טיול סנפלינג אתגרי במדבר יהודה - נחל חצצון

נחל חצצון הינו אחד הנחלים הפחות מתוירים במדבר יהודה, ויש לכך שתי סיבות: ארבעת מפליו שמצריכים גלישת סנפלינג, וקינון של עופות דורסים שמגביל את תקופת הטיולים בו למאי עד אוקטובר.

תאריך הטיולMay 2017
משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתמאי עד ספטמבר. בשאר חודשי השנה חל איסור להכנס לנחל.

נחל חצצון נמצא במדבר יהודה, ואורכו כ-22 ק"מ. אגן הניקוז שלו קטן יחסית לשכנו מצפון נחל דרגה (הדרג'ה), וגודלו כ-85 קמ"ר. הנחל זורם לים המלח, ושפך הנחל נמצא מטרים ספורים דרומית לקיבוץ מצפה שלם. לאורך הנחל ישנם מפלים רבים, כאשר אין לאף אחד מהם סולמות או יתדות. ישנן טבעות רבות בראש המפלים, לטובת עיגון חבלי סנפלינג.

חברת טיולים -
אנחנו יצאנו לטיול עם חברת "רדיוס טיולים" בהנהלת יואל סטרלינג. מתוך כלל החברות שפנינו אליהן, רק רדיוס דרשו ניסיון קודם של סנפלינג כתנאי להשתתפות בטיול. במהלך כל הטיול היינו עדים לדגש שהם שמים על בטיחות, ומקפידים על כך שלא יוצאים לטיול אם כל התנאים לא אופטימליים. הציוד שהם סיפקו היה טוב מאוד, וכל המדריכים היו מקצועיים ומנוסים.

נק' ההתחלה והסיום -
זהו טיול מעגלי שמתחיל ומסתיים בקיבוץ מצפה שלם, ממש ליד השער הראשי.

ציוד -
רדיוס סיפקו את כל ציוד הסנפלינג: חבלים, רתמות, קסדות ושאקלים. כל מטייל הביא את הציוד הרגיל לטיולים מסוג זה: אוכל, מים, כובע וציוד אישי. מומלץ מאוד להביא פנס ראש לעלייה הראשונית למצפה מכוור הנעשית בחושך, וכפפות לגלישה עצמה.

תוואי המסלול -
אורך המסלול היה כ-16.4 ק"מ, כאשר סה"כ עלינו 1,712 מ' וירדנו 1,746 מ'.

מצפה שלם למצפה מכוור

נפגשנו לפני עלות השחר בקיבוץ מצפה שלם (ב-04:00), ולאחר תדריך קצר התחלנו לטפס את מעלה מכוור עד למצפה מכוור. העליה לא קשה, אבל בהחלט מצריכה מאמץ ומעירה מהר מאוד את מי שעדיין קצת ישנוני. הטיפוס מתחיל במינוס 260 מ', ומגיע לפלוס 216 מ' בראש המצפה. לקח לנו שעה וחמישים דקות עד למצפה (קצת פחות מ-3 ק"מ של הליכה). כל ההליכה הייתה על שביל כחול. מכאן ממשיכים בכיוון דרום מערב, ולמעשה יוצאים משמורת הטבע ולכן אין כאן סימון שבילים. כמובן שמדריכי רדיוס מכירים את הדרך, והובילו אותנו בבטחה עד לתחילת הנחל.

נחל חצצון

ממצפה מכוור הולכים כאמור לכיוון דרום מערב כדי להגיע לתחילת הנחל. ההליכה ברובה לא קשה, ועברנו את ארבעת הקילומטרים האלו בשעתיים וחצי. החלק האחרון לקח לא מעט זמן, וכלל ירידה לראש המפל הראשון. לקח לנו מעל חצי שעה כדי לעבור את החלק הזה, ויש כאן חבלים לאורך הסלע שצריכים להתחבר אליהם עם השאקלים שעל הרתמה.
לאחר הירידה הזאת חוזרים לגובה 0 (פני הים), וכאן יש את הגלישה הראשונה והכי גבוהה של היום: 120 מטרים! מי שסובל מפחד גבהים יחטוף ורטיגו מלעמוד בראש המפל ולהסתכל למטה. לאחר שהמדריכים מסיימים את הכנת שתי עמדות הגלישה, מתחילים לגלוש למטה.
כאן שווה להתענג על השקט ולעצור מדי פעם באמצע הגלישה כדי להסתכל סביב. הגלישה לא קלה, וכדי להתקדם יש צורך לשחרר חבל באורך 120 מ' ששוקל קרוב ל-15 קילו. ככל שיורדים המשקל פוחת ולכן זה הולך ונעשה קל יותר. ב-70 מ' הראשונים עוד "הולכים" על המצוק, אבל ב-50 מ' האחרונים השיפוע הופך לשלילי ואז רק יושבים על הרתמה וגולשים למטה. כשמרימים ראש מתחתית המפל קשה להאמין שירדנו את כל האורך הזה, ממש מרשים!
ישנה אפשרות לעקוף את המפל הזה, ולגלוש במפל קטן בהרבה (כ-20 מ').
מתחתית המפל ממשיכים פחות מקילומטר עד למפל השני, הפעם חצי גובה: 60 מ'. הפעם אפשר להנות יותר מהגלישה מכיוון שהחבל קל יותר, וכבר עברנו את החלק הקשה של הטיול.
הולכים כקילומטר עד למפל השלישי והכי יפה של הטיול. הוא גם הכי קצר: 30 מ' בלבד. המדריכים קוראים לו "מדינת הגמדים" או "מפל הדרגשים", וזאת בגלל שיש בדרך למטה 3 מדפים (שניתן לעצור בהם אם רוצים). מומלץ להיות בין הראשונים בגלישה של המפל הזה, מכיוון שבתחתיתו יש מקום מצוין למנוחה וארוחת צהריים.
כמה מטרים לאחר תחתית המפל יש קשת טבעית ויפהפייה, וכדי לעבור מתחתיה יש צורך בגלישה קצרה של 4-5 מטרים.
כעת נותר רק עוד מפל אחד, ולדעתי הוא הכי קל מבין כולם. כדי להגיע אליו הולכים כקילומטר וחצי, וגובהו 40 מ'. פה כבר אפשר לנסות "לקפץ" למטה אם מרגישים בטחון.
מתחתית המפל יש עוד כשני קילומטרים וחצי עד שחוזרים עייפים ומרוצים לקיבוץ מצפה שלם, ולרכבים שמחכים.

• חשוב מאוד שהכפפות יהיו כאלו שאזור כף היד שלהן עשוי מעור או חומר קשיח אחר שלא ייקרע מהחיכוך עם החבל
  • אין לצאת לטיול הזה אם אין לכם ניסיון קודם בסנפלינג, זה לא המקום להתחיל!
  • אין מקומות למילוי מים לכל אורך המסלול, וכדאי מאוד לקחת לפחות 5-6 ליטרים בחודשי מאי עד ספטמבר (כולל).
  • יש הרבה זמן פנוי בטיול הזה, גם בראש המפלים וגם בתחתיתם. לוקח זמן עד שכולם גולשים למטה ולכן יש זמן להכין קפה, לקרוא ספר או סתם לדבר עם יתר חברי הקבוצה.
  • מכיוון שהטיול מתחיל בארבע בבוקר, אפשר לישון במצוקי דרגות (יש קישור להלן). מהאכסניה לקיבוץ יש נסיעה קצרה של 15 דקות.