טרק חופים ומעיינות באי המפתיע אנדרוס יוון

באי אנדרוס הפחות מתוייר ומוכר שליד אתונה ישנם כ 200 ק"מ של מערכת שבילים מסומנים מפתיעה, 6 נחלים שזורמים כל השנה ועשרות חופי תורכיז בתוליים. גן עדן לאוהבים לשלב טרקים ורחצות :-)

תאריך הטיולMay 2024
עונה מומלצתלדעתי אפריל הוא החודש המומלץ ביותר אך גם במאי היה סבבה! אח"כ כבר חם מידי ובסתיו מפספסים את כל הפריחה.

התכנון

כבכל שנה חיפשנו יעד לטרק. בגלל המלחמה ויוקר הטיסות חיפשנו מקום קרוב, זוגתי אמרה שאף פעם לא היתה ביוון ובחיפוש קצר פה באתר עליתי על הסיפור דרך של אלי גולדליסט באנדרוס. בתחילה חשבתי לשלב מספר איים (כמה כבר אפשר לטייל באי אחד??) אך ככל שקראתי יותר מידע על אנדרוס הסתבר שגם 10 ימים הם לא הרבה.
אני חובב רחצות בטבע בכל עונה והפנטזיה לשלב מעיינות וחופים נידחים בטרק קסם לי וזה בדיוק מה שאנדרוס מציע.
יש הרבה מידע על האי ברשת, קישורים בדף המידע.
מערכת השבילים המסומנים היטב וממוספרים לפי מקטעים הוכנה על ידי קבוצת הולנדים בשילוב מקומיים לפני כעשור ומתבססת ברובה על דרכים עתיקות שרישתו את האי בין הכפרים השונים. התכנון כולו מתבסס על שבילים אלו, יש אתר אינטרנטי של שבילי אנדרוס, ראו בדף המידע. הם גם מציעים מסלול מתוכנן של 100 ק"מ בעשרה ימים אך הוא לא רציף, כלומר, נדרש בחלקים מסויימים הקפצות עם מוניות.
אני העדפתי מסלול רציף והצלחתי לתכננו כזה במשך ה-6 ימים הראשונים (מכפר לכפר) וביתרה שכרנו רכב כדי להגיע למקומות היותר מרוחקים. בפועל טיילנו 9 ימים ויום נוסף אחרון היה יום ים/ בטן גב :-) וכמובן יש להוסיף עוד יומיים נסיעות הלוך ושוב ( סה"כ 12 יום). הלכנו בממוצע כל יום 14 ק"מ עם טיפוס מצטבר של כ 700 מ' ובסה"כ כ 125 ק"מ עם כ 6000 מ' טיפוס מצטבר.
אם זה מעניין אז למעשה התכנון מראש שעשיתי כלל רק את 4 הימים הראשונים (כולל הזמנת הלינות) ואת כל יתר התכנון וההזמנות עשינו תוך כדי הטרק כל פעם ערב לפני. יצא לנו להזמין מגוון מקומות לינה: החל מבית קיקלאדי בן 500 שנה, מלונות, יחידות דיור וסתם חדרים, חלקם ב"ערים" (עיר = כמו קיבוץ קטן בארץ) וחלקם ב"כפרים" ההרריים באמצע שומקום. (כפר = כ 5 עד 20 בתים מפוזרים מאוד). בממוצע עלה לנו כ 40€ ללילה. מרבית ההזמנות ביצענו ב airbnb.
את הטיסות לאתונה הזמנו מוויזאיר כשלשה שבועות לפני בעלות 1470₪ לזוג הלוך ושוב כולל מזוודה 20 קילו אחת לשנינו = הצ'ימידן שלי ( 60 ליטר) אליו דחפנו את מרבית הדברים של שנינו לטובת הטיסה. זוגתי היתה עם תיק גב 40 ליטר (כלול במחיר טיסה ללא תשלום נוסף), פגשנו זוג רק עם שני תיקי גב 30 או 40 ליטר וזה הספיק להם בהחלט. רשימת הציוד בדף המידע. כמחצית מהימים טיילנו עם כל הציוד עלינו ובאחרים יכולנו לטייל רק עם תיק יום קטן.
אנחנו זוג בני 54 ו 56 שאוהבים לטייל. הסיפור פה מתואר לפי מבטיינו ואינו הופך אותנו למומחים אז קחו הכל בערבון מוגבל 🫠

