קלימנג'רו 6 ימים Machame route

לאחר לבטים רבים החלטנו 5 חברים לטפס את הקלימנג'רו דקל מצ'אמה (6 ימים עם לינה באוהלים), אומנם המחירים גבוהים מאוד אך שווה כל דולר ללא צל של ספק!

תאריך הטיולDecember 2021
עונה מומלצתהעונה המתויירת בין יולי לספטמבר. אפריל עד יוני גשום ופחות מומלץ. שאר השנה יש גשמים לפרקים אך אין בעיה לטפס (אנחנו טיפסנו בדצמבר)

Dar- Moshi

הגעה: נסיעה של 10 שעות באוטובוס לילה שיצא מתחנה מרכזית בדאר לתחנה מרכזית במושי, 25,000 לאדם.

לינה: 2 הוסטלים מומלצים במושי:
Climbers hime, we travel hostel.
שניהם מאוד דומים, בשניהם אפשרות לדורמס ב13,000 (אפשר להוריד ל10,000) כולל א. בוקר.
לשניהם יש גג מגניב.

רקע:
הקלימנג'רו הינו ההר הגבוה ביותר באפריקה- 5895 מ' מעל פני הים. למרגלותיו בגובה 1400-1800 מ' מעל לפני הים, שוכנות מספר עיירות שבהתאמה לשמן שערי כניסה לשמורה עבור המסלולים השונים.
ההר מתאפיין במגוון שכבות נוף, הראשונה- ג'ונגל עם מגוון צמחים ובע"ח.
השנייה- יער של עצים נמוכים המזכירים את עץ האשל הישראלי מלאי תכב.
השלישית- נוף אלפיני, קקטוסים, שיחים נמוכים ונחלים.
הרביעית- מדבר קור, מיעוט צמחים עד כמעט 0, סלעים געשיים ואף שלג.

עונה מומלצת

מתי כדאי לטפס-
העונה המתויירת לטיפוס הקלימנג'רו היא העונה היבשה ביולי- ספטמבר שם כמובן הביקוש עולה והמחירים עולים.
אפריל-יוני היא העונה הגשומה בטנזניה ופחות מומלץ לטפס את ההר אם כי זה בהחלט אפשרי.
ובשאר השנה צריך מזל וישנם ימים גשומים וימים יבשים. אנחנו טיפסנו בסוף נובמבר, ירד לנו קצת גשם ושלג בפסגה אך באופן כללי נהננו מאוד ואין צורך לחשוש מלהגיע בעונה זו.
היתרון כמובן הוא הביקוש הנמוך והתחרות הגבוהה שתורמת לירידת מחירים משמעותית.
מסלולים לטיפוס:

מסלולים לטיפוס

ישנם מספר מסלולים לטיפוס הקלימנג'רו, 2 האפשרויות היותר קצרות, זולות ומוכרות הן המרונגו- 5/6 ימים, שינה בבקתות והליכה חזרה מהפסגה באותה הדרך בה עולים.
המאצ'אמה- 6/7 ימים, שינה באוהלים, ההעלייה והירידה מההר בשני מסלולים שונים.
אנחנו בחרנו לעשות את Machame route על אף היותו יקר יותר (הוא ארוך ביום מעמיתו המרונגו והשינה באוהלים דורשת יותר פורטרים עבור הציוד) מאחר והוא יותר מגוון ונחשב יותר יפה.
ישנו פחד מסויים לישון באוהלים מחשש שיהיה קר מידי, אדגיש שמהשוואה עם חברים שטיילו במסלול השני השינה באוהלים (שמיותר לציין שעמידים בגשם) כנראה עדיפה וחמה יותר מהבקתות הקרות, על אחת כמה וכמה אם יש יותר מאחד באוהל.
בשתי האפשרויות ניתן לקצר את המסלול ביום אך התשלום לשמורה לא ישתנה. כלומר, אם תרצו לעשות את מאצ'אמה ב5 ימים זה בהחלט אפשרי אך תשלומי המס עבור השמורה עדיין ישארו עבור 6 ימים. (תחסכו במשכורות לעובדים, כמות אוכל וטיפ בסוף)

מיסי השמורה

קצת על מיסי השמורה:
• עלות כניסה ושהייה בשמורה- 70$ ליום.
• עלות שינה בשמורה- 50$ ללילה.
• מס חילוץ- 20$ חד פעמי.
• פורטרים- 3$ עבור כל פורטר לכל הטיול (לרוב יש 3 פורטרים על כל מטפס במאצ'אמה).
• על כל אלו יש להוסיף 18% מס.
בחישוב מהיר 6 ימים יגזלו מכם 824$
וכתוצאה מכך נגזרים המחירים הגבוהים.

