צפון יוון בניחותא

קשה לי לכתוב בתקופה קשה זו שכולנו עוברים על חופשה שעשינו ביוון. עוד יותר היה קשה לחשוב ולתכנן נסיעה לחו"ל. סלוניקי- יואנינה- אריסטי - פפינגו - מונדדרי- צומרקה - מטאורה - אולימפוס - סלוניקי מאי -2024

תאריך הטיולMay 2024
עונה מומלצתבכללי מומלץ באביב - תחילת הקיץ, כי אחר כך חם מידי. אנחנו טיילנו בסוף אפריל תחילת מאי

קשה לי לכתוב בתקופה קשה זו, שכולנו עוברים, על חופשה שעשינו ביוון. עוד יותר היה קשה לחשוב ולתכנן נסיעה לחו"ל כשמועקה וחשש למה שקורה בארץ מלווה אותך כל הזמן. אבל חשנו שאנחנו חייבים להתנתק קצת משגרה של עבודה לוחצת, חדשות קשות וקיטורים במפגשי חברים. יוון נראתה פתאם יעד קוסם - קרובה, עם מזג אויר טוב, מנטליות דומה לשלנו ועדיין אוהדת. ממש במקרה נפלנו כחודש לפני, על טיסת אל על זולה, שהתאימה לתאריכים שלנו. (בתקופה זו של ביטולי טיסות, עדיף אל על)

רכב: סגרתי עם חברת השכרה מקומית - 4RENT שהתגלתה כמצויינת. הביאו אלינו את הרכב למגרש החנייה בשדה התעופה של סלוניקי- ושם גם החזרנו אותו בסיום. ממולץ לשלם על ביטוח כולל צמיגים- הכבישים המשובשים בין הכפרים בחבל זגוריה וצומרקה, גומרים עליהם.

לילה ראשון: כיון שנחתנו מאוחר בלילה לקחנו מלון בקרבת השדה (AMBASADOR) שהיה מצויין ולמחרת בבוקר נסענו במונית לשדה (20 יורו) וקיבלנו את הרכב השכור כאמור. חשוב לוודא מראש שהרכב יכיל את המזוודות שלכם.

נהיגה: בכבישים המהירים יש תשלומי אגרה - כדאי להכין מטבעות של 2 יורו או כרטיס אשראי
הכבישים בין הכפרים בזגוריה וצומרקה מפותלים וצרים - נהגו בזהירות! קחו בחשבון שנוסעים לאט ו 30 ק"מ זה לפעמים שעה נסיעה
ניווט: אנחנו השמשנו בוויז ועשינו אימות למסלול עם גוגל מאפס- לא היו בעיות

זמן: כדאי לצאת בתקופה לפני שרוב התיירים מגיעים (סוף אפריל- מאי) וכך זוכים ברוגע - אין לחץ בתורים, במלון, במסעדות, באתרי הטיול,בתחנות הדלק ובכבישים

אנחנו הגענו בחזור לסלוניקי בחג הפסחא, זה אומר שרוב החנויות וכל המוזאונים סגורים.

יצאנו לדרך

נסיעה מסלוניקי לאיונינה עם עצירות בדרך, טיול אחה"צ - ערב ביואנינה: אגם, מצודה, ארוחת ערב ולינה לילה 1 במלון שהיה פעם מבנה היסטורי מדהים ואת שמו אני לא זוכר - אבל שווה לחפש אותו בגוגל מאפס.

זגוריה
3 לילות במלון נהדר באריסטי - כפר שקרוב לכל המקומות שבהם מטיילים. מהכפר יורדים בנסיעה לגשר פפינגו - גשר קטן מעל נהר Voidomatis מי טורקיז צלולים וקרים, נקודת רישום לרפטינג בחורשה ליד הנהר. אנחנו בחרנו בהליכה רגלית בשביל שמתחיל לא רחוק משם במעלה הכביש. מי הנהר על מפליו הקטנים מלווים אותנו. הליכה של כשעה לכל כיוון בצל העצים והשיחים - ג'ונגל קטן, כשמדי פעם חולפות לידנו סירות רפטינג בנהר. רק הגזייה להכנת קפה הייתה חסרה לי .
בכל בוקר קמנו להליכת בוקר בכפר המקסים שלנו - פוגשים את אנשי הכפר החביבים, מברכים ב"קלימרה" ואז לארוחת הבוקר המצוינת במסעדה של המלון. הכל נעשה בנחת ובחיוך. המקומים ממש נחמדים לכל התיירים והבעיות של ישראל לא ממש ברורות להם והם גם לא מתעקשים לדעת. גם אנחנו הרשנו לעצמנו להתנתק - זו היתה מראש המטרה, הלא כן?
לאחר ארוחת הבוקר יצאנו בכל פעם למקום אחר, פפינגו - כפר מקסים, גשרים, מפלים, טבע במיטבו - טיול הליכה בנחת בבריכות שבין פפינגו למיקרו פפינגו - PAPINGO ROCK POOLS, נהדר.

