תורכיה - הדרך הליקית

תאריך הטיולOctober 2020
עונה מומלצתאפריל-מאי, אוקטובר-נובמבר

כללי+הגעה לטרק

יצאנו לטרק שני חברים מקיבוץ עמיר.
טיסה ב 15.10.2020 וחזרה 3.11.20.20.
חומר על הטרק קראנו מספר שרכשנו, של קייט קלואו שיזמה את השביל.
חובה לדעתי להוריד תכנת ניווט ומפה של האיזור offline.
אני משתמש באפליקציה מעולה של locus map שניתן להוריד בחנות האפליקציות,
באמצעות האפליקציה הורדתי מפה של תורכיה וסימנתי עליה את כל הנקודות לינה המופיעות בספר. כמו כן, השביל מסומן במפה, כך שמאוד סייע בהתמצאות בשטח.
בנוסף, קיימת אפליקציה תורכית ספציפית לשביל, עם מפה שנקראת trekright lycian way.
לניווט, העדפתי את ה- locus map.

שלהי העונה, בשילוב "תקופת הקורונה" השאירו לנו מסלול כמעט ריק ממטיילים.
טיסת קונקשן מהארץ דרך איסטנבול ועד dalman.
משדה התעופה ב- Dalman אוטובוס ל- Fethiye, ומ- Fethiye אוטובוס נוסף ל- Oludeniz.
(התמצאות נוחה וקלה בתחנות האוטובוס, והיענות אדיבה של המקומיים להסביר וכוון...)

שנינו בני 50+, בכושר טוב.. במס' ימי הליכה דחסנו יומיים או יום וחצי, כך שהצלחנו לסיים כמעט את כל המסלול ב- 15 ימי הליכה נטו. פעמיים שילבנו חלק מהמסלול בהקפצה של סירה. (גם כדי לקצר יום ארוך וגם לגוון, בשביל החוויה).

יום הליכה ראשון: מ- Oludeniz ל- Kabak

שמחים ונרגשים התחלנו את המסלול עם אור ראשון.

22 ק"מ, 8 שעות הליכה עד למלון שלנו. (דחסנו יום וחצי הליכה ביום אחד)
עדיין לא התרגלנו לתמונת נוף הים הנשקפת מההרים ומאוד התרגשנו בפעם הראשונה ממראה הלגונות וים הטורקיז.
לאורך הדרך יש מס' מקומות בהם אפשר להצטייד בשתייה, נקו' מכירה של משקאות ומזון.
הסיום השמח של היום הקשה היה בבחירת המלון המדהים שלנו: Olive garden in kabak.
מלון מיוחד ושקט עם בריכה המשקיפה על הים, פינות זולה, ופינות ישיבה צופות לנוף.
ארוחת ערב טעימה ולמחרת ארוחת בוקר מעולה - סך 600 TL לשני אנשים.(הכי יקר שלנו בטרק הזה, אבל שווה)

יום הליכה שני מ KABAK ל- Bel (לפנסיון של פאטימה)

25 ק"מ, 9 שעות הליכה.(גם כאן דחסנו יום וחצי הליכה ביום אחד)
לאחר ארוחת בוקר מעולה, יצאנו לדרך לכוון Bel.
תחילה מטפסים... בדרך לAlinka עברנו דרך "גזלן אמינות": בסטה ללא השגחה, עם משקאות וסוגי מתוקים..
אתה לוקח מה שאתה רוצה ומשאיר כסף בתיבה.
ב Alinka עצרנו לאכול אצל משפחה שממוקמת ממש על השביל.
משם המשכנו לכפר Gey, רכשנו כמה מוצרים בקיוסק, מילינו מיים והמשכנו עוד כ 6 ק"מ עד Bel.
מקום לינה: Fatima pensyion.
במקום יש אינטרנט טוב. ארוחת ערב ובוקר טובה.
משפחה מאוד חברותית ומארחת בלבביות.