היום הראשון לטרק

16 ק"מ עם 750 טיפוס מצטבר מגבריו לבצי (כולל גיחה לחוף מרוחק טיפה וחזרה) שבילים 15 ו- 16.
לאחר טיסת ערב לאתונה ביום הקודם ומונית לעיר הנמל רפינה (40€ כי לא היו כבר אוטובוסים בשל השעה המאוחרת שהיה עולה 5€ לאדם) שם ישנו בחדר נקי הצמוד לרחבת מסעדות ממש מעל לנמל ומסתבר שגם מועדון לילה שהרעיש לנו במוזיקת ריקודים (247₪ ללילה) קמנו קצת אחרי 6:00 בבוקר, התארגנות, הליכה 3 דקות לנמל וקניית כרטיסים למעבורת באחת מתוך מספר חנויות כרטיסים הפזורות ברחוב לפני פתח הנמל, 25€ לאדם, בכל החנויות המחיר זהה. החנויות מסומנות עם שלטים גדולים של שמות חברות המעבורות, אי אפשר לפספס. קישור לאתר המעבורות בדף המידע. ניתן להזמין כרטיסים באתר אך בכל מקרה נדרש יהיה להמירם לכרטיס נייר בחנויות הנ"ל.
המעבורת יצאה בשעה 7:30, כדאי להגיע כחצי שעה לפני, משך ההפלגה שעתיים. במעבורת ישנם מספר אגפים, אזורי בתי קפה עם כורסאות, אזורים עם כיסאות מטוס ודוכני אוכל, הסיפונים הפתוחים ואזור vip. מאוד נוח ומלא תאי שרותים חדשניים ומבריקים.
לאחר שעתיים ירדנו בתחנה הראשונה של המעבורת באנדרוס בעיר הנמל גבריאו. ממש מול הנמל בצד שמאל יש סופר (ab food market) שם תכננו להצטייד במזון ליום הראשון ובבלון גז לערכת הקפה רק שלא יידעו אותנו שיש חג וכל החנויות כולל הסופר סגורים גם ביומיים הבאים. לכן ישבנו במסעדה סמוכה לקפה וארוחת בוקר ומזל שהכנו מבעוד מועד שקיות שקדים, אגוזים ותמר לכל יום.
המסלול מתחיל מהנמל, היה קצת קשה לאתר את הסימונים הזעירים כ 10x10 ס"מ מודבקים על עמודי החשמל עם מספר השביל על רקע אדום אבל ניווטנו באמצעות אפליקציית mapi.cz החינמית בה מופעים כמעט כל המסלולים כולל מיספורם והיא עובדת גם offline. בצמתים משמעותיים ישנם שלטי עץ גדולים יותר עם חצים ומידע של מרחקים ושמות היעדים.
עליה בשביל מס 15 לעבר אגיוס, אגיוס כפר יפה עם מנזר, עם מעין ועם מגדל. ללא מסעדות או סופר אז קחו זאת בחשבון. בכלל כמעט בכל הכפרים הקטנים הפזורים בהרים אין מסעדות או סופרים ולכן חשוב להתארגן מראש עם מזון למהלך היום.
יורדים עם שביל מס 16 לעבר באצ'י עיירת נמל יפהפיה עם חופי רחצה קטנים ישנו אצל אנסטסיוס בבית הארחה אנדוניס במרחק 2 דקות הליכה מרחוב המסעדות שעל המים. שקט, נקי וזול רק 123₪ לזוג. הלכנו חצי שעה לכיוון דרום לאורך החופים עד שהגענו לחוף רחצה מקסים ומטופח בסמוך למלון יפה, מדרגות יורדות מהכביש לפני המלון עד לחוף, בחוף חתכנו ימינה וחלפנו על פני איזור מיטות השיזוף עד שהגענו למיני מפרצון מקסים, מעט אנשים בעונה זו והמיים קרירים צלולים ונהדרים. חזרה למלון להתארגנות והליכה קצרה לאחת המסעדות לארוחת ערב.
אני מוכרח לסכם שהיום הזה היה הכי פחות מרשים ואפילו קצת מאכזב. סוג של חימום :-) למרות שידעתי זאת, הטבע באיים הוא טרשי ודי צחיח, צמחיה נמוכה, אין כמעט עצים מה שמקנה תחושה של ההפך מחו"ל, סוג של טיול בהרי השומרון. הצמחיה זהה לזו שבארץ, קידה שעירה, סירה קוצנית, לוטם ורותם, שיבולת שועל, אלות ואלונים, הבנתם תרעיון...
אבל מבטיח שההרגשה הזו כבר תשתנה ביום השני 😇