MONODENDRI - תצפית לקניון ויקוס - יש מרשימות ממנה, אבל הכפר עם הכיכר המרכזית המוצלת מתחת לעץ ענק שסביבו בתי קפה נהדרים הוא אבן חן בשרשרת הכפרים של זגוריה. איך שהגענו לכיכר הזו אני קולט שכבר הייתי כאן לפני 3 שנים בטיול אופניים מצויין, ובבת אחת הזכרונות באים והסימטאות מתחברות לי בקלות אחת עם השניה ואני מסתובב כאן כבן המקום. כיף להגיע למקומות מוכרים..

צומרקה
2 לילות בעירה קטנה - פרימנטה, במלון מצוין שנמצא בקצה שלה. הנסיעה לשם היא אתגר - כבישים מפותלים מאד וצרים מכדי להכיל את האוטו שלכם ואת המכונית שבאה ממול. אנא סעו בזהירות! תגיעו לגבהים כאלה, שמחלון הרכב לא פעם תרגישו כאילו אתם במטוס. אבל הנופים והכפרים בנוף הפיראי שווה את הנסיעה המתישה. דאספינה, הבחורה החמודה בקבלה, שגם מארגנת את ארוחת הבוקר, ידעה להדריך אותנו לאן לנסוע ובאיזה מסעדות לאכול. היה נפלא - כל מה שהיא אמרה.

מטאורה
עד כאן המלונות שהזמנתי מראש, כי לא ידענו מתי נגיע ולאן בדיוק
מצומרקה נסענו למטאורה שהיא מקום מהמם ואין מילים לתאר את מה שרואים, אז ניתן לתמונות לדבר.
עדיף להגיע ולחוות את המראות לקראת שקיעה - זו השעה שבה הגענו. לטעמי מספיק לבקר בתוך מנזר אחד. כדאי להשקיע את הזמן ולעבור בין המנזרים ונקודות התצפית - מבחוץ הכל יותר יפה.
הזמנתי מלון מהדרך בכפר קסטרקי, שהתברר כהכי קרוב למנזרים, ולמחרת בבוקר עשינו סיור קטן בכפר והמשכנו ליעד הבא.

אולימפוס
מצאתי על הדרך מלון חמוד שהוא בעצם מין בית דירות בשכונה שבקצה הכפר ליכורטו
מהחלון שלנו נשקפים שמורת טבע ומורדות האולימפוס.
בבוקר התחיל גשם אז נאלצנו לוותר על מסלול ההליכה שעליו המליצה בעלת המלון. אבל בערב הקודם כשהגענו התברר שחוגגים את ערב הפסחא - המוני הכפר יצאו בחשכה לתהלוכה עם לפידים. הכמרים עם הלבוש המיוחד והחגיגי שכולל את הכובעים הגבוהים לראשם, נשאו משהו שניראה כמו חופה זוהרת, התפללו ושרו. היתה הרגשה מיוחדת קצת סורליסטית באויר, וכך הם הלכו, אחריהם נחיל של אנשים חלקם עם לפידים, בכל סימטרות הכפר עד לכנסיה. במרכז הכפר רק מעט בתי קפה היו פתוחים והגישו רק בירה.

