טרק לאגם בריגו באופן עצמאי - Bhrigu Lake Trek

טרק קצר ויפה של יומיים - שלושה ברכס המזרחי של עמק מנאלי. הטרק מתחיל בנק׳ שנקראת גולבה (Gulaba) מצפון למנאלי ומסתיים בכפר המוכר ושישט (Bashisht) שנמצא בסמוך למנאלי.

תאריך הטיולSeptember 2017
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתממליצים לעשות את הטרק בין חודשים מאי - אוקטובר, יולי-אוגוסט זאת התקופה של המונסונים ולכן סבירות גבוהה לגשם. בכל מקרה כדאי להמתין ולצאת במז״א טוב כי בהרבה ימים מהשנה האגם נמצא בתוך עננים שמתיישבים על הרכס.

על הטרק - אפשרויות מסלול, מס׳ ימים ומז״א

ה-Bhrigu Lake הוא אגם בגובה של כ-4200 מ׳ ונחשב למקום קדוש לתושבים המקומיים, לאגם עולים ברגל הודים רבים בכל שנה. רוב ההודים שמגיעים לאגם וכמו כן קבוצות התיירים מגיעים בטיולים מאורגנים שמוציאות סוכנויות הטיולים בושישט ובמנאלי.

את הטרק מקובל לעשות ב-3 ווריאציות עיקריות:
1 - האופציה הקצרה ביותר וכנראה שגם הנפוצה ביותר היא להתחיל מ-Gulaba, לעלות לאגם ולחזור את כל הדרך חזרה עד ל-Gulaba.
2 - אפשרות נוספת היא לעשות כמו שאנחנו עשינו: התחלה ב-Gulaba וסיום ב-Vashisht.
3 - האפשרות הכי פחות נפוצה אך בעונות המוקדמות היא היחידה שאפשרית היא להתחיל בושישט, לטפס לאגם ולרדת בחזרה לושישט. זאת גם האופציה הקשה ביותר.

לגבי מס׳ הימים של הטרק:
זה מאוד תלוי בקצב ההליכה של הקבוצה ובכמה ק״מ רוצים לעשות ביום. את הטרק עושים לרוב ב-3 ימים, אם מתחילים ומסיימים בGulaba אז עושים 2 לילות בבייס קמפ הצפוני, אם עושים את המסלול עד לושישט אז עושים לילה אחד בבייס קמפ הצפוני ואחד בדרומי.
אנחנו עשינו את הטרק עד לושישט ביום וחצי עם לילה אחד בבייס קמפ הצפוני. בדיעבד היינו מוסיפים עוד לילה בבייס קמפ הדרומי כי הירידה משם עד לושישט היא תלולה וארוכה מאוד! בסוף היום לא נשאר הרבה מהברכיים שלנו.
אם עושים את האופציה של Gulaba ל-Gulaba אין בעיה לעשות את הטרק עם לילה אחד כי הירידה הרבה יותר נורמלית וקצרה משמעותית.

מז״א:
הרכסים שמעל עמק מנאלי מכוסים לעתים קרובות ע״י עננות ולכן כשיוצאים ללא מדריך צריכים להיות מוכנים למצב של ערפל. לנו היה מזל ומז״א היה מעולה לאורך כל הטיול אז לא היתה לנו התנסות במצב כזה. אם יש GPS או אפליקצייה בסמארטפון זה יכול מאוד לעזור להתמצאות.

*אסור להקים אוהל לצד האגם בגלל שהוא קדוש לאנשים המקומיים, לפי השילוט שראינו מותר להקים אוהל במרחק של לפחות 300 מ׳.

היום הראשון - נסיעה ממנאלי והליכה מ-Guluba ל-בייס קמפ הצפוני

את היום הראשון של הטרק תכננו בכוונה להתחיל ללכת בשעה יחסית מאוחרת כי הבנו לאחר בירורים שההליכה לא לוקחת יותר מ-4 שעות.
אנחנו הגענו ל-Gulaba במונית שהזמנו מאחת הסוכנויות במנאלי יום לפני (עלות 1,300 רופי), הבנו שאפשר גם להגיע איכשהו באוטובוס מקומי שיוצא מ-New Manali.
את המונית הזמנו לשעה 10 ולאחר עיכוב של כרבע שעה יצאנו לדרך שהייתה מאוד פקוקה, את ההליכה מ-Gulaba התחלנו בשעה 11:45.

