טרק באיזור זאגוריה ביוון

באיזור זאגוריה ליד גבול אלבניה עובר רכס הרי הפינדוס שסביבו פזורים כפרים יוונים מסורתיים שאנשים עדיין חיים בהם אורך חיים פשוט. בין הכפרים מחברים שבילי הליכה רבים שמהם אפשר לבנות טרק של יום עד טרק ארוך של 4-5 ימים ואפילו יותר. את הטרקים אפשר לבנות כך שהלינה תהיה בכפרים או עם ימים שבהם לא מגיעים לכפר ולנים באוהל

תאריך הטיולSeptember 2015
עונה מומלצתאנו טיילנו בסתיו (בחופשת סמסטר לסטודנטים), היה יפה מאוד! אך האגמים לא היו מלאים בחלק מהמקומות. באביב האזור מלא בפסגות מושלגות, אגמים כחולים וכמובן פריחת האביב.

מהכפר מונודנדרי דרך ערוץ הויקוס אל הכפר מיקרו-פאפיגו

את הטרק עשינו כחלק מטיול ארוך ביוון. הגענו אל הכפר מונודנדרי עם האוטו בעזרת הכוונה מ- wase מהאיזור של מטאורה. ליד הכפר מונודנדרי יש מנזר (זו לא הדרך לויקוס) יפה שממנו יש נוף על הערוץ והדרך אליו מלאה בחלמוניות.
קמנו, אכלנו ארוחת בוקר ויצאנו לדרך, המסלול יוצא מהכיכר המרכזית לכיוון הכנסייה (לא למנזר). מהנקודה הזו מתחילה הירידה לערוץ הויקוס. התחלנו לרדת ב- 9:00 והגענו לתחתית הערוץ בשעה 10:00, הירידה לערוץ תלולה יחסית ולאורך המסלול יש סימון אדום של O3 שמסמן על הדרך. מכאן ההליכה ממשיכה לאורך כל המסלול מצד שמאל לנחל כאשר השביל עולה ויורד כל הזמן. לאורך השביל היו המון רקפות שהקיפו אותנו, בערוץ יש נקודת מילוי מים אחת שמסומנת במפה והמים יוצאים בה מצינור ( להפתעתנו בערוץ לא זורמים מים).
ב- 14:00 הגענו למזלג בשביל ימינה למיקרו ומגאלו פאפיגו ושמאלה לכפר ויקוס. סטינו מהמסלול שלנו שמאלה לכיוון ויקוס, לאחר כ 500 מטר יש פנייה ימינה למטה שמובילה לנחל, לאחר עוד כ500 מטר הגענו למעיינות קפואים בצבע עוצר נשימה! (בירידה למעיין הדרך הייתה מלאה בפרחי חלמוניות).
** אנחנו לא הלכנו דרך שם. אז קחו בערבון מוגבל! בתחילת העלייה לכיוון פאפיגו ראינו דרך לא מסומנת שהולכת בתוך הנחל אולי עד למעיינות . ואז לא צריך לסטות לכיוון הכפר ויקוס כדי להגיע אליהם.
בילינו במעיינות שעתיים כולל א. צהריים, הצלחנו לשהות במים לא יותר מכמה שניות בגלל הטמפ' הנמוכה. ליד העץ הגדול שנוגע במים, יש נביעה שממנה אפשר למלא מים.
חזרנו חזרה למזלג ופנינו ימינה לכיוון מיקרופאפיגו. טיפסנו לכיוון פאפיגו בשמש עם מעט צל לפעמים שעתיים וחצי (כ- 600 מטר טיפוס). לקראת סוף העלייה יש פיצול למיקור או מגאלו פאפיגו. אנחנו פנינו למיקרופאפיגו. הגענו ב-19:30 לכפר, חיפשנו מקום לישון בו. ישנו ב- dias guest house (טל'- 2653041257) 50יורו ללילה כולל ארוחת בוקר, האנשים במקום היו חמים ומזמינים. יש במקום מסעדה מקומית נהדרת לארוחת ערב שאפשר לשבת בה בחוץ תחת סוכה שמכוסה במטפס עם קיווי ועצי שזיפים. הכפר עצמו מהמם, צופה על מגאלופאפיגו, כפר ויקוס וקצת על הערוץ בו הלכנו. בכפר יש שילוט ליום למחרת עם שעות: לרפיוג'י- 3ש', לאדם דרקולימני- 4ש' (השעות בשלטים לא כוללים עצירות, אלא הליכה נטו).
היום כולו לקח לנו בסה"כ 10 שעות- כיום ראשון לטרק הוא היה יום ארוך עם סוף קשה. הבריכות היו שוות לאללה ורוב היום הולכים בתוך חורש מוצל.