היום השני

13 ק"מ, 900 טיפוס מבטצי לארני, שביל 11.
באתר השבילים של אנדרוס מצויינים האורכים וכמות הטיפוס של כל שביל אך בכל המדידות תמיד יצא לנו יותר. מדדתי באפליקציית סטרווה וגם בעוד אחת. אומנם רואים במפת המדידה אי דיוקים (מין פלונטרים במקומות שעצרנו) אבל עדיין יוצא יותר גם אחרי ההפחתה ככה נראה לי, אם זה קרה לעוד מישהו אשמח לדעת בתגובות.

יציאה מבטצי חיפוש אחר בלון גז בסופרמרקט הכי קרוב בעלייה נכשל, עדיין חג... אז ירדנו בחזרה לאזור החוף למאפייה ומשם עלינו והתחלנו שוב את המסלול.
העליה יפהפיה דרך ישנה ועתיקה מגודרת חומת אבנים משני הצדדים, כך יהיו חלק גדול מהשבילים. באמצע העליה אחרי כ 3 ק"מ מימין לשביל תראו מבנה קטן ונמוך כ 3x3 מטר, כנסו פנימה למנוחה ושתייה ממי המעיין הקרירים שבוקעים מתוכו. ממשיכים לעלות ואז ירידה לכפר קאטוקילוס שם אפשר שוב למלא מים בברז על הדרך (כביש) ליד הכנסיה.
ד"א מה שתראו הכי הרבה באי הזה זה כנסיות, עזים וכבשים ולטאות ירקרקות, מה שתראו הכי פחות לאורך השבילים זה אנשים :-)
עולים מקאטוקילוס עלייה יפה ומפרכת והולכים על השלוחה. ככל שמתקרבים לכפר ארני הצמחיה הופכת לצפופה וטרופית יותר ויותר, מלא עצי תאנה ופתל וזרזיפי מעיינות חוצים את השביל.
את בית האבן כדאי להזמין כמה שיותר זמן מראש שכן זה מקום הלינה היחידי שמצאנו בכל האזור ולר רק בגלל זה, אלא שמדובר בבית קסום וייחודי, אחד ממקומות הארוח היותר מעוררי השראה שיצא לי להיות בהם.
לא סתם נקרא המקום גם ההר הקסום.
מדובר בבית אבן קיקלאדי מסורתי בן 500 שנה שהוסב לארוח שהוא מקום הלינה שלנו ל2 הלילות הבאים הממוקם בצלע הר וסביבו חוות מקלט לשיקום חיות משק ובית פצועות ועזובות, 23 כלבים, הרבה חתולים, כבשה וטלה, 4 חמורים ועוד היד נטויה ( חוץ מהחמורים, כל יתר החיות נמצאים בשטחים מגודרים אז אין מה להיבהל). במקום עובדות מתנדבות ובעלת הבית אנגליה סנדי (אלכסנדרה) נדיבה ונחמדה. קיבלנו ארוחת ערב ביתית צמחונית של חביתה עם ירקות וסלט וגבינת פטה.
כדי להגיע לבית האבן צריך לטפס על חלקו העליון (ולא התחתון כפי שאנחנו ניסינו) של השביל המעגלי הנקרא ar1 ולאחר שמגיעים לדרך עפר, כעבור כ 100 מ' יהיה שער כחול עם שלט ההר הקסום בית האבן, נכנסים דרכו ויורדים עד למטה בדרך המתפתלת.
מומלץ ביותר! 256₪ ללילה + 30€ ל2.5 ארוחות זוגיות.
ד"א זה היום היחידי ללא אפשרויות רחצה בדרך :-(

היום השלישי

טיול יום מארני לחוף וחזרה שביל 13, 18 ק"מ, 800 טיפוס.

