקור בעיר הנבטית עבדת. חובה לשלב בסיום המסלול ביקור בקבר בין גוריון.
  • ניתן להגיע עם רכב מנהלה לחניון חוד עקב, דרך מעלה צין. הירידה והעלייה לא קלה כלל אבל אפשרית לכל רכב שטח ורכב פרטי עם יכולות שטח יותר גבוהות מהסטנדרט.
  • לכל אורך המסלול אין נקודות מילוי מים ופינוי אשפה.
  • לקבוצות שווה להכין הדרכה על תחנת הכוח באשלים שרואים אותה מאוד טוב מחוד עקב.