טרק האגמים בהרי הפמיר

טרק של 4-6 ימים בעומק הרי הפמיר המרשימים . הטרק עובר בנופים בתוליים, פסגות מושלגות מסביב ובלמעלה מ10 אגמים אלפיניים שכל אחד יפה יותר מקודמו

תאריך הטיולAugust 2014
עונה מומלצתקיץ - יוני-ספטמבר

רקע והכנות

מידע כללי על הטרק
- הטרק כולו בגבהים וקיימת סכנה של מחלת גבהים אם לא מאוקלמים . רוב הטרק הולכים בגבהים של למעלה מ4000 מ׳ כשבשיא מגיעים לסביבות ה4600 . עדיף לעשות את הטרק אחרי התאקלמות בטרקים קודמים ואם לא, לקחת את הזמן ולעשות אותו לאט .
- בטרק אין בעיה של מים . אנחנו מילאנו או מהאגמים הרבים בטרק או מערוצי נחלים, כדאי לטהר את המים בכל מקרה . יש קטעים מסוימים שהזרימה נפסקת אז כדאי שתמיד יהיה עליך מים (1-3 ליטר) .
- רוב ההליכה בטרק היא על שבילים די טובים, לא מסומנים אבל יש לפעמים רוג׳ומים שהמדריכים הטג׳יקים בונים . יחד עם זאת, יש קטעים בדרך שלא מוצאים שביל טוב והולכים פשוט בשטח לפי איפה שנראה שהתוואי הכי נוח . חשוב מאוד לקחת מפה ולדעת לנווט בעזרתה .
- מזג אוויר : ב5 הימים שאנחנו בילינו באזור אני לא בטוח שראינו אפילו ענן אחד , התמזל מזלנו בימים בהירים לגמרי בלי טיפת גשם או פתית שלג . בכל זאת, אני מאמין שלאורך כל השנה , גם באוגוסט , יכול לרדת גשם חזק ושלג כבד

הגעה
הטרק יוצא מכפר הנקרא באצ׳ור שנמצא 18 ק״מ מהpamir highway (בגוגל מפס נקרא m41). אל הכפר אפשר להגיע מחורוג, אם מגיעים ממערב או ממורגאב, אם מגיעים ממזרח . אם מגיעים ממורגאב, צריך לקחת מונית משותפת שחוצה את הפמיר היי-וויי (מורגאב-חורוג) ולרדת בכפר שנקרא שזוד . המוניות המשותפות יוצאות מהשוק של מורגאב ,מתחילות להתמלא ב8 בבוקר ויוצאות כשהן מלאות .משם פשוט למצוא רכב שייקח אתכם את קטע הדרך האחרון עד לכפר באצ׳ור . הנסיעה עד לשזוד עולה בסביבות ה80 סומוני לאדם ומשזוד לבאצ׳ור באיזור ה80 סומוני לרכב . כמובן שיש גם אופציה שלקחת רכב פרטי שייקח אתכם כל הדרך עד באצ׳ור (מן הסתם יקר בהרבה), או לנסות לתפוס טרמפ ממורגאב לשזוד ומשזוד לבאצ׳ור באותה הדרך (אמנם יש תנועה על הפמיר היי-וויי אבל היא יחסית דלה והרכבים בד״כ מלאים) . אנחנו עשינו את זה בדרך הראשונה וזה לקח לנו יום שלם . הפמיר היי-וויי זה שם מפוצץ לדרך משובשת ביותר שבחלקים קטנים מאוד היא סלולה . הקטע האחרון בין שזוד לבאצ׳ור זה קטע דרך משובש עוד יותר (שלפעמים נסגר בגלל מפולות) שהתנועה בו היא כמעט אפסית, עד 5 רכבים ביום טוב . אם מגיעים מכיוון חורוג, אפשר לנסות להתארגן דרך הפמיר לודג׳ או דרך השוק בחורוג, שמהווה סוג של תחנה מרכזית , על רכב שייקח אתכם ישירות עד לבאצ׳ור או שוב לקחת את המונית המשותפת מחורוג למורגאב ולרדת בשזוד (בערך שעה-שעתיים נסיעה) ומשזוד למצוא רכב שייקח אתכם עד לבאצ׳ור (עוד שעה נסיעה בערך ) .

מפות
לנו היו את המפות הסובייטיות (מצורפות בתמונות) שהיו מצויינות ומדויקות להפליא, הדפסנו אותן מבעוד מועד, אין מקום באיזור הפמיר שאפשר להדפיס בו באיכות גבוהה ממה שאני יודע, אם כן, אז רק בחורוג . למעט 2 נקודות ספציפיות שמתוארות בסיפור דרך, לאורך כל הדרך הלכנו בדיוק לפי השבילים המתוארים במפות .

