זגוריה - אל הר ג'מילה ואגם הדרקון

טיול יום ארוך ומעניין באיזור זגוריה - קניון הויקוס, אל פסגת ג'מילה ופסגות נוספות, ואל אגם הדרקון.

תאריך הטיולJuly 2021
משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתיולי- אוקטובר

מנהלות

הטיול מתחיל בכפר מיקרו פפיגו. ושם גם מסתיים. זהו מסלול מעגלי- טיול יום.
בגלל שזה לא טרק אלא מסלול יום ניתן לקחת ציוד מינימלי ולהספיק יותר, ולכן המסלול ארוך מאוד, אך לא חייבים לעשות את כולו- המלצות בהמשך.
אורך המסלול: כ36 קילומטר. טיפוס וירידה: כ2500 מטר. משך זמן הליכה: כ12 שעות.
המסלול כמו שהוא קשה ומיועד למטיבי לכת.
ניתן להצטייד במים בבקתת אסטרקה.
רצוי מאוד לטייל עם הקובץ הGPX ובאפליקצית ניווט - רצוי עם מפות אופליין, כמו maps.me
השבילים במסלול - חלקם טובים, חלקם פחות, פרוט בהמשך.

ממיקרו פפיגו לבקתת אסטרקה

על תחילת המסלול ממתין לנו אחד האתגרים הגדולים בו - הטיפוס לבקתת אסטרקה. עלייה של קרוב ל1000 מטר טיפוס על כ6 קילומטר מרחק. השביל [אדום] נוח למדי ומתקדם בפיתולים מתונים. פה ושם יש קיצורי דרך תלולים יותר למי שמעדיף. ככל שעולים רואים יותר ויותר נוף מאחורינו, כתלות בראות באותו יום. כל 200 מטר טיפוס - בערך- יש מעין בקתת מנוחה מאבן עם ספסל, לפעמים גם ברז ממעיינות באיזור, ושלט המראה איפה אנחנו וכמה נשאר.
אחרי כשעתיים- שלוש [תלוי בקצב ובכושר] הגענו לבקתת אסטרקה.
ניתן להזמין שם שתיה / קפה וכו', וגם אוכל כמובן. אפשר גם לישון בבקתה אבל מן הסתם מומלץ להזמין מראש.

מבקתת אסטרקה להר ג'מילה

בקתת אסטרקה ממוקמת ממש על הפאס, ומעברו השני- עמק קטן. ירדנו לתוך העמק ופנינו ימינה. צוקים נישאים ושלוגיות גדולות נמצאים בצד ימין שלנו בעיקר. אחרי קילומטר הליכה במגמת עליה מתונה, פונים שמאלה ומתחילים לעלות לכיוון הר ג'מילה, השביל לא ממש קיים וההתקדמות היא על סלעים וקטעי אדמה, כאשר יש לעקוב אחרי הGPX ולהתקדם מרוג'ום לרוג'ום. ככל שמתקדמים רואים יותר שלוגיות ופחות צמחיה.
אחרי כ3 קילומטר לא קלים עם 300 מטר טיפוס, השביל פונה ימינה, יורד לעמק קטן - ממול כבר ניתן לראות נוף- ומתחיל לטפס על מדרון תלול להר ג'מילה . השביל הולך בזיגזג ארוך ולקראת הסוף מטפס 'דוך' בעלייה תלולה עד לקצה ההר, ולפסגת הג'מילה [2497 מטר].
מהפסגה נשקף נוף נהדר, מהיפים שראיתי. בצד שמאל למטה ניתן לראות את הכפר קוניטסה - בעומק של 2000 מטר מתחתינו! מעוף הציפור ממש. יותר קרוב אפשר לראות גם את אגם הדרקון. נוף נהדר נשקף לכל הכיוונים האחרים גם.

לפסגות הסטומה והנקמלה

ירדתי חזרה בשביל התלול , ופניתי שמאלה בשביל לא מסומן לכיוון פסגות הNkamela וה Stoma . השביל הולך על קו הרכס ומספק תצפיות נוף יפות לכל אורכו. אין ממש שביל אבל ההליכה על קו הרכס לא מאוד קשה.
אמנם יש ירידות תלולות אבל יורדים בזהירות ונצמדים לGPX.
אחרי התצפית מפסגת הנקמלה, התחלתי לרדת דרומה, לכיוון העמק , שם תיכננתי לפגוש את השביל האדום. אחרי ירידה קשה למדי וסלעית מאוד הגעתי לעמק אבל את השביל לא מצאתי.
הלכתי באופן כללי היכן שאמור להיות השביל אבל לא ראיתי זכר לשביל.
העמק מבותר מאוד, כולו חריצים סלעיים, וקשה להליכה.
רק אחרי זמן רב למדי ראיתי סוף סוף את השביל, המשכתי עליו עד לעמק ופניתי בו ימינה לכיוון הבקתה ואגם הדרקון.

לאגם הדרקון

חזרתי לעמק שמתחת לבקתת אסתרקה, הבקתה משמאלי. חציתי אגם יבש בעמק [בסוף האגם יש ביצות]
ופניתי ימינה בשביל נוח לכיוון אגם הדרקון.
השביל לא מסומן אבל ברור ודי נוח להליכה ותראו בו הרבה מטיילים מן הסתם. כ300 מטר טיפוס על 2.5 קילומטר- לא נורא. בערך שעה הליכה. לבסוף מגיעים אל אגם בינוני בגודלו עם שלוגית גדולה שמזינה אותו. אחרי האגם יש גבעה קטנה שטיפוס עליה [כ5 דקות] מביא אותנו לתצפית נוף יפה. באגם יש לטאות קטנות שנתנו לו את השם שלו [בעלי דמיון מפותח יוכלו לראות בהם דרקון קטן...]

חזרה לבקתת אסטרקה וירידה למיקרו פפיגו

חזרתי לכיוון העמק ועליתי על צלע ההר לכיוון הבקתה. הפסקת קפה קטנה והתחלתי בירידה הארוכה למיקרו פפיגו- כ950 מטר הפרש גובה. אחרי כשעתיים הגעתי חזרה למיקרו פפיגו.

בהצלחה!

בונוס - נקיק Rogovos Basins

בכביש המחבר בין פפיגו למיקרו פפיגו, מדיוק במעבר של הנחל, בצד ימין של הכביש, יש נקיק יפה מאוד באורך כ300 מטר. עם בריכות. שווה לקפוץ לשם וללכת הלוך חזור, כחצי שעה ברוגע כל המסלול.

• המסלול ארוך מאוד וניתן לעשות חלקים ממנו. לדעתי אם הלכתם להר ג'מילה ניתן לוותר על אגם הדרקון כי הנוף מהג'מילה יותר יפה, אלא אם האגם כשלעצמו חשוב לכם [והוא לא האגם הכי יפה שראיתי].
  • המסלול מהג'מילה לכיוון הפסגות האחרות הוא יפה אך קשה ולחובבי אתגרים, ומצריך ניווט בשטח! אין שביל! מבחינת נוף נטו הנוף לא מאוד שונה ממה שתראו בהר ג'מילה, רק בזוויות שונות קצת ועם יותר צוקים.
  • אם אתם מתכננים ללכת גם לג'מילה וגם לאגם הדרקון, רצוי לצאת מוקדם מאוד בבוקר ולהתכונן ליום הליכה ארוך מאוד. להצטייד במים ואוכל בהתאם.