טרק בכפרי זגוריה

חמישה ימי טיול תרמילאים בצפון יוון בכפרי זגוריה. מומלץ בחום! מאתגר במקצת, אבל שווה את המאמץ!

תאריך הטיולSeptember 2022
עונה מומלצתמאי - אוקטובר

שני חיילים, לקראת סוף השירות. במשך תקופה חיפשנו טרק שנוכל לעשות ברגילה שיתאים לנו גם מבחינת הזמנים וגם מבחינה כלכלית.
מצאנו כמה מסלולי טיול בצפון יוון, באיזור כפרי זגוריה.
חיברנו ביניהם וניסינו להפיק מהם את המירב בזמן ובתקציב הקצוב שהיה לנו.
יצאנו מסופקים בטירוף ומלאי חוויות. משתפים עמכם את סיפור הדרך שלנו בתקווה שגם אתם תוכלו להנות מהדרך, התרבות, הנופים והשקט:)

יום נסיעות: נתב"ג - אתונה - איואנינה - מונודנדרי

את היום הראשון לטיול שלנו התחלנו ביום נסיעות קשוח ואינטנסיבי במיוחד.
כדי לחסוך בעלויות, החלטנו לעשות את הנסיעות בתחבורה ציבורית. אם זה לא פקטור מבחינתכם, כמובן שברכב הרבה יותר מהיר ונוח:)

לקחנו טיסה מנתב"ג לאתונה בשני בבוקר בשעה 7:15. הגענו לאתונה בסביבות השעה 9:30.
קנינו סים בשדה התעופה, לא התמהמנו יותר מידי והמשכנו בחיפוש אחר רציפי האוטובוס. יצאנו אל הרציף וקנינו כרטיס לאוטובוס 95x (5.5 יורו).
ירדנו בתחנה האחרונה בכיכר סינטאגמה במטרה לתפוס שם את האוטובוס המוביל לאיואנינה. כשירדנו בתחנה האחרונה, שאלנו אנשים בסביבה היכן התחנה של הקו לאיואנינה. בחור נחמד אחד הסביר לנו שהגענו למקום הלא נכון והכווין אותנו לכיוון אמוניה. (כקילומטר וחצי הליכה).
משם לקחנו את קו 051 לטרמינל 1 שזו גם הייתה התחנה האחרונה של האוטובוס.
הגענו לתחנה וגילינו שקו 93x היוצא משדה התעופה מגיע גם לטרמינל 1 ושתכלס יכולנו לעלות עליו ולחסוך לנו את כל ההתברברות.
מרציף מספר 4 יוצא הקו לאיואנינה. הקו יוצא כל כמה שעות (מומלץ לבדוק מראש באתר). עלינו על הקו של 14:30 והתחלנו בנסיעה ארוכה ומייגעת. 6 שעות של נסיעה הכוללת חצי שעה הפסקה באמצע. מומלץ להסתכל מהחלון מידי פעם, נוסעים לאורך החופים של חצי האי פילון המזרחי והנופים יפים מאוד.
הגענו לאיואנינה בסביבות 20:30.
ליד התחנה ישנה מכולת וכמה תחנות דלק. שם קנינו קצת לחם, ירקות ובלון גז. התקשנו במקצת במציאת בלון גז מתברג שיתאים לגזיה. (צריך לשים לב איזה בלון קונים כי יש חברה ביוון שמתאימה רק לעצמה את בלוני הגז).
לאחר הקניות, לקחנו מונית למונודנדרי מתחנת המוניות שנמצאת בסמוך לתחנת האוטובוס. מונית עלתה לנו בתעריף לילה לאחר מיקוח קטן עם הנהג כ - 45 יורו.
הנסיעה מאיואנינה למונודנדרי אורכת כשעה ורבע בערך.
לבסוף, בשעה 23:00 הגענו למונודנדרי. הקמנו אוהל מתחת לקשתות של הכנסייה שנמצאת במעלה הכפר (כמובן אחרי שקיבלנו אישור מהמקומיים) ושם העברנו את הלילה הראשון.

