טיול כוכב ברמת הגולן

טיול כוכב של 5 ימים ברמת הגולן. טיול רגוע עם בת הזוג.

תאריך הטיולMarch 2019
עונה מומלצתמאי-אוקטובר (עדיפות לתקופת האביב)

קצת על עצמנו. אנחנו זוג בערך בגיל 22 (איש קבע ומשוחררת טריה) והחלטנו לצאת לטיול ברמת הגולן במסגרת ימי החופשה שלי מהצבא.
בגלל פערי הכושר וההסתגלות בשטח החלטנו שאת הטיול נבצע ללא שינה בשטח בכלל, ואת כלל הטיול נוציא כטיול כוכב מטבריה
(ישנו במלון המלך שלמה בטבריה).
התקופה היא התקופה החמה ביותר,אמצע אוגוסט. בדיוק זה היה שיא העונה של העכברת בגולן אבל החלטנו להכחיש ולסוע בכל זאת.
נאלצנו לוותר על כל השמורות אשר רשות הטבע והגנים הכריזה עליהם כנגועים ואסורים לכניסה-מה שכלל את המשושים, זוויתן, יהודיה ומג'רסה.
בתאכלס התייחסנו לאיסור כניסה רק בשמורות הגדולות עצמן אך לא לקחנו בחשבון את המעיינות שמקבלות מים מהשפכים של אותן שמורות.

היום הראשון - נחל עמוד והגעה למלון.

טוב את היום הראשון פתחנו ממש מוקדם בבוקר(4:30 כבר הגעתי לאסוף את בת זוגתי מביתה) ויצאנו ערוכים ומוכנים לנסיעה לצפון.
לקחנו איתנו בעיקר מים, אוכל וכובע ויצאנו לדרך.
יצאנו מאזור המרכז ותוך שעתיים(כולל עצירה) כבר הגענו לחניון נחמד עמוד(חניון עליון).
היינו שם דיי ראשונים עקב השעה המוקדמת(הגענו בסביבות 8:30). הכניסה לשמורה היא בתשלום אך לכל מי שיש תעודת קש"ט או מנוי של רט"ג אז הכניסה היא חינם.
הבחורה בכניסה הציגה לנו על מפה מסלול מעגלי נחמד. יצאנו לדרך על בסיס סימון השבילים והתחלנו לרדת לכיוון הנחל. הירידה לא קשה במיוחד, השביל ברור ונוח להליכה. בהחלט מסלול משפחתי ולא יותר. הגענו לנקודת פיצול שבילים-סימון שחור שפונה ימינה וסימון אדום שממשיך ישר. את המפה שכחתי באוטו אך זכרתי שהמסלול הוא מעגלי(מה כבר יכול להשתבש..) אז המשכנו ישר(בחזור הבנו שאם היינו פונים ימינה היינו מגיעים לכל המעיינות הרבה יותר מהר ולא עושים סיבוב מטורף ומיותר! אבל על עצלנות משלמים ועשינו סיבוב רחב). ההליכה שוב ממש ברורה אך לאחר כ45 דקות הליכה כשלא הבנו איך הגיוני שעוד לא פגשנו מים, נתקלנו בשלט עם סימון שחור וכיתוב עליו-נחל עמוד(או עין עמוד,לא זוכר במדויק). החלטנו לתקן את הטעות ופנינו ימינה. לאחר כ20 דקות של הליכה בשביל הגענו לגשר בתחתית הנחל. הגשר קטן ונחמד, אחלה מקום לארוחת בוקר וקפה. הגובה של המים מאוד נמוכים בערך גובה קרסול אבל זה נחמד מאוד והיה מאוד כיף לראות סוף סוף מים!
עלינו עם הסימון שבילים ופה בעצם המעיינות של נחל עמוד נפתחו אלינו.
הנחל נשפך ויוצר בריכות קטנות אשר ניתן להכנס אליהן. לכל בריכה יש מפלון קטן משלה. ממש כל 50 מטר עליה בשביל יש בריכה חדשה. אז כמובן שנכנסו לראונה והתלהבנו ממנה ממש! ואיך אפשר לוותר על השניה, וכמובן שגם לשלישית. פה כבר בת זוגתי ויתרה על הכניסה ורק חיכתה לי בחוץ אבל אני דיי נהנתי מכל בריכה. המים קרים וכיפים לנוכח החום של אוגוסט בגולן.
המשכנו בשביל עד שפגשנו לצידנו את תעלת המים של נחל עמוד.המשכנו על בסיס הסימון עד לפיצול שבילים הראשון ומשם עלינו למעלה לחניון בחזרה. העליה דיי מעייפת(עצרנו כל 7 דקות בערך כדי שבת זוגתי תסדר את הקוקו ותשתה מים), אבל סהכ תוך חצי שעה של הליכה מגיעים למעלה.
כשיצאנו רכבים רבים החלו להגיע ולנסות לנצל את הנחל בין היחידים שעוד לא ראה עכברת ונחסם לכניסה.
משם יצאנו בנסיעה לא ארוכה מדי אל עבר טבריה.
צק אין במלון שלמה המלך ומעבר למצב שינה מהיום העמוס שעבר עלינו. לאחר שנ"צ איכותי, קמנו במטרה לטרוף את העיר טבריה!
מה שהתברר לנו כמשהו שלא אפשרי עקב כך שטבריה היא עיר חסרת חיי לילה. הדבר היחיד שמצאנו פתוח זו איזושהי שוארמיה.
סגרנו את היום בתחושה של עוד!

