סיפור דרך ויאטנם- יוני 2022

לאחר פתיחתה החלקית של ויאטנם, מצרפת את סיפור הדרך שלי ושל שתי חברות נוספות ל-29 יום ( מה שהויזה איפשרה לצערי) בויאטנם. מדינה מדהימה ומומלצת 🌈💚

תאריך הטיולJune 2022
משך הטיולחודש ו- 29 ימים

אחרי פתיחתה החלקית, מסיימת היום חודש בויאטנם, מצרפת את סיפור הדרך שלי ושתי חברות.
נכנסו עם דרכון ישראלי לכן סגרנו עם סוכנת לפי מה שרצינו את תחילת הטיול- 11 יום (לא כולל יומיים בהאנוי) כל הצפון עד הלונג ביי כולל.
אנחנו היינו מרוצות מאוד, מצרפת את השם שלה- Dao Thi Huong, זה הטלפון- 84984457267+

היינו כמעט חודש (29 ימים), למי שמגיע לסביב השבועיים וחצי ממליצה להתמקד בצפון עד קו הויאן, לשיקולכם.

כמה דברים כלליים;
* סים- סגרנו כולנו בחברת viettel, אפשר לעשות בעיר אפשר בשדה, הכל די דומה.
* אפליקציית Grab למוניות כמו בכל המזרח
* יש אפליקציות לתחבורה שפחות השתמשנו, כמעט את כל הסליפרים סגרנו בעזרת הסוכן/ ההוסטלים שישנו בהם.

האנוי (5 ימים, 4 לילות)

נחיתה סביב הצהריים בהאנוי.
בתכלס אפשר גם בפחות ימים, נשארנו בגלל מזוודות אבל עיר מגניבה אחרי שעוברים את השוק הראשוני של העומס.
מה לעשות;
* רחוב הרכבת- Hanoi train street- אין הרבה פעמים ביום אחרי הקורונה, אצלנו היה ב-21:00
* העיר העתיקה- סתם פשוט להסתובב
* הרובע הצרפתי- French Quarter
* סיור אוכל- Hà Nội street food tour- סיור עם פיניקס, עצרנו ב-7 תחנות, ממליצה. זה הטלפון שלה- ‬ ‬ ‭+84 34 5415186‬
* האגם Hoan Kiem ומקדש נגוק סון (Ngoc Son) -
* בית קפה note coffee
* תיאטרון בובות המים ( Thang Long Water Puppet Theater)- בתקופה שלנו היה רק בסופ״שים- שישי- ראשון הצגה אחת בערב.
* מאוזוליאום הו צ'י מין (Ho Chi Minh Mausoleum- גופתו של מנהיג ויאטנם, יש שעות ספציפיות (בבוקר המוקדם לדעתי) שאפשר להיכנס פנימה
* מוזיאון הו צ׳י מין
* פגודת העמוד היחיד
* ארמון הנשיאות
* מצודת טהאנג לונג
* פגודת טראן קואוק
‏* St. Joseph’s Cathedral of Hanoi
* מוזיאון Hoa Lo Prison Relic- בפלישה הצרפתית הצרפתים הרסו כפר ויטנאמי על מנת לבנות שם בית כלא למתנגדי המשטר, זה קרה בדיוק בתקופת השואה מעניין לשמוע מה קרה עוד בעולם, אווירה כבדה של זיכרון אבל היסטוריה מעניינת. שילמנו 30,000 דונג לכניסה ואפשר לקנות הסבר מוקלט באוזניות ב100,000 בנוסף.
* אומנות רחוב- קיר שלם של עבודות קרמיקה מקומיות- Ceramic mosaic mural road
* בית האופרה- Hanoi Opera House
* המוזיאון הלאומי ההיסטורי
* שווקים- רחוב האנג גא (Hang Ga) הוא לב השוק המקומי וניתן למצוא בו מבחר בגדים, כלי נגינה, תכשיטים, בדים וכו'. רחוב האנג דאו (Hang Dauu) מכיל את שוק הנעליים, שבו ניתן למצוא חנויות נעליים רבות וזולות. ברחוב האנג באק (Hang Bac) תמצאו כלי כסף רבים. שוק לילה- Hang Giay ועד רחוב Hang Dao.
* בסופ״שים שישי- ראשון סוגרים את הרחוב הראשי ועושים מעין שוק, הקניות דומות לקניות הרגילות אבל יש אווירה נחמדה ברחובות

