קשמיר - טרק 'ששת האגמים הפושרים' - The great lakes of Kashmir

סיפור דרך לטרק האגמים בקשמיר באופן עצמאי הכל על הגב ב5 ימים, יש שיאמרו הטרק היפה ביותר בכל הודו!

תאריך הטיולSeptember 2022
עונה מומלצתיולי-ספטמבר

הקדמה

אקדים ואומר שמדובר באחד הטרקים היפים בהוֹדוּ (יש שיגידו היפה ביותר),
עם זאת ישנה אזהרת מסע לקשמיר וזה משהו שצריך לקחת בחשבון.
יצאנו לטרק בתחילת ספטמבר 2022
2 אנשים הכל על הגב,
לצערי נתקלנו בתופעה של הרבה דיסאינפורמציה/שקרים שהמקומיים יספרו לכם על הטרק והסכנות שלו - דובים, מפולות סלעים ועוד..
וכל זה בשביל שתיקחו את החבילה שהם מציעים - סוסים, מדריך, ציוד והכל,יש הרבה שזה מה שמתאים להם וזה סבבה.

אני כאן בשביל להגיד לכם שמי שיש לו ניסיון בטרקים, אפשר לעשות את הטרק עצמאית, הכל על הגב, ולא חייבים את החבילה שמציעים לכם.
אני הגעתי עם כל הציוד מהארץ -אוהל, שק שינה ומזרון מתנפח, ישנה אפשרות לשכור ציוד בסרינגר, שימו לב שנותנים לכם ציוד איכותי ולא זבל בסוף אתם רוצים לישון טוב בלילה ולא לקפוא מקור.

ישנתי בסרינגר אצל מוסטפה baktoo palace +91 94192 73732,
בית סירה שממוקם בnigeen lake, האגם היותר קטן ושקט בסרינגר, 800 רופי ללילה כולל ארוחות
(מי ששומר כשרות ניתן לבשל בכלים שלכם במטבח שלו),
מוסטפה בן אדם מאוד נחמד ואוהב ישראלים ויוכל לעזור לכם בארגון הטרק,
מה שכן הוא ביזנס מן וכדאי לסגור איתו מחירים מראש ולוודא שהכל ברור.

לטרק צריך פרמיט (אל תנסו לשחק עם זה, יש 2 נקודות בידוק צבאיות במהלך הטרק)
את הפרמיט מוציאים בדכ בסרינגר בtourist reception center, בנוסף צריך אישור רפואי שלוקחים מהם, הולכים כ10 דקות לCD hospital מחתימים רופא ובודקים חמצן בדם חוזרים לtourist reception center עם הצהרת בריאות, צילום דרכון, צילום ביטוח משלמים 500 רופי ומקבלים את הפרמיט.

כשאנחנו היינו בסרינגר הtourist reception center היה סגור, אנחנו קיבלנו מידע ממוסטפה שאפשר להוציא פרמיט גם בתחילת הטרק בסונמרנג, ואכן זה מה שעשינו, בסונמרנג ישנו tourist center במרכז הכפר שם יושב אדם בשם בשראת חוסיין ‏‪+91 90186 79626‬‏
שמנפיק פרמיטים, צריך להגיע עם צילום דרכון והצהרת בריאות, אנחנו הגענו רק עם צילום דרכון וכשהוא שאל אותנו מה עם הצהרת בריאות, הראיתי לו סרטון שטיפסתי פסגה בגובה 6,200 לפני שבועיים וזה הספיק בשבילו (לא בטוח שיעבוד גם בשבילכם).

בסרינגר ניתן לקנות בלון גז בחנות בשם B.U combines (מופיע בגוגל מפס).
צריך לסחוב אוכל ל5-6 ימים וכלי בישול, נסו להיות הכי קלים שאפשר.