יצאנו ב7 מבית האבן לכיוון חוף לפקה בשביל מס 13 עם תיק יום קטן, יורדים לנחל ואחרי כשעה וחצי הליכה טבלנו בבריכה מצננת (13 מעלות - הבריכה הקרה ביותר שהייתה לנו, היתר היו סביב ה 17 מעלות, כן, היה לי מד טמפרטורה :-) במפגש השביל עם הנחל. המשכנו בדרך יפיפייה, שוב בנויה אבנים וחומות בצידה בחלק מהזמן, הפריחה משגעת דומה לארץ עם שינויים קלים, לוטם פורח, פרגים, חרציות, בנות חן ועוד .. דרך מקסימה, בערך 9 ק"מ לכיוון, לקראת הגעתנו לחוף גילינו ששכחנו את קופסת האגוזים/פירות יבשים בבית האבן ומכיוון שלא הצלחנו לארגן עם בעלת הבית ארוחה לדרך הבנו שנהיה כ24 שעות ללא מזון.. לא נורא מים יש בשפע למלא בנחל בדרך והחוף עצמו, יפהפה ונקי וריק, מים טורקיז, חלוקי נחל עגולים וחול לבן. שחו לאורך הסלעים בצידו הימני של החוף וכעבור זמן קצר תגיעו למערה כחולה ומגניבה. מימינה סלעים שטוחים מעולים להתחרדנות :-) במעלה החוף במרכזו יש בריכת מים מתוקים בין קני הסוף, זהו סופו של הנחל, אם רוצים להישטף לפני ההליכה חזרה. היינו לבדנו בחוף ונהננו מכל רגע. ההליכה חזרה הייתה קצת מאתגרת על קיבה ריקה אבל עמדנו בזה בכבוד. מסלול מומלץ ביותר.
עד כה כל המסלולים והיעדים תוכננו והוזמנו מראש, לאחר ארוחת הערב תכננו את המסלול למחרת והזמנו מקום ליעד הבא. כך היה בכל יתר הערבים.

היום הרביעי

18 ק"מ, 700 טיפוס, מארני לאקיפיה שביל 12 וכולל גיחה לשביל 2a הקצרצר הלוך ושוב.

יצאנו ב8 בעליה אל השביל מבית האבן וירדנו לשביל 11 ואחרי זמן קצר עברנו לשביל 12 שאתו טיפסנו בעלייה מהכפר ארני אל הרכס לכנסיית הנביא אליאס על הסלע, בערך 4 קמ, מקום מהמם להפסקה!
משם המשכנו בעליה יפה אל השלוחה שממנה ירידה לכפר וורקוטי. בתחתית הכפר ישנו גשר אבן ישן מעל הנחל שמתחתיו בריכה גדולה ונהדרת להירטב בה לפני העליה אל השלוחה הבאה. הירידה לבריכה אחרי הגשר משמאל. פה גם מסתיים שביל 12 ומתחיל שביל 2 (שסופו בעיר הבירה חורה). עליה יפה אך חשופה לשמש למזלנו היה יום מעונן ונעים ועל השלוחה יש נוף נהדר לחוף המערבי של האי במבט דרומה וצפונה. ירדנו מהשלוחה אל הכפר הקטנטן קטיקולו, אנחנו ירדנו אתו בהמון המון מדרגות אבן.. עד הכפר אקיופה למלון סריזה ספרינג הנחמד (כ 35€ כולל ארוחת בוקר) שהיה ריק מאורחים מלבדנו ונמצא ממש מטר מהשביל. צוות מסביר פנים, החדר נקי ובסיסי וכך גם ארוחת הבוקר.
ליד המלון יש שביל 2a למפלים ובריכות מים פחות מ1 קמ לכיוון מאוד מתוייר ויפה מאוד, מומלץ להגיע בבוקר מוקדם או לפנות ערב כשיש פחות אנשים.
ערב אכלנו במסעדה מעולה מול מלון סריז'ה ספרינג, ששמה קשור לפיראוס על שם הבעלים שהוא מפיראוס לפי גוגל היחידה בכפר ומעולה דגים, מאכלי ים, בשרים וסלטים. הכל טרי ומוכן במקום. המלצרית היא בעלת המקום ושם המסעדה הוא שם הכינוי של אביה. מסעדה מומלצת ביותר! שתי מנות בשריות, סלט יווני ושתיה כ 30€.

