ויטנאם פוסט-מגיפה קיץ 2022

מצפון לדרום ושוב לצפון. הלוך ושוב. קרענו את המדינה.

תאריך הטיולMay 2022
עונה מומלצתוואלה לא יודע, היה לנו סבבה

הקדמות וסיכומים

כמה הקדמות:
• היתה לנו הגעה מתוסבכת בויאטנם.
לקראת היציאה מהקורונה ויאטנאם עדיין החליטו להקשות על בעלי האזרחות הישראלית לקבל וויזה.
באותה תקופה הדרך היחידה לקבל הייתה דרך סוכנות טיולים ויאטנמית, לרוב הסוכנויות האלה רצו לדחוף באותה הזדמנות גם טיול מאורגן מא' ועד ת' למטיילים התמימים. בתור תרמילאי צמרת, הצלחנו לקמבן וויזה בדרך אחרת, לא נכנס לכך כרגע.
• אנחנו זוג דתי נשוי, שומרים שבת ואוכלים צמחוני בחלק מהמקומות, אז הטיול תוכנן בהתאם לשבתות, וגם לא תמצאו הרבה המלצות לאוכל בסיפור דרך הזה.
• הגענו מנפאל ‏ונחתנו בהאנוי, והיינו צריכים לסיים את הטיול בהאנוי כדי לקחת אוטובוס ללאוס. ניסינו לתכנן את כל הטיול שלנו עם כמה שפחות טיסות כי זה פחות או יותר הדבר הכי מזהם שאדם יכול לעשות, ולכן למדנו יחסית הרבה על כל האלטרנטיבות לטיסה: אוטובוסים, רכבות, וגם תכנון מתאים. ממליצים להשתדל לשמור על כדור הארץ ולהיעזר במה שכתבנו פה!
• ‏בתקופה שהגענו כמעט לא היו ישראלים בויטנאם, וזה הקשה מאוד על תכנון עצמאי בלי להיעזר בסוכנויות. זה הקשה גם על השוואת מחירים וקשה לנו לומר אם היה לנו טיול יקר או לא בויטנאם.

מספר עזרים חשובים:
האתר הנפלא 12go לבירור זמני אוטובוסים ורכבות. המחירים של ההזמנות דרך האתר יקרים יותר בדרכ אז עדיף לנסות להמנע.
האפליקציה vexere - להזמנת כרטיסים לאוטובוס. מחירים טובים וממשק יחסית ידידותי.
עם כל זה, עדיף תמיד לבקש מבעל ההוסטל/הומסטיי להזמין לכם כרטיסים, בדרכ יוצא זול יותר.
גוגל טרנסלייט - הם לא מבינים מילה באנגלית בדרכ. ממש יכול להועיל לתרגם להם לויאטנמית.
Happy cow - אחלה פלפורמה למסעדות צמחוניות/טבעונית. לא תמיד מעודכנת אז תתכוננו לאכזבות. גם גוגל מפס לא מעודכן עד הסוף.. אפשר לחפש בו vegetarian restaurants ולקוות לטוב.

מעבר לכך, אל תפחדו לקפוץ למים ותהיו בטוחים שהנחמדות של המקומיים והגוגל טרנסלייט יפתרו כמעט הכל.

נחיתה בהאנוי

בכל מקרה, נחתנו בהאנוי, ב0420 לפנות בוקר.
עד שיצאנו מהשדה והסדרנו את הוויזה היה כבר כמעט 0600. (אגב כדאי להביא תמונות פספורט בשביל הוויזה אחרת תשלמו עוד 5 דולר בשביל להצטלם במקום..)
נהגי המוניות מחוץ לשדה ניסו להפיל אותנו בפח אבל למזלנו היה לנו חבר מקומי שפגשנו שם שעזר לנו להתחמק מהמלכודת.
טיפ לאלופים - תורידו אפליקציה שנקראת grab כדי לבדוק סדר גודל של מחירי מוניות סבירים (צריך סים מקומי בשביל זה.. אפשר לקנות בשדה, לא בטוח שמומלץ.. כנראה שעדיף לחכות עם זה לאחת מהחנויות של viettel, החברה היחידה ששווה משהו במדינה)
יש גם אוטובוסים מהשדה אבל הם מתחילים רק ב0700 בבוקר.

בהאנוי מומלץ ללכת לרוז, בחורה חמודה עם המון רצון טוב. בדרכ מתחשבת בישראלים ולא לוקחת עמלות כמעט. עזרה לנו המון לבנות את הטיול בצפון ויאטנם.
בנוגע לאטרקציות ונקודות עניין, לדעתי אין יותר מדי.. בעיקר נחמד להסתובב בעיר ולספוג את התרבות הכלכך שונה ומשונה הזו.
יום יומיים בהאנוי זה די והותר.