ניתן לעשות את הטרק משני הכיוונים,
אני ממליץ בחום להתחיל בSonamarg ולסיים בNaranag, מכיוון שהעליות הרבה יותר נסבלות והגיוניות בכיוון הזה.
אנחנו עשינו את הטרק ב5 ימים ו4 לילות,
מתוכם 4 ימים הלכנו חצאי ימים ורק יום אחד באמת מלא, אנחנו בכושר גבוה, ואחרי כמה טרקים בגבהים, מי שלא בכושר גבוה/לא מאוקלם לגבהים כנראה שיהיו לו ימים מלאים יותר, בדכ מחלקים את הטרק ל6 ימים, לנו כאנשים בעלי כושר גבוה והתאקלמות לגבהים 6 ימים היה נראה מוגזם, ולכן חיברנו יומיים.
בכל מקרה אתם עם אוהל, ולכן אפשר מאוד להגמיש את הימים, ולחלק אותם איך שמתאים לכם ככלל אפשר לישון ליד כל אחד מהאגמים בדרך.
אין כפרים/גסטהאוסים בדרך, ישנם 2 נקודות בהם מוכרים נשנושים ושתייה קלה.

מזג האוויר:
כשאנחנו טיילנו היה מזג אוויר נהדר למעט יום אחד שהיה גשום, בלילה הטמפרטורה הגיעה עד 4-5 מעלות.
כמובן שזה טיול בהרים גבוהים ולכן מזג האוויר משתנה ויכול להיות מאוד גשום וצריך לבוא ערוכים לכך.

גבהים:
הטרק הולך בגבהים שבהם ניתן לקבל מחלת גבהים וצריך לקחת את זה בחשבון,
כל הלילות ישנים סביב גובה 3500-3600,
הגובה המקסימלי בכל הטרק הוא סביב 4200.
אנחנו כבר היינו מאוקלמים לגבהים ולכן בכלל לא חשבנו על זה.

ניווט:
אנחנו ניווטנו בעזרת האפליקציה mapy.cz צריך להוריד מפות לפני כדי שיהיה אפשר להשתמש אופליין, ישנו יום אחד שצריך ממש לשים לב כי הסימון באפליקצייה לא תואם לשביל בשטח, אכתוב על זה בהמשך.
השביל סהכ די ברור, יש קבוצות מאורגנות בעיקר הודים שמטיילות על השביל עם הרבה סוסים, ולכן חרא של סוסים זה סימון דרך מצוין, אין רוג'ומים או סימונים.

מים:
אנחנו היינו עם לייף סטרו, ושתינו מהנחלים והאגמים, לאורך הטרק יש הרבה מאוד מים, הנקודות שחשוב למלא בהם מים מראש הם בעיקר העליות לפאסים שבהם בדכ אין מים זמינים.

אם אתם צריכים התייעצות נוספת לגבי הטרק מוזמנים לכתוב לי בפייסבוק Shay Zariyan או בכתובת מייל shayzr038@gmail.com, אשמח גם לשמוע הערות/הארות על הסיפור דרך

תבלו!

יום 1 - מsonamarag לNichinai

מsonamarag לNichinai
11 קמ
גובה התחלתי: 2650 מ'
גובה שינה: 3650 מ'

יצאנו מסרינגר במונית משותפת לKangan (המוניות יוצאות מהשוק שליד המסגד Hazratbal) עולה כ120 רופי לאדם, מKangan עלינו למונית משותפת לSonamarg גם משהו כמו 120 רופי לאדם. סהכ הנסיעה אורכת כשעתיים וחצי.
Sonmamarg זה כפר נחמד שבמרכזו נמצא
tourist information
שם אפשר להוציא פרמיט לטרק, בנוסף במרכז הכפר ניתן להצטייד באוכל בסיסי ונשנושים לטרק, לאחר שהוצאנו את הפרמיט לקחנו טרמפ של 4 קילומטרים לתחילת הטרק.

