האי קיושו

האי קיושו הוא האי וחבל הארץ הדרומי ביותר בארכיפלג היפני וכולל טבע מרהיב ותרבות מרתקת. אנחנו טיילנו באי כמעט שבוע וחצינו אותו מצפונו לדרומו, תוך ביקור בהר הגעש הפעיל ביותר ביפן- הר אסו.

תאריך הטיולAugust 2017
עונה מומלצתאביב (אפריל עד תחילת יוני) או סתיו (ספטמבר עד אוקטובר) הן העונות המומלצות עם ממוצע של קצת יותר מ25%- התכנות לגשם וטמפ' ממוצעת של עשרים וקצת מעלות ביום.

תחבורה- באי ישנו קו של שינקסן אולם הוא לא עובר דרך אתרים מעניינים באי (למשל ערוץ טקצ'יהו) ורק דרך הערים בצדו הצפוני והמערבי. כמו כן התחבורה הציבורית לאתרי הטבע היא דלה עד לא קיימת, כך שהכרחי לשכור רכב חלק מזמן השהות באי. אני ממליץ למי שהגיע ללא JR pass לשכור רכב לכל השהות באי ולמי שהגיע עם JR pass תקף להיעזר ברכבת ולשכור בכל עיר מרכזית רכב ליום- יומיים (כמו אנחנו עשינו). בדיעבד כדאי לפצל תקופות של JR pass, אנחנו הגענו עם JR pass לשלושה שבועות ומלבד נסיעה בין הערים הגדולות לא היינו זקוקים לו כלל כך שסתם בזבזנו שבוע מתוכו.

אתרי חובה- למי שמוגבל בזמן אני ממליץ שלא לוותר על הר הגעש אסו וערוץ טקצ'יהו, אפשר לעשות את שניהם ביומיים.

תקשורת- באי ישנם פחות דוברי אנגלית מטוקיו ואוסקה למשל, אפילו נותני שירותים תיירותיים כמו פקידת סוכנות השכרת רכב ובחור בעמדת מידע לתיירים התקשו לדבר באנגלית. אבל אל חשש, כמו בשאר יפן גם כאן המקומיים אדיבים ובעזרת תנועות וגוגל טרנסלייט תקבלו תשובה לכל שאלה.

באי יש מפעם לפעם רעידות אדמה והתפרצויות הרי געש, כך שאם רוצים לבקר באזורים מועדים כדאי לבדוק צמוד להגעה מה מצבם בכדי להימנע מטרטור ובזבוז זמן מיותר. למשל כשאנחנו היינו אז הטירה היפה בעיר קוממוטו קרסה חלקית בשל רעידת אדמה (הצפי לפתיחה מחודשת הוא ב-2020) וחלקים גדולים משמורת קירישימה היו סגורים בשל חשש להתפרצות געשית.

האי קיושו (Kyushu, ביפנית 九州-תשעת המחוזות) הוא האי השלישי בגודלו מבין ארבעת האיים העיקריים בארכיפלג היפני וגרים בו קצת פחות מעשירית מתושבי יפן. הערים העיקריות בו הן פוקואוקה, קגושימה, קוממוטו ואויטה, כמו כן שוכנת בו העיר בעלת העבר הטרגי נגאסקי.
למרות ריחוקו היחסי של האי מטוקיו ואזור קיוטו, לתושביו חלק נכבד במהלך ההיסטוריה היפנית. באי שכן ההאן (מחוז ביפן הפיאודלית) רב ההשפעה סאצומה תחת הנהגת משפחת שימאזו. להאן זה חלק נכבד בהפיכת יפן ממדינה פיאודלית לקיסרות מודרנית, ראשית היה זה הכוח היפני בתקופת שוגונות טוקוגאווה (המאה ה-17 עד המאה ה-19, תקופה שהתאפיינה בסגירות כלכלית ותרבותית של יפן. ביפן תקופה זו נקראת סאקוקו 鎖国 – ארץ נעולה) היחידי שהעז להילחם בכוח מערבי (מלחמת אנגליה- סאצומה) ולאחר שהכירה בעליונות הטכנולוגיה המערבית הוציאה בחשאי, בשל איסור השלטון המרכזי באדו (טוקיו) על יציאת יפנים את המדינה ויצירת קשר עם עמים זרים, כמה עשרות צעירים ללימודים באנגליה וכשחזרו תרמו משמעותית להקמת תעשייה חדישה ביפן. האן זה כרת ברית עם האן צ'ושו השכן ויחד בסדרה של אירועים גרמו לחיסול השוגונות והשבת השליטה לקיסר (מה שמוכר כרסטורציית מייג'י). כמו כן בקיושו נוצר הקשר הראשון של יפן עם אירופאים וכן חדירת הנצרות ליפן החלה מקיושו.
מזג האוויר ברוב האי הוא סובטרופי (בדומה לשאר חציה הדרומי של יפן). האי מחובר ברשת השינקסן (bullet- train) להונשו דרך תעלה תת- מימית (תעלת Kanmon (関門 וקו השינקנסן מגיע עד קגושימה בדרום האי בדרך העוברת בחלקו המערבי של האי. כמו כן יש מספר נמלי תעופה עם מספר של טיסות יומיות מטוקיו ואוסקה.