דגשים:
#נעלים: שימו לב, עדיף ללכת עם נעלים סגורות את המקטע הזה ולא עם סנדלים ורק בבריכות עצמן להוריד לסנדלים. זה הרבה יותר נוח ופחות אבנים קטנות ומעצנות נכנסות לכם לנעלים.
#קרם הגנה: אני מזרחי שחום עם גאוות יחידה מאוד גדולה, אבל קרם הגנה זה משהו שעדיף לא לוותר עליו. השמש יוקדת ומהר מאוד נשרפים.
#מים-מכאן מתחברים לנקודה החשובה ביותר והיא מים! אל תחסכו בלהביא מים. גם ככה זה טיול יום. עדיף שהתיק יהיה מלא במים וקצת כבד(אם הולכים כמה חברה אפשר להתחלק בו) מאשר תיק קל. אני הייתי עם שלוקר 3 ליטר ועוד 2 בקבוקי מים וכל המים נגמרו במסלול. את האמת דיי הכרחתי את בת זוגתי לשתות מלא מים אבל עובדתית היא לא התייבשה אז אני מבחינתי שמח. קל מאוד להתייבש ואפילו לקבל מכת חום-חשוב לשים לב לזה.
כובע-מן הסתם אין מה להוסיף חוץ מ-מטומטם מי שלא שם.
תיק-תביאו תיק קטן,תיק יום עד 30 ליטר. אני הבאתי תיק בית ספר פשוט, תאכלס ההליכה לא היתה לי קשה מדי והתיק לא הכאיב לי את הכתפיים אבל ממומלץ מן הסתם להביא משהו שהוא קצת יותר איכותי.
אוכל-תביאו ממתקים וחטיפים בשביל המורל אבל תביאו גם שקיות זבל-שימו את הזבל אצלכם! אל תשאירו כלום למטה. מדהים שם חבל ללכלך.

היום השני - עין עלמין, עין אקליפטוס וקצת מהכנרת.