התארגנות וציוד

התארגנות לטיפוס הקלימנג'רו:
העדפנו להגיע למושי מבלי לסגור עם אף חברה/מדריך טלפונית בכדי להשיג את המחיר הכי אטראקטיבי, כי כפי שלימד אותנו נסיוננו במקום תמיד עדיף פנים אל פנים.
ואכן, ברגע שהולכים קצת ברחובות מושי מיד מגיעים ציידים מטעם חברות הטיולים לקחת אתכם למשרדם ולהציע לכם לטפס איתם.
לאחר שעברנו במספר סוכניות הבנו שהמחירים עבור 6 ימים machame route נעים באיזור ה1250$ (ברובן אף לא כולל ציוד). להפתעתנו סגרנו עם חברה בשם Matata tours שהציעה את המחיר הזול ביותר משמעותית- 5 אנשים, מאצ'אמה 6 ימים, שינה באוהלים כולל אוכל וכל הציוד- כללי ואישי לטיפוס הפסגה ב1050$ לאדם. הבוס- מטטה נראה מאוד מפוקפק ברושם ראשוני בלשון המעטה ובתחילה היינו חשדניים כלפי המחיר הנמוך משמעותית והחזות השרלטנית. לאורך כל הטיול חיפשנו את הקאצ' (אולי לא יהיה אוכל או שההסעה לא תגיע) ולא מצאנו, היה נפלא, הוא אומנם בחור שמשדר חוסר הבנה ומקצועיות אך בפועל הוא הוציא לנו טיול ברמה הכי גבוהה שאפשר שאף התעלה על חברות אחרות, קיבלנו ציוד מלא ברמה גבוהה שאלמלא היה כלול במחיר כנראה שהיינו מתקמצנים ולא שוכרים ובאופן כללי הוא בחור זהב שמאוד חשובה לו ההמלצה של הלקוח (סגרנו איתו גם ספארי). לטעמי, מושלם עבור תרמילאים שבאים לחסוך.
*אצרף את פרטי החברה בסוף הסיפור.
ציוד  להשכיר חשוב:
• שקש חם ל0 מעלות.
• פונצ'ו נגד גשם (מכסה את כל הגוף).
• מעיל עמיד בפני מים חם.
• סופטשל/פליז.
• חולצות טרמיות- 2.
• מכנס טרמי-2.
• מכנס פסגות (לא נגד מים אך עבה וחם).
• מכנס סקי נגד מים (לא חייב).
• נעליים עמידות במים.
• חוטלות- חלק שעולה על המכנס ועל הנעליים ומונע חדירה של מים ואבנים מחלקה העליון של הנעל.
• גרביים עבות-3.
• כפפות סקי.
• כובע גרב+ חם צוואר (או שילוב של שניהם).
• בקבוק רב פעמי- 2 (3 ליטר).
• משקפי שמש (חשוב מאוד אם יש שלג)
• תיק שק גדול עמיד למים עבור כל הציוד.
• מקלות הליכה. (לא חייב).
• פנס ראש.
* כל אלו היו כלולים במחיר ומטטה פשוט לקח אותנו לחנות השכרת ציוד ואמר לקחת מה שבא לנו כמה שבא לנו (יש לזכור שעודף ציוד יעלה בעוד פורטר).
  ציוד מומלץ נוסף:
כדורי גובה (מי שלא עבר בחייו את ה5000 מטר גובה ויודע שהוא מסוגל לשהות בגבהים שווה לא לשחק עם זה ולקחת 1/2 כדורים ביום).
תרופות בסיסיות.
רמקול נייד.
תיק יום קטן.
סנדלים/נעלים לזמן בקמפ.

יום 1

מהלך הטיול:
באופן כללי הטרק הזה מאוד שונה ממה שעשינו בעבר, המעבר מבישול עבור עצמנו והליכה עם תיק גדול לפחות או יותר שירות מוחלט הייתה לא קלה לנו מחשבתית אך במבט לאחור מאוד נחוצה.
בגדול הסטנדרט שקיים כרגע בהר גבוה מאוד, הארוחות מגוונות וברמה גבוהה וכוללות ירקות, בשר ופחמימות, האוהלים מוקמים ע"י הפורטרים טרם הגעתכם לקמפ, יש אוהל מרכזי בו יושבים לאכול עם כסאות מתקפלים ושולחן (ממליץ לא לוותר על האוהל הוא מאוד נוח ואחלה לזמן היחסית גדול שיש בכל קמפ אך אפשרי מאוד לוותר על השולחן והכסאות וכך לחסוך בפורטר), "מלצר" שמגיש אוכל ומעטפת מלאה כדי שלא תצטרכו להניד עפעף מלבד ההעפלה לפסגה.
Machame route 6 days:
שינה על בסיס אוהלים.
יום 1-
Machame Gate to Machame Camp
גובה: 1800-3100 מ'.
מרחק- 11 ק"מ.
זמן- 4-6 שעות.
סביבה- ג'ונגל.
יציאה ממושי באיזור 8-9, הנסיעה לשער מאצ'אמה לוקחת בערך שעה, תחילת הליכה בערך ב12 לאחר התארגנות, חלוקת ציוד לפורטרים ושקילתם (כל פורטר סוחב 20 קילו+ ציוד אישי שלו). ההליכה בשביל נוח עם התיק הקטן דיי קלה והקמפ בלב היער נחמד מאוד.