המסלול מתחיל בשביל צידי שעולה מצד ימין של הכביש וממולו יש מפרץ קטן לעצירה של רכבים, אם לוקחים מונית אז כדאי לוודא לפני שהנהג יודע איפה לעצור. לגבי אוטובוס, כדאי לברר איפה הוא עוצר ב-Gulaba ואיך חוברים משם לשביל.
מנק׳ ההתחלה ועד לבייס קמפ המסלול כולו בעליה תלולה. השביל די ברור ולא היתה לנו בעיה לעקוב אחריו, לעיתים השביל מתפצל לכמה שבילים שנוצרים ע״י הסוסים והחמורים שעוברים הרבה במסלול אבל לרוב הם חוברים חזרה וקל להבין לאיפה השביל ממשיך.

הדרך יפה ובדרך אפשר גם לראות מפל גדול ומדורג בנחל בוואדי שמתחת.
הבייס קמפ נמצא בגובה של כ-3800 מ׳ והוא האזור בו חונות הקבוצות המאורגנות. יש בו המון מקומות מתאימים להקמת אוהל וכמה נחלים זורמים למילוי מים.
אם אתם מטיילים בעונה סיכוי סביר מאוד שלא תהיו שם לבד.

היום השני - מהבייס קמפ הצפוני לושישט, דרך ה-Bhrigu Lake

השביל ביום הזה הרבה פחות ברור מהיום הקודם ומתפצל הרבה פעמים.
הטיפוס מתחיל ממש בצד השני של הנחל שעובר לצד האזור של האוהלים. העלייה תלולה ובאיזשהו שלב מגיעים לנחל קטן זורם שהשביל הולך לצידו. מנקודה זו אם מסתכלים ימינה (דרומה) רואים סוג של אוכף קטן (מצורפת תמונה) - שם עובר השביל. אנחנו בטעות המשכנו למעלה לכיוון רוג׳ום בולט שנמצא על השלוחה ממנה מגיע הנחל וטיפסנו בערך 200 מטר מיותרים. את הטעות הבנו כשמהרוג׳ום לא ראינו המשך למקום שנראה סביר שיהיה בו אגם וחיכינו לקבוצת מטיילים הודים שיעברו כדי שנעקוב אחריהם למקום הנכון.

מה״פאס״ הקטן ממשיכים לכיוון דרום בירידה מתונה עד שמגיעים לנחל זורם. חוצים את הנחל וממשיכים על שביל די ברור ותלול שמטפס את העלייה האחרונה לפני האגם.
השביל מגיע בשלב כלשהו לאזור בולדרים ללא שביל, יש מעט רוג׳ומים שמסמנים את הדרך ואחריהם צריך לעקוב עד לסוף הטיפוס. מסוף הטיפוס ישנו שביל ברור שממשיך במישור עם מעט ירידה וממנו נגלה האגם.

האגם קטן אבל יפה ומעוגל בצורה כמעט מושלמת. אנחנו עשינו ארוחת צהריים והפסקה של כ-45 דק׳ והמשכנו בדרכנו.
כדי להמשיך לכיוון וושישט ממשיכים מהאגם לכיוון דרום לפי הרוג׳ומים שמסמנים את הדרך עד ששוב פוגשים שביל לא מאוד ברור אבל מספיק טוב בשביל הניווט.
מכאן אפשר להגיד שנגמרו העליות לטרק וירידה של יותר מ-2000 מטר מחכה עד לסיומו. הירידה עד לבייס קמפ הדרומי מאופיינת בחלקים תלולים ומתונים לסירוגין' מהבייס קמפ שנמצא ממש בסמוך לקו היער ועד לוושישט הירידה תלולה וקשה וכדאי לתכנן אותה בלא פחות מ-3 וחצי שעות (כמובן שתלוי בקצב שלכם).
המסלול מסתיים ממש במרכז של ושישט, ליד המקדש עם המעיינות החמים.