מונודנדרי - קניון ויקוס במיקרו פפיגו

יצאנו בשעה 8:00 ממונודנדרי. פונים שמאלה מהכנסייה וממשיכים בשביל אבנים בעלייה מתונה עד שמגיעים למנזר ולתצפית זובי על קניון ויקוס.
ממשיכים עם הסימונים האדומים שמופיעים לכל אורך הדרך בכל מיני צורות: שלט של 03 בלבן ואדום של אדום של האות e, שלטים של מרתון, חצים אדומים וסימונים לבן אדום לבן על הדרך.
חולפים משמאל על פני מנזר אבן ומתחילים בירידה ארוכה של קילומטר וחצי. הירידה אורכת כ 30-45 דקות. לקראת סוף הירידה ישנה פנייה שמאלה לכיוון קניון ויקוס. מולכם תראו שלט עץ שעליו חרוט באותיות גדולות השם VIKOS. פנו שמאלה עם השלט והמשיכו עם הסימונים האדומים. אם ממשיכים אל הנחל למטה הדרך מובילה לצפלובו ולקפסבו. אנחנו פספסנו את הפנייה ואחר כך הצטערנו על זה כשהתברברנו בתוך הקניון בחיפוש אחר הסימונים האדומים. טעות שהוסיפה לנו עוד כ - 40 דקות בערך של הליכה קשה בין הסלעים.
לאחר שפניתם, ממשיכים בשביל מישורי יחסית לאורך הגדה השמאלית של הקניון. הדרך מובילה בתוך יער טחוב ולח יחסית כ - 13 ק"מ.
נקודות ציון בדרך: ברז מים ועמוד זיכרון נוצרי.
ממשיכים עם הסימונים האדומים ומגיעים לפיצול שבילים. ממשיכים ישר על מנת להגיע למעיינות פפינגו הנמצאים מתחת לכפר ויקוס. במידה ורוצים להמשיך למיקרו פפיגו ולוותר על המעיינות, המשיכו עם הפנייה ימינה והתחילו בעלייה לעבר הכפר. אל תוותרו על המעיינות, לדעתנו עצירה בהם היא חובה!!!
אחרי שהמשכתם ישר לכיוון המעיינות, כ 300 מטר בערך, ישנה פנייה ימינה אל עבר הירידה למעיינות. הירידה אורכת כ- 10 דקות ובסופה תבחינו בכנסייה קטנה נטושה. אנחנו הגענו בשעה 12:45 לאחר כ - 4.5 שעות הליכה עם עצירות קטנות לאורך הדרך.
יורדים עוד כמה מטרים למטה ולפניכם נגלה מעיין צלול, קסום ומהפנט בגווני טורקיז. לאורך כל הדרך ירד עלינו גשם, מה שלא ממש היה צפוי לסוף חודש אוגוסט גם כשבדקנו את התחזית טרם היציאה לטיול. מזלנו הוא שהצטיידנו בציוד המתאים לכך. המים היו נורא קפואים, וגם מזג האוויר בחוץ לא האיר לנו פנים. אבל עצם ההתבוננות במים הספיקה כדי למלא אותנו מרוב שהיו יפים.
יצאנו חזרה לפיצול לכיוון מיקרו פפיגו בשעה 15:00. התחלנו בעלייה יחסית ארוכה שארכה כ - 3 שעות שבסופה הגענו למיקרו פפיגו (18:00). קצת לפני שמגיעים, ישנו פיצול שבילים. ימינה למיקרו פפיגו ושמאלה לפפיגו הגדולה. לקחנו את הפניה ימינה והגענו.
התכנון היה לישון באוהל שוב מתחת לקשתות של הכנסייה, אך התמזל מזלנו וזוג בריטים מבוגרים ועשירים פנו אלינו בשאלה אם אנחנו מחפשים חדר, אמרנו שלא ואז הסבירו לנו שהם הזמינו חדר לשלושה לילות ושאינם רוצים אותו. החדר הוצע לנו בחינם וכיוון שהאופציה הראשונה שלנו ללון באוהל במזג אוויר כזה נראתה קצת פחות מזהירה, קפצנו על ההזדמנות בשמחה.

מיקרו פפיגו - פפיגו - מיקרו פפיגו

התכנון המקורי של היום הזה היה להמשיך לעבר רפיוג' אסטרקה ואגם הדרקון, אך כיוון שלא צפינו את ההזדמנות שנפלה בחלקנו, החלטנו להישאר עוד לילה במיקרו פפיגו ולעשות טיול יום באיזור.
נשארנו גם מפני שהשרירים שלנו היו תפוסים מהיום הקודם...
גם אם אתם מטיבי לכת רציניים, אנחנו ממליצים להישאר באיזור לעוד יום.