יום 2

יום 2-
Machame Camp to Shira Camp
גובה- 3100- 3800מ'
מרחק- 5 ק"מ.
זמן- 4-6 שעות.
סביבה- יער נמוך גובל בנוף אלפיני.

יום 3

יום 3:
Shira Camp to Lava Tower to Barranco
Camp.
גובה- 3800-4600-3900
מרחק- 10 קמ.
זמן- 6-8 שעות.
סביבה- אלפינית/ מדברית קרה.
ביום זה עולים עד לגובה של 4600 ללבה טאוור עבור התאקלמות, שם כבר ניתן לראות סימני שלג ראשונים ויורדים חזרה ל3900 מ'. הקמפ ביום זה לדעתנו הוא היפה ביותר.

יום 4

יום 4-
Barranco Camp to Barafu Camp
גובה- 3900- 4600 מ'.
מרחק- 10 ק"מ.
זמן- 8 שעות.
סביבה- אלפינית/מדברית קרה.
ביום זה הולכים לכאורה יומיים אך בפועל לא קשה במיוחד. ההליכה מתחילה בחצייה של מספר ואדיות שלאחריהם עלייה חדה אל הקמפ הבא. ביום זה אוכלים א. ערב מוקדמת ונרדמים כבר באיזור 19 בערב כדי להספיק לישון כמה שעות לפני הטיפוס האחרון לפסגה.

יום 5

יום 5- יום הפסגה
Barafu Camp to Summit to Mweka Camp
גובה- 4600-5895-3100.
מרחק- 5 ק"מ עלייה+ 12 ק"מ ירידה.
זמן: 6-8 שעות טיפוס, 4-6 שעות ירידה.
סביבה- ארקטית בפסגה.
קמנו ב23:30 בלילה, שתינו תה עם עוגיות, התלבשנו חם מהרגיל:
2 מכנסיים טרמיים+ מכנס פסגה.
חולצה טרמית, סופטשל, מעיל סקי ופונצ'ו לשלג.
כובע גרב+ חם צוואר+ כפפות.
2 זוגות גרביים+ חוטלות
(אנחנו לבשנו עוד שכבות והיה חם מידי אז נאלצנו לעצור להוריד למצב זה שהיה נעים)
ויצאנו ב00:00 אל עבר הפסגה, בזמן שישנו החל לרדת שלג כבד שהמשיך גם ב3 השעות הראשונות שלנו לטיפוס. ההליכה בגבהים אלו קשה מאוד גם לאלו שלוקחים כדורי גובה, הדופק בשמיים ולכן הקצב איטי מאוד מאוד, כדי להנעים את זמננו הבאנו רמקול עם מוזיקה מדרבנת:)
בדרך ניתן לראות פנסים של קבוצות שונות שמטפסות כל אחת בקצב אחר.

לאחר כ6 שעות טיפוס במדרון תלול ומושלג הגענו לפסגה הראשונה והנמוכה יותר שנקראת Stella point וממנה חזינו בזריחה, המחזה באמת עוצר נשימה- השמש שבוקעת באופק הרחוק מבעד לשכבת עננים שהפעם נמצאת מתחתכם יחד עם השלג הלבן נראה כנלקח מסרט. מstella point עוד כשעה הליכה קצת יותר מישורית מגיעים אל פסגת הקלימנג'רו ב5895 מ' שם מופיע השלט המפורסם. תחושת ההישג והתרוממות הרוח באמת קשות לעיכול והרגע הזה לגמרי שווה כל שקל.
אציין שבתור מי שלא לקח כדורים לגובה ההליכה מבערך 5500 נהפכה למפרכת וקשה ביותר, אני ממש הרגשתי כמו אדם שיכור ויש שאפילו מקיאים. בפסגה המחסור בחמצן ניכר מאוד ולעומת מי שלקח כדורים כל מה שרציתי היה לרדת כמה שיותר מהר. לכן, נחמד לבחון את הגוף אבל למי שרוצה להנות מהפסגה ומהנוף מומלץ לקחת כדורים.