יום הליכה שלישי: מ- BEL ׁ דרך אתר עתיקות LETOON ועד Knik (לינה ב- Glamis)

יצאנו מהפנסיון של פאטימה, תחילת היום בהליכה נוחה בשביל נוח . עברנו דרך הישוב גבורגילי.
(יש בו מס' מקומות לינה שרואים מהדרך). מייד לאחר גבורגילי השביל עולה על דרך אספלט.
החלטנו שמיותר לצעוד על כביש אספלט לכן תפסנו טרמפ עד לחוף הקרוב- Patara green park.
(חוף ים לא מומלץ לשחיה בגלל שפך נחל המנקז עמק מלא חממות... יתכן ומזוהם...)
משם המשכנו הליכה מינהלתית ודי משעממת עד אתר עתיקות בשם: LETOON.
אתר מרשים ביותר. עם אמפי טיאטרון מתקופת המאה השניה לפני הספירה.
(בדיעבד, מומלץ לתפוש טרמפ עד נקו' זו)
מאתר העתיקות של LETOON, לקחנו מונית עד לנקודת הסיום המתוכננת שלנו - Cavadir, אך התברר כי אין שם מקומות לינה. המשכנו בטרמפ עד ל- (Gelemis (patera כדי ללון שם.
בתיכנון לקחת מונית למחרת היום ולחזור למסלול.

סה"כ - כ 15 ק"מ הליכה

ום הליכה רביעי: מ- Gavdir ל- (Akabel (incebel

ערב קודם קבענו עם מונית שתגיע לאסוף אותנו בשעה 6:00 בבוקר מהמלון שלנו.
המונית הקפיצה אותנו עד Cavdir (נקו' מס' 9).
סה"כ 17 ק"מ, 7.5 שעות הליכה.
קילומטרים של הליכה לאורך שרידי תעלת מים עתיקה. בקטעים מסויימים ניתן לראות ממש עבודה הנדסית מרשימה של קירות וקשתות מעל ערוצי נחל (אקוודוקטים).
ב- incebel מצאנו דירה בבוקינג (דירה שלמה בעלות 22 יורו)
משפחה נעימה קבלה את פנינו בחום. הזמנו אצלם גם ארוחת ערב שהייתה טעימה באופן מיוחד.
גם ארוחת הבוקר הייתה מעולה. בעל הדירה בשם serdar מסר לנו את מספר הטלפון שלו והציע לסייע לכל צרה שלא תהיה... להלן מס' הטלפון שלו (מומלץ להזמין) 905323845807+ לינה וארוחות.

יום הליכה חמישי: מ- (Akabel (incebel ל- Gelemis

כ- 13.5 ק"מ 4.5 שעות,עד המלון שלנו (בפטרה) ב- Glemis .
מהמלון הלוך חזור עד פטרה העתיקה וחוף הים - 5 ק"מ נוספים.
סה"כ: 18.5 ק"מ.

יצאנו מהמשפחה ב-Incebel לאחר ארוחת בוקר טובה. הליכה לכוון פטרה.
בערך באמצע הדרך התרשמנו מבניה הנדסית עתיקה של צינור מים גרביטציוני הבנוי אבנים חצובות חלולות (שקע-תקע) - מרשים ביותר.
לאחר הגעה למלון בפטרה, צעדנו הלוך חזור לכוון פטרה העתיקה ולחוף הים. התרשמנו ממצאים ארכיאולוגיים, משרידי מבנים עתיקים, מבני אמפי ועוד ממצאים מרשימים.