יצאנו מהגסט האווס לכיוון פפיגו (הגדולה). יורדים במורד הכביש ולאחר 10-15 דקות הליכה מגיעים לחנייה ופנייה ימינה לכיוון מעיינות אבן הנקראות פפינגו רוק פולס. מקום נחמד, אך בתקופה שבה היינו, לא היו הרבה מים. לאחר טבילה קצרה וקרה, המשכנו לפפיגו.
הסתובבנו קצת בכפר וישבנו בבית קפה נחמד.
אם אתם מחפשים אקסטרים, ביציאה השנייה מהכפר, יש אפשרות לעשות רפטינג.
בדרך חזרה למיקרו פפיגו בצד הכביש ישנה נביעה קטנה עם ברז מים (מסומנת בשלט של ברז). אם מגיעים מכיוון פפיגו למיקרו פפיגו, קצת לפני הרוק פוולס ישנה פנייה ימינה (היכן שנמצא השלט). פנינו וירדנו בשביל עפר לא מסומן במורד ההר. במהלך הירידה כבר התחלנו לשמוע את פכפוך המים, וכשהגענו למטה, המשכנו עם השביל עד שהגענו לנחל זורם שיצר מפלים קטנים ובריכות יפהייפיות.
היה נראה שהמקום לא מתוייר כלל, השביל אינו מסומן, והיינו לבד לגמרי.
לאחר טבילה בבריכות, עלינו בחזרה באותה הדרך אל עבר הכביש ממעל. המשכנו עוד כמה מטרים לכיוון מיקרו פפיגו ופנינו ימינה לשביל מסומן באדום החוצה את היער ומגיע למרגלות מיקרו פפיגו.

מיקרו פפיגו - אגם הדרקון - בקתת אסטרקה

*נקודה חשובה ליום הזה - להזמין מקום מראש ברפיוג' אסטרקה דרך המייל.

יצאנו בסביבות 8:30-09:00. עולים את הכפר מיקרו פפיגו וממשיכים ללכת בעקבות הסימונים האדומים כמובן. לא עוזבים את הסימונים לעולם!
ההליכה תחילה מישורית, לאחר כ 500 מטר בערך, מגיעים לנביעת מים. (זו נביעה אחת מתוך ארבע נביעות שתראו במהלך המסלול. אך חשוב לציין שרק הראשונה והרביעית פעילות וניתן למלא בהן מים). מתחילים בעלייה ארוכה של כ- 3 שעות בערך שבסופה מגיעים אל הבקתה. הלכנו בקצב יחסית מהיר ולמרות כל הציוד על הגב, הגענו לבקתה לאחר שעתיים וחצי. השארנו את התיקים בבקתה והמשכנו לאגן הדרקון. ליד הבקתה ראינו סוסים וחמורים. יורדים עם הסימונים האדומים ופונים שמאלה בפיצול של הסימונים האדומים. ימינה זה לצפלובו. מגיעים לעמק, עולים גבעה קטנה ולאחריה מתחילה עלייה אל עבר האגם. מהבקתה לאגם ההליכה אורכת כ- שעה וחצי-שעתיים.
אגם הדרקון נפרש לפנינו והעלייה אליו היא חובה. בתוך האגם יש מלא סלמנדרות קטנות ושחורות עם בטן כתומה. נשארנו שעתיים שלוש באגם ולאחר מכן חזרנו באותה הדרך לבקתה.
פגשנו כמה זוגות ישראלים בבקתה והאווירה הייתה מצויינת. האוכל בבקתה יחסית יקר ביחס לשאר המקומות בהם אכלנו, והסיבה לכך היא בגלל שאת כל האספקה, מביאים על גבי חמורים מפני שאין דרך אחרת להגיע לרפיוג'.

בקתת אסטרקה - רכס גמילה - קפסובו

יצאנו בסביבות השעה 8:30 מהרפיוג'. יורדים בחזרה לפיצול של הסימונים האדומים. שמאלה לאגם הדרקון, ימינה לצפלובו כחמש וחצי שעות הליכה. פנינו ימינה והמשכנו בירידה עד למטה. לכל אורך המסלול עוקבים אחר הסימונים האדומים. השביל עובר בין סלעים, לעתים על הפסגה ולעתים על הרכס. למעלה על הרכס אין צמחייה, מדי פעם ייתכן שתתקלו בעדרי פרות, אנחנו מאוד נהנינו מהנוף המגוון.
לאחר שעתיים שלוש של הליכה תגיעו לברז מים קטן. הזרימה מהצינור חלשה מאוד אבל אם יש לכם סבלנות תוכלו למלא בו מים.
ממשיכים בהליכה על הרכס עם הסימונים האדומים בשביל מישורי יחסית. מידי פעם ישנם מקטעים של עליות וירידות. לאחר ההליכה על הרכס מגיעים לעמק קטן שממנו תוכלו להשקיף על קפסובו מהצד הימני, ובהמשך תוכלו לראות את צפלובו מהצד השמאלי. התכנון המקורי היה להמשיך לצפלובו אך כיוון שרצינו ביום האחרון לסיים את המסלול במונודנדרי (הכפר הראשון לטיול), החלטנו לקצר את הדרך ליום האחרון ולפנות לכיוון קפסובו. מגיעים לפיצול דרכים קצת מבלבל בעמק. למען האמת, אנחנו לא יודעים להגיד לאן מובילה הדרך הימנית ולכן המשכנו עם הסימונים האדומים שמאלה. מתחילים בירידה על צלע ההר שבמהלכה אפשר לראות את צפלובו. בשלב כלשהו תבחינו בבריכת מים מלבנית ובנויה. קצת מתחתיה, ישנו שביל עפר. למטה (שמאלה) לצפלובו, ולמעלה (ימינה) לקפסובו.
צפלובו, כך הבנו, הוא הכפר הגדול ביותר באיזור. קפסובו הוא כפר קטן ושומם. אם אתם מתכננים ללון בחדר או אכנסנייה כלשהי, מומלץ להמשיך לצפלובו. החדרים יותר זולים והמבחר גדול יותר.
כיוון שאנחנו תכננו להעביר את הלילה באוהל, לא היה זה יותר מידי משנה מבחינתנו. מכאן זה 45 דקות לקפסובו ו- 45 דקות לצפלובו כך שזה לא יותר מידי משנה, פשוט חוסך שעה וחצי של הליכה מהיום האחרון למסלול.
הגענו לכפר שומם וקטן, ירד גשם ולא ראינו נפש חיה בחוץ. לאחר שהסתובבנו קצת בכפר, ראינו מסעדה קטנה ושאלנו את בעלי המקום היכן ניתן להקים אוהל תחת קורת גג. רובם לא הבינו אנגלית ולבסוף קראו לאישה צעירה יותר שהובילה אותנו אל בית ספר ישן ונטוש שיש בכפר. פרקנו את התיקים וחזרנו לאכול ארוחה דשנה יוונית ואותנטית במסעדה הקטנה.