הצטיידות אוכל
לקנות מראש בשווקים במורגאב או בחורוג (השוק במורגאב מאוד דל אבל אפשר להסתדר) . לא להשאיר שום השלמות לבאצ׳ור! אין שם כלום לקנות , אולי רק לבקש ממשפחה שתמכור לכם קצת לחם או משהו בסגנון .

לינה בבאצ׳ור
הכפר באצ׳ור הוא כפר נידח אבל מאוד יפה ופסטורלי עם אנשים מאוד טובים. הוא יושב על נחל רחב שוליים שנקרא Ghund river כאשר הבתים מתפרשים על שני צידי הנחל ושני גשרים מחברים בין חלקי הכפר. יש בו 2 ׳הום-סטיי׳ מוגדרים כששאר המשפחות בכפר יארחו אתכם ללילה אם תעברו ליד ביתם ותיראו חסרי-אונים . ההום-סטיי הראשון הוא הבית הראשון בכפר עצמו מצד ימין כשמגיעים ברכב משזוד, משפחה נחמדה מאוד שאירחה אותנו כשסיימנו את הטרק . ההום-סטיי השני הוא הבית האחרון בכפר על הגדה הצפונית של הנחל , צריך לחצות את הגשר לגדה הדרומית ושוב לחצות את הגשר השני כדי לחזור לגדה הצפונית ואז ללכת בשביל הרועים עד הבית האחרון, שם מחכה הום-סטיי מאוד נחמד, עם בחורה שגם יודעת אנגלית . כשאנחנו הגענו ישנו אצל סתם משפחה בכפר שהייתה נחמדה והזמינה אותנו לישון אצלה, לא הצלחנו לתקשר איתם מעבר לזה בשום צורה, גם השארנו אצלם ציוד ולקחנו אותו בסוף הטרק .

מדריך
יש אפשרות לצאת לטיול בצורה מאורגנת דרך סוכנות הטיולים בחורוג שממוקמת בתוך הפארק, שיארגנו לכם את הנסיעה, מדריך וחמורים שייקחו לכם את הציוד . אופציה נוספת היא למצוא מדריך מקומי בכפר באצ׳ור שמוכן להדריך אתכם וכנראה גם יוכל לספק חמורים שיסחבו את הציוד . אני לא יודע מה העלויות לדברים הללו כי אנחנו לא השתמשנו בהם .

יום 1 - מבאצ׳ור לאגם ה-1

כדי לצאת מהכפר באצ׳ור לכיוון הטרק צריך לחצות את הגשר לגדה הדרומית, להמשיך עם השביל של הכפר לכיוון מזרח ואז לחצות את הגשר השני בכפר לגדה הצפונית של נהר הGhund . משם , ממשיכים מזרחה כ-2 ק״מ על הגדה הצפונית עד פיצול הנחלים, שם לוקחים את הנחל שממשיך צפונה, קצת אחרי הפיצול יש מנחה רועים נחמד .
הולכים בנחל ירוק ורחב שוליים על הגדה המערבית בשביל יחסית מישורי ודי נוח . בשלב מסוים הנחל הולך וצר ונהיה גועש יותר . בהמשך הנחל נעשה שוב רחב מאוד בנקודה אחת בו הוא נפתח, בנקודה זו כדאי לחצות את הנחל לצידו המזרחי , בנקודה זו הזרימה בנחל מאוד איטית והנחל מתפצל לכמה ערוצים מה שגורם להם להיות רדודים יחסית (כדאי לחצות משום שבגדה המזרחית יש שביל טוב יותר ובהמשך גם נגמר השביל בגדה המערבית) .
אחרי החצייה אנחנו המשכנו ללכת במעלה הנחל עד שהגענו לעלייה תלולה יותר, אותה ניתן לראות בבירור במפה הטופוגרפית , העלייה הנ״ל מובילה לאגם הראשון . העלייה עצמה היא בין בולדרים גדולים אבל יש שבילי עיזים שמתפתלים בין הסלעים ומקלים על ההליכה . סיימנו את היום בלינה על האגם הראשון וחסר השם . האגם מדהים ביופיו , בשעות הערב, היה אגם מראה עם השתקפות מושלמת של ההרים שמסביבו, ובבוקר קמנו לגלות אגם בצבעי טורקיז עזים .
חשוב לציין שההליכה עד האגם הראשון ביום הראשון של הטרק היא יחסית ארוכה, אפשר גם לישון בדרך על הנחל איפשהו, לפני שמתחילה העלייה לאגם . בנוסף, כדאי לקחת בחשבון את הנושא ההתאקלמות לגבהים , הכפר באצ׳ור נמצא בגובה 3400 +/- והאגם הראשון בסוף היום בסביבות ה4300 , אם לא מאוקלמים לגבהים האלה מטרקים קודמים זה עלול להשפיע .

