יומיים מאתגרים בנחלים ורדית, ברק ופארן

טיול של יומיים העובר לאורך נחל פארן ועובר בנחל ורדית וברק. במסלול ישנם סולמות, נופים מדהימים ובלילה שקיעה מטריפה!

תאריך הטיולJune 2014
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתסתיו, חורף (חשש לשטפונות), אביב

הטיול אינו מעגלי ודורש הקפצה להתחלה ואיסוף מהסוף, כמו כן לא בטוח שבמסלול יהיו מים, אם יהיו צריך טבליות יוד בכדי שהמים יהיו טובים לשתייה או פשוט לצאת עם מים ליומיים ולבישולים. הטיול מתחיל על החיבור של נחל ציחור וכביש 40 (הסבר בהמשך) ועובר בציחור, בפארן עולים בורדית עד להר כיפה, שקיעה מדהימה, בלילה תיראו כוכבים כמו שלא ראיתם מעולם ולמחרת זריחה משגעת, ירידה לברק וחזרה לכביש לאיזה ארוחה טובה.

ציוד + מידע כללי

כאמור המסלול מאוד מאתגר ולא פשוט ומומלץ לאנשים בכושר טוב שיכול ללכת מהזריחה עד לשקיעה!
אורכו של השיום הראשון הינו 21-22 ק"מ ושל היום השני 11-12 ק"מ.
הציוד הנדרש: תיק גדול, שק"ש, מז"ש (מזרון שטח), אוהל (לא חובה - אני טיילתי בלי!), כמובן שאוכל לכל הימים, בגדים חמים לילה, מים (לפחות 3 ליום טיול + בישולים = 7-8 ליטר), טבליות יוד לחיטוי המים, נעלי הליכה טובות, רצוי להביא חבל (לא עבה מדי), ציוד להדליק אש, נייר וכל דבר שהייתם לוקחים איתכם לטיול אחרים של יומיים (מקווה שזה לא הטיול יומיים הראשון שאתם יוצאים אליו - אם כן אז תחשבו שוב!), מפת סימון שבילים מספר 17, וכמובן לידע מישהו איפה אתם מטיילים כי ברוב המסלול אין קליטה.

הגעה לתחילת המסלול

לבאים מכביש הערבה (90) פונים מערבה בצומת מנוחה לכיוון צומת ציחור (נאות סמדר, כביש 40 וכו) ונוסעים על כביש 13 לכל אורכו עד שמגיעים לצומת ציחור. בצומת ציחור פונים ימינה (צפונה) לכביש 40, נוסעים עליו כמעט 2 ק"מ וכשהכביש מתחיל להתעקל ימינה (קצת לפני שהוא נפרד ל2 נתיבים שונים בגלל עץ שיטה באמצע הכביש) ישנו חיבור מימין (מזרח) של שביל גיפים בסימון כחול ושביל ישראל. שם מתחיל המסלול. אפשר ורצוי להגיע להתחלה בערב לפני הטיול ולישון בחניון לילה ציחור תחתון שנמצא מצדו המערבי של כביש 40 באותה נקודה בדיוק!

הגעה נקודת הסיום

מנקודת ההורדה חוזרים לצומת ציחור, עולים על כביש 13 ומגיעים לצומת T עם כביש 90, בצומת פונים צפונה (שמאלה), עוברים את פארן וכ 6.5 ק"מ צפונית לו ישנו שילוט חום המורה לנחל ברק וסימון כחול, פונים אליו (מערבה, שמאלה) ונוסעים בערך 7 ק"מ עד שהדרך מפסיקה להיות טובה לרכב, למעשה ממשיכים כ -600 מטר לאחר שמתחבר שביל גיפים עם סימון ירוק מצד שמאל.