התעוררנו מוקדם בבוקר ואירגנו את הציוד לקראת היום(מים ואוכל בעיקר). בתאכלס תכננו יום לא ארוך במיוחד שמתמקד בעיקרו בשני מעיינות יחסית קרובים אחד לשני+גיחה לכנרת(בת זוגתי מעולם לא היתה בכנרת ולכן חשבתי שכדי שנבלה שם את הצהרים). אכלנו ארוחת בוקר לנוף הכנרת ויצאנו לדרך חזקים ומתודלקים. נסיעה של בערך 25 דקות תביא אותנו למקום נחמד שנקרא מקום יפה לקפה. תצפית מטורפת על הכנרת-ובכללי הקפה שם היה נחמד+.
משם המשכנו על הכביש עוד כ20 דקות עד שהגענו לפניה החדה לעין עלמין.
הפניה היא פניה ברורה אך מומלץ להזהר מכיוון שהכביש הוא כביש דו כיווני ואנשים נוהגים שם במהירות מופרזת מאוד. כמו כן ממול יש מחנה צבאי בשם מחנה ירדן. שימו לב לחציית טנקים וכו והשמעו להוראות הצבא. הדבר האחרון שבה לכם זה להכנס בטנק(לכם יכאב יותר אני מבטיח).
אז פנינו שמאלה וירדנו בירידה שהיא לא קשה אבל גם לא כל כך קלה לכיוון עין עלמין. באיזשהו שלב אני החלטתי שאני עוזב את הרכב וממשיך ברגל כי דיי פחדתי על הרכב. הציר שם לא סלול כל כך טוב ומלא בבורות מסוכנים לרכבים. אם אין לכם ג'יפ או רכב גבוה-אל תחפשו הרפתקאות. ירידה של בערך 7 דקות הליכה והגענו לבריכה קסומה ומדהימה ביופיה. היא מחולקת לבריכה גדולה בעומק של מטר וחצי בערך. ועוד בריכונת קטנה לילדים בעומק 40 ס"מ.
ממליץ בחום להגיע מוקדם כשחא עמוס.
מבחינת סביבת המקום-המקום היה מפוצץ אשפה! אנשים תרימו את הזבל שלכם!
המים היו קפואים! זה היה מדהים. שווה את הכניסה רצח!
אחרי שעה שם לבד החלטנו לצאת. כשעלינו לרכב ראינו בדיוק משפחה מגיעה לשם. לפי מה שהבנתי מהם המקום נפוץ מאוד ודיי הרווחנו שבכלל היה לנו מקום להכנס למים(שלא נדבר על להיות שם לבד).
עלינו לרכב ובפניה לכביד הראשי פניתי שמאלה. לאחר קילומטר בערך יש פניה לציר עפר. שימו לב: תסעו לפי וויז ולא לפי זיכרון.
אני מכיר את האזור אבל עין אקליפטוס מוקף בשטחי אש ושדות מוקשים. אם תסעו כמו שצריך(ובימי חול בתיאום עם הצבא) תגיעו לפנינת טבע מדהימה!
ממשיכים עם הרכב על ציר עפר בערך כ2 קמ ומגיעים למעיין(לא עד המעיין עצמו אלא עד נקודה שאפשר לעצור בה את הרכב. שם יורדים והולכים ברגל אל המעיין).
לפי הוויז הוא לקח אותי בחזור דרך אחד הישובים באזור והציר משם היה יותר נוח. מסקנה וויז הוא בחורה והוא תמיד צודק. תקשיבו לו!
המים היו קרירים והצל הוא מדהים. המעיין יושב ממש במרכז 3 עצי אקליפטוס גדולים.
לדעתי יש למקום שם נוסף והוא נקרא עין אמפי.
לאחר שהייה לא כל כך ארוכה במים החלטנו לחזור דרומה ולאכל צהרים.
ואיך לא נעצור לאכל בכביש 90!
מסעדת המבורגרים(לא כשרה) מושחטים, עם אווירה כיפית ומחירים יחסית בסדר גמור. ההמבורגר היה מעולה. אני לקחתי את המיוחד שלהם שמוגש רק פעם בכמה זמן. ובת זוגתי לקחה את הצפוני(שהוא מדהים! אכלתי גם חצי משלה).
ירדנו דרומה וחיפשנו חוף נוח שאפשר לשבת בו. החופים של הכנרת מלאי אבנים ודיי היה קשה למצוא חוף נוח שאפשר להכנס בו גם למים ובחינם. לבסוף מצאנו איזה חוף צדדי כזה לא מוכרז ונכנסנו קצת למים. המים היו נעימים מאוד! הכנרת מדהימה. העברנו שם את הצהרים באווירה רומנטית ועלינו למלון.
בערב החלטנו ללכת לסרט(הפרפר).
מסתבר שהאולם קולנוע הכי קרוב נמצא באזור צמח, וגם הוא זה סוג של היכל תרבות/אשכול פיס כזה או אחר. חווית צפייה מעניינת חייב לציין אבל סהכ היה נחמד, הרגיש לי מיוחד יחסית.
עייפים ומרוצים חזרנו לחדר לקראת היום הארוך שמצפה לנו למחרת.

דגשים:
#המעיינות ריקים בבקרים המוקדמים. ברגע שניהיה קצת חם אנשים מתחילים להגיע ובכמויות. ממליץ לנצל את הרגעים הבודדים של שקט שם למרות שהמים קרים וקצת קריר גם בחוץ.
#באזור של עין אקליפטוס יש קן דבורים גדול על העץ. אם אתם לא מפחדים אז מה טוב, אבל אם כן אז פשוט ממליץ להגיע ולהתגבר על הפחד כי הן לא עושות כלום.
#הקולנוע בצמח הוא מיוחד רצח, בתור מישהו מהמרכז זה דיי מוזר לי שאין קולנוע בגודל של קניון עם מושבים נוחים פיצוצים ועמדות פופקורן כל חצי מטר. אבל זה היה חמוד, מקומי וקטן ואני אהבתי את זה. יש שם בחוץ מן דוכן קטן שמוכר דברי מתיקה למהלך הסרט.