יום 2 - מהאגם הראשון דרך אגם זורוש (zorush kul) עד לאגם ה9 (!)

אולי היום היפה ביותר בטרק, יום בו עוברים בכ״כ הרבה אגמים שבשלב מסוים מאבדים את הספירה, ולכל אגם קסם משלו. ביום השני של הטרק יש אפשרות גם לקצר את הטרק ובמקום להמשיך מערבה עם האגם, לעלות צפונה בנחל שמוביל ל3 אגמים קטנטנים ומשם מזרחה דרך פס ללא שם לכיוון אגם chopdra, יקצר את הטרק ביום.
מהאגם בו לנו בלילה הראשון, המשכנו על הגדה המזרחית בשביל די טוב , ממשיכים עם השביל הזה עד אגם זורוש. השביל טוב בחלקים מסוימים ובחלקים אחרים פשוט הולכים על סלעים ענקיים, הליכה קשה ולא נוחה שגורמת להאטה בקצב ההליכה . אחרי עלייה קצרה לפס בגובה 4587 נחשף אגם זורוש במלוא הדרו . האגם גדול ומרשים ומוקף בפסגות מושלגות . אחרי ארוחה קלה באגם המשכנו בשביל לכיוון צפון .
בהמשך עוברים בעוד 5 אגמים יחסית צמודים . עד לנקודה זו, הלכנו כמעט לאורך כל הדרך בדיוק לפי השביל המתואר במפות הסובייטיות (המצורפות לסיפור דרך). בנקודה זו, אחרי האגם החמישי, השביל המופיע במפות מתאר איזשהו עיקוף גדול שמטפס על השלוחה המערבית לנחל צמוד ממערב ואז חוזר לנחל הנכון, בפועל אין שום סיבה לעשות את העיקוף הנ״ל ואפשר פשוט להמשיך ללכת בנחל המרכזי ולהמשיך איתו לכיוון צפון מזרח . חשוב שלא לטעות ולרדת בנחל הגדול והמרשים שיורד צפונה , נחל זה מוביל לאגם סארז הגדול.
קצת אחרי שנכנסים לנחל שעולה מזרחה, יש מחנה רועים קטן ונחמד , כשאנחנו היינו היו שם 3 נשים פמיריות שהתעקשו שנישאר לתה ולחם . מהמחנה עולים בעלייה לא פשוטה עד לאגם הבא על גדותיו הקמנו אוהל והלכנו לישון אחרי יום ארוך אך מלא במראות עוצרי נשימה.

יום 3 - מהאגם ה9 עד אחרי אגם צ׳ופדרה

אין דרך טובה יותר לפתוח את הבוקר מלצאת מהאוהל ולראות אגם יפה (בבוקר קצת קר מדי בשביל לתת טבילה), מזל שבטרק הזה זה קורה כמעט כל יום . את האגם לידו ישנו מקיפים מצפון ולאט לאט השביל מתעקל דרומה. לאחריו מגיעים כמובן לאגם נוסף , בחלק זה של השביל כדאי לנסות להיצמד כמה שאפשר לשבילי עזים, יש בקרבת האגמים הרבה ביצות קטנות שמרטיבות את כל הנעליים ומבאסות את המשך היום .
אחרי האגם השני יש מחנה רועים נוסף, גם הוא נוהל ע״י 3 נשים (ועוד ילד קטן), כנראה שהגברים הטג׳יקים לא קשוחים מספיק כדי לשהות לתקופה בהרים . מחנה הרועים מסומן במפה בריבוע קטן, כמו שאר מחנות הרועים בטרק . עצרנו לתה אצל הרועות כשמסביבנו היאקים באחו שליד האגם . המשכנו באותו הצד של האגמים ומקיפים את האגם השלישי ממזרח, אחרי האגם ממשיכים עם הנחל דרומה . פעם נוספת יש נקודה שהשביל במפות מורה על עיקוף מיותר כשאין סיבה נראית לעין לעשות זאת - במעלה הנחל לכיוון דרום ישנה כיפה בדיוק מדרום לשביל, אותה לפי המפה יש להקיף ממזרח, אנחנו הקפנו אותה ממערב מה שקיצר לנו את הדרך . בסמוך לכיפה ישנה נק׳ פיצול בה יש שתי אופציות :
1) להמשיך מערבה לכיוון אגם צ׳ופדרה .
2) לרדת דרום מזרחה לאגם קטן נוסף ולפס (מעבר הרים) ומשם לרדת בנחל דרומה .
אנחנו בחרנו באופציה הראשונה כי לא רצינו לפספס את אגם צ׳ופדרה הגדול . המשכנו מערבה בטיפוס עד שהגענו לפס קטן וזמן לא רב אחריו נגלה לו אגם צ׳ופדרה, עליו התמונות יספרו בעד עצמן . אחרי ארוחה קלה וטבילה לא קלה בכלל במימיו המקפיאים המשכנו על הגדה המזרחית של האגם לכיוון האצבע של האגם לכיוון דרום-מזרח שמובילה לנחל צ׳ופדרה שיורד דרום-מזרחה . המשכנו עם הנחל עד שהוא מתחבר לנחל המרכזי שיורד דרומה, באיזור נק׳ חיבור הנחלים שם יש מחנה רועים נטוש, כדאי לחפש מקום לחצות את הנחל המרכזי לצידו המזרחיֿ (במקום מסוים אפשר לחצותו אפילו בלי להרטיב את הרגליים), שם יש שביל מעולה שממשיך לכל אורכו של הנחל . אנחנו המשכנו עוד 3-4 ק״מ והתמקמנו ללילה ליד אחד הערוצים שנשפכים לנחל המרכזי ממזרח .