היום החמישי

18 ק"מ 700 טיפוס, מאקיופה להורמוס קורטיו שביל 2+3

ארוחת בוקר 7 וחצי במלון קפה, לחם, חמאה, ריבה, ביצים קשות ומאפה מתוק.יציאה לדרך ב8 ממלון סריזה באקיופה לכיוון חורה אנדרוס הבירה. אם לא הספקתם לעשות יום קודם את שביל 2a אז זה הזמן. אחכ ממשיכים עם שביל 2, ירידה קלה, עליה קלה וירידה לחורה. (חורה הוא כינוי לעיר בירה) העיר יפהפיה שווה ללכת לאורך החוף ואל המגדלור המפורסם. לאורך הרחוב הראשי שעובר בתוך לשון יבשתית מוקפת ים יש בתי קפה, חנויות מזכרות וסופרמרקט. הים היה סוער ולכן לא עצרנו בחוף הסמוך. המשכנו לתחילת שביל 3 בדרום העיר ואתו עלינו על השלוחה דרך כפר סיינטי ממשיכים על הכביש עם דרך 3 ויורדים מהכביש לתוך נחל מקסים גשר אבן (שוב ויהיו עוד) מעל הנחל מומלץ לרדת מתחתיו יש בריכה מעולה לרחצה, הירידה מאתגרת במקצת. מהנחל עולים על השלוחה עליה חדה ועוברים בכפר קוחילוס, עוברים סמטה נחמדה ויורדים משם מהשלוחה לכיוון הורמוס-קורטיו. שם לקחנו מלון דירות זול לשני לילות, נקי ופונקציונאלי בשם "דירות אלאניס" הנמצא בקצה הדרומי של העיר 2 דקות הליכה מאזור המסעדות. 170₪ ללילה, אין wifi (בניגוד לכל יתר מקומות הלינה). ארוחת ערב במסעדה ליד החוף.

היום השישי

טיול יומי 15 ק"מ, 1000 מ' טיפוס, שביל 19 הלוך ושוב.

קמנו בבוקר ליום רוחני במיוחד עם משבים מעל 45 קשר (90 קמ"ש) והיו לנו המון התלבטויות אם בכלל לצאת לטייל בגלל הרוח. האי אנדרוס מכונה גם אי הרוחות ולא סתם, ברוח כזו פשוט עפים... אומנם עונת הרוחות היא בעיקר בקיץ אך גם בכל יתר העונות אפשר להתקל בהן.
אנחנו לוקחים את הזמן בחדר בהורמוס מכינים ארוחת בוקר ממצרכים שקנינו ומתכוונים לעשות הליכה קצרה 2-4 קמ לחופים קרובים ואולי לנסוע לגבריו משם לשכור רכב ולהתחיל לטייל מחר עם פחות רוח במסלולים של צפון האי ששם ההגעה למסלולים דורשת רכב.
ואז קיבלנו סמס המלצה מהישראלים (היחידים שפגשנו במסלולים) על מסלול 19 שמתחיל מהכפר פיסו מריה הנמצא כ 7 ק"מ דרומית להורמוס , עולה לשלוחה ויורד לחוף ים כ 3 שעות לכל כיוון. הרוח היתה צפונית והמסלול ברובו היה במפנה דרומי.
מיד החלפנו תכנית ויצאנו עם תיק יום קטן לחפש מונית בהורמוס, מצאנו אחת ריקה ליד הקפה מול הים. נכנסנו לקפה, ישבו שם 5 גברים גדולים ושאלנו בנימוס את הברמן על נהג המונית, מיד קפצה מביניהם אישה בלונדינית מטופחת שלא הבחנו בה ואמרה אני הנהגת.. ואסו לקחה אותנו לתחילת שביל 19 (9€) ומסרה לנו את מספר הטלפון שנוכל להזמין מונית בחזור.
שביל יפהפה חצוב בסלע ומוקף חומות אבן נמוכות כמו כל השבילים באי, שעכשיו הבנו כנראה את מטרתם העיקרית של החומות, הם חסמו רוב הזמן את הרוח, מלבד על השלוחה שם עפנו לכל הכיוונים...מסלול מדהים, עם הרוח החזקה ו1000 מ' טיפוס לקח לנו 3 וחצי שעות לכיוון אבל היה שווה כל רגע וחוף משגע, פרטי וריק. זו גם הנקודה הכי קרובה לשפיץ הדרומי של האי. חזרנו עייפים ומרוצים והלכנו לאכול במסעדה השנייה המומלצת באי, היקרה והפלצנית יותר, טובה גם. נתח סטייק בקר עסיסי וענקי פרוס מספיק ל 2 אנשים, צ'יפס, סלט יווני, לחם ושתיה ונפרדנו מ 50€.

