טיול של שלושה ימים למטיבי לכת מלוטן עד באר אורה

בתאריכים 22-24.02.2013 טיילנו אני ואלונה בטיול של 3 ימים למטיבי לכת על שביל ישראל ושבילים נוספים מעניינים באזור בין לוטן לבאר אורה

תאריך הטיולFebruary 2013
עונה מומלצתנובמבר-מרץ

מידע כללי על המסלול:
זהו לא מסלול רשמי אחד אלא הרכבה של מספר מסלולים מעניינים שרציתי לעשות מזמן והתחברו לכדי מסלול אחד רציף. כל המסלול בנוי על הליכה בשבילים מסומנים בלבד אך במתכונתו הנוחכית מתאים למטיבי לכת בלבד בגלל התוואי הקשה ומרחקים.

לינה, מים ואוכל:
ישנו בחניוני לילה מוגדרים שאין בהם מים למילוי - חולות כסוי ובאר מלחן, ולכן לקחנו מים ליום ורבע הראשונים, מלאנו מים בישוב שחרות ביום למחרת והשתמשנו בהטמנת מים בתשלום ליד חניון לילה באר מלחן. סחבנו אוכל ל 3 ימים מלאים כי לא הייתה אפשרות להצטייד.

מפות:
היום הראשון - מפת סימון שבילים 19 - מישורי פארן והנחלים הגדולים.
הימים שני-שלישי - מפת סימון שבילים 20 - הרי אילת.
אין סימון אחיד והצבעים משתנים חוץ מהקטע של שביל ישראל מדיונה חולית עד באר מלחן ביום השני, אך הסימון די ברור וקל למעקב ברוב המסלול. בגלל שינוי הצבעים הרבים חשוב לדעת להשתמש במפות.

מזג אוויר:
מדובר באזור מדברי חם למדי ולכן לא מומלץ לעשות את המסלול בימים חמים. המסלול נע בין הגבהים 100-800 מטר כאשר רובו מרוכז סביב ה 500 מטר ולכן בלילות יכול להיות קריר בתקופות החורף. בגלל הקרבה לאזור אילת, הלחות יחסית נמוכה ברוב ימות השנה (סביב 30%) אך יש גם סיכוי לסופות חול. כאשר עשינו את המסלול הטמפרטורות נעו בין 25 ביום ו 10 בלילה.

הגעה ועזיבה:
כדי להגיע להתחלה לקחנו את אוטובוס הראשון של הבוקר מתל אביב לאילת ויצאנו בצומת קטורה. בחזרה תפסנו את אותו הקו אוטובוס בצומת באר אורה. צריך לשים לב כי צריך להזמין מקומות מראש במיוחד בחגים/סופי שבוע.

יום 1 - לוטן עד חניון לילה כסוי דרומי

התחלנו את ההליכה יחסית מאוחר, אך היום הראשון לא אמור היה להיות קשה מדי בגלל ריבוי שבילי ה 4 על 4. תחילת ההליכה של כ 2.5 ק"מ הייתה מתחנת האוטובוס בצומת קטורה צפונה בדרך אפר ליד הכביש הראשי עד שהתחברנו לשביל מסומן בירוק 19410 . משם אחרי כ 1 ק"מ של הליכה ב 4 על 4 התחיל שביל הרגלי שטיפס במתינות יחסית כ 150 מטר לכיוון עין קטורה. הנביעה אומנם הייתה יבשה, אך במקום יש הרבה תופעות טבע גיאולוגיות מעניינות ולכן סקרנו את האזור היטב. אחרי המנוחה, המשכנו בדרכינו בשביל הכחול שהתחלף בנתיים במספרו ל 19412 כ 3 ק"מ נוספים כאשר בדרך חוצים את הכביש 40. לאחר מכן פנינו מערבה ל 4 על 4 שחור 19430 והלכנו לאורכו כ 4 ק"מ נוחים למדי כאשר מקיף אותנו נוף מדברי צפוי. לאחר מכן הייתה פניה ימינה בשביל האדום וישר פניה שמאלה לשביל הכחול 4 על 4 שמספרו 19435 שמוביל אחרי כ 4 ק"מ לכביש פנימי עד לישוב שחרות. שם היה גם חיבור לשביל ישראל והליכה נוספת של כ 6 ק"מ דרך דיונת חולות כסוי עד החניון לילה. כאן ראינו בפעם הראשונה ביום הזה מטיילים עם משפחות שבאו עם רכבים לראות את הדיונה החולית המיוחדת שבה הילדים והמבוגרים אוהבים להתגלגל בחולות. הקמנו

מרחק: כ 21.5 ק"מ.
שינויי גובה: כ 650 מטר עליות ו 350 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 6:30 שעות בקצב ממוצע של 3.9 קמ"ש כולל הפסקות.

