טיול בגליל העליון: נחל עמוד, נחל מירון, הר הילל ועוד

בסיפור דרך זה אתאר טיול ארוך ומוצלח בגליל העליון. טיילנו בחלק מנחל עמוד, נחל מירון, בריכות שכווי, הר הילל, מצפה הימים ועוד.

תאריך הטיולJune 2020
משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתאפשר כל השנה. מומלץ באביב. לא כדאי אחרי גשמים- סכנת החלקה בירידה לנחל עמוד.

מנהלות

המסלול הוא מעגלי ואורכו 23.5 קילומטר. כ1000 מטר טיפוס וכנ"ל ירידה. השבילים במסלול הם סבירים בדרך כלל אבל יש ירידה תלולה לנחל עמוד, של כ480 מטר הפרש גובה. המסלול הוא למטיבי לכת בזכות האורך שלו וכמות העליות והירידות. ניתן לרוץ ברובו ריצת שטח. לי זה לקח קרוב ל5 שעות, בהליכה לבד זה יהיה לפחות 8 שעות להערכתי.
לאורך המסלול יש כמה מעיינות, ובנחל עמוד יש מים זורמים כל השנה. ברור שבאביב הזרימה תהיה יותר חזקה, [וגם יותר צמחיה ירוקה, ומזג אויר טוב יותר]

תחילת המסלול

יש לנסוע לחניון הפיתול [או העיקול][נחשו למה קוראים לו ככה], כמה קילומטר לפני מירון על כביש 866. וויז מכיר את המקום ואפשר לנווט לשם באמצעותו.
מחנים את הרכב בחניון , המסלול יוצא משם וגם מסתיים שם.

הר הילל

פונים מערבה על שביל ישראל ומתחילים לעלות על הר הילל. השביל מטפס על ההר, מאחורינו ניתן לראות את מירון וקבר הרשב"י. אחרי קילומטר מגיעים לחורבת שמע, שם יש שרידים של בית כנסת עתיק. עוד חצי קילומטר מגיעים לעמוד סלע בצורת האות ז שנקרא כיסא אליהו. האגדה אומרת שאליהו הנביא יבשר את הגאולה משם. בכל אופן הסלע מרשים והנוף יפה. ממשיכים עוד חצי קילומטר עד מעיין שנקרא עין זבד. לא ממש כדאי לרחוץ בו כי המים לא נראים טוב, אבל מעיין זה מעיין. חוזרים קצת אחורה ועוברים לשביל כחול שממשיך לעלות על הר הילל לכיוון דרום. מגיעים לצומת ופונים שמאלה בירוק. ממשיכים קילומטר בירוק עד לפיצול עם כחול. ממשיכים ישר בכחול. אפשר לסטות כמה עשרות מטר ימינה למעיין שנקרא עין הזקן. ולחזור חזרה לכחול. העלייה התמתנה, עוד קצת מגיעים לפסגה. בפיצול הבא פונים שמאלה בשחור, מאמץ אחרון ואנחנו בפסגת הר הילל.
בפסגה נוף מרהיב. עד עכשיו הלכנו כ5 קילומטר ועלינו קרוב ל400 מטר טיפוס. אנחנו בגובה של 1050 מטר.

חמדת ימים - שפר

מפסגת הר הילל מתחילה ירידה תלולה למדי על השביל השחור. יורדים הפרש גובה של 100 מטר, ופונים שמאלה בירוק. השביל רץ על צלע ההר ומציג תצפיות ונוף יפה. אחרי כ800 מטר פונים ימינה בכחול. השביל מיוער וקוצני, יורד בתלילות לכיוון הישוב שפר, ועוקף מימין את חמדת ימים. ויורד מגובה 900 לגובה 700 מטר בערך. כאן מגיעים לכביש . ממשיכים על הכביש עוד קילומטר בירידה- עד לגובה 600 מטר בערך- ומגיעים לכניסה לישוב שפר, כאן יש מעיין [עין רמיאל] נחמד ונקי, ממש מזמין טבילה. אז טבלנו.

הר מצפה הימים

מהיישוב שפר ממשיכים מזרחה כ600 על שביל לא מסומן שהולך על צלע ההר. עד שחוברים לשביל שחור. ממשיכים בשחור עד לכביש. חוצים אותו וחוזרים אחורה [דרומה] בכביש עד שרואים סימון כחול שפונה מזרחה. זהו השביל שמוביל להר מצפה הימים. אנחנו כבר די בגובה, אז אין לנו הרבה טיפוס לפסגה -משהו כמו 40-50 מטר טיפוס. הפסגה בגובה 720 מטר בערך. מהפסגה נוף לכל הכיוונים. ממשיכים בשביל הכחול ומגיעים לאחת הירידות התלולות בארץ: הירידה של מצפה הימים לנחל עמוד. קרוב ל500 מטר ירידה- מגובה 720 מטר לגובה 230 מטר- על 1.7 קילומטר! הירידה בשביל מיוער והענפים עוזרים בירידה- תופסים בהם כל הזמן... אחרי גשם הירידה תהיה מחליקה יותר ממה שהיא גם ככה מחליקה, ונפילות יהיו כמעט בלתי נמנעות.
תוך כדי ירידה רואים יותר ויותר את הנוף האופייני של נחל עמוד, על הואדי הצר והמצוקי שלו.
אחרי כשעה או פחות של ירידה שוחקת ברכיים מגיעים לנחל עמוד.
בסהכ מהר הילל עד כאן ירדנו כ850 מטר- אחת הירידות הארוכות בארץ. ירידה אלפינית ממש.

נחל עמוד

נחל עמוד הוא אחד הנחלים הגדולים, מגוונים ומרשימים בארץ. אורך השביל המסומן בו הוא כ21 קילומטר, מאיזור צפת/מירון ועד לכינרת. לאורך הנחל יש מעיינות, נחל זורם, הרים גבוהים, אפילו מפלי מים קטנים. בחלק התחתון שלו יש מצוקים אדירים ולקראת הסוף את העמוד המפורסם- עמוד סלע מאסיבי בגובה של 50 מטר בערך. אנחנו חוברים לנחל באמצע החלק העליון שלו, פונים שמאלה והולכים במעלה הנחל. השביל הוא שביל ישראל. לכל האורך יש מים זורמים, בריכות קטנות, גשרונים קטנים והמן צמחיה ונוף מצוקי ומיוער.
אחרי כ4 קילומטר ו250 מטר טיפוס מגיעים למפגש נחל עמוד עם נחל מירון ולבריכות שכווי.

בריכות שכווי - נחל מירון

נחל מירון נשפך לנחל עמוד. באיזור החיבור ביניהם יש בריכות יפות שנקראות בריכות שכווי, מקום מעולה למנוחה וטבילה. פונים שמאלה מנחל עמוד ומתחילים לעלות במעלה הנחל, עדיין על שביל ישראל. הנחל תלול קצת יותר מנחל עמוד. הואדי צר ומוצל, בדרך עוד הרבה בריכות יפות ופינות חמד. השביל נהיה יותר קשה וסלעי.

סוף המסלול

אחרי כ3.3 קילומטר, ו230 מטר טיפוס, הנחל נפתח, והואדי נהיה רחב יותר. השביל עובר מתחת לכביש באיזה מנהרה קטנה וחובר לחניון הפיתול , משם התחלנו את הטיול. כאן מסתיים המסלול.

בהצלחה!

• יש הרבה צמתים וחילופי שבילים במסלול הזה, ממליץ להעזר באפליקצית ניווט.