מהאנוי לטאם קוק

מהאנוי נסענו לטאם קוק - עיירה חמודה ליד נין בין, יש שם נופי טבע משגעים, נחל חמוד וכל מיני נקודות עניין כמו מקדשים וכאלה, היינו שם שני לילות ושני ימים, היה שווה.
בטאם קוק יש המון הום סטיי ממש שווים עם בריכה וכאלה, אנחנו הלכנו למשהו מהבוקינג וקצת הצטערנו על זה. המלצה שלי, להגיע בלי מקום מראש, להסתובב מסביב לאגם ולמצוא מקום עם אנשים טובים וכיפים.
כל בעל הומסטיי הוא גם סוג של סוכן נסיעות שיכול לעזור לתת רעיונות ולסגור השכרת אופנועים ואופניים. מסביב לטאם קוק יש כל מיני נקודות עניין בכל מיני מרחקים מהעיירה.
ביום הראשון שכרנו אופנועים עם נהגים ועברנו ב3-4 אתרים במרחק 15-20 ק"מ (משהו כזה) מטאם קוק.
ביום השני שכרנו אופניים רגילים ועשינו סיבוב חמוד בכמה מקדשים באיזור שקרובים יותר לעיירה ועשינו שייט בנחל שבטאם קוק. היה מהמם ברמות. אפילו התמזל מזלנו וראינו טקס פולחן ותפילה! היה מרתק.
תכלס, יש מצב שכדאי לקחת מדריך לכל המקדשים כי אחרת אין יותר מדי מה לעשות שם וממצים את זה די מהר.
בכללי ענייני אמונה בויאטנם זה מסובך ומורכב כי הם בגדול מדינה חילונית אבל עדיין שופעים בשרידי מקדשים ואם יש מי שיכול להסביר את כל העניין זה די נדיר.

סאפה

בערב של אותו היום, לקחנו אוטובוס חזרה להאנוי ומשם לסאפה.
וותרו על סאפה. המקום תיירותי וזוחל במקומיים שרק רוצים את הכסף שלכם.
שמענו שפו לונג זה מקום שהוא האלטרנטיבה הפחות מוכרת של הקונספט - הררי שדות אורז וכפרים של שבטים שונים ומשונים. לא היינו שם אבל זה דיבור.
בויאטנם יש 54 קבוצות אתניות שונות וקשה מאוד להצליח להבין ולהעמיק בייחודיות של כל אחת.
התארחנו אצל מאמא שושו המפורסמת, היא ממש מתוקה אבל לא עפנו, היתה הרבה בטלפון וביום השני כבר היתה עם קבוצה אחרת.
עשינו את השבת בסאפה והיה בלאגן עם עכבר שנשך אותי באצבע, אבל הבית חולים באיזור היה מעולה ונתן לי מנת כלבת במחיר אטרקטיבי לכל נפש - רק רבע מיליון דונג.
ישנו במקום זול ולא מומלץ שנקרא oh yeah hostel.
במוצש נסענו באוטובוס לילה די קשוח להא זאנג, העיירה ממנה מתחיל מסלול הלופ המפורסם.

הא זאנג - לופ

את הלופ עשינו עם ביבי והיה יוצא מן הכלל.
ממליץ מאוד לכולם. בחור עם אנרגיות מטורפות שהכי כיף איתו בעולם.
הגענו אליו להוסטל לפנות בוקר, מיד נתן לנו חדר ומקלחת עם מים חמים לנוח עד הבוקר.
בבוקר ארוחת בוקר ומאותו הרגע דאג לכל דבר שהיינו צריכים עד שחזרנו להוסטל שלושה ימים אחכ.
ממש יחס של מלכים.
לפעמים זה הרגיש קצת יותר מדי.
בקיצור, תעשו לעצמכם טובה ותסגרו איתו את הלופ.
ואם יש לכם זמן, תאריכו ל4 ימים.
ללא ספק הבילוי הכי משמעותי במדינה.

הרכבת להו צ'י מין סיטי - סייגון

משם ירדנו ברכבת להו צ'י מין סיטי!
ציפינו לנסיעה לא פשוטה של 36 שעות בסליפר.
אבל מה לעשות, מטיילים עם מודעות אקולוגית ולקחת טיסת פנים לא בא אצלנו בחשבון..
בסופו של דבר הנסיעה היתה אחלה!
מיטות נוחות, שינה ערבה, קרון מסעדה נחמד וזול, שירותים וכל מה שצריך.

