טרק ה-Menalon בחצי האי פלפונס במרץ

טיול במזג אוויר קריר בנופים המדהימים של חצי האי פלפונס בתקופה *הלא מומלצת* של השנה (מרץ). טרק מסודר מאוד בין כפרים שאפשר לעשות עם כל הציוד על הגב ואפשר לעשות עם רכב ומוניות בין הנקודות שינה.

תאריך הטיולMarch 2023
עונה מומלצתמאי עד ספטמבר (אנחנו טיילנו לא בעונה המומלצת)

טיול של אב (61) ובן (23). חיפשנו אזור שמזג האוויר יאפשר לטייל גם באמצע מרץ. כעקרון העונה המומלצת באזור היא מאי עד ספטמבר אבל בתקופה הזו של השנה אפשר למצוא ימים יפים. תכננו את הטיול כך שבמידה ויש גשם יש תוכנית מגירה.
בפועל מתוך ארבעה ימי טיול מתוכננים טיילנו שלושה.
האזור יחסית רדום בתקופה הזו בשנה והרבה מקומות סגורים, או כמו שסבתא רומניה אמרה לנו באחת המסעדות - היוונים עצלנים ואוהבים לישון.
משדה התעופה באתונה לקחנו רכב שהיה צמוד אלינו. בכפרים באזור הטרק אין בעיה להשאיר רכבים.
בכל יום סגרנו את המלון ללילה ובסיום ההליכה לקחנו מונית לכפר הקודם להביא את הרכב. רוב המלונות הם בעצם צימרים וחלקם ממש בבית של הבעלים. באזור הזה ברוב הטברנות אין קפה ובכל כפר יש לפחות טברנה ובית קפה אחד.

טרק ה-Menalon

מדובר בטרק של כ-75 ק"מ המחולק ל-8 קטעים. אפרט בקצרה על כל מקטע אבל בגדול ההמלצה לחלק את זה לחמישה ימים. אומנם בחלוקה לימים הימים לא ארוכים (חוץ מהשני) אך בכל יום יש טיפוס רציני והמסלול הוא לא קל.
אנחנו תכננו לעשות את ארבעת הימים הראשונים אך בפועל שינינו ועשינו ביום טיול הראשון את המקטע ה-1, ביום השני טיול ברכב, ביום השלישי מקטעים 4,5 וביום הרביעי את 8.
כל מקטע מתחיל ונגמר בכפר. חלק מהכפרים יותר גדולים ויש בהם הכל (טברנה, בית קפה, מכולת ומלונות) וחלקם יותר קטנים. שימו לב שבסופ"ש יותר מלא ולכן יכול להיות יותר בעייתי מבחינת מלונות בכפרים הקטנים יותר.
המסלול הוא בתקן אירופי ומסומן טוב מאוד. בנוסף מופיע באפליקציה hiking ויש לו אפליקציה ייעודית שהיא פשוט מעולה ומראה הכל (הסברים, איפה יש ברזי מים, נק' עניין וכו'). האפליקציה של המסלול עולה כ-20₪ שווה כל שקל.

חלוקה מומלצת:
יום ראשון מקטע ראשון 12.5 ק"מ
יום שני מקטע שני + שלישי 19.1 ק"מ
יום שלישי מקטע רביעי + חמישי 14.1 ק"מ
יום רביעי מקטע שישי + שביעי 15.5 ק"מ
יום חמישי מקטע שמיני 13.9 ק"מ

פירוט קצר על המקטעים והכפרים:
נק' התחלה Stemnitsa, כפר יחסית גדול.
יש איפה לישון, לאכול, יש מכולת.
מרכז מבקרים של המסלול - לקנות מפה.

מקטע 1 Stemnitsa-Dimitsana
12.5 ק"מ, כ-5 שעות
ב-Dimitsana יש איפה לישון, לאכול, מכולת. כפר יחסית גדול.

מקטע 2 Dimitsana-Zygovisti
4.2 ק"מ, כשעתיים
ב-Zygovisti יש איפה לאכול, אין מכולת ואין איפה לישון. כפר קטן מאוד.