יום הליכה שישי: מ- Galmis דרך Kalkan ועד Bezirgan

שוב דחסנו שני ימי הליכה ביום אחד, אך נעזרנו בהקפצה כפי שיתואר בהמשך.
סה"כ הליכה: 27 ק"מ, 8 שעות.
יצאנו בשעה 7:00 בבוקר מהמלון בפטרה (Galmis) לכוון kalkan לאחר שערב קודם ביקשנו שיארזו לנו את ארוחת הבוקר.
החצי הראשון התחיל בהליכה על שביל נוח, ומייד המשכנו לצעוד כאשר הים מלווה אותנו מימין.
גשם התחיל מטפטף ומצאנו עצמנו נכנסים אל ביקתת מחסה קטנה שבתוכה כמה כסאות, שולחן אוכל, מיטה... ניצלנו הזדמנות להפסקה וארוחה.
בשלב מסוים (אמצע היום), ההליכה הפכה סוג של מעבר מצוקים טכני ומאתגר, מעבר בין סלעים בשיפוע די תלול. (למי שיש בעיה עם העניין...גבהים... מומלץ לבחור את הנתיב החלופי-אותה דרך חזרה כפי שהלכתם ביום הקודם - ראו מפה)
הגענו ל- Kankan, הדרך הובילה בין בתי וילות מפוארות, עם בריכות שחיה...
במרכז העירה עצרנו לאכול ארוחת צהריים במסעדה (שווארמה מקומית).
נהוג לישון ב Kankan, אך אנחנו החלטנו להמשיך את יום ההליכה עד Bezirgan .
החלטנו לחסוך את ההליכה הצפויה על קטעי כבישים והזמנו מונית שקידמה אותנו עד נקודה בה הכביש פוגש שוב את השביל שעולה ל- Bezirgan (נקו' 13 ראו מפה). ביקשנו מהנהג שיכנס מעלה כמה שאפשר כדי להרוויח עוד ועוד קווי גובה...
הטיפוס עד Bezirgan לקח לנו שעתיים ומרחק הליכה של כ 5ק"מ.
הסתבר כי ב- Bezirgan אין מקום ללון. בעל הפנסיון שפגשנו הסביר שסגר אותו בשל הקורונה.
תקשרנו עם מקומי שפגשנו וזה התקשר לחבר שלו שבא ולקח אותנו להתארח בביתו הפרטי (תמורת 200 לירות. יקר יחסית, אך לא הייתה ברירה).

יום הליכה שביעי: מ-Bezirgan ל- Gokceoren

סה"כ 20 ק"מ הליכה.
יצאנו ב- 6:30 בבוקר, עדיין חשוך היה בBezirgan.
התחלנו טיפוס לגובה 900, בהמשך עברנו בקרבת המסגד של הישוב saribelen ועצרנו לארוחת בוקר.
חשוב לציין כי בחצר המסגדים יש ברזיות מים והם משמשים תמיד כנקו' מילוי מים למטיילים.
משם, המשכנו לטפס בערוץ וביצענו קיצור דרך כדי לא להקיף את הגיבעה. לאחר כמה ק"מ הנוף של הים שוב נגלה אלינו. כ - 4 ק"מ לפני הגעה אל Gokceoren עצרנו אצל בחצר משפחה כפרית שממוקמת בלב שטח פתוח ממש על השביל. גברת זקנה הכינה לנו תה ותבשיל.
התפעלנו מהפשטות, מהיופי של המקום, מהגינה הטבעית, מהפרחים .
המשכנו עד Gokceoren, לפנסיון משפחתי הממוקם ממש בסמיכות למסגד.
ארוחות ערב ובוקר מעולות.

יום הליכה שמיני: מ- Gokceoren דרך Pinarbasi ל- Kas

יום נוסף שבו דחסנו 2 ימי הליכה ליום אחד.
29 ק"מ, 9 שעות הליכה.
(אפשר לפצל את היום: מ- Gokceoren ל Pinarbasi, ומ-Pinarbasi ל- Kas)

יצאנו מהפנסיון ב- Gokceoren לכוון Pinarbasi כ 21 ק"מ 6.5 שעות הליכה.
לייד המסגד מילאנו מים והמשכנו בדרכנו לכוון הירידה ל- Kas.
לפני שמצחילים את הירידה ל Kas, עוברים דרך תצפית נוף עוצרת נשימה. (לא לפספס).