הו צ'י מין

הגענו להו צ'י מין סיטי (סייגון) העיר הגדולה.
הגענו ביום שישי בבוקר, הסתובבנו קצת באיזור של התיירים והתלבטנו אם לנסוע לסיור במנהרות, החלטנו לוותר בגלל ששבת נכנסה מוקדם ולא הספקנו את הסיור שיוצא מוקדם בבוקר. הלכנו למוזיאון המלחמה במקום והיה נחמד. הרגשנו שלא התחדש לנו יותר מדי בגלל שראינו סדרה מאוד מקיפה על מלחמת וייטנאם שנקראת the Vietnam war (מומלץ מאוד לצפות!)
בשבת התפללנו ואכלנו בבית חבד ונשארנו לישון בדירת אייר בי אנד בי ממש קרוב לשם.
זו הייתה שבת שהתחברה לחג שבועות אז היינו שם עד ראשון בערב ואז לקחנו אוטובוס לילה לדאלאת.
ביום ראשון אחר הצהריים הלכנו לכיוון הנהר והיה שם פסטיבל עפיפונים ממש מגניב, שמענו שהוא מתקיים פעם בשבוע או פעם ביום (לא הצלחנו להבין) אז שווה לבדוק על זה.

דאלאת

הגענו לדאלאת בבוקר, רעננים יחסית ולקחנו מונית להר הכי גבוה ביאטנאם - ליאנג ביאנג.
ההר היחיד בדאלאת. אחלה נוף אבל לא בטוח ששווה את הזמן. בערב יצאנו לבר המבוך המפורסם ולמרות שהיינו סקפטיים היה מגניב ברמות!
למחרת עשינו טיול אופנועים עם אח של חואן.
היה נחמד.
יום אחכ הלכנו לסנפלינג מפלים, גם דרך חואן.
ממש מומלץ!
באותו ערב לקחנו אוטובוס לילה להויאן.

הוי אן

הגענו להויאן בבוקר ונמנמנו כמה שעות בהומסטיי.
כשקמנו לקחנו אופניים והסתובבנו בעיר ובכפרים בדרך לים.
שחינו והשתזפנו ונפלנו למלכודת תיירים אצל אחת הרוכלות בחוף. (קנינו ממנה מזכרות ביוקר, אבל לא נורא)
מצאנו מקום טבעוני מהמם ואכלנו בו צהריים.
בערב הסתובבנו בשוק לילה והיה קסום.
למחרת נסענו שוב באופניים לים, הסתובבנו שוב בכפרים והיה נחמד.
יצא שהיה בדיוק פסטיבל חוף בסופש וזכינו לרקוד עם עוד די הרבה תיירים והמון מקומיים בחוף.
בשבת מצאנו מסעדה שמכירה ישראלים דתיים ואת כל ענייני ההלכה ואכלנו אצלה ושילמנו בראשון.
ביום ראשון הלכנו טיפה לתופרות, אני לא אהבתי אבל אישתי כן.
משם נסענו באוטובוס לפונג נה.

פונג נה

בפונג נה עשינו טיול מאורגן של יומיים. הדבר הכי יקר בפער שעשינו ואני לא בטוח אם זה היה שווה את זה. עם זאת, היתה חוויה נדירה בתוך מערות מדהימות עם קמפינג והליכה בג'ונגל, ובאמת היה מטורף. לא נרחיב בפרטים כי יש המון אופציות באינטרנט וזה פשוט מה שהיה בתאריכים שיכולנו.
אולי עדיף ללכת למערות המתויירות ולחסוך את הכסף לבנג'י או משהו.
אחרי הטיול לקחנו אוטובוס לילה להאנוי ובאותו הבוקר אוטובוס לקאט בה.

קאט בה

הגענו לקאט בה בחמישי בצהריים, נחנו קצת ועשינו סיבוב באופנוע באי, נחמד מאוד.
ישנו במקום מגניב ממש שנקרא Woodstock jungle camp, יש שם או דורמס או אוהלים לזוג.
למחרת בשישי עשינו סיבוב בספינה עם עוד המון תיירים ויאטנמים וכמה אירופים. סגרנו אותו דרך הקמפ שישנו בו.
חשוב להדגיש לפני אם יש שינויים בתפריט כמו כשרות/צמחונות/טבעונות.
הנוף היה מהמם והסיבוב בקיאקים נחמד.
עלה לנו 550 דונג לאחד ונראה לי שאפשר לסגור טיול כזה בפחות אם פשוט מגיעים לנמל ומנסים למצוא ספינה לעלות עליה, אבל לא ניסינו.
נשארנו שם בשבת והתפאננו בבריכה.
בראשון בבוקר לקחנו אוטובוס חזרה להאנוי ומשם אוטובוס ללאוס שסגרנו דרך רוז.