יום 2 - חניון לילה כסוי דרומי עד חניון לילה באר מלחן

בבוקר מוקדם התארגנו במהירות ויצאנו לדרך כאשר על הבוקר הייתה הליכה קלה ונוחה על שביל ישראל ואחרי כ 2 ק"מ עברנו דרך מקדם הנמרים שבו נשמרו ציורים שונים מאבנים. השביל המשיך וטיפס מעל הכביש במצוקים נמוכים ונוחים להליכה עם עצי שיטה עתיקים במשך כ 5 ק"מ נוספים עד שירד שוב לכביש ומשם חתכנו מזרחה לראות את התצפית הנהדרת על בקעת שחרות ואת חאן שחרות המיוחד שנבנה במקום. נראה כאילו בנו את המקום אנשים יצירתיים במיוחד לאור בתי החימר השונים, הכסאות המיוחדים בצורות שונות מעץ והצימרים המעניינים. בהמשך ירדנו באותה הדרך והמשכנו על שביל ישראל כ 2 ק"מ נוספית עד לישוב שחרות שנראה בהחלט כמו נווה מדבר עם הירוק והמים. במקום נפגשנו עם המטמין מים שהסביר לנו היכן ניתן לאסוף אותם ליד החניון לילה באר מלחן, מלאנו מים ויצאנו להמשך הדרך. השביל המשיך להיות מצוקי תוך כדי שהוא עובר בין תצפיות נהדרות, נחל זוגן ושדות בולבוסים על הדרך במשך כ 15 ק"מ נוספים כאשר יש פניה מערבה לשביל הכחול 20251 שאחרי כחצי ק"מ מגיע לחניון הלילה באר מלחן. הגענו לחניון יחסית מוקדם והלכנו לחפש את החבית שבה המטמין שמר לנו את המים. למרות הסבריו המפורטים, לקח קצת זמן, אך בסופו של דבר מצאנו את המים והלכנו להקים את האוהלים. בבאר מלחן עצמה היו מים מליחים אך הבאר עמוקה וסגורה היטב כדי שאנשים לא יכנסו אליה. בחניון לילה שהו מספר קבוצות של ג'יפאים שהביאו עימםעצים וגנרטורים וחגגו כל הלילה.

מרחק: כ 27 ק"מ.
שינויי גובה: כ 600 מטר עליות ו 400 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 9:00 שעות בקצב ממוצע של 3.1 קמ"ש כולל הפסקות.

יום 3 - חניון לילה באר מלחן עד באר אורה

היום השלישי היה אמור להיות הארוך ביותר אך גם היפה ביותר וכך בהחלט יצא. יצאנו לדרך מוקדם מאוד עם אור ראשון ואחרי החזרה של החצי ק"מ בשביל הכחול, המשכנו דרומה בשביל ישראל כ 2 ק"מ בדרך 4 על 4 נוחה ואז פנינו דרום-מערבה לשביל האדום 20240 שמוביל להר ברך שלא במקרה קראו לו כך לפי סיפורי כאבי הברכיים של האנשים שירדו ממנו לעמק תמנע דרך מעלה הברך. אנחנו כבר היינו בנקודה יחסית גבוה סביב 600 מטר כך שהטיפוס ל 800 מטר לא היה כזה נוראי וגם הירידה בצד השני שבה המשכנו לכיוון גבי עתק. בפסגת הר ברך הפעם היה כסא משרדי ולפי השמועות החיילים בבסיס הסמוך נוהגים להביא לשם כל שנה משהו אחר כמו ספות, כסאות שונים לישיבה ולשבת בתצפית לקראת הערב. הירידה לגבי עתק הייתה מתונה יחסית ופרוסה על פני 5 ק"מ שאחריהם השביל התחלף לירוק 20363 ואז אחרי כ 2 ק"מ נוספים הגענו לאצבע אלוהים שבה קימוט מעניין בשכבות הגיר וגבי עתק שלצערנו היו ריקים ממים, אך עדיין שווים ביקור בגלל כל הסולמות ויתדות שהתקינו במקום. לאחר מנוחה ו1.5 ק"מ נוספים הירוק התחבר לשביל 4 על 4 כחול 20362 שהתפתל בדרך נוחה להליכה במשך כ 5 ק"מ עד לחניון לילה באר אורה. שם נפגשנו שוב עם שביל ישראל והלכנו בו צפונה כ 2 ק"מ על למפגש עם השביל השחור 20331 ואחרי כחצי ק"מ השביל הכחול 20426 שהוביל לישוב באר אורה כאשר עקפנו אותו מימין דרך שביל היקפי לא מסומן ויצאנו לצומת באר אורה לתפוס את האוטובוס חזרה הביתה.

מרחק: כ 32 ק"מ.
שינויי גובה: כ 450 מטר עליות ו 1050 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 10:00 שעות בקצב ממוצע של 3.2 קמ"ש כולל הפסקות.

לסיכום

יצא טיול מוצלח מאוד עם מזג אוויר משגע, נופים מיוחדים וטבע יפה שניתן לראות רק באזור המיוחד הזה. אומנם היום השלישי יצא קצת ארוך ואם היה עוד יום נוסף אז כדאי היה לפצל, אך נהינו בכל זאת בגלל התיאום ציפיות מראש ופחות בזבוז זמן על לוגיסטיקה.

סטטיסטיקת הליכה ל 3 ימים:
מרחק: כ 83 ק"מ.
שינויי גובה: כ 1700 מטר עליות ו 1800 מטר ירידות

תמונות מלאות בפיקאסה:
הקלטת המסלול באבריטרייל:
הקלטת המסלול בגיפיאסיס:

• האזור ברובו די מבודד ואין הרבה מקורות מים זמינים ולכן כדאי לתכנן את המסלולים והזמנים היטב.
  • לא מומלץ לעשות את המסלול הנ"ל בימים חמים במיוחד או כאשר יש התראות על סופות חול.