6 ימים על E4 בדרום מערב כרתים - חופים וקניונים

מסלול המשלב הליכה ליד החוף עם ירידה ב 4 קניונים יפיפיים בדרום מערב כרתים

תאריך הטיולSeptember 2023
עונה מומלצתאביב וסתיו. בהליכה לאורך החוף עדיין היה חם מדי, בקניונים המוצלים היה נחמד.

מבוא

E4 הוא מסלול אירופי שאורכו מעל 10000 קילומטר שמתחיל בצרפת ומסתיים בקפריסין. החלק של כרתים הוא כ500 קילומטר והוא עובר ממערב האי עד למזרח. בחלק מהמקומות יש מספר וריאנטים, חלקם ליד הים וחלקם בחלק הפנימי הגבוה יותר של האי. אנחנו בחרנו ללכת 6 ימים בצד הדרום-מערבי ולשלב את ההליכה ליד הים עם מספר קניונים שיורדים מההר הגבוה אל הים בכיוון דרום.
המסלול מסומן במידה מועטה בסימון צהוב שחור בחלק שעובר ליד הים, גם בקניונים יש סימון, אבל עדיין אני חושב שחייבים אפליקציה עם מפת offline של המסלול ועם כל הטרקים. אני השתמשתי בmapy.cz אליה הורדתי מפה של כרתים והוספתי את כל הטרקים, ממליץ בחום.
ישנו בבתי מלון ובדירות בעיירות לאורך המסלול. את ארוחת הבוקר אכלנו בדירה, את ארוחת הערב בטברנות, ולצהריים קנינו מצרכים בחנויות המכולת בעיירות. האזור הזה של כרתים הוא יחסית מבודד, אל חלק מהעירות אפשר להגיע רק ברגל או בסירה, ואל חלק יש 2-3 אוטובוסים ביום מהעיר Chania. כמעט ואין כבישים ממערב למזרח, רוב הכבישים חוצים את האי מצפון לדרום.
את הלינות הזמנתי כחודש לפני הטיסה. אמצע ספטמבר הוא עדיין high season בכרתים, לכן חלק גדול מבתי מלון ודירות היו בתפוסה גבוהה. בעיירה Sougia קיבלתי תשובה שלילית מכמעט כל בעלי הדירות, כבר התחלתי לחפש אלטרנטיבות, אבל בסוף אחד מבעלי הדירות ענה לי שיש לו מקום. את הדירה ב Sougia ואת המלון ב Omalos הזמנתי דרך אימייל, את שאר מקומות הלינה הזמנתי דרך booking.com. לגבי האוטובוסים - אין צורך להזמין מקום מראש, אפשר לקנות את הכרטיסים ביום הנסיעה בתחנה.
את רוב הקטעים בקניונים עשינו בירידה, כלומר מצפון לדרום, בשביל לעלות אל תחילת המסלול הזמנו מונית או לקחנו אוטובוס.
טסנו ל Chania בטיסת לילה של ריאנאייר, נחתנו ב 0:30 ולקחנו מונית אל הדירה בעיר.

יום 1 : Palaiochora - Sougia

אוטובוס לעיירה Palaiochora יוצא מ Chania ב 8:45 ו ב 10:45 (אגב לוח השעות משתנה מידי פעם, במקרה שלנו הלוח התעדכן 3 ימים לפני הטיסה). רכשנו בלון גז גדול בחנות ליד התחנה המרכזית ועלינו לאוטובוס של 10:45. הנסיעה אורכת כשעתיים, ב Palaiochora מילאנו מים ובשעה 13 יצאנו לדרך.
החלק הראשון עובר ליד הים על כביש אספלט ואחר כך על דרך אפר, עד שמגיעים לחוף Gialiskari. בחוף יש טברנה וחורשת עצים נחמדה, בה אכלנו ארוחת צהריים. החלק המזרחי של החוף הוא, כמו הרבה חופים בדרום כרתים, חוף נודיסטי. באותו יום היה חם במיוחד, כ 30 מעלות. אחרי רחצה בים המשכנו מזרחה. מכאן השביל מטפס למעלה, אבל ההליכה עדיין בשטח פתוח. כעבור עוד כמה קילומטרים מגיעים לאתר ארכיאולוגי Lissos. כאן אפשר לרדת שוב לכיוון חוף, אבל בגלל שהתחלנו מאוחר לא נשאר לנו זמן לכך. מ Lissos מתחיל קניון קטן שההליכה בו יותר נעימה בגלל הצל. הקניון מסתיים בעיירה Sougia .
ביום הראשון בגלל החום וההתחלה המאורחת סיימנו בשעה 20, וכבר היה חשוך.

