למיורו לדרצ'ה - טרק חוצה זנסקר

טרק ארוך ויפה שמתחיל בלדאק המדברית, לא רחוק מלה, דרך קניונים, מעברי הרים, נופים מרשימים, כפרים מסורתיים והמון אנשים נחמדים, חוצה את אזור זנסקר ואת רכס ההימלאיה ומסיים בהרים הירוקים של הימצ'ל פראדש, לא רחוק ממנאלי

תאריך הטיולAugust 2014
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

הקדמה

לסיום התקופה שלנו בלדאק, יצאנו לטרק חוצה זנסקר - טרק ארוך, שבאופן מסורתי יוצא מ-Lamayuru (4 שעות נסיעה מלה), ומסתיים בדרצ'ה (5 שעות נסיעה ממנאלי), ולכן בעברית זכה לכינוי טרק לה-מנאלי. לטרק חלקים מאתגרים יותר ומאתגרים פחות, כולם יפים מאוד. בשנים האחרונות הולכת ונבנית דרך עפר על תוואי הטרק. כיום, היא לא מפריעה יותר מדי ברוב החלקים. אנחנו בחרנו בחלופה למקטע הראשוני של הטרק שלא הולכת על דרך העפר (ראו סיפור דרך). לאחר מכן, מכיוון שאין כלל תנועה על הדרך (שתי מכוניות ביום לכל היותר), ואין יותר מדי עבודות עפר סביבה, היא לא מפריעה יותר מדי. עם זאת, כשטיילנו הדרך כמעט הגיעה לפאס האחרון של הטרק, ומן הסתם תוך זמן קצר תגיע אל עמק נהר ה-Kargyak, ותהפוך את המקטע האחרון של הטרק (בין פדום לדרצ'ה) ללא הליך. שמענו ממטיילים אחרים כי ישנן חלופות למקטע זה - כשאנחנו הלכנו הוא עדיין היה מצוין ויפה מאוד.
הטרק מורכב משלושה שלבים בעלי אופי שונה , שכל אחד מהם ניתן ללכת במנותק מהאחרים, ועל כן זכה בסיפור דרך משלו - ראו בהמשך.

התארגנות

אורך הטרק מצריך סחיבת משקל לא מבוטל, אך יחסית לטרקים האחרים בלדאק תנאי השטח מאפשרים יחסית להקל.
במסלול בו בחרנו חובה ללכת עם אוהל וציוד שינה. מי שיבחר במסלול הקלאסי של הטרק, ויהיה אמיץ וזריז, ייתכן שיוכל להסתדר בלעדיהם, בהסתמכות על Home Stay ושינה באוהלי תה. כמובן שתמיד עלולים להגיע ולמצוא את אוהל התה סגור.
ציוד בישול מומלץ לסחוב בכל מקרה. בלוני גז וסיר קנינו בלה.

הצטיידנו בהרבה אוכל בלה לפני שיצאנו לדרך - יותר מדי אוכל. מלבד המקטע הראשון של הטרק (Nigutse La ו-Shila Gorge), ישנם לא מעט כפרים לאורך הדרך, בהם ניתן לישון ולאכול. תוך כדי ההליכה גילינו את ה-Tsampa - קמח שעורה ואפונה שהוא המזון העיקרי של הכפריים של לדאק והזנסקר. מילאנו שקית בטסמפה בכל כפר שעברנו בו (בחינם אם ישנו בבית, או בתשלום סמלי אם לא), וכך היה לנו אוכל מזין וטעים, בלי לסחוב. את הטסמפה מערבבים עם מים או עם תה לקבלת דייסה או כדורי אנרגיה, שאפשר כמובן להמתיק. התוצאה באמת טעימה, וטובה כאנרגיה זמינה להליכה.
מלבד זאת, קנינו מזון בסיסי פעמיים - בלה ב-Main Bazar, ובפאדום. מזון פחות בסיסי (חטיפי אנרגיה, למשל) הצטרכנו לסחוב מלה לכל הדרך, כי בפדום אין דבר מלבד מצרכים בסיסיים ביותר. אנחנו ממליצים על Poha (אורז מרודד) כבסיס טעים ומהיר הכנה לארוחה בשטח. אפשר למצוא בלה גם בורגול (Dalia).

יצאנו לטרק עם מפות של הוצאת Olizane השוויצרית- מפות טובות מאוד אך יקרות - נמכרות ב-1500 רופי לאחת בחנות ספרים ב-Main Bazar. הטרק מחולק בין המפה של מרכז לדאק לבין המפה של דרום האזור.