מסעדות:
* בית קפה- Lifted Coffee & Brunch
* רשת קפה Highlands Coffee
* ארוחות בוקר ובולים- Hanoi Coffee Station
* באן מתוק King Roti- חובה! מריחים את החנות לאורך כל הרחוב הכי אהבנו את השוקולד קפה.
* מרק ברחוב- יש בכל מקום
* באן מי- Bánh Mì 25
* סלט נודלס מטורף- bun bo nam
* קערת פוקי מעולה- Poke Hanoi
* מסעדה The Hanoi Social Club- ארוחות בוקר
* מסעדה מקומית- Chả Cá Thăng Long- מעין נודלס עם דג וירוקים, הגשה מיוחדת ואותנטית וטעים מאוד
‏* 4p pizza- איטלקית סופר טעימה, לא הכי זול לתקציב תרמילאי אבל מעולה ממש!!
* מקומות שהיינו בהם בסיור אוכל- Xôi Yến- מעין סטיקי רייס עם תוספות, Đinh Café- קפה ביצים, Chè Hương Hải 93 Hàng Bạc- קינוחים, גלידה עם סטיקי רייס מתוק ופירות.

לינה;
‏Central Backpackers Hostel- הוסטל עם אווירה צעירה וכיפית, כל ערב יש בירה חופשית ומלא אנשים באים
מלון Little Diamond Hotel Hanoi- חדר פרטי לשלוש, סופר מפנק
הוסטל- Hanoi Golden Hostel- חדר פרטי לשלוש, חמוד, לא באמת הוסטל.

לקחנו סליפר Vip לסאפה, הנסיעה כשבע שעות.

סאפה (4 ימים/ 3 לילות)

* הכפר Cat Cat- הליכה של שעה אחת מסאפה לכפר מקומי פשוט
* הכפר ta phin- כפר אותנטי במרחק של 20-30 דקות
* שוק- Bac Ha Market- פעיל בימי ראשון בלבד- שעתיים וחצי מסאפה- בני השבטים המקומיים, שבט ההמונג (hmung), שבט הקין ( Cain)  ושבט הדאו (Dow), פוקדים את השוק
* מפל- silver waterfall
* "מעבר גן עדן" (Tram Ton Pass)- מעבר הרים כ- 4 ק״מ מהמפל סילבר
* מפל האהבה (Love Waterfall) נמצא במרחק נסיעה קצר של בערך שני קילומטרים נוספים ממפל הכסף
* הר הפאנסיפאן (Fansipan)- עלייה ברכבל/ טרק של כמה ימים
* הכפר Ta Van- כפר אותנטי נוסף שלוש שעות הליכה מסאפה או חצי שעה באופנוע

אנחנו היינו עם מדריכה ועשינו איתה את המסלול הזה:
יום ראשון- התחלנו ב- sin chai village, המשכנו ל- Cat Cat, עד ל- Bản Ý Linh Hồ שם ישנו אצל מאמא ג׳יה
יום שני- יצאנו ממאמה ג׳יה, לכיוון הכפר Lao chai, משם ל- Ta Van (שם ישנו אצל המדריכה שלנו)
יום שלישי: חזרה מהכפר לסאפה ברכב

זה פרטי התקשרות איתה- הייתה מושלמת- הופ-
‏‭+84 98 3233127‬
‏https://instagram.com/paradise__homestay?igshid=YmMyMTA2M2Y=

מסעדות בסאפה עצמה:
* מסעדה לכל סוגי הארוחות- Good Morning Vietnam
* מסעדה עם מאפים וקינוחים- Cafe Tao Ngộ Viên נוף יפה על כל העמק
* מסעדה לארוחה עיקרית- Red Dzao House בשר וכדומה

לקחנו מסאפה סליפר ללופ, הסליפר היה ברמה הכי פחות טובה שהייתה לנו אבל לדעתי זה מה שיש לכולם.