יום 2: Ireni gorge

החלק הבא של е4 מ Sougia עד העיירה Agia Roumeli הוא הארוך והקשה במסלול. לפי כל התאורים לוקח כ 10 שעות הליכה, כאשר יש לא מעט קטעים מסוכנים עם דרדרת. לכן החלטנו לוותר עליו, ובמקום לעלות למעלה בקניון Ireni, להגיע לכפר Omalos ולמחרת לרדת אל Agia Roumeli בקניון Samaria המפורסם.
בערב הקודם בעל הדירה סיכם עם נהג מונית שייקח אותנה בבוקר אל הכניסה התחתונה של הקניון תמורת 10 יורו. נסיעה בכביש צר של כ 15 דקות מביאה אל תחילת המסלול. המסלול בתוך הקניון יפה וקל יחסית. יש כמה קטעים עם בולדרים, אבל הם לא קשים במיוחד. אורך המסלול הוא כ 8 קילומטר.
לקאת סוף המסלול יש שביל נוסף בכיוון צפון מזרח שעולה בקניון fughi gorge ומתחבר לכביש המוביל לכביש לכיוון הכפר Omalos, אבל זה היה מצריך הליכה של כ 5 קילומטרים נוספים על הכביש, לכן ויתרנו על האופציה הזו. בסוף קניון Ireni יש קיוסק, שאלנו את בעל הקיוסק האם אפשר למצוא מונית ל Omalos, והוא לקח אותנו ברכב ההרוס שלו תמורת מחיר מופקע של 50 יורו. היה עדיף כנראה להתקשר למלון ב Omalos ולבקש לאסוף אותנו, או להמשיך ברגל לכביש הראשי ושם ראינו שלט של מוניות.
ב Omalos הלכנו לראות את מערת Tzanis ואכלנו ארוחת ערב מצויינת במלון שלנו To Exari.

יום 3: Samaria gorge

קניון Samaria הוא הקניון הכי מפורסם בכרתים וללא ספק היפה באי. אורך המסלול בקניון הוא כ 13 קילומטר ואחר כך עוד 2 קילומטר עד לעירה Agia Roumeli. הירידה בגובה היא של כקילטמור. החיסרון היחיד במסלול נובע מהפופולריות שלו - לאורך כל המסלול יש המון אנשים, אתה אף פעם לא נשאר לבד. רוב האנשים מגיעים ברכב או באוטובוס טיירים לכניסה העליונה ליד הכפר Omalos, יורדים עד ל Agia Roumeli, עולים לסירה ל Sougia ומשם באטובוס חזרה לתחילת המסלול.
אנחנו עלינו להסעה שהמלון שלנו מארגן כל בוקר בשעה 7:30, ואחרי נסיעה קצרה הגענו לכניסה לשמורה. לאחר תשלום דמי הכניסה (5 יורו לאדם, צריך לשמור את הכרטיסים כי בודקים אותם ביציאה) מתחילה הירידה.
בחלק הראשון הירידה היא במדרגות יחסית גבוהות, אחר כך היא נהית נוחה יותר. יש כמה נקודות בהן ניתן למלא מים. הנוף לאורך המסלול משתנה אבל נשאר כל הזמן לא פחות ממדהים.
יש ברשת המון תיאורים, תמונות וסרטונים של הקניון, לכן לא ארחיב במילים. אם יש לכם יום אחד בכרתים אני ממליץ לבלות אותו בקניון Samaria.