יום ראשון- פוקואוקה (Fukuoka, 福岡)

הגענו עם שינקנסן בנסיעה שלקחה 5 שעות וישנו בעיר פוקואוקה. פוקואוקה היא העיר הגדולה באי ולמען האמת אין כל כך מה לעשות בה (במיוחד אם הייתם בטוקיו ואוסקה) מלבד מי שמחפש שופינג במותגים יפנים גדולים כמו yodobashi camera וכו' אז זה המקום בקיושו. מי שמגיע ביולי אז ב15 בו יש שם פסטיבל מעניין. מוקדם בבוקר היינו צריכים להגיע לקוממוטו ובשל הצורך להיות קרובים לתחנת האקטה (博多駅 ,Hakata ) ישנו בצמוד לתחנה בקפה מנגה (まんが喫茶, manga kissa) שזאת צורת השינה הכי זולה ביפן, אלו קפה אינטרנט שמאכלסים גיימרים יפנים ומכילים ספריות שלמות של מגזיני מנגה. השינה המוצעת שם היא מול מחשב מוקף במחיצות בשלושת-רבעי גובה ועל הרצפה יש מזרן, בחלק מהקפה מנגה יש גם מקלחות. התא צפוף קצת לזוג אבל החוויה מומלצת.

יום שני- הר הגעש אסו (阿蘇山, Asosan)