מקטע 1 - Shila Gorge ו-Nigutse La

מכיוון שהחלק הראשון של הטרק הוא על דרך העפר, ועל החלק היותר פעיל שלה, בחרנו בחלופה לחלק זה. היא התבררה כמאתגרת משחשבנו, אך יפה מאוד.
בשלושת ימי ההליכה לא פוגשנו כפרים, וגם כמעט ולא פגשנו מטיילים אחרים. לכן יש לסחוב את כל הציוד הדרוש, ומזון. מלבד זאת יש להתכונן לימים מאתגרים, מרוחקים מציוויליזציה ובני אדם, ומאוד יפים.

מקטע 2 - Sisir La לפדום

כאן הצטרפנו חזרה לטרק חוצה זנסקר המסורתי. עברנו דרך הכפרים היפים Photoksar, Skyumpatta ו-Lingshed, וחצינו פאסים רבים, המשקיפים על נוף מרשים מאוד ושונה ממה שראינו עד כה בלדאק. כך, הימים היו פחות מאתגרים מהמקטע הראשון של הטיול, אך עדיין דרשו מאמץ.
בחלק זה ישנו ב-Homestay שלושה לילות - גיוון נחמד מהאוהל, בייחוד בלילות גשומים וקרים.

מנוחה בפדום

לאחר עשרה ימי הליכה, עצרנו בעיירה פדום, שיושבת בערך באמצע הדרך של טרק הזנסקר המסורתי. קשה להגיד שזו העיירה הכי נעימה או מעניינת בעולם, אך שמחנו למנוחה, המקלחת והפירות שבחנויות.
העיירה עצמה יושבת על צומת דרכים (לכאן מגיע כביש מקרגיל, והכבישים ההולכים ונבנים על תוואי הטרק, שיום אחד יהפכו לדרך אחת המחברת את דרצ'ה, פדום וצ'ילינג). בצומת נמצאות המסעדות, וגסטהאוסים הודיים יקרים, מטונפים או שניהם. דרומה מהצומת נמצאים גסטהאוסים נחמדים יותר (Himalaya ו-Mont Blanc). דרומה משם נמצאת פדום הישנה - תל מרשים שבראשו גומפה, וסביבו בתים יפים וצפופים. נראה היה שמרכז הכפר היה שם עד לפני מספר שנים, אז האזור ננטש וכל ההתרחשות עברה לצומת. סיבוב באזור יזכיר לכם שאתם נמצאים באחד המקומות היפים בעולם, ולא סתם בעיירה הודית מאובקת.
שמענו שאם פונים שמאלה מהתל, וממשיכים לכיוון הנהר מגיעים לתחריטי סלע ענקיים של בודהה - מתמונות נראה כי המקום מרשים מאוד.
בכפרים מסביב מנזרים רבים שאפשר לבקר בעזרת רכב כטיולי יום.

מקטע 3 - פדום לדרצ'ה

המקטע האחרון של הטרק היה רגוע וקל מהשניים הקודמים. רובו עובר לאורך נהר, דרך כפרים רבים ויפים. המפגש עם חיי הכפר לאורך הדרך, ועם המנזר המרשים Phuktal, הפך את החלק הזה למיוחד ומהנה. בסוף במקטע טיפסנו על הפאס האחרון לטרק - ה-Shingo La, שהיה מעט מושלג ולכן גם מאתגר יותר. כשחצינו את ה-Shingo La עזבנו את לדאק, ועברנו להימאליה ולהימצ'ל פראדש.

• הטרק מגיע לגבהים משמעותיים. הקפידו להתאקלם ולנקוט את את כל אמצעי הזהירות.
  • בחנות הספרים הגדולה במיין בזאר בלה מצאנו גם את ספר הטרקים המעולה של הוצאת Trailblazer במחיר מצחיק של 900 רופי.
  • אנחנו יצאנו לטרק באופן עצמאי. ניתן לצאת אליו גם עם צוות מלא, או רק לשכור את שירותיו של חמר ושיירתו, וכך לא לסחוב כלום (המנהלות עדיין עליכם).
  • טיילנו עם גזיית Kovea Moonwalker שעבדה מצויין בגובה עם בלוני גז לבנים תוצרת קוריאה שנקנו בלה. גם למטיילים אחרים עם גזיות Kovea קטנות יותר לא הייתה בעיה.