יום 4 - Loutro וחוף Marmara

ביום הזה תכננו ללכת לאורך החוף מ Agia Roumeli עד לעיירה Loutro - הליכה רגיעה של כ 14 קילומטר. אבל ביום הקודם בקניון סמריה הבת שלי נקעה את הקרסול, לכן ויתרנו על ההליכה ועלינו בבוקר על סירה לעיירה שבא הזמנו את הלינה - Loutro.
מ Loutro חזרנו מערבה לחוף Marmara ובילינו בו את היום. אגב, כששחינו למערה הנמצאת ליד החוף 3 מתוך 4 אנשים קיבלו כוויות הדומות לכוויות של מדוזה (הסימנים עברו תוך יום-יומיים).

יום 5: Aradena gorge והליכה מ Loutro ל Hora Sfakion

הקטע הבא של e4 מ Loutro לעיירה Hora Sfakion הוא קצר יחסית, לכן החלטנו להוסיף אליו ירידה בקניון Aradena המרשים. הכביש "התקני" אל תחילת המסלול של קניון Aradena מגיע מ Hora Sfakion, מה שלא התאים לנו, כי רצינו לרדת בקניון בתחילת היום. מ Loutro אי-אפשר להגיע ברכב בכלל, אבל על המפה מצאתי כביש שמתחיל ממפרץ Finikas כ 2 קילומטר מערבית ל Loutro ועולה עד לגשר Aradena בו מתחיל המסלול. מצאתי בכפר Anopolis נהג שלקח אותנו תמורת 35 יורו מטברנה Old Phoenix עד לגשר ארדנה בטנדר שלו. (טלפון של הנהג: 302825091171+). בבוקר יצאנו מהדירה שלנו בשעה 8, חזרנו מערבה על e4,
פגשנו את הנהג בחניון ליד מסעדת Old Phoenix והתחלנו לעלות לכיוון הכפר הנטוש ארדנה. הנסיעה היא חוויה בפני עצמה, משום שהכביש הוא מאוד מפותל וצר יחסית. לאחר כחצי שעה נסיעה מגיעים לגשר ארדנה. הגשר נמצא כ 100 מטרים מעל הקניון. מהקיוסק ליד הגשר דרך הכפר הנטוש ארדנה יורדים במתינות אל הקניון.
קניון ארדנה הוא קניון מאוד מרשים, עם נופים דרמטיים, אבל הוא יותר קשה מקניונים אחרים בגלל בולדרים גבוהים. קרוב לתחילה המסלול השביל, המסומן בירוק, עולה במדרגות על מנת לעקוף את המפל. אבל אנחנו לא הלכנו בו אלא המשכנו בתוך הקניון. בנקודה מסויימת מגיעים לירידה של כמה מטרים על אבנים חלקות, בה משתמשים בחבל, ולאחר מכן יש 2 סולמות גבוהים.
אורך המסלול בקניון הוא כ 7 קילומטרים, ובסופו מגיעים לחוף מרמרה בוא היינו יום קודם. אחרי מנוחה של כשעתיים בחוף עלינו בשעה 15:15 לסירה שלקחה אותנו ל Loutro.
מ Loutro השביל של е4 ממשיך מזרחה לכיוון העיירה הגדולה באזור - Hora Sfakion. השביל עולה קצת וממשיך מזרחה במקביל לקו הים, עובר כמה חופים קטנים עד שמגיע לחוף glika nera (המים המתוקים) היפה. אחרי רחצה בחוף המשכנו מזרחה. השביל עולה יותר גבוה, והנופים נהיים מרשימים יותר. בסוף השביל מסתיים בכביש אספלט, ולאחר עוד כ 2 קילומטרים אנחנו הגענו למלון שלנו.

יום 6: Imbros gorge

החלק הבא של השביל е4 מזרחה עובר ברובו על כבישים ודרכי אפר, לכן החלטנו לוותר עליו ולרדת בקניון Imbros. עלינו על אוטובוס בשעה 11:30, ולאחר כחצי שעה נסיעה ירדנו ליד טברנה הקרובה לכניסה לקניון. הכניסה לקניון עולה 2 יורו, יש לשמור את הכרטיסים לבדיקה בסוף המסלול.
ההליכה בקניון נוחה פשוטה יחסית, אין בולדרים גדולים. לאחר כשלוש שעות הליכה רגועה הגענו ליציאה, משם יש עוד כקילומטר עד לכפר Komitades, בו תושב מקומי לקח אותנו ל Hora Sfakion תמורת 15 יורו.