קמנו מוקדם בבוקר ולקחנו שינקנסן לקוממוטו (נסיעה של 50 דקות). בקוממוטו שכרנו רכב בכדי להגיע להר הגעש אסו (ולהמשיך לאזור מיאזאקי לערוץ טקצ'יהו), הנסיעה הייתה בהתחלה טיפה מאתגרת שכן מלבד היפוך כיוון התנועה שמצריך שינוי חשיבתי מסוים (סיבוב ארוך לימין ואילו סיבוב קצר לשמאל) הרמזורים ביפן מאפשרים תנועה בו זמנית גם לנתיבים החוצים זה את זה כך שבהתחלה כדאי לנהוג במשנה זהירות. במהלך הדרך פוגשים צורת חיים כפרית (שונה מזאת שראינו בהונשו) עם הרבה פרות וסוסים בצידי הדרך, יש בדרך המון תצפיות יפות אז אם יש זמן כדאי לעצור. הקרקע באי מכילה ריכוזים גבוהים של אפר וולקני ובשל כך האי פורה מאוד, למשל הדייקון (צנון יפני) של קיושו עצום בגודלו, והוא ירוק מאוד. אחרי שעה וחצי של נסיעה מגיעים למרכז המבקרים בתחתיו של ההר ושם לתדהמתנו אנחנו מגלים שמשנת 2013 אין גישה למכתש ורדיוס איסור הכניסה הוא קילומטר מסביבו, הפקיד האדיב במרכז המבקרים הציע לנו במקום גישה להר ביקור במוזיאון במקום או לחלופין מספר מסלולי הליכה בגבעות המוריקות שמסביב להר, התאכזבנו ובחרנו באופציה השנייה, אגב ירידה מההר פגשנו זוג אמריקאים שהתאכזב כמונו וסיפרו לנו שהם מתכוונים לראות את המכתש בטיסה במסוק תיירים שבתחתית ההר, האכזבה התחלפה מהר בתקווה וקיווינו שמחיר הטיסה הוא שפוי. אחרי נסיעה של קילומטר מערבה ממרכז המבקרים הגענו למסוק ואחרי בירור קצר הסתבר שהטיסה מיועדת לשניים, אורכת כעשרים דקות ועוברת מעל המכתש המרכזי והפעיל ועולה 10000 יין, ללא היסוס הסכמנו ועלינו למסוק. הטיסה עוברת ממש מעל המכתש המעלה אדי מים ותוך כדי צילומים וקריאות התפעלות מקבלים הסבר באנגלית רהוטה מהטייס היפני על הגיאולוגיה של ההר והפעילות הוולקנית בו, זאת חוויה מדהימה ומומלצת- לא לפספס! זאת הזדמנות נדירה לפגוש הר געש פעיל.
הר אסו כאמור הוא ההר הגעש הפעיל ביותר ביפן וההתפרצות האחרונה שלו הייתה ב2016, הקלדרה שלו (לוע התמוטטות שנוצר כתוצאה מקריסת המאגמה) הוא בעל רדיוס של עד 25 קילומטרים והיקף של מעל 100 קילומטרים והוא מהגדולים בעולם. באזור ההר ישנם מעין מקלטי בטון עבור מבקרים שנקלעו להתפרצות פתאומית שלו וכדאי להתעדכן באתר מרכז המבקרים (קישור למטה) אם האזור סגור כליל (מעבר לרדיוס הקילומטר מהמכתש) בשל חשש להתפרצות שלו.
אחרי הטיסה מעל המכתש המרכזי עשינו מסלול לא ארוך ונחמד (3 שעות בערך) בגבעות הירוקות קומזוקה וקוסנרי שהם חרוטים געשים לא פעילים שמהווים חלק מהמכלול של הר אסו.
מהר אסו נסענו כשעה דרומה לכפר גוקאסה (Gokase, 五ヶ瀬町) שם ישנו בצימר בסיסי ונחמד (4500 יין לצימר זוגי, שינה על פוטונים על טאטאמי) שנמצא בתוך אתר קאמפ שמוציא גם שייט קייאקים ואבובים בנהר הסמוך, מהצימר נשקף נוף משגע של הר אסו. יש גם אפשרות להקים אוהל באתר במחיר סמלי או לישון באוהל במקום במחיר זול יותר. אנחנו הגענו שעתיים לפני החשיכה ורצינו להרוויח עוד מקום, בעל המקום המליץ לנו על מפל (מפל אונוקו) ואגם שנמצא כרבע שעה הליכה מהצימר, הגענו לשם וזה היה מדהים! מפל יפיפה ואגם גדול בצמוד אליו ששחינו בו. למי שמחבר את הר אסו לערוץ טקצ'יהו מומלץ לישון בכפר זה שכן מלבד המחיר הנוח והטבע שם והוא גם נמצא בדיוק באמצע הדרך.

אתר הר אסו- http://www.aso.ne.jp/~volcano/...
אתר הקאמפ/צימר בגוקאסה- https://gokasenosato.wixsite.c...