מקטע 3 Zygovisti-Elati
14.9 ק"מ, כ-5 שעות
ב-Elati יש טברנה, יש מעט מקומות שינה, אין מכולת. כפר יחסית קטן.

מקטע 4 Elati-Vytina
8.5 ק"מ, כשעתיים וחצי
ב-Vytina יש הכל, כפר גדול ומרכזי.

מקטע 5 Vytina-Nymphasia
5.6 ק"מ כשעתיים
יש איפה לאכול, אין מכולת יש מעט מקומות שינה. כפר יחסית קטן.

מקטע 6 Nymphasia-Magouliana
8.9 ק"מ כ-3:30 שעות
ב-Magouliana יש איפה לאכול ולישון אין מכולת.

מקטע 7 Magouliana-Valtesiniko
6.6 ק"מ כ2:30 שעות
ב-Valtesiniko יש איפה לאכול ולישון, מכולת לא בטוח.

מקטע 8 Valtesiniko-Lagkadia
13.9 ק"מ כ-5 שעות
ב-Lagkadia יש הכל. כפר בינוני בגודל אבל מאוד תיירותי.

היום הראשון

המראנו בטיסת בוקר לאתונה, נחתנו ב11:00. משם להשכרת רכב (10 דק' בטרנזיט של החברת השכרה מהשדה) ומהר מאוד אנחנו עם רכב. משם כבר היינו רעבים ונכנסו לכפר ליד בשם Koropi לחפש איפה לאכול ובמקרה לגמרי התיישבנו במקום בשם Mprizolákias עם אוכל יווני טוב - מומלץ!
אחרי ארוחת צהריים התחלנו את הנסיעה לחצי האי פלפונס. הדרך המהירה היא דרך כבשי אגרה ולוקחת כשעתיים וחצי אך מומלץ מאוד אחרי שעוברים את אתונה לרדת מהכביש אגרה ולנסוע על הים. בדרך כמובן עוצרים במעבר קורינתוס וממשיכים בנסיעה. אנחנו הגענו לכפר Stemnitsa באזור השעה 18:00, הגענו למלון והלכנו לראות את השקיעה בתצפית אנדרטה מאוד יפה בכפר. המלון נקרא Arhontiko Kolokotroni ונמצא ממש מעל השביל. אכלנו ארוחת ערב בטברנה בכפר ואח"כ תה ושש-בש בבית הקפה.
בדיעבד היינו צריכים לתכנן זמנים אחרת ולהספיק למרכז מבקרים של המסלול (נסגר ב17:00) ולקנות דברים במכולת כדי להתחיל את המסלול על הבוקר.

היום השני

היה צפוי קצת גשם והתלבטנו מה לעשות, החלטנו שנצא למסלול ומקסימום נמצא מקום לעצור בו כשירד גשם.
קמנו בבוקר, אכלנו ארוחת בוקר במלון וקפצנו למרכז הכפר למרכז מבקרים ולקנות אוכל. בדיעבד עם הזמנים של יוון המרכז מבקרים לא נפתח ובחרנו להתחיל את המסלול בלי לקנות מפה. קנינו קצת אוכל במכולת והלכנו להתחיל את המסלול. כל ההתעכבות גרמה לזה שנתחיל את המסלול רק באזור 10:00.
ביציאה מהכפר ליד המלון יש חנייה יחסית גדולה, השארנו את הרכב שם וחברנו למסלול (ממש יורדים בשביל למלון).
המסלול מתחיל בירידה משמעותית לתוך הנחל. בהגעה לאזור הנחל מגיעים למנזר מדהים בתוך מצוק, מילאנו מים בברז והמשכנו הלאה. לאחר שחוצים את הנחל מתחילה עלייה רצינית עד המנזר הבא. קצת לפני המנזר התחיל גשם שוטף וטיפסנו מהר, הגענו למנזר ונכנסו לחדר מבקרים שם עד שהפסיק הגשם. במנזר היה נזיר שהראה לנו את החדר אך לא היה מאוד ידידותי ולא הבין מילה באנגלית. אחרי כמעט שעה כשהגשם נרגע המשכנו ללכת.
יורדים חזרה לנחל, מצאנו נקודה יבשה לשבת בה לאכול (מתחת למרפסת של בית נטוש) ואז שוב עלייה ארוכה עד הכפר. הגענו וישבנו לקפה וסגרנו את המלון לערב, אחרי שהגענו אליו לקחנו מונית לרכב כדי שיהיה איתנו. ישנו ב-Nerida Boutique Hotel. אומנם קצת יותר יקר ובקצה הכפר אך ברמה גבוהה, עם נוף מדהים וארוחת בוקר טובה. ישנו במקום שני לילות.

