טיול יומיים באזור החרמון ומורדותיו

אנחנו שלושה חברים בני 18 שרצינו לעשות טיול בחול המועד של פסח במקום שלא יהיה מפוצץ באנשים מצד אחד, אבל שיהיה אפשר להגיע אליו בתחבורה ציבורית סבירה.

תאריך הטיולMarch 2021
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתמרץ - אפריל

הקדמה קצרה

הטיול שאנחנו עשינו מצריך כושר טוב יחסית ויכולת בסיסית בקריאת מפה (מפת סמ"ש מס' 1). כדי להגיע לפסגת החרמון דרך המסלול הירוק צריך בעיקרון לתאם עם שטח האש של אזור החרמון [04-6977293] ולהגיד להם שאתם רוצים לטייל במסלול הירוק עד הרכבל העליון [הסתייגות קטנה: במהלך הטיול התברר לנו שאנחנו היינו  היחידים שתיאמו עם הצבא ולמעשה יותר מ50 מטיילים שראינו בדרך לחרמון לא תיאמו עם הצבא והכל היה טוב]. מומלץ מאוד להשתמש גם באפליקציית "עמוד ענן" כדי לוודא שאתם במסלול הנכון ושלא עוברים בטעות למסלול אחר. זה מסלול מגניב לדעתי בגלל שבמהלך הטיול גם מגיעים לגובה 2030 מטר ומסיימים אותו בגובה 200 מטר, כך שהנוף, הצמחיה והחיות משתנים בהתאם.
בסיפור דרך פחות יפורט השביל עצמו מכיוון שהסימונים דיי ברורים ורואים הכל במפה/עמוד ענן, אלא יותר בתור רעיון למי שרוצה טיול בצפון דרך תחבורה ציבורית ומקום מיוחד שלא מטיילים בו הרבה.

ממג'דל שמס לחרמון ולנוה אטיב

לילה לפני המסלול ישנו אצל חבר שלנו שגר בקצרין (אפשר במקרה הגרוע לישון שם באוהל באחת מהמדשאות) ובשעה 7:00 בבוקר לקחנו את קו 97 לכיוון עין קניא וירדנו בתחנה "כביש 986/98", נסיעה קצרה של 40 דקות. זה התחנה שממנה יורדים לתחילת שביל הגולן, איתנו באוטובוס היו עוד הרבה מטיילים שירדו בתחנה הזאת וגם הנהג הסביר לנו את הדרך באוטובוס.
משם הולכים בירידה לכיוון שביל הגולן ומתחילים בעלייה תלולה. לאחר כמה דקות עלייה יש מקבץ עצום של אירוס החרמון בסטייה של 20 מטר מהשביל, במידה ומטיילים באביב שווה לקפוץ ולראות (נקודה מסומנת גם בעמוד ענן).

העלייה נמשכת כחצי שעה בערך של עלייה קשה ובסופה יש מין כביש שפונה מערבה, מומלץ ללכת כ50 מטר עם השביל עד שמגיעים לתצפית על כל עמק החולה, מומלץ!
ממשיכים בשביל הגולן ולאחר כמה דקות מגיעים לעמק יפה וגדול, אנחנו החלטנו להשאיר את חלק מהציוד שלנו שם מוחבא באחד השיחים כדי שיקל עלינו בהמשך העלייה, רעיון שבסוף הטיול התברר כרעיון גאוני שמאוד הקל עלינו. ממשיכים בשביל הגולן, יש לשים לב שבהמשך שביל הגולן פונה לכיוון הקופות וצריך להמשיך ישר עם השביל הירוק במעלה ההר.

