שלושה ימים בירדן, שלושה נחלים

ואדי חסה (נחל זרד), נחל כרך ונחל ארנון

תאריך הטיולOctober 2023
עונה מומלצתכל עוד חם בחוץ (מפסח עד סוכות)

רקע כללי

אין לתאר את הנופים המדהימים שעברנו דרכם בטיול הקצר והמהמם הזה. ירדן מדינה יפה למדי אבל לא קלה למטיילים ישראלים. הירדנים מערימים המון קשיים ואיסורים.
אנחנו היינו קבוצה מורכבת מכיוון שבחרנו לצאת 12 אנשים וחלקנו דתיים ולטייל בוואדיות. הלוגיסטיקה הייתה מסובכת מבכינת מעבר גבול והמסלול. בירדן מותר לטייל בקבוצות של עד חמישה אנשים, קבוצות שגדולות מ5 אנשים שמגיעות לטייל בוואדיות חייבות ליווי צמוד של שוטר.
למרות הלוגיסטיקה המורכבת מדהים להגיע לטייל בירדן. נקיקים מאבני גיר וגרנית צבעונים ויפיפיים עם מים זורמים וצלולים. נופים שאין לתאר.

הלילה לפני

בגלל שעשינו את הטיול בחול המועד סוכות החלטנו להגיע למעבר הגבול באמצע הלילה כדי שנוכל לחצות את הגבול על הבוקר ולקבל יום שלם בירדן בלי לבזבז זמן.
הגענו בלילה פתחנו מזרוני שטח והלכנו לישון על גבעת דשא קטנה שיש ליד מעבר הגבול.
הגבול נפתח ב6:30 בבוקר אז קמנו כמה דקות לפני והתייצבנו מוכנים ומתרגשים להתחיל את היום שלנו.

היום הראשון - התחלת ואדי חסה

אחרי שעברנו את הגבול בקבוצות של ארבע אנשים בכל פעם עלינו על מונית והתחלנו ליסוע צפונה לכיוון ואדי חסה.
בדרך עצרנו ב2 תצפיות נוף - תצפית על ואדי רם החולי, האדמדם והיפייפה, והשנייה על ואדי דנה.
הנסיעה ארכה כשלוש וחצי שעות (כולל עצירות) ובקילומטרים האחרונים נסענו על שביל עפר. כשהגענו לואדי פגשנו את המדריך שלנו ליומיים הקרובים מועז (אנחנו קראנו לו יועז ע״ש יועז הנדל) והתחלנו לרדת אל הנחל וכשהגענו אליו החלפנו לגרביים וסנדלים כי לדעתנו הדרך המומלצת להליכה ממושכת במים. בעודנו הולכים בנחל עוד ועוד מעינות חמים עד חמים מאוד נגלים לצידנו. צבעם אדמדם והטמפרטורות שלהם מגיעות לפעמים עד 40 מעלות. הלכנו היום כ-5 קילומטרים ובדרך עצרנו במקלחת המפורסמת (מעיין חם עגול ויפה) ולבסוף הגענו למקום השינה שלנו, הפיצול לבאדי קטרה. הכנו אוכל הדלקנו מדורה ואחרי שירדה החשכה יצאנו לטיול לילי קצר בנקיק של ואדי קטרה.

היום השני- יום מלא בואדי חסה

קמנו עם החשכה כי יום ארוך לפנינו. ארזנו את התיקים עשינו קפה מלאנו מים בואדי קטרה ויצאנו לדרך. ככל שהתקדמנו עם עם היום הנחל נעשה לנקיקי יותר ויותר עד לרגעים שמצאו את עצמו צועדים בתוך נחל מהמם בין שני קירות ענקיים בצע אדמדם ויפה.
בדרך ראינו את הצוללת המפורסמת(סלע בצורה של צוללת מקום מומלץ גם הוא לשינה) את הגנים התלויים עצי תמר רבים צורות מטורפות בסלע ועוד. בשני הקילומטרים האחרונים הנחל נפתח ולראשונה ראינו עוד מטיילים ירדנים שקצת הציקו לנו אבל מכיוון שהיינו בשקט לא קרה כלום ויכלנו להמשיך הלאה. כשהגענו לסוף הנחל עלינו על המוניות שוב והפעם נסענו לשמורת ואדי כרך בשביל שנוכל להתחיל את היום הבא מוקדם. כשהגענו לשמורה החלפנו רכבים ועלינו על ג’יפים שלקחו אותנו למקום השינה ושם קיבלו את פנינו עאטף וחבריו (המדריכים שלנו למחר) באוכל ותה. הלכנו לישון מוקדם כי מחר אנחנו קמים שוב מוקדם והיום היה יום ארוך ומעייף מאוד.