היום השלישי - עין פיק,עין עיף ונחל אל על.

זהו היום הארוך והקשה ביותר מבחינת הליכה.
מזכיר בת זוגתי היא ברמת כושר נמוכה מאוד! ומסלול של משפחות הוא דיי קשוח בשבילה.
אז את היום פתחנו כמובן בארוחת בוקר אל מול הכנרת.מלאנו בקבוקים ויצאנו לדרך. היעד היה עין פיק. מעיין חמוד ומוסדר שנמצא מעט דרומית לפניה למפל הלבן.
אחרי כ50 דקות נסיעה הגענו לחניון של עין פיק. החלנו לרדת ולעבור בין החורבות(הכיוון הוא דיי ברור-איו סימון שבילים או משהו בסגנון).
באיזשהו שלב הגענו למרפסת רחבה ובקצהה הצפוני היו מדרגות. ירדנו במדרגות והמשכנו במרעול עד ששמענו מים. התקרבנו למים ומצאנו מעיין חמוד, לא עמוק במיוחד אבל צלול שנקרא עין פיק.
אחלה דרך לפתוח את הבוקר.
הצטלמנו קצת שתינו קפה ועלינו בחזרה לחניון. המשכנו נסיעה עד לחניון של המפל השחור(השאר של הישוב שם היה פתוח). החננו והחלנו לרדת. הירידה היה מעט חדה. בת זוגתי החלה להתלונן על הברכיים ובערך בחצי מהדרך למטה יש מרעול שיוצא לעין כיף. מקום נחמד+. כיף להיות שם כשאין אנשים אבל תאכלס דיי תמיד יש שם אנשים. המשכנו לרדת ולאחר חצי שעה של הליכה בתוך הואדי הגענו למפל השחור. בריכה לא עמוקה במיוחד ומעליה מתנוסס המפל השחור-שקיבל את שמו עקב צבע האנשים שבו-שחורות.
המקום היה מלא באנשים אך הצלחנו להשתחל בין אנשים ונכנסו למים. מים כיפים! לא קרים בצורה נוראית והיה מדהים.
עלינו חזרה לחניון ולקחנו את הרכב הפעם לחניון המפל הלבן. שם כבר דיי היינו לבד. התחלנו ללכת ולאחר כחצי שעה על צלע ההר בלי אפילו מעט ירידה אל עבר הואדי,בת זוגתי החלה להתעייף(פה היה החלק הקשה-לגרור אותה עד למטה ואז בחזרה למעלה). לאחר עוד כחצי שעה אולי יותר הגענו למפל. מפל עצום בגבוהו. המים קרים ועמוקים.
אסור לקפוץ!
לאחר קפה ומנוחה קצרה נתבקשתי לעלות עקב נימוגות הכוח.
עלינו יחד למעלה עליה דיי מתונה בסהכ אבל ארוכה. ולאחר כשעה וחצי+- הגענו לרכב.
משם רציתי להמשיך עוד קצת אבל הבנתי שאין לי כל כך פרטנרית לזה אז חזרנו למלון בשעות הצהרים המאוחרות והלכנו לישון מוקדם מאוד.

דגשים:
#מבחינת אוכל-ארוחת צהרים אכלנו שם במקום שנקרא דוריס. המבורגר מדהים ממליץ מאוד!
#תקפידו על תכנון זמנים.

היום הרביעי - עין נמרוד, דן, עיון, תנור.