יום הליכה תשיעי: הקפצה מהמלון ב-Kas ל-Bogazcik ומישם למלון ב-Kas

מצאנו מלון טוב ב Kas והתקשינו להיפרד ממנו.
התקבלה החלטה שאת היום הזה נעשה הפוך, כלומר מונית תקפיץ אותנו לנקו' הסיום המתוכננת של היום ומשם נלך ברגל חזרה לכוון המלון. (כך הרווחנו יומים לינה באותו מלון + יום שבתון, והשוס הוא: הליכה עם תיקי יום!, כיוון שרוקנו את כל מה שלא זקוקים לו והשארנו בחדר במלון).

סגרנו עם מונית שתקפיץ אותנו בבוקר לכפר Bogazcik (ראה נקודה מס' 17 במפה) ומשם גלשנו (עם תיקי יום) לכוון Kas. הגענו לחוף מדהים מדהים שיש בו מסעדה וגם עתיקות.. (ראה נקו' 18 במפה).
מסתבר שיש משם קו שייט עד ל- Kas. המשך יום הטרק בשייט (20 לירות לאדם) - חוויה בפני עצמה.

סה"כ הליכה: 15 ק"מ, 6:15 שעות.

יום הליכה 10: מהכפר Kilcli, דרך כפר Kalekoy ועד Demre.

סגרנו עם אותה מונית שתגיע בבוקר למלון ותקפיץ אותנו למסלול בסמיכות לכפר Kilcli, (ראה נקו' 19 במפה).
משם המשכנו בירידה לכוון הים. עברנו דרך חווה מיוחדת במינה שבה אפשר גם ללון וגם להזמין אוכל.
התפעלנו מלשונות הים החודרים ליבשה... מראה מיוחד כל פעם מחדש.
המשכנו לצעוד מקביל לים, עברנו דרך הכפר המיוחד Kaleucagiz, והמשכנו עד הכפר הסמוך Kalekoy.
Kalekoy הוא כפר דייגים תיירותי (אך לא מצועצע), קסום, לכל משפחה יש בית וחצר חצובה בסלע שנושקת למים. כמו כן, לכל משפחה יש מזח משלה, מסעדה או מקום לינה ומעין חוף פרטי קסום.
מעל Kalekoy ישנה מצודה\טירה עתיקה שכדאי לטפס ולהתרשם ממנה.
מ- Kalekoy לקחנו הסעה פרטית בסירה (250 לירות) עדחוף המרוחק כ- 2 ק"מ מ- Demere.
צעדנו עד מקום הלינה שלנו ב- Demere.

יום הליכה 11: מנקו' 21 (מעל Beloren) ועד העיירה Finike

יום הליכה קשה במיוחד.
סה"כ כ 30 ק"מ, 11.5 שעות הליכה
עפ"י סיפורי הדרך, הקטה המלא מורכב משני ימי הליכה וללא מקום לינה מסודר באמצע הדרך וללא מקום הצטיידות (לפי הספר של קייט קלואו, קטע זה אורך 20 שעותהליכה.
כבעלי ניסיון רב בהקפצות מוניות..., החלטנו לצמצם טווחים ולהתחיל את המסלול שלנו בנקודה גבוהה וכך להרוויח טיפוס וגם לצמצם כמה שעות הליכה.
סגרנו עם מונית שתקפיץ אותנו מוקדם בבוקר לנקו' מעל Beloren (שהוא אתר עתיקות) ראה נקו' מס' 21 במפה.
כדי להרוויח כמה שיותר שעות אור, התחלנו הליכה בסביבות 6 בבוקר כשעדיין חשוך.. עם פנסי ראש...
(האפליקציה ברגעים אילו ממש עוזרת בהתמצאות).
מסלול ארוך וטיפוס רציני...
נהנינו מצבעי השלכת ומהפריחה הסתווית.
לאחר כ30 ק"מ, פגשנו את הכביש היורד ל Finike והתקשרנו למס' טלפון של פנסיון (לפי פרסום על שלט שהופיע במקום) Keramos pansiyon 00905352453086.
בעל הפנסיון הגיע עם הרכב ואסף אותנו אליו. אכלנו אצלם ארוחת ערב ביתית טעימה מאוד.

