טיול יום אל נחלי תחמס, תחמסון ופרס עליון

טיול יום הרפתקני ומאתגר המחבר 3 נחלים שונים- תחמסון, פרס ותחמס, כולל את גבי פרס, סכין פרס והליכה סביב הר צורים. המסלול עובר בנקיקי נחלים וגם בנוף מדברי פתוח.

תאריך הטיולFebruary 2022
משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתלא בקיץ כשחם, ולא כשיש סכנת שטפונות.

כללי ומנהלות

אורך המסלול כ28 קילומטר, 1000 מטר טיפוס וירידה.
המסלול מעגלי וניתן לעשות חלקים ממנו. יש מקום אחד שאפשר להטמין בו מים כי המסלול עובר בו פעמיים.
המסלול מורכב מקטעים טכניים לצד שבילי ג'יפים רחבים שניתן לרוץ בהם. יש בו 2 נקודות לא פשוטות למעבר: מפל התחמסון ומפל תחמס. פרטים בתאור המסלול.
משך זמן- לנו לקח 7 שעות חלק מזה בריצת שטח.
רמת קושי - חלק מהמסלול קל וחלק יותר טכני, אבל עדיין מיועד למטיבי לכת, במיוחד בגלל 2 המפלים הקשים שיש לעבור [ובגלל האורך של המסלול].
תחילת המסלול על כביש 25 מדימונה לים המלח [יש להעזר במפה המצורפת] , ממש בצד הכביש יש מין חניון קטן חצוב בהר בגודל של בערך 10 על 10 מטר. לא יודע עד כמה בטוח להשאיר שם רכב אבל לנו הוא חיכה שלם.

נחל תחמסון

התחמסון הוא אחיו הקטן של נחל תחמס, שהתפרסם בגלל המפל המסוכן שלו. פעם היה שם סימון שבילים שחור אבל נראה שהוא נמחק.
התחלנו לרדת בנחל. הנחל נמוך וקטן בהתחלה אבל מתחתר ומעמיק ככל שאנחנו מתקדמים. לאורך הנחל מפלונים קטנים ובאופן כללי הנחל לא קשה. אחרי חצי שעה מגיעים למפל קצת יותר משמעותי אבל גם אותו עוקפים די בקלות. ממשיכים עוד כמה דקות ומגיעים למפל המפורסם.
מפל התחמסון הוא בעומק 15 מטר בערך, השביל הצר יורד דרך המפל במין זיג זג כזה והוא שביל די בעייתי ועובר ממש מעל התהום. כבר היו אסונות במפל הזה וכמה ידיות ברזל היו הופכות אותו לבטוח הרבה יותר אבל משום מה זה לא קורה, הנחל הזה נפל בין הכיסאות וכל רשות טוענת שהוא לא באחריותה ובינתיים המפל נשאר בלי עזרים. בתצורה הנוכחית אפשר לומר שהוא מסוכן במידה מסוימת, מפחיד הוא בטח, והוא באמת לא מתאים לבעלי פחד גבהים .
אחרי המפל הזה יורדים -או עוקפים- עוד כמה מפלים לא קשים. סהכ כל הנחל אורך כשעה - שעה וחצי עד ליציאה למישור צורים.