יום 4 - מנחל צ׳ופדרה עד לכפר באצ׳ור

ביום האחרון המשכנו לרדת במורד הנחל דרומה, לאורך כל הדרך יש שביל טוב שלוקח אותנו עד החיבור עם הנחל המרכזי . חשוב להמשיך עם השביל גם כשהוא מטפס על השלוחה המזרחית לקראת החיבור עם הנחל המרכזי (נחל ghund) , זאת בגלל שמזרחית למפש הנחלים יש נקודה טובה לחצות את הנחל הרחב , וההמשך עם השביל הטוב לוקח בדיוק לנקודה זו .
כשמגיעים לנחל המרכזי צריך לחפש איפה הנחל הכי רחב ושקט ושם לחצות, גם אם זה אומר ללכת הלוך חזור ולבזבז על זה קצת זמן. אנחנו בסופו של דבר חצינו בזרם רגוע מאוד והמים הגיעו עד הירכיים . בחודש אחר או במזג אוויר אחר (אם היה גשם כבד לילה לפני למשל או מוקדם יותר בעונה) יכול להיות שהנחל בלתי ניתן לחצייה וצריך לקחת את זה בחשבון !
כשמגיעים לנחל המרכזי ישנה גם אופציה של לפנות מזרחה בנחל ולהמשיך דרך אגם bulunkul ולסיים בכפר bulunkul .
אחרי החצייה יש שביל ברור שרץ על הגדה הדרומית של הנחל כל הדרך עד הכפר באצ׳ור . ההליכה עד הכפר אמנם ארוכה אבל מגוונת ועוברת דרך צמחייה ייחודית לאיזור . סיימנו יום ארוך וקשה בכפר באצ׳ור, לקחנו את הדברים שהשארנו אצל המשפחה והמשכנו לישון בבית שנמצא על הדרך לרכבים שבכפר כדי לראות אם מגיעים רכבים לכפר שיוכלו לקחת אותנו ביום שלמחרת .
בסופו של דבר , הרכב היחיד של הכפר שבק חיים יום לפני שהגענו, לפי מיטב הבנת הרוסית שלי שכוללת אוצר מלים של בערך 5 מילים, ומצאנו את עצמנו מחכים יום שלם עד שבערב הגיע רכב לכפר ונסענו איתו בחזרה לשזוד שעל הפמיר הייוויי .

• ההגעה לכפר באצ׳ור והיציאה ממנו עלולות להיות קשות ומורכבות . קחו בחשבון שאפשר להיתקע בבאצ׳ור בסוף הטרק בלי דרך לחזור לpamir highway, או לחילופין לחכות שם יום או יותר . אפשרות נוספת היא לעשות את הקטע בין הכפר שזוד שעל הדרך הראשית עד לכפר באצ׳ור בהליכה של בערך 20 ק״מ על הדרך עפר שמובילה לכפר .
  • אנחנו עשינו את הטרק ב4 ימים יחסית ארוכים . אפשר לעשות את הטרק גם ב5-6 ימים, עם יותר זמן להתאקלמות וימים קצרים יותר .
  • יש כמה אופציות שונות לאיך לעשות את הטרק הזה חוץ מהדרך בה אנחנו עשינו אותו, פירטתי אותן בסיפור דרך . אפשר גם להתחיל בבולונקול ולסיים בבאצ׳ור או לעשות את הטרק מעגלי לבולונקול . חוץ מזה אפשר לקצר את הטרק דרך הפס שמוביל ישירות לאגם צ׳אפדרה או ביום ה3 לוותר על אגם צ׳אפדרה לטובת פס אחר . אני בטוח שיש עוד הרבה אופציות שאני לא מכיר , צריך רק לחקור את המפות ולחפש .