למחרת בבוקר, החלטנו לדלג על יום הליכה מונוטוני שרובו על כבישים (מFinike עד Karaoz), לכן סיכמנו עם בעל הפנסיון שיקפיץ אותנו להמשך המסלול בסמיכות ל Karaoz (נקו' 25 במפה).

סיכום היום הזה:
הליכה קשה, יום ארוך, לא מספיק מתגמל... אולי באביב הפריחה מתגמלת יותר... אפשר לשקול תוואי חלופי קרוב לחוף.

יום הליכה 12: מ-Karaoz (נקו' 25) ל- Adrasan

סה"כ 22 ק"מ.
לאחר קילומטרים בודדים של הליכה לאורך חופים מדנימים, שתינו כוס מיץ רימונים ומיץ תפוזים טרי בבסטה שעברנו לידה. הדרך התחילה לטפס על השלוחה עד שפוגשים את המיגדלור הלבן.
משם המשך טיפוס עד גובה כ 400מ'. המשך הליכה עד Adrasan לינה במלון On hotel
ארוחת ערב מעולה במסעדת Saide .
Adrasan היא עיר תיירותית, אך שמרה על אופיה הכפרי והפשוט והאוטנטי. חוף ים , מלא סירות שייט, לצד חוף רחצה, בצעידה שלמחרת היום המשכנו לגלות את העיירה המיוחדת, חצרות עם פינות זולה על נחלי מים, מקומות קסומים, עצי רימון שופעים פרי, גפנים, הרבה מקומות לינה , קמפינג, ובתי קפה ומסעדות.

יום הליכה 13: מ- Adrasan ל- Cirali (כולל גיחה ל Chimaera)

התחלנו לצעוד בתוך העיירה Adrasan ונפעמנו מהיחודיות של העיירה. שנגלתה אלינו. מהגינות, מבתי הקפה עם פינות הזולה המרחפות מעל המים, מקומות הקמפינג ועוד...
המסלול עובר תחילה לאורך החוף, אח"כ השביל מתרחק מקו החוף ומתחיל לטפס.
חלק גדול מהשביל עובר בתוך חורש-יער.
ירדנו עד העיר הקדומה אולימפוס (כן גם לתורכיה יש אולימפוס משלה), עיר קדומה ומבנים שנשתמרו מהמאה השניה לפני הספירה. ביציאה מהעיר אולימפוס שוב נגלה לפנינו חוף ים יפייפה. רחצנו בחוף והמשכנו לצעוד עם סנדים עד Cirali ושם מצאנו מלון .
לאחר שהתמקמנו, המתנו ליליה כדי לצפות במחזה המדורות הבוערות ב Chimaera, (מקום בו מתקיימת תופעת טבע - גז טבעי יוצא מהאדמה והמון המון מדורות בוערות באופן תמידי על ההר, אפשר אפילו לבשל עליהם...
שכרנו אופנים, ורכבנו עד הכניסה לאתר - ראה מסומן במפה (10-15 דקות רכיבה), נעלנו את האופניים והמשכנו לעלות רגלית על ההר עוד כ 1000 מ' עד שנגלו לפנינו המדורות.
רכבנו חזרה למלון, ארוחת ערב ושינה לאחר יום ארוך ומלא.

סה"כ הליכה, כולל רכיבה וטיפוס על Chimaera וחזרה למלון - 34 ק"מ.

יום הליכה 14: מ- Cirali ל- Tekirova (לינה בKemer)

יום הליכה קשה בגלל טעות והתברברות שלנו בשטח.
סימנתי בנקודה אדומה את הנקודה בה התבלבלנו ולקחנו את השביל שמאלה(צפון מערב) שגם הוא היה מסומן באדום כמו הדרך הליקית.
בגדול - השביל מסומן די טוב, בצבע אדום לבן או עם רוגומים, אך כדאי לוודא מדי פעם עם האפליקציה שאתם אכן על השביל.
סימנתי כאן את המסלול המקורי-הנכון ולא את זה שעשינו בפועל .