ישנם 3 דרכים ביום הראשון:
2 מתוכם מופיעים באפליקצייה,
שביל מזרחי שהולך לאורך הנחל ועולה בעלייה יותר מתונה ויותר ארוכה ושביל מערבי יותר שעולה בעלייה תלולה של 500 מטר(אני כותב עליהם על סמך האפליקציה, לא על סמך השטח).
אנחנו הלכנו בדרך שנפרצה לשם בניית תחנת כח לאורך הנחל (לא מופיעה במפה) העלייה לא הייתה תלולה, אבל הדרך הייתה מאוד בוצית, לא נוחה ולא מעניינת בדיעבד היינו בוחרים באחת מהאפשרויות האחרות, נראה שהרוב הולכים בשביל המערבי התלול.
התחברנו לשביל המרכזי בנקודה שבה הנחל מתעכל מערבה.
התחלנו את היום בשעה 12 וסיימנו בשעה 6 בנקודת הקמפינג Nichinai, למי שהולך בשביל המערבי ישנה נקודת קמפינג לפני בשם Lashimarg, אבל בתכלס יש הרבה מקומות בהם ניתן לפתוח אוהל.

יום 2 - מNichinai לאגם Vishansar

מNichinai לאגם Vishansar
מנקודת הקמפינג יוצאים לNichinai pass,
עלייה של כ450 מ' גובה, העלייה לקחה לנו כשעתיים, מזג האוויר היה ערפילי וגשום,
בנקודת הפס ישנו צריף קטן בו ניתן לקנות נשנושים/שתייה קלה/חמה,
מנקודת הפס יורדים לכיוון הנחל, לאחר הליכה של כשעתיים השביל פונה מערבה לכיוון האגם הפושר vishansar, אנחנו הגענו לאגם בשעה 14:00 ומכיוון שהיה גשום החלטנו לפתוח אוהל ולסיים את היום, אנחנו פתחנו אוהל בצמוד לאגם, הקבוצות בדכ ישנות מתחת לאגם.

יום 3 - מאגם vishansar לarmy camp

מאגם vishansar לarmy camp
גובה התחלה: 3700 מ'
גובה סיום: 3300 מ'
13 קמ
אחרי יום גשום, קמנו לבוקר שטוף שמש, מכיוון שידענו שהיום יחסית קצר, החלטנו לקחת את הזמן, לייבש את הדברים שלנו, לשחות באגם הפושר,
וגם לנסות לדוג (מסתבר שצריך תולעים כפיתיון ולחם לא מספיק) יצאנו בשעה 12 מהאגם, השביל מתחיל בעלייה יחסית מתונה ועובר ליד האגם krishansar, מהאגם ניתן לראות את העלייה התלולה והמזגזגת לGadsar pass, הפס שאנחנו מטפסים, עלייה של כ400 מ' שאורכת כשעה וחצי, מהפס ישנו נוף מטורף בו אפשר לראות את שני האגמים שעברנו בבוקר, לאחר מכן השביל יורד בירידה חדה (600 מ') לאגם Gadsar - לדעתנו האגם הכי יפה מבין האגמים במסלול, מהאגם המשכנו בהליכה לאורך הנחל עד שהגענו לarmy camp, זוהי נקודת בידוק, חיילים יבקשו מכם לראות את הפרמיט ואת הדרכון, שימו לב שאם יש לכם רק העתק אחד של הפרמיט שהם מחזירים לכם את הפרמיט ולא לוקחים אותו, כי יש לכם נקודת בידוק נוספת בהמשך, מיד לאחר הבידוק נמצאת נקודת הקמפינג.
אנחנו הגענו לנקודת הקמפינג בשעה 18:00.

Gadsar lake

יום 4 - מarmy camp לאגם Gangabal

מarmy camp לאגם Gangabal
גובה התחלתי:3300 מ'
גובה סיום: 3600
גובה הפס: 4070 מ'
19 קמ