נחל פרס עליון

יצאנו מנחל תחמסון וחתכנו למישור צורים, הליכה נוחה ומישורית עד לשביל שחור [סוף סכין פרס], שם - לפי התכנון - היינו אמורים לחזור מגבי פרס. אז הטמנו שם מים, בצומת, והמשכנו בכיוון כללי מזרחה עד למפגש עם השביל הירוק. פנינו שמאלה והתקדמנו בעמק בכיוון צפון. השביל בשלב מסוים מתקרב למעוק המרשים של נחל פרס, ומתחיל לטפס על הגדה הימנית שלו. בצד שמאל הולכים ונחשפים הנופים של קניון נחל פרס. בסוף העלייה כבר רואים את המפל הגדול של נחל פרס, זה שאחריו הנחל נפתח בקניון גדול. פרט מעניין - המפל מורכב מ2 מדרגות, אבל אני לא שמתי לב לזה ורק אחכ כשהסתכלתי בתמונות ראיתי את זה.
בכל אופן, ממשיכים לאורך הגדה הימנית של הנחל עד שעוברים את המפל הגדול ואז השביל יורד בחדות לתוך הנחל. הירידה תלולה מאוד וטכנית, בצורה מפתיעה קצת אפילו. אחרי כ15 דקות ירידה מגיעים לנחל, אפשר לפנות שמאלה לבקר במפל הגדול. אנחנו ויתרנו והמשכנו במעלה הנחל. לאורך הנחל מפוזרים גבים וצמחיה אופיינית, הקירות שסוגרים עלינו הולכים ונפתחים עד שאחרי כ2 קילומטר הקניון די מסתיים [פה הוא מתחיל בעצם] והשביל יוצא ממנו ועובר ליד מסוע האשלג.
המסוע- מפעל הנדסי מרשים - מתחיל במפעלי ים המלח ומשם עולה דוך בקו ישר עד מסוף התובלה צפע, כ18 קילומטר בקו ישר תוך כדי שהוא מתגבר על צוקים ונקיקים. ניתן להתקרב בזהירות ולראות את המסוע המנועים והגלגלות שלו בפעולה.
משם פנינו ימינה בשביל ג'יפים שחור וגלשנו חזרה בריצת שטח נופית חזרה לעמק צורים. הפעם ויתרנו על הביקור בהר צורים, שבו הייתי כבר בטיול אחר, וחברנו במקום זה לשביל ישראל ומשם לטבילה בגבי פרס. אחרי הגבים עלינו על סכין פרס [שביל שחור]- פנינה של ממש, שביל קצר ויפה מאוד, גם השביל וגם הנופים ממנו- וחברנו לנקודת הטמנת המים.

נחל תחמס

בנחל תחמס הייתי כבר בעבר ולא הצלחתי לעלות בו, ולא חשבתי שאבקר בו שוב אבל זה קרה. הנחל לא מסומן וכמעט אין בו מטיילים. תחילה התקדמנו על החצץ והאבנים בערוץ עד לשער תחמס - מעין נקיק קטן ומרשים שדרכו בעצם נכנסים לחלק הקניוני של הנחל. לאורך הקניון יש מספר מפלים שאפשר לעקוף אותם, בדרך כלל משמאל, ואפשר גם לטפס עליהם אם כי זה יותר קשה. אחרי קילומטר בערך של הליכה לא קלה הערוץ נפתח והמצוקים האדירים של הנחל מימין ומשמאל נחשפים, ומולינו המפל הגדול של התמסח. המפל הוא בלתי עביר אבל הופאק מצא דרך לעקוף אותו משמאל. אין ממש שביל בחלק של המצוקים, צריך להפעיל הרבה שיקול דעת איפה ואיך לטפס, ולהצמד לGPX שהבאתי. כדאי גם להערך נפשית שלא תצליחו ולדעת מתי לסגת ולחזור חזרה.
בכל אופן אנחנו הצלחנו והגענו למדף סלע מעל המפל, ומיד אחכ ירדנו חזרה לערוץ וחזרנו לראות את המפל מלמעלה. אחכ המשכנו במעלה הערוץ, מתגברים על מפלים לא משמעותיים. לאחר קילומטר וחצי בערך מצאנו ערוץ נחמד ויצאנו דרכו מהנחל לכיוון הכביש. הלכנו ישירות לכיוון הרכב ולא לכביש, וממש לפני שהגענו לרכב פגשנו שוב את התחמסון והיינו צריכים לרדת לערוץ ולטפס שוב החוצה.... בקטנה :)
לשמחתינו הרכב המתין לנו, שלם ותקין, וחזרנו למרכז אגב עצירה להתרעננות בדימונה.

בהצלחה!

• עקיפת המפל בנחל תחמס קשה מאוד ומיועדת למטיבי לכת ובעלי ניסיון בלבד.