עמק מארקה

תאריך הטיולJune 2012
עונה מומלצתאביב- קיץ

לאדק- רקע כללי

לאדק מדהימה ביופיה, אזור שונה מאוד מהקונספט הכללי של הודו. לאדק היא שילוב נדיר של הרים שצבעם כהרי מואב בעלי פסגות מושלגות, נחלים זורמים בערוצים ולעיתים בעמקים נמצאים לצד הנחלים דיונות חול , מחזה עוצר נשימה. אזור לאדק שוכן כחלק ממחוז ג'אמו וקשמיר, החבל הצפוני ביותר בהודו. אזור הסובל הכי מחיכוכים, בשל מורכבות האוכלוסיה הבנוייה משילוב של מוסלמים, בודהיסטים והינדים. בשנים עברו סבל מחוז זה מלחמות רבות בין הודו לפקיסטן. עתה עברה המלחמה למצב של מסך ברזל ומלחמה קרה שבה מתרחשת התחמשות גרעינית. לאדק עצמה שוכנת כמה מאות קילומטר מקשמיר, כך שאין לה שום חלק בסיכסוך, היא שוכנת על אחד ממעברי רכס ההימלאיה, מספרים כי זהו המקום שבו מתגוררים האלים, ועוד אומרות האגדות כי אין זה מקום לבני אדם, לצד היופי מופיע חשש ויריאה מפני ההרים העצומים, ניתן להסכים עם ההבחנה הזו. האוכלוסייה בלאדק היא ברובה טיבטית, למעשה יתכן והיא יותר טיבטית מטיבט עצמה, מכיוון שבה לא קיימת ההגבלות שגוזרים הסינים על האוכלוסיה הטיבטית בטיבט, כך שבלאדק ניתן להבחין באותם נזירים אדומי גלימות ומגולחי ראש בשיא תפארתם.

ככלל, ההודים לא ממש מבינים את הקונספט של טיולים רגליים, מבחינתם זה קצת מוזר, אבל אם יש בזה כסף, הם לגמרי בעניין. בגלל חוסר ההבנה שלהם בתחום הטיולים הרגלים, בדרך כלל קשה למצוא מסלולים שמצד אחד לא נהרסו בגלל שההודים מצאו בהם את הערך הכלכלי ומצד שני אינם דורשים תיכנון רב, הצטיידות וימים רבים של מסע.
ההיתרון הגדול של המסלול במסלול בעמק מארקה הוא שהוא מצד אחד מאפשר מסלול אתגרי המאפשר טיפוס וחצייה של מעברי הרים ומנגד פשוט לוגיסטית ולא מחייב הצטיידות רבה, כמו כן זהו מסלול גמיש שניתן להאריך ולקצר אותו על פי רצונכם.

בלאדק בסמוך לעיר לה, ישנו מסלול יפיפה של מספר ימים באזור עמק מארקה, המסלול מתחיל מכפר ששמו סטוק ששוכן במרחק חצי שעה מהעיר לה, דרכי ההגעה אליו הם ע"י אוטובוס מקומי שנוסע מספר פעמים ביום ומונית/ גיפ' שאומנם לוקח תשלום גבוה יותר, אך מביא את המטיילים עד תחילת המסלול.
המסלול קל מבחינת לוגיסטיקה מכיוון שניתן לישון בכפרים שבהם חולף המסלול, אך במידה ומחליטים לא להגיע בסוף כל יום אל כפר יש להצטייד במזון, אוהל, שקי שינה וכלי בישול. יום ראשון- המסלול מתחיל בכפר סטוק מתחיל מבית תה, ההליכה של היום הראשון היא תחילתה בערוץ רחב, שמצטצמם אם הזמן והוא בעלייה מתונה, עד שמגיים לעלייה אל הפס "סטוק לה" בגובה 4900 מטר, זו עלייה לא פשוטה, והדבר מותנה במזג האוויר, בעיקרון ניתן לישון באמצע העלייה בסמוך לבית רועים אך צריך להביא את הציוד הדרוש.

