טרסר מרסר לא מעגלי - Sura pharao to Aru

טרק מדהים שחוצה את רכס ההרים שנמצא בין העמק של sonamarg (שממנו יוצאים ל-KGL) ל-Aru. אפשרי ב-3/4 ימים וגם בכיוון ההפוך כמובן. שילוב טוב של נופי נחלים ויערות, הרים גבוהים מעל קו העצים ואגמים יפים בשפע.

תאריך הטיולSeptember 2023
עונה מומלצתקיץ, אוגוסט-ספטמבר.

דעה על הכיוונים האפשריים

כאמור אפשר לעשות את הטרק בשני הכיוונים, בעיניי הכיוון שעשינו אידיאלי כי ככה מסיימים בארו שזה כפר שנחמד לבלות בו קצת אחרי הטרק לעומת לסיים בצד שבו התחלנו שמה פחות נחמד בעיני להעביר כמה ימים.

בנוסף בכיוון שאציג חלוקת הימים מאפשרת לסיים אותו בשלושה ובכיוון ההפוך יהיה קשה יותר להצליח בשלושה ימים ולא לפצל את היום האחרון שלנו ליומיים ראשונים.

התארגנות לטרק ודגשים

אנחנו יצאנו לטרק בצורה עצמאית עם כל הציוד שלנו מהארץ, מאמין שאפשר לשכור ציוד מסוכנות רלוונטית בסרינגר/סונמרג/ארו במידה ורוצים.

בניגוד ל-KGL לטרק הזה לא נדרש פרמיט ואפשר פשוט לצאת בלי בירוקרטיות שיכולות להקשות.

אוכל לטרק מומלץ לקנות בסרינגר/סונמרג. אנחנו קנינו בסונמרג והיה סהכ מבחר סביר של אוכל שמתאים לטיול, מאמין שבסרינגר ניתן למצוא יותר מגוון.

מים יש בשפע לאורך כל המסלול ולא היינו צריכים לסחוב יותר מ-2~3 ליטר בכל רגע נתון. טיילנו עם פילטר מים ופשוט פילטרנו כל פעם שהרגשנו שצריך.

בטרק עוברים וישנים בגבהים לא מבוטלים ולכן יש לקחת בחשבון את השיקולים של מחלת גבהים במידה ולא מאוקלמים ולאפשר התאקלמות בטוחה. אני הגעתי לא מאוקלם ולקחתי כדורי גבהים והכל עבר חלק.

מבחינת נסיעות אנחנו הגענו בטרמפ לסונמרג כדי להיות של לפני ומשם במונית שסגרנו עם נהג לכפר שבו מתחילים.
אפשר גם לקחת לוקאלים מסרינגר לאחד הכפרים הגדולים באזור כמו kangan או sonmarg ומשם למצוא נהג שייקח לנקודת ההתחלה.
היום הראשון די ארוך עם עלייה רצינית אז ממליץ לישון קרוב לילה לפני באחד הכפרים כדי להצליח להתחיל בבוקר.

לניווט השתמשנו באפליקציה mapy.cz שמאפשרת להוריד מפת אופליין טובה של קשמיר והשביל מסומן בה.
סהכ השביל מאוד ברור לאורך רוב הטרק מלבד לתחילת העלייה בפאס השני אבל ניתם להסתדר בעזרת האפליקציה וה-gps די בקלות במקטע הזה כדי למצוא איך להתחבר לשביל בחלק התלול של העלייה לפאס.

יום 1- Sura pharao to Sanamus campsite

השביל יוצא מהקצה של הכפר Sura pharao ובגדול לאורך כל היום פשוט עולים לאורך הנחלים עד ההגעה לחניון הראשון.

העלייה ארוכה וממושכת וסהכ עולים כ-1400 מטר עד מהכפר בגובה 2000 עד למחנה הראשון בגובה 3400.
אנחנו התחלנו הליכה בשעה 08:00 והגענו לנקודת הלינה בסביבות השעה 18:00.

בדרך הנוף מתחלף מנחלים זורמים, לעלייה ביער עד שעוברים את קו העצים וממשיכים לעלות מעט עד המחנה.

בזמן ההליכה תעברו מספר התיישבויות של רועים כפריים שחיים בהרים בשלב זה של השנה ואולי יזמינו אתכם לתה ואוכל, האנשים נחמדים מאוד ונהננו להתארח בדרך.

יום 2- Sanamus campsite to Tarsar

יום השיא של הטרק במהלכו חוצים את כל החלק הגבוה של רכס ההרים, עוברים בשני פאסים משמעותיים ואגמים רבים עם נופים מהדהימים.

התחלנו את העלייה בבוקר בשעה 08:30 והגענו לאגם Hokasar בשעה 11:30 כולל עצירה לארוחת בוקר בדרך סהכ עלייה של כ-450 מטר. משם טיפוס קצר של כעשרים דקות יוביל אתכם ל-Sanamus pass בגובה 3900 מטר.

משם הליכה פשוטה על קו גובה ומעט עלייה שלקחה קצת פחות משעה ומגיעים לאגם Sundersar.

השארנו בו את התיקים הגדולים ויצאנו לטיפוס הלוך חזור לתצפית מרהיבה בגובה 4050 מטר על אגם Marsar בו אכלנו צהריים באותו היום.
סהכ הסיבוב בלי התיקים לקח לנו כשעתיים ומומלץ מאוד לא לוותר עליו.

משם יש הליכה פשוטה בירידה מתונה של כשעה עד לחציית נחל zajmarg שממנה מתחיל הטיפוס לפאס שמעל Tarsar.

מחציית הנחל עד מחצית העלייה לפאס השביל לא מאוד ברור בשטח ובעיקר הלכנו עם gps דולק עד הנקודה בה השביל נמצא כ-100 מטר מתחת לפאס ומתחיל בסרפנטינות עד הפאס.
העלייה לפאס תלויה וממושכת ולקחה לנו כשעה וחצי.

הנוף מהפאס מרהיב, ניתן לעלות מהפאס כחמש דקות הליכה לתצפית מעולה על Tarsar וההרים מסביב.

משם ירדנו כחצי שעה עד נקודת הלינה על שפת אגם Tarsar מותשים ומרוצים מיום ארוך ויפה.
הגענו לנקודת הלינה בשעה 18:30.

יום 3- Tarsar to Aru

קמנו לבוקר רגוע ושמשי על שפת האגם והתחלנו הליכה יחסית מאוחר לקראת 10:00.

סהכ היום האחרון הוא פשוט ירידה כל הדרך עד לארו כשבדרך הנופים מתחלפים מהרים קירחים וקרחונים לנהרות זורמים, יער יפה והליכה צמודה על גדת הנהר עד ל-Aru.
הגענו לכפר בשעה 18:30.

במחצית היום עוברים בפיצול נחלים רחב ובו נקודת לינה שמכונה Basecamp ממנה אפשר לצאת למגוון מסלולים שליד Aru.
מי שמעוניין יכול בקלות לפצל כך את היום הזה ליומיים של הליכה (בייחוד אם הולכים את הטרק בכיוון ההפוך).

סיכום

לסיכום לדעתי זו אפשרות מעולה למי שמחפש טיול עצמאי בקשמיר שחוצה תא שטח מגוון ומאפשר לחבר את הצד של Sonmarg ל-Aru.

אחרי הטרק בילינו עוד שתי לילות ב-Aru ב-Milkyway guesthouse שהיה מעולה וכמובן שניתן לשהות כאן יותר ולצאת למסלולים נוספים מהכפר.