היום השביעי

8 ק"מ, 200 טיפוס (הלו, זה נקרא טרק?;-), מקטע של שביל 14 הלוך ושוב.

בעזרתה של ואסו נהגת הטקסי מהיום הקודם שארגנה עם נהג האוטובוס לקחנו מיניבוס 8:30 מהורמוס לגבריו, יש גם בצהריים ב14:30., מחיר 5 יורו לאדם. באמצע הדרך אחרי חצי שעה מחליפים לאוטובוס , היו בו עוד 2 נוסעות בלבד, אולי כי יום ראשון שזה השבת שלהם, סהכ הנסיעה כולה ארכה שעה מהורמוס לגבריו.
הגענו לנמל גבריו (ממנו התחלנו את הטרק ביום הראשון), שתינו קפה ושכרנו רכב כחול מקסים לארבעת הימים הנותרים (סוכנות Rainbow מימין לתחנת דלק, אנשים עדיבים, סובלניים וידידותיים), פג'ו 108 גיר ידני 30 יורו ליום, עלינו איתו לתחילת מסלול 14. לצורך השוואה יחד איתנו הגיעה מונית עם שני זוגות שחלקו בה, הנסיעה מגבריו לשם עלתה להם €35. באזור הנמל ישנם לפחות עוד שני סוכנויות השכרת רכבים, לא עשינו סקר...
המסלול היפה ביותר באי כך מספרים אנחנו הלכנו רק את קטע המסלול הצמוד לנחל כ 4 קמ כל כיוון הלוך וחזור עם 200 מ' טיפוס בלבד, יום יפהפה מזג אויר מושלם, כי בתוך הנחל אין רוח. מסלול מוצל מספר רב של מבני טחנות קמח ישנות ומלא בריכות ממש נחל כזיב, רק כמעט בלי אנשים סהכ פגשנו משך כל 6 השעות שבילינו בנחל 4 זוגות שטיילו עברו אותנו חלקם לכיוון המסלול הארוך שעולה מהנחל להר וחלקם כמונו הלוך ושוב (ממש הומה יחסית ליתר המסלולים בהם לא פגשנו כמעט אף נפש אדם). טמפרטורת המים 17 מעלות.
המלון גלקסיס הזול שלקחנו בגבריו (33€ ללילה) ממש מול הנמל על קו המים היה מספק ומתחתיו 2 מסעדות אחת פיצות וספגטים אחת בשרים ודגים טובה מקומית פשוטה.