היום הראשון

היום הראשון ארוך ביותר (21-22 ק"מ), במהלכו ישנם עליות לא פשוטות, סולמות יתדות, לפעמים מעברי מים אבל ההליכה המבודדת, הנוף המדהים וכל החוויה פשוט שווים את זה!
מנקודת ההתחלה מתחילים ללכת על שביל ישראל ושביל הגיפים הכחול בנחל ציחור לכיוון מזרח, אט אט הנחל יהפוך צר ולאחר 5 ק"מ ניפגוש את נחל פארן (הנחל האכזב הגדול ביותר בישראל! מתחיל בסיני ונשפך לנחל ערבה). במפגש הנחלים נמשיך על השביל הכחול ושביל ישראל מזרחה (ימינה) לעוד 4.5 ק"מ של הליכה זריזה, מישורית ויפה בנחל פארן, בסופה נכנס למעוק של הורדית (נקרא כך ע"ש הציפור ורדית סיני שנמשכת למקורות מים ונצפתה הרבה פעמים בנחל זה). בכניסה למעוק מתפצל שביל ירוק ימינה, השביל לא נכנס למעוק של הנחל ומקיף אותו (רצוי ללכת במעוק מכיוון שהוא מאוד יפה אך אם אתם קצרים בזמן תעקפו את המעוק ותתחברו לשביל הכחול בהמשך. אם יש לכם די זמן תמשיכו על הכחול ותיכנסו למעוק המדהים של הורדית, תחילה תעבורו כמה גבים (מלאים במים יפים לאחר שטפונות) והבמשך תגיעו לסולם ארוך ועוד כמה יתדות. בסיום הנחל ישנה עלייה קצת קשה אך קצרה שבסופה לאחר קטע מישורי קצר נחצה דרך גיפים אדומה ובכדי לא לעשות עיקוף ענק נמשיך על הכחול, נעלה עוד קצת ולאחר 1 ק"מ נתחבר לשביל הגיפים האדום. ההליכה על דרך הגיפים מאוד כיפית, היא זורמת, יש נוף יפה ולרוב גם נעים! לאחר 2 ק"מ יוצא ימינה עוד מעקף כחול, מומלץ לקחת אותו לקיצור זמנים וירידה מדרך הגיפים. נחזור לדרך האדומה ולאחר 1 ק"מ שוב נרדת לדרך כחולה אך הפעם יש לשים לב מכיוון שלאחר המעקף הזה וחציית הדרך האדומה שוב (הדרך תבוא מדרום ותמשיך לצפון) צריך לעלות על הדרך האדומה! ממשיכים בערך 1 ק"מ על הדרך האדומה עד שתרד לערוץ נחל עם פיצול שבילים. הפיצול לא מאוד ברור לכן חשוב לעקוב אחר השביל והמפה. בפיצול נפנה שמאלה (צפונה) לשביל שחור ונתחיל לטפס לכיוון הר כיפה, העלייה לא מאוד קשה אך בגלל היום הארוך שעברנו ואורכה היא תדרוש הרבה כוח. בסוף העלייה נלך על פיסגת הר כיפה (כמעט מישור) לאורך של 1.5 ק"מ מסוף העלייה ונתחבר לפיצול שיבילי גיפים ירוק וכחול. נעלה על השביל הירוק ונלך עליו לאורך של בערך 1 ק"מ עד לשילוט לחניון לילה. משם תוכלו לראות שקיעה מרשימה ואת הכוכבים המנצנצים בשמי המדבר!
היום אומנם ארוך אבל פשוט מספק, כל הנופים והמעוקים וההליכה השקטה - פשוט כיף!

היום השני

לאחר לילה דיי קר בגלל הגובה ותצפית כוכבים משגעת רצוי לקום לזריחה מאחת הפסגות בסביבה, שתו איזה קפה של בוקר ותאכלו משהו מתוק. בשביל להגיע לנחל ברק צריך לחזור, לכן צאו מחניון הלילה ועלו על דרך הגיפים הירוקה ימינה (דרומה) תגיעו לפיצול השבילים עם השביל השחור מאתמול ודרך גיפים כחולה. כאן ישנן 2 אופציות:
1 - לחזור על השביל השחור שאיתו עליתם אתמול, השביל מוביל ישר לנחל ברק.
2 - אם בא לכן לגוון קצת ולהוסיף עוד תצפית יפה אפשר לקחת את הדרך הכחולה שמאלה (מזרחה) וללכן איתה על הר כיפה, לפני הירידה אפשר לרדת ממנה קצת לתצפית יפה ואז לרד איתה חזרה לרמת ברק. לאחר 3 ק"מ בערך מתחילת הדרך הכחולה מתחבר מדרום (ימין) שביל גיפים אדום (אותו אחד מאתמול), נעלה עליו ונמשיך איתו לאורך 1.5 ק"מ עד שנגיע שוב לפיצול עם השביל השחור.
אתם יכולים לבחור את 2 הדרכים! בסופם מגיעים לפיצול השחור אדום.
מהפיצול נעלה על השחור הפעם לכיוון דרום (שמאלה אם באתם מהאדום) ונתחיל בהליכה לכיוון נחל ברק (נקרא כך לאחר שעבר עיברות מהשם הערבי ואדי אִבּ‏רֵיק - הקומקום). השביל השחור ילך על צלע ההר בקו גובה ובסופו נתחבר לשביל כחול, נפנה שמאלה (מזרחה) ונרד ירידה מחליקה, תלולה וקצרה לכיוון נחל ברק. בסוף הירידה הראשונה מתפצלים 2 שבילים:
הירוק - למי שממהר, נמאס לו או כל תירוץ אחר השביל הירוק לא עובר במעוק והוא פשוט ירידה חדה לכניסה לנחל ברק.
הכחול - מומלץ ביותר! ממשיכים שמאלה על הכחול והולכים מתחת לשביל השחור עליו הלכנו קודם לתחילת המעוק של הברק.
ההליכה על השביל הכחול עד לתחילת המעוק קצת מפחידה מכיוון שעוברת מעל המעוק דרך צרה - פשוט להיות ערניים. לאחר כמה מאות מטרים נגיע לירידה למעוק, השביל יפנה ימינה חזק ונתחיל בירידה, נעבור כמה סולמות ומדרגות אבן עד שנגיע לסולם הגדול של הברק. סולם זה מתחיל על אבן ואז הופך לתלוי והבעייה איתו היא שהוא מחובר בתחתית לבולדר לא כל כך גדול שגורם לסולם להתנדנד מאוד בירידה (בסופו של דבר זה חוויה מטורפת) בסופו ישנה עליה קטה ועוד ירידה קצת מחליקה. ההליכה במעוק מאוד כיפית ומהנה! לבסוף נצא מהמעוק של הנחל, הנוף יפתח אפשר לשבת לאץ צהריים או משהו ולאחר העצירה נמשיך ללכת בנחל ברק על שביל גיפים כחול, נעבור כמה עצי שיטה והרים מרשימים ולאחר 4 ק"מ בערך ההר מדרום יגמר ותוכלו לראות בהמשך שביל גיפים ירוק מתחבר לשביל. כאן נגמרים יומיים מדהימים של טיול.