הלופ- הא ג׳יאנג (3 ימים, 2 לילות)

יצאנו עם הסוכנות של QT, קבוצה של 7 אנשים עם איזי ריידרים, ממליצה בחום (אופנועים טובים, נוהגים בטוח)
הגענו סביב 04:30 להא ג׳יאנג, ישנים בדורמס שיש להם בסוכנות, אוכלים ארוחת בוקר ויוצאים סביב 08:30-09:00 ללופ.
‏Day 1: Heaven Gate - Quan Ba Pass - Yen Minh - Vuong Palace - Dong Van - Sleep in homestay Dong Van
‏( 150km )

‏Day 2: Dong Van - Chinese border - Ma Pi Leng pass - Meo Vac - Sleep in homestay Du Gia( 120 km )
 ביום הזה הלכנו למפל Du Gia Waterfall.

‏Day 3: Lung Phin - Mau Due Du Gia - Ha Giang city (120 km)
עצירה לתצפית על כל העיר ב-Cafe Núi Cấm

חזרנו להוסטל של הסוכנות התקלחנו שם ועלינו על סליפר להאנוי, הגענו להאנוי סביב 04:30 ישנו בהוסטל שהוזמן לנו עד 08:30 ויצאנו לשייט בהלונג ביי.

הלונג ביי (1 לילה)

יצאנו לשייט ארבעה כוכבים עם חברת Syrena Cruise. אספנו אותנו מההוסטל, נסיעה של כ-2-3 שעות כולל עצירות לנמל.
בסירה יש כל מיני הפעלות/ אטרקציות- מערת נטיפים, רחצה בחוף ים, שיעור הכנת ספרינג רול, קיאקים בבוקר.
ממליצה אם אפשר לתכנן לצאת לשייט לא בסופ״ש, מאוד מתויר בתיירות פנים ועמוס אבל עדיין נהננו מאוד.

חזרה להאנוי סביב 15:30, לילה בהאנוי לפני הירידה דרומה.

אזור Nihn Binh נין בין (3 ימים/ 2 לילות)

לקחנו מיני ואן מהאנוי להוסטל שלנו בטאם קוק (סגרנו דרך רוז).
בטאם קוק היה מאוד חם ולח ככה שאת הדברים שיש לעשות שם עדיף לעשות או מוקדם בבוקר/ אחרי הצהריים ועדיין יחסית חם.

מה לעשות;
* מקדש על ההר האנג מואה (Hang Múa), המשקיף על האזור ומעניק נקודת תצפית מעולה על הנוף של סלעי הענק, באמצע שדות האורז. בפסגה הגבוהה ישנו מקדש קטן, פסל של דרקון ארוך ומשם נשקף נהר נגו דונג (Ngo Dong), שבו שטים התיירים, שדות האורז המוצפים. עלייה שלקחה לנו עשרים דקות, הגענו לראות את השקיעה מהפסגה. הגענו לפני לראות את שדות האורז והסחלבים.
* שייט בנהר טראנג אן Trang An- שייט של שלוש שעות, משיטים את הסירה בשבילכם אבל נחמד לעזור. בוחרים מבין שלושה מסלולים שבדרך עוברים במערות נטיפים יפות.
* הפגודה הגבוהה ביותר באסיה- Baidinh Pagoda - מתחם ענקי של מקדשים מרשימים עם בודדות יפות מזהב. המעבר בין התחנות בסוג של גולף קר שעובר בכל רבע שעה בתחנות.

מה עוד יש לעשות ולא עשינו;
* שייט בנהר Ngo Dong
* שייט באגם טאם קוק
* הואה לו- בעיר העתיקה ניתן לראות שרידי ארמונות ומקדשים של קיסרי ויאטנם, להתרשם מהמבנים וללמוד על ההיסטוריה המפוארת של המקום. ניתן לראות את הריסות המצודה העתיקה שבמקום.
* כפר דייגים צף- Kenh Ga Floating Village- לא עשינו, אמרו לי מההוסטל שפחות מעניין כרגע
* פארק הציפורים Thung Nham Bird Park

לינה;
‏* The Banana tree Hostel- הוסטל עם אווירה צעירה מאוד, יש בריכה, מסעדה טובה וזה על האגם בטאם קוק, ממש בעיר.
‏* Green Mountain Homestay- הוסטל יותר מרוחק מהעיר אבל ממש בין כל הטבע שיש לניהן בין להציע. השהות מציעה ארוחת בוקר ואופניים בחינם. יש מסעדה במקום עם אחלה אוכל, נדרש כי העיר מאוד מרוחקת.