את היום הרביעי פתחנו עם אנרגיות מחודשות. ארוחת בוקר ויצאנו לדרך.
נסענו לישוב נמרוד הרחוק שנמצא ממש למרגלות החרמון. קצת לפני הישוב יש שביל שיורד לעין נמרוד. עצרנו שם את הרכב והחלנו לרדת. תחילה הירידה קצת חדה אבל לאחר כ15 מטר היא הופכת למישורית. בין פרות ועצים המשכנו על שביל שמוביל אותנו לעין חרמון. מעיין שצופה על ואדי גדול ומאוד יפה! מקום שממש כדי ללכת לבקר בו. אנחנו לא נכנסנו למים כי מצאנו שם פרות ששותות מהמים וכמה צפרדעים אז החלטנו לוותר.
עלינו לרכב והמשכנו לשמורת נחל דן. את האמת לא תכננתי ללכת לשמורה אלא תכננתי להגיע ללגונה אך רט"ג אמרו שאין אישור כניסה לשם ואני ילד טוב אז ויתרתי. לאחר סיבוב של שעה בשמורת נחל דן-בעיקר בזבוז זמן כי אין שם כל כך איפה להכנס למים זה יותר מיועד לילדים, המשכנו לאזור נחל עיון. עלינו למטולה ושם החננו את הרכב. הכניסה בתשלום אך תקנו מראש מנוי לרט"ג או תעודת קש"ט ותכנסו בחינם. המסלול הוא מסלול חד כיווני ובקצה השני(חניון תנור) יש הסעות בחזרה למעלה. אורך המסלול כולו כ6 שעות(אפשר בפחות). מתחילים בירידה יחסית פשוטה אל מפל עיון. מפל קטן וחמיד שנותן תחושה של התחלה. לאחר כ2 קמ הליכה בשביל מגיעים למפל הטחנה. מדובר בקיר שממנו זורמים מים בצורה של מפל רחב מאוד.מפל באמת יפה שווה הגעה. משם ממשיכים בציר עד שמגיעים למפל תנור. אני החלטתי שעדיף לחזור אחרי מפל הטחנה ולרדת לחניון השני עם הרכב. וכך עשינו.
הפניה לחניון השני היא כ600 מטר אחרי השער של מטולה. משם הליכה קצרצרה אל עבר המפל העצום. התרשמות וחזרה אחורה.
אסור להכנס למים בשמורת עיון!

חזרנו לרכב והחלטנו לסוע לאכל צהרים באנגוס-שנמצאת במגדל.
האוכל היה מצוין ומשביע מאוד!
משם חזרנו למלון ושוב הלכנו לישון מוקדם מהרגיל עקב העיר חסרת חיי הלילה הזו שנקראת טבריה.

היום החמישי - עין אי"ה, עין שוקו, כנרת וחזרה הביתה.

את היום הזה פתחנו בצק אין מוקדם. ישר אחרי הארוחת בוקר. התחלנו נסיעה לכיוון עין אי"ה. מעיין שנמצא במשולש הגבולות שבין ישראל, סוריה וירדן. מקום יפה מאוד, תצפית מקסימה. במים נעימים מאוד טיפה קרירים. מקום שווה רצח.
שכשוך קל וחזרנו על עקבותינו(שימו לב לשילוטי מוקשים).
רשמנו בוויז עין שוקו מה שהוביל אותנו לחניון מאולתר. משם פשוט ממשיכים אחרי השילוט והשביל הברור ומגיעים למקום מהמם ביופיו לנוף הכנרת. מעיין חמוד וקטן לא עמוק שמשקיף על הצד המערבי של הכנרת.
שכשוך, קפה והחלטתי לסוע לחוף בכנרת ולסגור את הטיול שם. מצאתי חוף(קצת אחרי חוף מגדל) עם חול ים במקום אבנים. המים שם לא גבוהים במיוחד וזה אחלה מקום לשבת בו בשקט וחהנו מהנוף.
לאחר כשעה של קצת טבילות והתייבשות בשמש. קיפלנו את עצמנו לרכב ונסענו חזרה לבית.

דגשים:
#נעלים נוחות לכל הטיול ובנוסף סנדלים לכניסה למים.
#המסעדות בגולן הם מסעדות טובות מאוד. אני נהנתי מכל מקום שמכר שם בשר!
#כרטיס מנוי של רט"ג יכול מאוד להוזיל לכם את הטיול.
#תיהיו חדים על עניין העכברת זה מסוכן!
#ציוד חובה הוא בגדר חובה אל תצאו בלעדיו(מים, כובע, קרם הגנה, אוכל ומצלמה).
#הוספתי תמונות מהאינסטגרם שלי כי הידע שלי בטכנולוגיה הוא לא הכי גבוה ואני לא יודע איך שומרים. אז תהנו מצילומי המסך ;)
#הנסיעות מטבריה קצת ארוכות. שינה באזור עמיעד, קצרין או חצור הגלילית יכולה לקצר דרכים רבות.