היום השמיני

5 ק"מ, 150 טיפוס, שביל 20 המפתיע, הלוך ושוב כולל גיחה לחוף נסתר

יום קליל, יצאנו ממלון גלקסיס בגבריו והלכנו 2 צעדים לפוד מרקט הצטיידנו במצרכים לארוחות בוקר צהריים ל3 ימים ולבוקר נוסף ונסענו עם הרכב הכחול הנפלא אל הבית ששכרנו (יחידת דיור) בסמוך לחוף שקט ואזור די מבודד צפונית לגבריו 10 דק נסיעה, בית מקסים ומאובזר וקטרינה בעלת הבית הסבירה הכל, מומלץ ביותר. הכנו ארוחת בוקר נדיבה ונסענו לעבר מסלול 20, חצי שעה נסיעה בכביש מתפתל ובסופו דרך עפר עבירה אך מתפתלת. מסלול 20 מתחיל מעל חוף יפה שבו כפר נופש שהיה ריק וסגור כנראה מחכה ליוני יולי, השביל עולה על השלוחה ויורד ומסתיים במערת פיראטים, בתחילה היא נראתה סתמית אך כשהרגשנו לפתע את פרץ האויר הקריר שבקע מתוכה הבנו שיש בה הפתעה. נכנסים פנימה , מתרגלים לחשכה ואז מגלים מערה מקסימה עם חלונות גדולים אל הים סגנון ראש הנקרה. מומלץ ביותר!
לאחר חקר המערה והתפעלות מהגילויים יצאנו והמשכנו באותו כיוון, צפונה לעלות ולרדת ב2 שלוחות קטנות והגענו לחוף הכי מקסים בעולם, קרוב לשפיץ הכי צפוני של האי קראנו לו "חוף העיזים", שראו אותנו ופינו לנו את החצי מערה והצל מיד. בילינו בחוף הקסום הזה כמה שעות טובות, במים, בשמש ובצל וחזרנו באותה דרך אל שביל 20 ואל האוטו הכחול סהכ 2.8 קמ לכל כיוון. שעה ורבע הליכה לא כולל עצירות. נסיעה חזרה לבית המקסים. התארגנו ויצאנו לאכול בהוט ספוט בר בורגר פיצה, מקום מעולה,יפה וביתי, מנות ענקיות (המבורגרים ופיצות) ומלאות והם מצ"פרים עם כוסיות אוזו וקינוח על הבית . המסעדה נמצאת מרחק 3 דקות נסיעה דרומית לגבריו, מומלצת מאוד.

היום התשיעי- טרק אחרון

14 ק"מ, 780 טיפוס, שביל אלבה

ארוחת בוקר טובה הכנו בבית ביצים סלט וכו ולקחנו לדרך את שארית הפיצה מאתמול, פירות ואגוזים, הנסיעה לתחילת מסלול alba לחוף לקחה זמן יותר משעה, במקום 40 דק גוגל מפס לקחה אותנו משום מה דרך כפר ושבילי עפר רבים ומיותרים (בחזור הפעלנו וייז ולשמחתנו נסענו רק על כבישים סלולים). החוף מקסים ממנו מתחיל המסלול המעגלי עשינו נגד כיוון השעון, עלייה יפה ומסיבית וחשופה כמעט כולה לשמש עד לנקודת אמצע המסלול שמתחברת גם עם שביל 14, וחזרה בדרך יפה ודי מוצלת ובחלק התחתון דרך הנחל הזורם. לנו יצא בסטראווה 14 קמ ו780 טיפוס שזה קצת יותר ממה שרשום על המסלול, בכל אופן לקח כ7 שעות עם עצירות. ירדנו לחוף לבחינה ונסיעה חזרה הפעלנו וייז שתפס רק אחרי זמן את המיקום שלנו ולפיו נסענו בכביש 45 דק עד לבית. הלכנו לאכול בגבריו, מסעדת פרנצסקה המומלצת סגורה עדיין אז אכלנו במסעדה מקומית סלט יווני וסופלקי חזיר ואוזו...
כאן הבנו שהאוזו של אתמול היה מהול במקצת 😄

יום אחרון בטן גב וסיכום

יום מנוחה בחופים הקרובים לדירה ללא טרק, עכב כאב ברגל של דליה אפילו ירדנו באוטו הכחול אל החוף.. אבל נועם מצא שיש חוף נסתר מעבר לשלוחה מאמץ קטן 50 מ' אולי והופ אנחנו בחוף פרטי נסתר ומשגע להעביר בו את היום האחרון לטיול המוצלח הזה באי היפה אנדרוס. מחר בבוקר נעזוב את בית החוף, נחזיר את הרכב בגבריו ונעלה על המעבורת של 10:15 לאתונה, משם לשדה התעופה והביתה.

אני משער שהתמונות מאוד מפתות ועושות חשק אבל אל תתבלבלו, כי ברור שתמונות אלו הן קומץ קטן ונבחר בקפידה המראה רק את הנקודות המעניינות והיפות . הטבע השולט באי וכמו בכל איי יוון הוא די משעמם, טרשי וסלעי ברובו עם צמחיה נמוכה וזה מה שתראו ברוב זמן השהייה וההליכה. יחד עם זאת השילוב המפתיע של אזורי הנחלים וחופי התורכיז המהפנטים הופכים את הטרק הזה למעניין ביותר ואף מפתיע, הניגודיות הזו בין הטבע הצחיח למחצה לנופי הים הכחול ונקודות העניין זה מה שהופך את החוויה הזו לייחודית ושונה!