מהכפר מיקרו פאפיגו לרפיוג'י אסטרקה

יצאנו ב-9 לכיוון המלון 1700 שנמצא במעלה הכפר וממנו המשכנו לעלות. לאורך העלייה יש שילוט מפורט עם מפה עליה יש שעות, קילומטרים וגובה בכל מקום מוסדר לעצירה. יש 4 פרגולות מוצלות לאורך העלייה עם מילוי מים (שאנחנו היינו המעיין הנביעה השלישית לא זרם). שליש מהעלייה עלינו בצל, וככל שעלינו בגובה גם מזג האוויר ניהיה יותר נעים. הגענו ב-13 לרפיוג'י (הלכנו בקצב רגוע ובכל פרגולה עצרנו לנוח). התזמון של השלטים בין הפרגולות יחסית מדויק. ברפיוג'י נכנסנו והזמנו מקום אצל ג'ורג' ואשתו שקיבלו אותנו בחם. לילה ברפיוג'י עולה 13יורו (לא כולל א.בוקר שעלתה 4.5 יורו). נחנו והמשכנו לכיוון האגם דרקולימני ב-13:45 ירדנו לעמק (שם אפשר לישון באוהל, אם רוצים לא לישון ברפיוג'י) וחלפנו על פני עמק יפה עם סוסים ופרות. האגמים בדרך היו כמעט יבשים בעונה שלנו. טיפסנו בדרך המתפתלת למעלה עד שהגענו לסלע שעליו רשום- 5 דקות וזה היה באמת 5 דקות עד לאגם!! הגענו לאגם ב-15. (האגם נמצא בסוף העלייה, אין עוד ירידה אליו). האגם נקרא דרקולימני מכיוון שהוא מלא במין של סלמנדרות קטנות, מצדו השני של האגם יש מצוק יפה עם נוף לעמק בצד השני. אכלנו שם א. צהריים ועשינו טבילה. יצאנו חזרה ב-16:30 והגענו ב- 17:30 חזרה לרפיוג'י שם אכלנו ארוחת ערב וישנו בדורמס עם עוד כמה בולגרים.

מרפיוג'י אסטרקה לכפר צפלבו

** התכנון המקורי היה להמשיך מהרפיוג'י לעוד יום טיפוס לפסגת ג'מילה/ אסטרקה שנמצאות באיזור ללון באוהל בשטח ואז למחרת ללכת לכפר צפלבו. בשל סופת ברקים שהזהירו אותנו ברפיוג'י שמתקרבת החלטנו לחתוך לצפלבו ביום אחד וויתרנו על הפסגה.
יצאנו לדרך ב-8:30 ירדנו מעט באותה ירידה מאתמול לכיוון האגם דרקולימני ואז פנינו בשילוט ימינה לירידה לכיוון צפלבו (השלט מראה 5:20ש' לצפלבו, לנו לקח סה"כ 7 ש' כולל עצירות). ירדנו לעמק וטיפסנו בין שתי הפסגות אסטרקה מימין וג'מילה משמאל. בקצה הטיפוס הגענו לאגם שחשבנו שיהיה יבש, והוא היה מלא לגמרי! מהאגם טיפסנו עוד טיפה והתחלנו לרדת לכיוון הערוץ. נקודת סימון שאתם בדרך הנכונה- קצת אחרי האגם עברנו משמאל לבית הרוס שמצויין במפה גם. ירדנו לערוץ וטיפסנו לשני שליש גובה בצד השני והלכנו בגדה השמאלית. ב-12 הגענו לנביעה שנמצאת על השביל שאפשר למלא בה מים. יצאנו מהערוץ בפיצול עם הסימון שבילים האדום וסימון על סלע עם חץ לכיוון צפלבו. עלינו עוד קצת ואז התחלנו לרדת, הגענו ב-14:00 לנקודת מילוי מים עם שוקת בנויה. משם ירדנו עוד כשעתיים בהליכה איטית עד לכפר צפלבו, שימו לב לעקוב אחר הסימון האדום שלפעמים מתחבא.
מהאגם שראינו היום עד לצלפבו יש ירידה בגובה של יותר מ-1000 מטר. הגענו לצפלבו וירדנו בכפר לכיכר המרכזית עם הדולב שניצב בכל מרכז כפר ביוון. בצפלבו לנו שתי לילות בסיום הטרק בגסט האוס מקסים וציורי עם סבתא יווניה אדירה עם לב רחב שמנהלת אותו וגם בית קפה בכיכר הכפר- gouri anthoula (טל'- 6947561463).

חזרה לקחת את המכונית שחיכתה במונודנדרי

למחרת סיום הטרק, היינו מרוצים מההחלטה להגיע לצפלבו כי באמת הייתה סופת ברקים חזקה וגשומה בלילה. בבוקר לקחנו ב-7 אוטובוס אשר הוריד אותנו 10 ק"מ ממונודנדרי משם הלכנו קצת עד שטפסנו טרמפ למונודנדרי שם חיכה לנו האוטו שלנו בריא ושלם (: וחזרנו איתו חזרה לצפלבו לארוחת הבוקר הטעימה בגסט האוס שלנו.

• אנחנו טיילנו בסוף העונה, מומלץ בשיא העונה לוודא שיש מקום לינה ברפיוג'י אסטרקה.
  • יש אופציה לוותר על היום הליכה בערוץ הויקוס ולהתחיל מהכפר ויקוס בירידה של כחצי שעה לבריכות היפות ומשם או לחזור לכפר או להמשיך לכפר מיקרופאפיגו כמו בסיפור דרך הנ"ל.
  • בכללי יש אינספור אופציות לחיבור שבילים ויצירת טרקים שונים באיזור, אנחנו ישבנו גם עם מנהל הרפיוג'י אסטרקה וגם עם מנהל המקום בו ישנו במונודנדרי על המלצות לטרקים המומלצים ביותר.
  • אנחנו טיילנו עם כ 2 ליטר לבנאדם ליום והסתמכנו על נקודות המילוי בדרך.
  • אנחנו טיילנו עם מפת טיולים של Avanasi שאפשר להשיג בחנויות תיירים ביוון והיא הייתה מצויינת.