העלייה נמשכת עד לפס וארוכת בערך 4 שעות, מהפס מתחילה ירידה לכיוון הכפר רומבק ששוכן בקרבת מפגש ערוצים, שאותו מפגש ערוצים הוא חיבור למסלול שמגיע מהכפר ספיטוק, בכפר ומבק ישנים באירוח ביתי, האירוח הוא בסיסי וטוב ומציע שינה, ארוחת בוקר וערב במחיר סביר (בין 300- 500). יום שני- מהכפר רומבק יורדים לכיוון החיבור ערוצים ומגיעים למפגש הערוצים בו יש בית תה, ושם פונים שמאלה במעלה הערוץ לכיוון הכפר "יורצ'ה", המרחק בין הכפרים הוא מרחק של בין שעה וחצי לשלוש, אך ניתן לישון בכפר כדי להמיט את המרחק ליום למחרת. יום שלישי- מהכפר "יורצ'ה" מטפסים לכיוון הפס "גאנגלה" פס בגובה 5000 מטר, העלייה לפס הזה קלה בהרה מהעלייה לפס ביום הראשון, אך העלייה עורכת בערך שלוש שעולת, מהשיא גובה של הפס יורדים לכיוון ערוץ גדול שמוביל לכיוון הכפר "שינגו" מהפס עד לכפר זה בערך שעתיים וחצי ומהכפר לכפרים "סקיו וקיה" קוקח עוד שלוש שעות, בעפרים הללו ניתן לישון באותו טווח מחירים. יום רביעי- מהכפר סקיו יורדים על קו הרכס לאורך נחל מארקה עד למפגש ערוצים של מארקה והנחל הזנסקר. מעל לנחל הזנסקר יש מתחנת מעבר לציוד ואנשים, מאין עגלה שחולפת מעל הנהר, זהו נקודת המעבר היחידה הקרובה. לאחר חציית הנחת ניתן לחכות לרכבים שצריכים להביא מטיילים או ציוד, אך ניתן גם לקחת טךפון של נהג ולקבוע איתו מבעוד מועד, כמו כן ניתן להמשיך עוד כשני ק"מ צפונה שם יש כפר ששמו "צילינג" ובו אולי יש יותר למצוא רכב חזרה ללה. המסלול הוא מסלול גמיש, ניתן להתחיל את המסלול בספיטוק ולעשות אותו לכיוון סטוק, ניתן להתחיל בצילינג וללכת הפוך, כמו כן ניתן גם להמשיך מן הכפר סקיו לתוך עמק מארקה, לכיוון מזרח, זהו מסלול שאורך עוד שלושה עד חמישה ימים, אך במקרה כזה חשוב להצטייד באוהל. מכיוון שיש עוד טיפוס על פס, ובירידה ממנו יש זמן רב עד שמגיעים לכפר "המיס".

הכנות לטיול

דרכי הגעה

המסלול מתחיל מכפר ששמו סטוק ששוכן במרחק קילומטרים ספורים מהעיר לה, בערך חצי שעה מהעיר.
דרכי ההגעה אל הכפר הם ע"י אוטובוס מקומי שנוסע מספר פעמים ביום ומונית/ גיפ' שאומנם לוקח תשלום גבוה יותר, אך מביא את המטיילים עד תחילת המסלול.

יום ראשון

תחילת המסלול היא בכפר סטוק בבית תה שנמצא בסמוך לגשר. על ביתן התה נכתב שם המסלול והוא מהווה את נקודת הפתיחה למסלול. זהו כפר זעיר שאין הרבה מקום לטעות לגבי נקות ההתחלה בו.
המסלול נפתח בהליכה, בכיוון עלייה מתונה בערוץ רחב, כעבור 4 ק"מ הערוץ מצטמצם עד שהופך צר ומשם מתחילה העלייה אל הפס (מעבר הרים) הראשון. זמן ההליכה הוא שעתיים לכל היותר.
שם הפס הראשון הוא "סטוק לה" וגובהו 4900 מטר. מדובר בעלייה תלולה וכלל לא פשוטה, כמובן שהדבר מותנה במזג האוויר. בעיקרון ניתן לישון באמצע העלייה בסמוך לבית רועים קטן, אך במקרה כזה יש צורך להביא את הציוד הנדרש.
העליה עד לראש הפס אורכת כארבע שעות. מתחילת המסלול מדובר בשש שעות.
משיאו של הפס מתחילה ירידה לכיוון הכפר "רומבק" ששוכן בקרבת מפגש ערוצים, שאותו מפגש ערוצים הוא חיבור למסלול שמגיע מהכפר ספיטוק. זמן הליכה המשוער הוא שעתיים.
בכפר רומבק ישנים באירוח ביתי, האירוח הוא בסיסי וטוב ומציע שינה, ארוחת בוקר וערב במחיר סביר (בין 300- 500).