היום השלישי

היה צפוי גשם ולכן תכננו טיול ברכב עם כמה אופציות. קמנו אכלנו ארוחת בוקר ויצאנו. חשבנו לעבור ב-Open air Hydrokinesis Museum אבל ויתרנו בגלל שהוא נפתח רק ב-10:00. התחלנו נסיעה צפונה כשהיעד הסופי זה להגיע לחוף לארוחת צהריים. בחרנו לנסוע בדרכים כמה שיותר קטנות ובהחלט היה מוצלח, דרכים יפות מאוד ביערות ודרך כפרים קטנים.
עצרנו בדרך בכמה מקומות:
• מערת נטיפים - Cave Lakes - Kastria Cave מאוד יפה (אסור לצלם בפנים).
• כפר Kalavryta מאוד תיירותי והקרוב ביותר לאתר סקי. משם יש רכבת שאומרים שמאוד יפה לעיירת חוף אך לא הסתדר לנו מבחינת זמנים. אחרי סיבוב קצר בכפר וקפה המשכנו.
• עברנו בדרך ליד יקב Tetramythos Winery אך החלטנו לא להיכנס.
משם הגענו לחוף וחיפשנו איפה לאכול אבל הכל היה סגור. בסוף מצאנו מקום בשם Agnantiο עם נוף מדהים לים. בעלת המקום רומניה שצחקה שהיוונים אוהבים לישון ולכן הכל סגור. הכינה אוכל מעולה והייתה ממש נחמדה.
אח"כ חזרנו למלון.

היום הרביעי

היה צפוי גשם עד השעה 10:00 ולכן החלטנו לעשות סיבוב קצר לכפר הבא במסלול Zygovisti והתחיל לרדת שלג. החלטנו לדלג על המקטעים הבאים משום שמדובר ביום ארוך ונסענו ל-Elati לעשות את מקטעים 4,5.
תחילת המסלול הייתה קסומה - ירידה לאורך נחל בתוך יער עם שלג מסביב. ממשיכים עם ירידה לאורך הנחל שחובר לנחל גדול יותר. לפני הטיפוס עצרנו לארוחת צהריים.
טיפוס חד לכפר Vytina וזהו סוף המקטע הרביעי. סיבוב קצר בכפר דרך המסלול (שעובר ממש במרכז) וממשיכים את ההליכה למקטע הבא.
המקטע הבא יחסית משעמם וכלל ירידה לנחל, הליכה לאורכו ומעבר ליד גשר יפה ואח"כ טיפוס רציני לכפר הבא. הגענו לטברנה אכלנו סלט, ביקשנו שיזמינו לנו מונית לרכב ועם הרכב נסענו למלון הבא שנמצא כ-1.5 ק"מ מהכפר. מלון יפה אך קצת מיושן, נקרא Αγρόπολη- Agropoli Apartments.