באולימפוס יש מסלולי הליכה ברמות שונות ואפילו אפשר להגיע לפיסגה אחרי 9 שעות - זה דורש אימון, התארגנות, הגעה למחנה בגובה ביניים לסתגלות, וכמובן מזג אוויר מתאים - בקיצור לא לגילנו המתקדם (60+)

חזרה לסלוניקי

2 לילות במלון ONOMA- מדהים מיוחד ומומלץ, לא נגלה למה כדי לא לקלקל את ההפתעה. צוות נהדר וארוחות בוקר וערב מצויינות. החנייה במלון בתשלום יומי, אבל 2 מטר מעבר לכביש חניון שמור זול יותר.
עם הגעתנו לסלוניקי בחג הפסחא - כאשר רוב החנויות וכל המוזאונים סגורים, הזוגית לחצה להגיע לאחד ממרכזי הקניות הגדולים. מה זה גדולים, הכי גדול שיש - היישר לקניון "קוסמוס" הענק בפאתי העיר.
אחרי יותר משבוע של חוויות בחלק ההררי של יוון, אחרי הכפרים הקטנים עם בקושי נפש אדם אחד ברחוב, מצאתי את עצמי בתוך נחשולי אדם, בין מאות חנויות הומות ברחבי הקניון שיש בו 4 קומות ענקיות.
ממסלולים בטבע, מפלים, תצפיות , מים זורמים, ציוץ ציפורים, לרעש אנושי בלתי נסבל. תוך כמה דקות חטפתי קלסטרופוביה + כאב ראש. הזוגית גלשה בטבעיות לאיזו חנות ואני מצאתי מפלט באיזה קצה של בית קפה, ממתין לה בקוצר רוח. אבל די מהר גם היא הבינה שחבל על הזמן - כי לעמוד בתור למדידה ולתשלום יקח את כל היום. אז אל תגיעו בחג לכאלה מקומות - ראו הוזהרתם!

אחה"צ טילנו לאורך הנמל, למגדל הלבן ואכלנו ערב מצויינת במסעדת המלון
בבוקר נסענו במונית (לא כדאי עם הרכב השכור) אל הגבעה הכי מפוסמת בעיר - אקרופוליס של סלוניקי, שזה מבצר מהתקופה הביזנטית עם תצפית יפה על כל העיר. משם ירדנו רגלית לעיר, לאזור של קשת גלריוס וסביבה. אחה"צ נסענו (עם הרכב השכור) לקאלאמריה - כ 20 דקות נסיעה מהעיר - מין הרצליה כזו של סלוניקי עם חוף ים נחמד, מרינה ומלא בתי קפה.
חזרנו להתפנק בבריכת המלון הקטנה על הגג
למחרת מודם בבוקר החזרנו את הרכב במגרש החנייה וטסנו חזרה לארץ

זוטות אבל חשובות:

קפה- ביוון לא מבקשים קפה טורקי , אלא אם רוצים לקבל מכות.
קפה שחור זה קפה יווני - GREEK COFFE
יש אמריקנו
יש קפוצינו - אבל לרוב בעיר ופחות בכפר
יש אספרסו - בכל מקום
יש אספרסו פרדו - שזה אספרסו קר וגדול
יש קפוצינו פרדו - שזה קפוצינו קר וגדול

אוכל
בכללי אוכל נהדר. ממולאים שונים, סלטים בעיקר יווני - זה עם הגבינת פטה מלמעלה, מוסקה - במיוחד בכפר מנה ממש טובה. כדאי לנסות גם את הצ'יפס זוקיני ואת מנת השעועית הענקית - כשזה עשוי טוב זה נהדר. בערב אחד התנסנו גם בקניית מצרכים במכולת של הכפר - ירקות, גבינות, לחם טוב , זיתים ויוגורט ועשינו לנו ארוחת ערב על הבלקון - מרפסת קטנה ליד המדרגות שמטפסות לדירת האירוח שלנו כשאורות הכפר למטה מנצנצים באפלה, כיף גדול

ארוחות הבוקר במלון הם די שבלוניות וכוללות לחם, גבינות, יוגורט, ביצה קשה או חביתה ואיזה מאפה עם קפה לבחירה

הפרלמנט המקומי
בכל כפר תמצאו אותו בכיכר או מתחת לאחד העצים - חבורת קשישים יושבים על ספסלים משעינים את סנטרם על מקל הסבא שלהם - ופעם בשעה בערך מוציאים משפט מתחת לשפם
תמיד כיף לראות אותם, מבחינתי הם מסמלים את יוון הכפרית - כל מה שהם יודעים, כל מה שהם עברו בחייהם..נשקף מקמטי הפנים מאופן הדיבור, מהשפם או הכרס
יש גם כאלו שיושבים בבתי הקפה - ישיבה על כוס קפה ניצחית- לדעתי הם שם כל היום כי בעל בית הקפה מזמין אותם כנציגים אותנתיים של הכפר- זו העבודה שלהם..