ביום הזה החלטנו לחבר יומיים שמוצעים בטרק, ולכן התחלנו ללכת 'יחסית' מוקדם בשעה 8, היום מתחיל בחצייה של הנחל שישנתם לידו, אין ברירה אלא להוריד נעליים ולחצות את הנחל הקפוא יחפים, לאחר החצייה מתחילה עלייה מתונה שהולכת ונהיית תלולה בהמשך, לקראת סוף העלייה נגלה לעיניכם במרחק (בתקווה שיש ראות טובה) פסגה עצומה בגובהה, אתם מביטים בננגה פורבט, אחת מ14 הפסגות הגבוהות בעולם בגובה 8126 מ',
ההר נמצא בפקיסטן וזה הזמן להתפלל לשלום עולמי שיאפשר לבעלי דרכון ישראלי בלבד לטפס עליו, ממשיכים ללכת בקו גובה פחות או יותר, ומקיפים את הרכס, לאחר מכן מתחילה עלייה מתונה מאוד לאגם הפושר Satsaran (ניתן לפתוח אוהל ולישון שם) רוב הקבוצות ישנות כמה דקות הליכה אחרי האגם (הגענו לאגם בשעה 13:00), אנחנו החלטנו לחבר יומיים ולכן המשכנו בהליכה, לאחר שעזבנו את האגם, השביל ממשיך לאורך הנחל, לפעמים צריך לחצות שדה בולדרים, ואחרי כקילומטר השביל פונה מערבה ימינה ועולה בעלייה מאוד תלולה ומזוגזגת (העלייה הכי קשה בטרק - 700 מ' גובה), חשוב מאוד לשים לב, לפי המסומן באפליקציית mapy.cz ובאפליקציות אחרות באמצע העלייה השביל מקיף את הרכס ולא ממשיך בעלייה החדה לפאס זוהי טעות מרה! אין שום שביל שמקיף את הרכס ואל תנסו לעקוב אחרי האפליקצייה בשלב הזה, הטופוגרפיה מאוד תלולה בשלב הזה ולא כדאי לעשות טעויות, פשוט להמשיך עם השביל שהתחלתם לעלות בו, השביל עולה עד הפס Zajibal Gali בגובה 4070 מ'.
משם יורדים בירידה תלולה שאורכת כשעתיים לאגם Gangabal, אנחנו הגענו לאגם ממש עם החשיכה סביב השעה 19:00, אבל בזבזנו שעה כדי להבין שיש טעות באפליקציה.
פתחנו אוהל בצמוד לאגם הפושר Gangabal היפהפה!

יום 5 - מאגם Gangabal לNaranag

מאגם Gangabal לNaranag
גובה התחלתי: 3600 מ'
גובה סיום: 2250 מ'
12 קמ
גם את היום הזה החלטנו להתחיל מאוחר, והתחלנו בשחייה באגם הפושר ובהרבה נחת.
יצאנו לדרך בשעה 12, היום מתחיל בעלייה מתונה, לכיוון אגם משגע ביופיו Nundkol,
לאחר מכן ממשיכים לאורך הרכס בעליות וירידות יחסית מתונות, לאחר הליכה של כשעתיים-שלוש, רואים מספר בתים שמופיעים במפה בשם trunkhal, במקום ישנה עמדה צבאית שבה יבדקו לכם שוב את הפרמיט והדרכון, החיילים בנקודה הזו היו מאוד נחמדים והביאו לנו מיץ תפוזים לדרך. ממשיכים ללכת לאורך הרכס במגמת ירידה קלה, ולאחר מספר קילומטרים מגיעים לבקתת מטיילים (אפשר לישון בה בחינם) יש תה וקפה וקצת נשנושים. מהבקתה מתחילה הירידה הבאמת תלולה 1000 מ' גובה בזיגזג בלתי נגמר (זה השלב להודות לי שאתם עושים את הטרק בכיוון הזה ולא בכיוון ההפוך), אנחנו הגענו לNaranag בשעה 18:00, בNaranag ישנו אתר ארכיאולוגי די מרשים שנקרא Naranag temple לאחר ביקור קצר במקדש, מצאנו מונית ספיישל שתיקח אותנו ישירות לסרינגר מכיוון שרצינו לחזור לבית הסירה באותו יום ולא לישון לילה בNaranag שנראתה די מנומנמת ולא מעניינת במיוחד.
שילמנו 2000 רופי למונית ספיישל והגענו בשעה 21:00 לsrinagar כשעתיים נסיעה.