אנחנו התחלנו לראות שלג מגובה 1750 שזה איפה שהשביל הירוק מתחבר עם הכביש. משם ממשיכים בשביל הירוק לכיוון הר חבושית, מסלול עם עלייה תלולה והליכה בין השלג לאבנים. בהר חבושית היה שלג של 10 ס"מ ויותר, מומלץ להביא נעליים גבוהות נגד מים כדי שלא ירטבו הגרביים. אנחנו הגענו בשעה 14:30 לפסגת החרמון, ובשעה 16:00 יש רכבל אחרון למטה. אנחנו לקחנו בערך ב15:50 נסיעה ברכבל ובתחתית אמרו לנו לשלם 30₪ על נסיעה אחת ברכבל (היו הרבה שהלכו גם בלי לשלם). משם אפשר או לקחת טרמפים מהחניון העליון לכיוון החניון התחתון או ללכת קילומטר וקצת על הכביש. אנחנו הלכנו על הכביש. זה טיפה מסוכן כי אין שוליים אבל הנוף יפה ממש ורואים את ברכת מן מעולה מהכביש ובכללי הנוף יפה. מהחניון התחתון הולכים לכיוון שביל הגולן (שם זה הסיום\התחלה של שביל הגולן) ויורדים למטה. תוך 40 דקות בערך הגענו לכיוון התיקים שהנחנו בעמק הזה. מכאן החלטנו לחתוך לנוה אטיב דרך מסלול לא מסומן וללכת לפי עמודי החשמל שמופיעים במפה. זה צעד חכם שבמקום ללכת 6 ק"מ הלכנו רק 2 ק"מ, מומלץ להעזר במפה ובעמוד ענן. ההליכה לוקחת חצי שעה וממנה מגיעים לשער האחורי של נוה אטיב. יש מקום לינה כ100 מטר מתחילת המסלול האדום שנמצא ליד השער, אנחנו בחרנו לישון בתוך היישוב ליד ברז. אין ביישוב מכולת אז כדאי לארגן אוכל גם לערב ולא לבנות על השלמת מזון שם. בלילה קפוא, לנו היה 5 מעלות כל הלילה וישנו בתוך אוהל עם שקי שינה והקור עדיין היה מורגש, כדאי להערך בהתאם!

מנוה אטיב לבניאס

קמנו מוקדם והיה ערפל ממש רציני אז חיכינו קצת ויצאנו למסלול נחל גובתה בשעה 7:30, ההתחלה של המסלול היא משער היציאה שבאתם ממנו אתמול לכיוון המסלול האדום. לאחר 200 מטר יש פיצול של המסלול האדום גם למסלול שחור, אנחנו הלכנו במסלול השחור לכיוון נחל גובתה.
לא אפרט את ההליכה כי המסלול מסומן בבירור, רק אתן פה כמה הערות.

המסלול עצמו יפה בטירוף ומחליף כמה סוגי שטח ופריחה לאורכו. לאחר הליכה של שעה וחצי המסלול מתחבר עם נחל חזורי, ובנקודה זאת גם המסלול מתחיל לזרום עם הרבה מים לאורך הדרך. בחיבור עם החזורי אפשר לעלות למבצר נמרוד, אנחנו ויתרנו והמשכנו בגובתה. המסלול יפה בטירוף ומגוון מאוד עם מפלון קטן באמצע, שמסומן בעמוד ענן. כל הדרך יפה ממש מה שהפך אותו לאחד המסלולים הטובים שהייתי בהם בארץ. לנו לקח 6 שעות המסלול והלכנו ממש בנחת ובקצב איטי יחסית, זה מסלול קליל שכולו בירידה עד שמגיעים לחיבור עם הבניאס. שם אנחנו החלטנו לחתוך הביתה, אז לקחנו טרמפ עם 2 מטיילים לכיוון מרכזית קרית שמונה.

מי שרוצה ללכת יותר אפשר גם להמשיך לכיוון נחל הבניאס שהוא גם יפה ממש ומאוד מומלץ ולסיים בשניר או מי שרוצה טיול יותר רציני אפשר להמשיך עם הבניאס לכיוון דפנה ודן.

• חשוב מאוד להצטייד בבגדים חמים גם בשביל החרמון וגם בשביל הלילה בנוה אטיב!
  • להשאיר חלק מהציוד באמצע הדרך היה מהדברים החכמים שעשינו, מומלץ.