יצאנו מהמלון ב Cirali, הליכה נוחה בכביש סובב הכפר עד שמתחילה עליה ואחריה ירידה (כך פעמיים) אל חופים בתוליים יפייפיים ומבודדים. פגשנו קבוצה שלנה שם באוהלים והתחילה לצעוד בכוון ההפוך.

בנקו' מסויימת (ראה סימון במפה), לאחר שהשביל עוזב ומתרחק מהחוף, המשכנו לצעוד כשאנחנו עוקבים אחר הסימן האדום בשטח (מבלי שווידאנו בלוקוס מפ את המיקום). הסתבר שיש עוד שביל אדום שהתרחק מהדרך הליקית שלנו. מצאנו את עצמנו תופרים מסלול שמתחבר לכביש D400. משם לקחנו אוטובוס עד Tekirova. ב- Tekirova לא מצאנו מלון (הכל סגור בגלל העונה והקורונה).
החלטנו לנסוע באוטובוס ללון ב- Kemer, ולמחרת היום להמשיך מהנקודה שעזבנו את Tekirova.

יום הליכה 15: מ- Tekirova ל- Kemer

מאחר וישנו ב- Kemer, והיום שלנו גם נגמר ב Kemer, זה אפשר לנו שוב לצעוד עם תיקי יום כאשר את הציוד המיותר השארנו בחדר.
סידרנו להנו הסעה מהמלון חזרה לתחילת המסלול בסמוך ל Tekirova (ראה נקו' 29 במפה).

התחלנו את המסלול שלנו... מתקרבים לחוף... מעט סטינו מהדרך הליקית כדי להמשיך להיות קרובים לחוף.
בהמשך עברנו דרך הישוב KUZD ERE והתרשמנו מהסלע הענק שצומח לו ככה מעל הישוב. תעלות מים נקיים זורמים, עצי רימון שופעים מהחצרות וגולשים אל הרחוב (הרשינו לעצמנו, כמו בפעמים קודמות, לקטוף כמה רימונים...).
בקצה הישוב KUZDERE לקחנו אוטובוס חזרה עד המלון שלנו ב- Kemer .

כאן הסתיים לו המסלול שלי.
לילה נוסף ב Kemer ואח"כ חזרה ארצה מאנטליה.
השותף שלי לטרק המשיך את השלושה ימים הנוספים של הטרק...

• מפות ואפליקציות: אין על LOCUS MAP. לוודא מדי פעם מיקום באמצאות האפליקציה כדי לא לטעות... היות ויש שבילים נוספים המסומנים באדום כמו הסימון של הדרך הליקית.
  • להיות גמישים... אם לא מוצאים מקום לינה - מזמינים מונית וישנים במקום אחר. למחרת בבוקר תמיד אפשר לחזור עם מונית לנקו' בה עזבנו את השביל. (התחבורה הציבורית והמוניות מאוד זולים.)
  • 2.5 - 3 ליטר מים. כמעט בכל כפר אפשר להצטייד במזון ומים.
  • כדאי מאוד לשלב שייט באחד או יותר מימי הטרק. זה פשוט כיף.
  • ימים שהולכים על כבישי אספלט כגון היום מ-FINIK ל KARAOZ , מומלץ לדלג עם אוטובוס או מונית.
  • הצלחתי הפעם להפתיע את עצמי בספונטניות: יציאה עם כרטיס כוון אחד. ללא הזמנה של שום מלון או מקום לינה... הכל זמין ונוח... מגיעים.. מחפשים ואם לא מוצאים, אפשר לדלג לישוב הבא.. אמנם התקופה לא שיא העונה, וגם תקופת קורונה... מקומות ריקים (אבל המון מקומות גם סגורים). היתרון של הטרק הזה הוא הנגישות שלו לתחבורה תוך כדי הליכה ובסוף כל יום הליכה - מאפשר תמרון..
  • קישור לרשימת מקומות לינה, הזמנות והמלצות: https://www.lycianway.org/2022/01/lycian-way-accommodation-facilities.html?m=1