יום שלישי- ערוץ טקצ'יהו (高千穂峡, Takachiho-kyō)

בבוקר נסענו מוקדם לערוץ טקצ'יהו כדי ליהנות מהמקום כשהוא לא מפוצץ בתיירים, הנסיעה ארכה כ-20 דקות. המקום עצמו הוא ערוץ צר שנוצר כתוצאה מפעילות וולקנית ונראה כאילו נחתך בסלע.
לאתר יש מקום נכבד במיתולוגיה היפנית, הוא נחשב למקום שממנו אלת השמש אמאטראסו (Amaterasu 天照, האלה החשובה בפנתיאון השינטו. ע"פ האגדה מוצא המשפחה הקיסרית ממנה) ירדה לעולם והתחבאה שם במערה שנמצאת לא רחוק מהערוץ ואגב כך הטילה חשיכה על העולם. האלים ניסו לשכנע את אמאטראסו לצאת מהמערה אך ללא הועיל עד שהציבו בכניסתה מראה ואמאטראסו ראתה את השתקפותה והוקסמה, מבלי להבין שזוהי השתקפותה היא יצאה החוצה מהמערה בכדי להבין מה פשר היופי שהיא רואה, וכאשר היא הציצה החוצה משכו אותה האלים החוצה והמערה נאטמה וכך בא האור לעולם.
ישנן שתי אפשרויות ליהנות מהאתר-
(1) מסביב לערוץ ולאורכו ישנו שביל עץ נוח המאפשר תצפית מלמעלה על הערוץ, אופציה זו היא ללא תשלום.
(2) אופציה שנייה היא השכרת סירה חתירה (לשלושה אנשים במקסימום) ב2000 יין לחצי שעה, מעגן הסירות נמצא בדרום הערוץ וניתן לשכור סירות בין 8:30 ל17:00 בקיץ.
אנחנו באנו מוקדם ולכן שילבנו את שתי האופציות. המקום עצמו קסום ובעל יופי נדיר, בעונת הקיץ הערוץ מואר כולו בלילה. ניתן להגיע לאתר בכל שעה והוא פתוח לכל אורך השנה.
משם חזרנו לקוממוטו (נסיעה של שעה וחמישים דקות) החזרנו את הרכב לחברת ההשכרה ועלינו על שינקנסן בדרך ליעד הבא שלנו באי- קגושימה.

יום רביעי- קגושימה (鹿児島,Kagoshima)

העיר קגושימה נמצאת בדרום קיושו. העיר מלאה במוזיאונים על ההיסטוריה העשירה שלה כבירת האן (מחוז) סאצומה ובשל כך הרבה מאבקים התרחשו בה, האנגלים הפציצו את העיר בשנת 1836 בשל חלקו של ראש ההאן ברצח נתין בריטי. לאחר מכן נכרתה ברית בין ההאנים, בהובלת האן סאצומה, שהובילה להפלת השוגון האחרון ולהשבת השליטה ביפן לקיסר בשנת 1867. אחד ממובילי הברית הזאת הוא סמוראי בשם סאיגו טאקאמורי (Saigō Takamori,西郷 隆盛 ) הוביל את המלחמה המוצלחת בכוחות השוגון (מלחמת בושין). לאחר שהממשלה החדשה החלה להגביל את הסמוראים כחלק מצעדי מודרניזציה פרץ ב1877 מרד סמוראים הידוע בשם מרד סאצומה שאותו הוביל סאיגו טאקאמורי, המורדים הובסו וסאיגו ביצע ספוקו. האירועים הללו וסאיגו בפרט נתנו השראה לסרט "הסמוראי האחרון" (2003). מעט לאחר המרד זכה סאיגו לחנינה קיסרית ונהיה סמל לפטריוטיזם יפני, היום כל אזור חצי האי סאצומה מלא במזכרות בכיכובו (חולצות, ספלים וכו') ואנדרטאות, זוהי עובדה מעניינת שכן כיום יפן אי מדינה א-לאומנית בעליל, יפני ששמע אותי מדקלם את המנון יפן (שיר קצרצר) היה בהלם ואמר לי שלדעתו שני שליש מהיפנים לא מכירים אותו כלל ומתוך חודש וחצי של טיול ביפן אני יכול לספור על יד אחת את כמות דגלי יפן שראיתי, לדעתי זהו פרט שמבהיר את השוני בין קיושו לבין מרכז הונשו.
מי שלא הרדמתי אותו עם ההקדמה ההיסטורית ומעוניין להכיר את היסטוריית האזור טיפה יותר אני ממליץ לו לבקר במוזיאון Reimeikan (עלות כניסה 300 יין) שנמצא בתחתית גבעת שירויאמה ( Shiroyama, 城山) שבה נערך הקרב האחרון במרד סאצומה ושם סאיגו התאבד, בגבעה מצויים גם חורבות טירת העיר קגושימה שנהרסה במהלך המרד ובפסגתה יש תצפית יפה על העיר ועל האי הגעשי ממול סאקורג'ימה. כשאנחנו היינו שם היו מתנדבים מבוגרים יפנים שהסבירו לתיירים על היסטוריית העיר והאזור ונתנו טיפים מעניינים לביקור שם, אחד מהם זה לשתות את השיכר המקומי שנקרא שוצ'ו Shōchū ,焼酎)) ושנעשה מבטטות, זהו משקה אלכוהלי חזק ומזכיר משהו בין סאקה לוודקה.
נקודה חשובה נוספת היא האי סאקורג'ימה (Sakurajima, 桜島) שנמצא כ3.5 קילומטרים מנמל העיר, מעבורות יוצאות מהנמל אליו כמעט לאורך כל שעות היממה (15 דקות הפלגה, 160 יין). האי עצמו בנוי על הר געש פעיל (אחד מארבעת הגדולים ביפן) וכשאנחנו היינו שם הוא עישן מעט, ההתפרצות המשמעותית האחרונה שלו הייתה באוגוסט 2013 אז הוא כיסה באפר געשי את קגושימה. באי יש מספר מסלולי הליכה קלים לאורך חופו המתצפתים למכתש שלו אבל גולת הכותרת בביקור שם היא ללא ספק טבילה באונסן עם נוף עוצר נשימה, אנחנו היינו באונסן בשם Magma Onsen (300 יין לכניסה חד פעמית) שהוא חלק ממלון ונשקף ממנו נוף מדהים של העיר והמפרץ, מומלץ להיות בו בשקיעה.