קפסובו - מונודנדרי - איואנינה

היום האחרון למסלול.
יורדים למרגלות הכפר ומתחילים בהליכה ביער טחוב. לאחר כשעה וחצי לערך של ירידה, מגיעים לפיצול שבילים. ימינה למונודנדרי ושמאלה זה לויטסה. יש שלטים צהובים אך לא מצויין בהם את שמות הכפרים אלא רק מקומות ביניים בדרך. פנינו ימינה למונודנדרי אף על פי כן ששמענו שויטסה הוא כפר קטן אותנטי יותר. אם אין לכם לחץ לחזור ליואנינה, המלצה שלנו היא להמשיך לויטסה.
המשכנו עם הסימונים האדומים בשביל יחסית צר עד שהגענו בחזרה לקניון ויקוס. חוצים את ערוץ הנחל לגדה השנייה ומתחילים בעלייה חזרה למונודנדרי. (אותה עלייה שירדתם ביום הראשון למסלול). העלייה אורכת כשעה. לאחר שהגעתם למנזר, ממשיכים בשביל האבנים הרצוף אל מונודנדרי. ישבנו לאכול באיזו מסעדה נחמדה במרכז הכפר בסמוך לעץ הדולב הגדול, שם קיבלנו את מספר טלפון של המונית היחידה שנמצאת במונודנדרי, שתיקח אותנו בחזרה ליואנינה. לאחר מיקוח קטן עם הנהג עלינו על המונית והגענו לתחנה המרכזית. קנינו כרטיסים לאוטובוס לאתונה שיוצא ביום המחרת ב 9:00 בבוקר. לאחר מכן, הסתובבנו קצת בעיר ומצאנו אתר קמפינג ליד האגם הנמצא בסמוך לתחנה המרכזית ושם העברנו את הלילה. ביום האחרון, לפני הטיסה חזרה לארץ, הסתובבנו קצת בעיר אתונה באיזור הפלאקה, כיכר מונסטירקי והאקרופוליס..

לסיכום

יוון הייתה מדהימה, הטיול היה מספק וחווייתי כמה שרק יכל להיות...

הוצאות השהייה שלנו בשבוע, כאשר התפנקנו ולא חסכנו יותר מידי, הסתכמו בכ- 1000 לאדם.

מקווים שגם אתם תוכלו להנות מאותם נופים מרהיבים עוצרי נשימה,
מאותם יוונים חביבים שנחלצו לעזרה.
ויאללה, קדימה, אל הטרק הבא!

• להזמין מקום מראש בבקתת אסטרקה דרך המייל באתר שלהם
  • מומלץ לבדוק שהבלון גז שקונים מתאים לגזיה שלכם.
  • בכפרים אין כל כך מקומות לקנות אוכל בהם ולכן מומלץ לקנות מראש
  • ניתן למלא מים במעיינות במהלך הדרך וכך לא להיסחב עם כל כך הרבה משקל על הגב
  • מומלץ להצטייד מראש בציוד מיגון לגשם
  • ממליצים להנות גם מהכפרים ולא רק מהדרך
  • לא לעזוב לעולם את הסימונים האדומים!!!