היום החמישי

יום ההליכה האחרון. התלבטנו איזה מקטע לעשות והחלטנו ללכת על מקטע 8 (בעיקר מבחינת קושי מסלול, מקטע וכו'). אכלנו ארוחת בוקר במלון שהייתה ארוחה יחסית עשירה ונסענו לכפר Valtesiniko. מתחילים טיפוס בתוך הכפר ותוך כדי הסתכלנו על ההר משמאל והתבדחנו שנטפס אותו. עם היציאה מהכפר הבנו שזה באמת המסלול. עלייה קשה דרך היער.
המסלול ברובו הולך בתוך היער עם מעט עליות וירידות, עם ניסיון לשמור גובה (לא מאוד מצליח). כל כמה זמן יוצאים מהיער לקרחות יער עם נוף לכל ההרים מסביב. ישנן כמה עתיקות לאורך המסלול, רובן בכלל לא מופיעות במפות ועל בודדות יש הסבר באפליקציה שהיו חלק ממבצר כזה או אחר. רוב הזמן המסלול סתם עובר ביער ומידי פעם הוא צמוד לנחלים קטנים.
לא התארגנו כמו שצריך לאכול למסלול ביום הזה אז הלכנו אותו מהר כדי להגיע לטברנה בכפר. בנוסף בנינו על ברז מים שהיה מסומן במפה אך כשהגענו לא זרם - שימו לב שבכל נקודה שאתם עוברים ויש מים תמלאו כי לא תמיד יהיה אח"כ.
לקראת סוף המקטע מגיעים לתצפית מרשימה עם ספסלים על הכפר Lagkadia הכפר בו נסיים את המסלול. משם עוד יש סיבוב לא קטן וירידה רצינית עד הכפר.
בדיעבד היום הזה היה היום הכי פחות יפה.
ישנו ב-Agnantio studios & suites, דירות נחמדות ומארחת מאוד ידידותית בשם דורה.
בנוהל הקבוע לקחנו מונית להביא את הרכב (יש רק מונית אחת בכפר). חזרנו לחדר התקלחנו וירדנו לאכול בכפר. יש כמה מסעדות שלרובן יש מרפסת סגורה עם נוף מדהים לעמק. אכלנו ארוחה טובה, קנינו כמה מזכרות נחמדות והלכנו לישון.

היום השישי

קמנו בבוקר ותיאמנו מראש עם דורה שהארוחת בוקר תהיה יחסית מוקדמת (8:00). הארוחה מוגשת בבית קפה שלהם ברחוב הראשי, חד משמעית הארוחת בוקר הכי טובה שאכלנו בטיול. יצאנו חזרה לשדה תעופה עם סיבוב קצר ליד הים לפני מעבר קורינתוס ומשם ישר על הכביש אגרה חזרה. לפני שהחזרנו את הרכב אכלנו צהריים עוד פעם ב-Mprizolákias ומשם החזרנו את הרכב וחזרה לארץ.

• גזייה - אנחנו לא הצלחנו למצוא בלון גז הברגה קטן אלא רק גדול או מיכל נקירה. בחרנו לקנות גזיית נקירה ובדיעבד עם המשקל שלה היה עדיף פשוט לקנות בלון גדול.
  • בימים שצפוי גשם חשוב לבחור מקטעים שיש בהם מקומות עצירה באמצע ולתכנן ככה שתהיו במקומות האלו בזמן שהגשם צפוי. המקטע השלישי לדוגמה הוא מקטע ללא מקום לעצור בכלל.
  • ציוד לגשם - מעיל גשם טוב, כיסוי גשם לתיק - חובה!
  • לבוש תואם - ממליץ בגדול על שכבת בסיס טריקו או דרייפיט קצר/ארוך, מיקרו פליז, מעיל טוב (וקל!) ומעיל גשם. בנוסף כפפות, כובע צמר וכובע רגיל.
  • במידה ואתם מבינים מראש שאתם מתכננים להביא את הרכב כל יום אז אל תסחבו סתם ציוד על הגב. בתקופה הזו בשנה באמת שאין מה להיסחב עם יותר מליטר וחצי לבן אדם ולמלא בברזים בדרך, שימו לב שאתם תמיד ממלאים ממים כי לא כל הברזים במפה עובדים.
  • טיול לא בעונה בהכרח אומר שהמקומות ריקים יותר אבל גם הרבה מקומות פשוט לא פותחים.