יום חמישי- חצי האי סאצומה (薩摩半島, Satsuma Hantō)

חצי האי סאצומה הוא השפיץ המערבי של האי קיושו ובבסיסו שוכנת העיר קגושימה. אנחנו התחלנו את היום בחצי האי עם אמבט חולות געשיים ואונסן מפנק בעיירה איבוסוקי (Ibusuki指宿) שנמצאת כ70 דקות נסיעה ברכבת JR מתחנת Kagoshimachuo בקגושימה. אמבט החולות הגעשיים מצוי בחוף העיירה באונסן בשם Saraku Sand Bath Hall כניסה אליו עולה 1080 יין וכוללת גם אמבט חול געשי וגם שימוש באונסן. אמבט החולות כולל התפשטות ולבישה של חלוק דק, שכיבה בתוך "קבר" כך שרק הראש מבצבץ החוצה ושהיה של עד 12 דקות, חם מאוד בתוך החול, ממש כמו באונסן. לאחר שיוצאים מאמבט החולות הולכים למקלחת עם המון זרמי מים חזקים שמסירים כל שאריות חול ואז ניתן ליהנות בשאר המתקנים הכוללים בריכות תרמיות בטמפרטורות משתנות. משם המשכנו דרומה לשפיץ של חצי האי שנקרא כף נאגסקיבנה (長崎鼻岬, Nagasakibana Misaki) שם יש תצפית יפה על האוקיינוס ועל הר חרוטי בשם קיימון (開聞) בעל גובה של כמעט אלף מטר, מי שמתגעגע לטרקים יכול לטפס עליו (לוקח כמעט יום שלם וכדאי להתחיל מוקדם), אני ויתרתי. הקיימון מזכיר את הר פוג'י ונקרא "פוג'י של סאצומה". משם הלכנו דרך שדות וכפרים לתחנת הרכבת הדרומית ביותר ביפן שנקראת מערב אוימה (Nishi-Oyama Station, 西大山駅) הרבה יפנים מגיעים לשם במיוחד בכדי להצטלם עם שלט התחנה והמהדרים מצטלמים עם השלט כאשר בדיוק הרכבת נכנסת לתחנה. מתחנה זו ניתן לקחת רכבת חזרה לקגושימה.