‏Curry King Indian restaurant -מסעדה הודית בעיר עצמה, הייתה מעולה

משם לקחנו אוטובוס לילה להוי אן, אוטובוס של 16 שעות.

הוי אן (6 ימים/ 5 לילות)

מה לעשות;
* העיר העתיקה- אתר מורשת של אונסק״ו- האתרים המרכזיים בעיר העתיקה הם הגשר היפני (Chua Cau, סמלה של העיר, שנמצא בסוף רחוב Tran Phu), מקדש קוואן קונג (Quan Cong ברחוב 24 Tran Phu), מוזיאונים שונים של תרבויות והיסטוריה מקומיים, מוזיאון קרמיקה, שלושה בתים עתיקים (Phung Hung, Quan Thang ו-Tan Ky), אולמות התכנסות ציבוריים (Cantonese ,Hokien ואולם התכנסות לקהילה הסינית), סדנא לחפצי אומנות בעבודת יד (שבה תוכלו גם להאזין למוזיקה מסורתית, ברחוב 9 Bach Dang), תיאטרון מסורתי (ברחוב 75 Nguyen Thai Hoc) ושייט בסירות ברבור בנהר.
* שוק אוכל Hội An Market
* שוק לילה- נפתח לדעתי כל ערב מהשעה 17:00 עד 22:00, הרבה מזכרות, בגדים, מנורות ואוכל- שווה להסתובב שם לפחות ערב אחד.
* גלריית אומנות- Precious Heritage Art Gallery Museum. צלם צרפתי שהגיע לויאטנם במסגרת משימה הומניטרית והשתקע בהויאן, בגלריה מוצגות תמונות שצילם בשבטים נידחים בכל ויאטנם, מומלץ.
* שיעור בישול- רק אצל הון המדהימה. מתחילים את הבוקר בשוק, קונים איתה את המצרכים ומקבלים הסבר על פירות וירקות מיוחדים שיש להם. משם ממשיכים לשייט קצר בסירות העגולות מבמבוק ודגים קצת. ממשיכים לסדנת בישול של 5/6 מנות. כל מנה יותר טובה מהשנייה והון עצמה וכל המשפחה שלה בכלל מוסיפים לאווירה המיוחדת. אחת החוויות הטובות שלי בויאטנם!! מצרפת את מספר הטלפון שלה- 841213966058+, זה השם של המקום- coconut fragrance restaurant and cooking class ( Organise Basket Boat tour).
* תפירת בגדים- הוי אן מכונה עיר החייטים בשל המתפרות הזולות יחסית שיש לה, אפשר להראות דגם ופשוט מכינים לך. חייבת להמליץ על מתפרת Two Ladies Tailors. תפרנו באמת ערימות של פריטים מכל הסוגים, לאירועים וליום יום, כל דבר יצא מושלם, עשו לנו את כל התיקונים שביקשנו- ממליצה בחום!!
* גשר הידיים- Golden bridge- חלק מפארק גדול שנקרא Ba Na Hills SunWorld. הפארק ממוקם בראש ההר, יש כמה פסגות וכמה רכבלים, אפשר להעביר בו יום שלם- יש את הגשר, מזחלות הרים, פארק פרחים, מיצגים לפי נושאים, מתקני שעשועים וכדומה.
* חוף אן באנג (An Bang)- ניתן לרחצה
* חוף קוא דאי (Cua Dai)- נאמר לנו שלא לרחצה

לא עשינו אבל יש:
* הכפר החקלאי טרה קואה (Tra Que Vegetable Village)
* כפר הקדרים טאן הא (Thanh Ha Pottery Village)- 2 ק״מ מערבית להוי אן
* האי צ'אם (Cham Island)
‏* The Marble Mountains
* תואה טיין-הו Thừa Thiên Huế- צפונית להויאן
* מעבר הרים ונסיעה יפה לעשות עם אופנוע על קו החוף Hải Vân Pass

מסעדות;
* מסעדה יוונית Mix- אוכל מעולה, שירות מצוין ובעל בית שמאוד אוהב ישראלים.
* מסעדה איטלקית Good morning Vietnam- מצוינת!!
* בית קפה- Ellie's Cafe Hoi An היינו רק בארוחת בוקר והיה מעולה ממש!!!
* בית קפה Phin Coffee- ארוחת בוקר פשוט מעולה!!