לאחר כחצי שעה בפסגה ולאחר מס' תמונות התחלנו בירידה חזרה לקמפ.
*הירידה בשמש והשלג הייתה מאוד מסנוורת ואף מסוכנת לתווך ארוך לכן ממש מומלץ להביא משקפי שמש!
לאחר בערך שעתיים וחצי הגענו (סביבות 10 בבוקר), התארגנו, שתינו תה והלכנו לישון שעתיים לפני ההמשך לקמפ הבא. כשקמנו ב12 בצהריים כולנו היינו שבורים, אכלנו מרק עם ירקות וקצת נתקשנו להאמין שאנו הולכים ללכת עוד 5 שעות ולרדת 1500 מ' גובה אך הירידה בגובה היא קריטית ומורגש איך הגוף צובר אנרגיה מחודשת עם כל צעד למטה.
לאחר 4 שעות של ירידה הגענו לקמפ ולהפתעתנו תשושים אך הרבה פחות ממה שציפינו כשהיינו למעלה.

יום 6

יום 6- סיום+ יום הטיפ.
Mweka Camp to Moshi
גובה- 3100- 1800
מרחק- 12 ק"מ.
זמן- 3 שעות.
סביבה- ג'ונגל.
הירידה חזרה אל שער הכניסה מהירה ובשביל נוח.
ועכשיו אל הסוגייה הכי בוערת בכל טרק- הטיפ:
כבר בערב לפניי התחלנו לקבל טפטופים מהמדריך הראשי על הטיפ ומאחר ובאמת אהבנו מאוד את הפורטרים שלנו, שלמנו מלכתחילה מחיר מאוד נמוך וכי שמענו כמה הם מקבלים (5000 שילינג ליום שהם 7.5 שקל!) תכננו להביא טיפ מכובד פלוס.

לצערנו קרה לנו משהו שלהבנתנו נפוץ מאוד בהר, המדריך הראשי ניסה לשקר לנו בכמות הפורטרים שאיתנו (היינו 15 אנשי צוות והוא טען שאנו 25) וביקש שנביא לו את כל הטיפ כדי שהוא יחלק. כמובן שישראלים לא מרמים ומבלי להלאות אתכם בפרטי הסיפור המלאים שכללו דרמה הוליוודית עוד נסיונות יפים ומגוונים של המדריך הראשי (שהיה מעולה ומקצועי מאוד עד אותו היום) להערים עלינו, טיפ מפורטר שלנו וממדריכיםצואנשים מקבוצות זרות התוצאה הייתה שכל הצוות יצא שמח ומסופק והמדריך הראשי סולק מהחברה ואנחנו לא נהננו בכלל ביומנו האחרון.

כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד תסגרו עם הבוס הגדול+ המדריך הראשי עוד ביום הראשון על מס' אנשי הצוות (אפשר לעשות איזו תמונת התחלה, וסיום פלוס בקרה במהלך הטיול על האנשים כי לפעמים מביאים פורטרים זרים שסתם יהיו בהתחלה ובסוף ויגדילו את נפח התמונה, תדברו על מתן הטיפ עוד בהתחלה עם המדריך והבוס (כל איש צוות מקבל את כספו ליד - עדיף כדי שלא יגזלו מהפורטרים כסף).

החישוב שלנו עבור הטיפ היה:
• 5$ לפורטר ליום- 6 ימים 70,000 שילינג.
• 6$ לפורטר שטיפס איתנו את הפסגה- 90,000 שילינג.
• 7$ למלצר ליום- 110,000 שילינג.
• 10$ לשף ליום- 140,000 שילינג.
• 15$ למדריך משני ליום- 210,000 שילינג.
• 15+$ למדריך ראשי ליום- 230,000 שילינג.

סיכום וטיפים

סיכום:
עשינו הרבה טרקים בחיים גם באפריקה וגם בעוד מקומות בעולם, הקלימנג'רו אומנם מאוד תיירותי ו"מפנק" ובתור מי שהיה מאוד סקפטי על לעשות אותו יצאנו יותר ממאושרים שהחלטנו לטפסו.
מטטה הבעלים איש ישר ולא היה לו כל קשר לסערת הטיפ שהייתה בסוף בוודאות, אנחנו חד משמעית ממליצים עליו!

טיפים לטיול:
#מצרף תמונה עם הכרטיס ביקור של מטטה טורז שהוציאו את המסלול שלנו.
1. מתוך מה ששמענו והשוואה ממקור ראשון machame חווייתי הרבה יותר מהמרונגו שהוא הלוך חזור.
2. ההליכה לאורך כל הטיול איטית מאוד, בהתחלה מרדנו בקצב והלכנו מהר אבל בהמשך עם העלייה בגובה והירידה בחמצן זה עדיף.
3. טיפים להביא אישית לכל אחד.
4. תרופות אישיות חשוב מאוד, אותנו קל בטן הציל.