יום שני

מהכפר רומבק ממשיכים בכיוון הירידה עד שמגיעים למפגש ערוצים של שני ערוצים גדולים ומסומנים.בנקודת המפגש יש בית תה (בית רועים).
במפגש הערוצים פונים שמאלה לכיוון מעלה הערוץ אשר מוביל לכיוון הכפר יורצ'ה. זמן ההליכה הוא בין שעתיים לארבע שעות, ניתן להמשיך לכיוון הכפר הבא וניתן לישון בכפר יורצ'ה על מנת לקצר את המרחק ליום המחר.

יום שלישי

מהכפר "יורצ'ה" מטפסים לכיוון הפס "גאנגלה", גובהו 5000 מטר. העלייה לפס הזה קלה בהרבה בהשוואה לעלייה לפס ביום הראשון. זמן העלייה הוא בערך שלוש שעות.
משיא הגובה של הפס יורדים לכיוון ערוץ גדול שמוביל לכיוון הכפר "שינגו", מהפס עד לכפר זה בערך שעתיים וחצי.
מהכפר "שינגו" לכפרים "סקיו וקיה" לוקח עוד שלוש שעות, בכפרים הללו ניתן לישון באותו טווח מחירים.

יום רביעי

מהכפר "סקיו" יורדים על קו הרכס לאורך נחל מארקה עד למפגש ערוצים של מארקה והנחל "הזנסקר". מעל לנחל הזנסקר יש תחנת מעבר לציוד ואנשים, מאין עגלה שחולפת מעל הנהר, זוהי נקודת המעבר היחידה הקרובה.
לאחר חציית הנחל, ניתן לחכות לרכבים שצריכים להביא מטיילים או ציוד, אך ניתן גם לקחת טלפון של נהג ולקבוע איתו מבעוד מועד. כמו כן ניתן להמשיך עוד כשני ק"מ צפונה שם יש כפר ששמו "צילינג" ובו אולי יש יותר למצוא רכב חזרה ללה.
המסלול הוא מסלול גמיש, ניתן להתחיל את המסלול בספיטוק ולעשות אותו לכיוון סטוק, ניתן להתחיל בצילינג וללכת הפוך, כמו כן ניתן גם להמשיך מן הכפר סקיו לתוך עמק מארקה, לכיוון מזרח. זהו מסלול שאורך עוד שלושה עד חמישה ימים, אך במקרה כזה חשוב להצטייד באוהל. מכיוון שיש עוד טיפוס על פס, ובירידה ממנו יש זמן רב עד שמגיעים לכפר "המיס".

אפשרויות נוספות

המסלול כאמור הוא מסלול גמיש:
ניתן להתחיל את המסלול בספיטוק ולעשות אותו לכיוון סטוק.
ניתן להתחיל בצילינג וללכת הפוך.
כמו כן ניתן לעשות את המסלול באותה הדרך המוצעת אך בכפר סקיו להמשיך אל תוך עמק מארקה לכיוון מזרח במקום ההליכה מערבה לנקודת המעבר מעל נחל הזנסקר שהיא נקודת הסיום של המסלול.
המסלול שממשיך בעמק מארקה אורך בין שלושה עד חמישה ימים, אך במקרה כזה חשוב להצטייד באוהל, ציוד שינה, מזון וכלי בישול, מכיוון שלאחר ההליכה בעמק מגיעים לטיפוס נוסף לכיוון פס ובירידה ממנו יש זמן רב עד שמגיעים לכפר "המיס", דבר הדורש או הליכה מהירה מאוד או נקודת לינה בשטח במהלך הירידה.