לינה- ישנו ב- Nu Ni homestay בחדר פרטי לשלוש. מיקום מצוין, נקי ונוח. ממליצה.

מהויאן לקחנו סליפר לדלאת כ- 12 שעות מקצה לקצה.

דאלאת- (3 ימים/ 2 לילות)

שינוי מרענן למזג האוויר החם של ויאטנם.
היינו שם שני לילות אבל לגמרי אפשר להסתפק בלילה אחד בעיניי.
מה עשינו;
יום 1- ישר מהסליפר יצאתי ל:
* סנפלינג מפלים במפלי דאטאנלה (Datanla Waterfall). לחובבי אקסטרים ממליצה ביותר- יורדים בסנפלינג/ אומגות/ קפיצה חופשית בכ-6 מפלים שהגבוה מביניהם 25 מטר. מתחילים איסוף סביב 08:00 וחוזרים בערך ב-15:00.
* שוק לילה בדלאת- שוק חמוד והומה
* אגם סואן הואנג (Xuan Huong lake) במרכז העיר- לא משהו מיוחד סתם להסתובב

יום 2- יום איזי ריידרים דרך חואן
איפה היינו?
* כפר המציע לראות ולבקר בחוות פרחים- Van Thanh Flower Village
* חוות קפה
* מפעל לייצור בד משי
* מקדש בודהיסטי מרשים- Linh An Pagoda
‏* Elephants Falls
* שבטי מיעוטים
* הכנה ביתית של Happy water- יין אורז

יום 3- חצי יום עם איזי ריידרים דרך חואן
* תצפיות נוף בדרך
* הכפר לאט (Lat Village) – בכפר, ששוכן למרגלות הר לאנג ביאנג ונקרא גם Chicken Village, חי אחד מהמיעוטים הרבים שבוייטנאם
* מטע פלפלים
* ייצור ביתי של פטריות
‏* Pongour Waterfall

בדיעבד אני חושבת שאפשר לעשות ביום אחד את האיזי ריידרים ולוותר על חלק מהדברים, לשיקולכם.

עוד דברים ששמענו ולא הלכנו;
* הר לאנג ביאנג (נקרא גם לאם ביאן ,Lang Biang) - נמצא בערך 30 קמ מהעיר, לקחנו אליו ג’יפ. להר יש שתי נקודות תצפית, אפשר להגיע לשתיהן ברגל או בג’יפ .

* מסעדה איטלקית- Primavera Italian Restaurant
* מסעדת המבורגרים ונוספים- AUSSIE BURGER
* בית קפה חמוד לשקיעות- Gấu ‘s Cafe
* שוקו מצוין- The Choco

לינה;
אנחנו ישנו אצל חואן בהוסטל, חייבת להגיד שזה לא שיקף את מה ששמענו שהיה שם לפני הקורונה מבחינת המשפחתיות ועומס הישראלים כמובן. ההוסטל מרוחק מהמרכז וכל נסיעה זה גראב/ מונית של 10 דקות, הייתי ממליצה ללכת למשהו קרוב יותר.

משם יצאתי באוטובוס בשעה 20:00 לעיירה Can tho ליום באזור דלאת מקונג.

חצי יום בדלאת מקונג

הגעתי באזור 05:30 לעיר. שם חיכתה לי המדריכה. את התיקים השארנו בשמירת חפצים שהיא אירגנה והתחלנו את החצי יום באזור.
תוכנית:
* שייט ל- Cai Rang Floating Market - רואים את המסחר על הנהר, מוכרים בעיקר פירות וירקות. יש מסעדות צפות, אכלנו באן מי על הסירה אבל ללא שומרי כשרות אפשר למצוא אלטרנטיבות יותר טובות לדעתי.
* מפעל משפחתי לנודלס- ממש רואים את התהליך מאפס ואפילו נותנים להתנסות בתהליך
* שייט בתעלות הצרות של הנהר- mangroves and water coconuts canals
* ביקור בכפר לגדות הנהר
* ביקור במפעל שוקולד ביתי- הכל נעשה בעבודת יד, מראים את התהליך מקטיפת הפרי ועד לתוצר הסופי (כולל טעימות ושוקו כמובן).