היום השלישי- קניונינג בואדי כרך ונחל ארנון

קמנו מוקדם מאוד עשינו קפה ועלינו שוב על הג’יפים לנסיעה של 20 דקות לואדי כרך. מכיוון שהכניסה לואדי כרך אסורה כבר כמה שנים ואנחנו הראשונים שעושים אותו לאחרונה אז שהגענו נתקלנו בשער שהמדריכים שלנו שברו עם אבנים ולדרמן. כשהגענו התחלנו בהליכה קצרה עם הריתמות סנפלינג עד לואדי וכבר על ההתחלה פגשנו את המפל הראשון מתוך ה5 שנגלוש היום. מפל קצר באורך של 10 מטרים לתוך מים קרים ומרעננים. אחרי עוד מפל נוסף דומה גלשנו מפל זורם של 27 מטרים מהממם ביופיו שעוד פגשתי כמוהו עדיין. לאחר מכן הלכנו בנחל עוד כשעה אכלנו ארוחת בוקר והמשכנו לגלוש את 2 המפלים האחרונים. כשסימני הכל מיהרנו לצאת את הנחל כי יש לנו עוד להספיק היום את נחל ארנון ולחזור לארץ. ואדי כרך היה מהמם אבל מחייב ציוד סנפלינג ומדריך (אשים את המספר של עטאף בטיפים) מה שמקשה אבל מאוד מאוד מומלץ למי שיש נסיון בסנפלינג ומספיק ביטחון בציוד הירדני. כשסיימנו עלינו שום על המוניות ומיהרנו לנחל ארנון (ואדי מוג׳ב בשם הירדני).
כשהגענו לנחל ארנון הופתענו ונרתענו מעט מכמות האנשים והישראלים שעוד לא פגשנו כלל. אבל כשנכנסים לנחל המטורף כל החששות נפוגו וחווינו חוויה של שעתיים מטורפות וכיפיות מאוד. קירות אדומים בגובהה של 120 מטר מצדדנו ואנחנו הולכים בתוך זרם מים חזק מאוד עד שמגיעים למפל ענק עם זרימה עוצמתית מאוד. כשפוגשים אותו חוזרנו חלילה לכניסת לשמורה קנינו גלידה וגילינו שכבר לא נספיק להגיע למעבר גבול בית שאן כמו שרצינו אז נסענו לאילת כי המעבר הדרומי נסגר מאוחר יותר. הגענו ועברנו את הגבול בלי בעיות שוב בתקווה לחזור להרים ולנחלים האלה בקרוב.

סיכום

אז לסיכום היתה לנו חוויה מדהימה והאיזון של יומים טרק ועוד יום שמורכב מחצי גלישה וחצי טיול כוכב קליל היה כיפי ומאתגר במקביל.
אנחנו מאוד מאוד ממליצים לצאת ולחקור ממלכת ירדן למרות האתגרים שניצבים למטיילים ישראלים.

תודה לשמר יהל נבו טוביה אגוזי נבו רומן יאר אריאל ברוכי שמיץ אתם אחים בלב ועוד מעט מגיע הטיול הבא…

• • תמצאו סוכן טוב שמוכן לעשות איתכם כל מה שתרצו אנחנו מאוד ממליצים על מוטז +962 7 7285 4502 הוא זמין בוואצפ יש לו אנגלית.
  • •מומלץ לא לצאת בקבוצה של יותר מ6-8 אנשים בלי שוטר זה כבר ניהיה מסוכן ומאתגר.
  • •סנדלים וגרביים זאת הדרך הטובה ביותר ללכת בנחלים.
  • •לא לשכוח לשלם טיפים לנהג ולמדריך.
  • •אם אתם עושים גלישת סנפלינג מומלץ מאוד שאחד מכם יהיה מנוסה ובוגר קורס גלישה בארץ.
  • •לא לוותר על נחל ארנון למרות הבורגניות והמחיר היקר שלו.