יש אופציות לעשות עם לילה בהומסטיי ביתי, לי לא היה זמן, אולי שווה.

בצהריים של אותו היום, לקחתי אוטובוס ישיר להו צ׳י מין (יש אוטובוס כל שעה משם, כמעט ארבע שעות נסיעה).

הו צ׳י מין (2 לילות)

מה לעשות;
* ארמון האיחוד (/ Independence Palace Reunification Palace)- אני ראיתי מבחוץ אפשר גם להיכנס
* מוזיאון המלחמה- War Remnants Museum- מוזיאון על מלחמת ויאטנם והשפעותיה.
* אתרים דתיים:
* קתדרלת נוטרדאם (Nhà thờ Đức Bà ,Notre Dame Cathedral) – מבנה יפה בסגנון צרפתי בלב קריית הממשלה במרכז העיר.
* מסגד המרכזי (Central Mosque) – מסגד גדול ומרכזי שמגיעים אליו מוסלמים מהודו, פקיסטן ואינדונזיה.
* המקדש ההינדי מאריאמאן (Mariamman Hindu Temple) – מקדש צבעוני וססגוני, מוקדש לאלה הינדית אך גם ויאטנמים ומיעוטים במדינה מתפללים לקדושת המקום.
* הכנסייה הורודה- Tan Dinh Church
* תצפית ממגדל Bitexco Financial Tower- במגדל זה ברובע העסקים ניתן לעלות לקומה 49 ולראות נוף פנורמי של כל העיר. הגענו בשקיעה ככה שראינו גם את היום וגם הלילה ואהבנו מאוד. כניסה עלתה 200,000 דונג.
* מרכז הדואר של סייגון- Sai Gon Central Post Office. מבנה יפה מבחוץ ומבפנים שפעיל הדואר של העיר.
* שדרה יפה ובסופש בערב מלאה באנשים, קצת דוכנים ופסלים אנושיים מגיעה בסופה ל- People's Committee of Ho Chi Minh City, מבנה צרפתי יפה שמשמש משרד ממשלתי ולפניו פסל של המנהיג הו צ׳י מין- Ho Chi Minh Statue.
‏* The Cafe Apartments -בניין ישן של כ- 5 קומות שכל בית בו הוא בית קפה אחר. לא יודעת להעיד על איכות בתי הקפה אבל הבניין עצמו נחמד.
* שוק Ben Thanh Market- אוכל, מזכרות וכדומה.
* קניון Saigon center- גם מותגים כגון מנגו ויוניקלו וגם יותר פנסי.

לא הייתי אבל יש-
* מנהרות קו צ'י (Cu Chi Tunnels)- רשת מנהרות וחדרים תת קרקעיים באורך של כ-250 ק"מ בהם השתמשו לוחמי הוויאט-קונג הצפון ויאטמנים כדי להחזיק בשטח גדול סמוך מאוד לסייגון במשך מלחמת ויאטנם בשנות ה-60.
* רחוב ברים Bui Vien Walking Street

מסעדות;
הו צ׳י מין ממלכת קולינריה, יש הכל מהכל וגם סופר טעים.
* בית קפה Godmother Bake & Brunch טעים ויותר פנסי
* בית קפה The Melbourne Cafe- טעים בטירוף
* חנות שוקולד- THE COCOA PROJECT- מגישה שתייה וקינוחים (אולי ארוחות בוקר, לא ניסיתי), סופר טעים והמקום מעוצב גם מאוד יפה
* בית קפה- Little HaNoi Egg Coffee (Le Lai)- במבט ראשון לא תרצו להיכנס, אבל ישבנו לקפה ומעין טוסט מתוק שהיה מצוין.
* בית קפה- The Running Bean- מעולה, מגיש גם אוכל
* מסעדה הודית- Shri Natraj Indian Cuisine
* מסעדה איטלקית- pizza 4p's- הרשת שיש גם בהאנוי ובערים נוספות, חזרנו פעם נוספת ולא התאכזבנו.

לינה;
הוסטל The Like Hostel and Cafe- דורמס של 8 בחדר עם שירותים מקלחת לכל חדר. מיקום אחלה, מנקים מלא פעמים ביום. ממליצה.