תאריך הטיול | September 2017 |
---|---|
משך הטיול | 5 ימים |
עונה מומלצת | יוני - אוקטובר. כל עוד הכביש לא חסום על ידי השלגים |
הדרך בין לה למנאלי נחשבת לאחת הדרכים היפות ביותר בהודו. הנופים בדרך משתנים מנופיו המדבריים של חבל לאדאק לנופים הירוקים שעוטפים את איזור מנאלי.
בדרך כלל אנשים בוחרים לעשות את הדרך בג׳יפ או במיניבוס במשך יום-יומיים או בטיסה, בדרך זו קצת קשה לחוות את הנוף בצורה משמעותית.
אנחנו, 4 חברים, חיפשנו דרך בה נספוג את המראות המרהיבים הללו יותר לעומק והחלטנו שטיול אופניים זו דרך מצויינת לעשות זאת. מכיוון שאנחנו בעלי נסיון מועט מאוד בטיולי אופניים וזמננו היה מוגבל (החלטנו להקצות למסע לא יותר מ-5 ימים), פנינו לסוכנות שמשכירה אופניים וביקשנו ג׳יפ שילווה אותנו לאורך כל הדרך כך שאת העליות לפאסים נעשה בג׳יפ ואת הירידות והמישורים נרכב באופניים. זה גם איפשר לנו לעלות לג׳יפ בכל פעם שהתעייפנו קצת מהרכיבה.
בעיקרון, אם רוצים לעשות הכל באופניים זה לוקח כ9-10 ימים (תלוי בקצב שלכם כמובן). אם משלבים בין ג׳יפ לרכיבה באופניים אפשר להחליט על כמה ימים שרוצים בטווח הזה, הכל תלוי במס׳ המקטעים עליהם מוותרים.
לנו תחילה הציעה הסוכנות לעשות את הטיול ב-7 ימים אך מיהרנו קצת להגיע למנאלי וסגרנו בסוף על 5 ימים (כך שנסענו חלק ממקטעי הרכיבה בג׳יפ), אפרט בהמשך על חלוקת הימים ואיך אפשר להוסיף מקטעי רכיבה.
אפשר לעשות את המסלול גם בכיוון ההפוך ממנאלי ללה (בדרך פגשנו לא מעט אנשים שעושים זאת).
דבר אחרון שאציין לפני שאתחיל בסיפור עצמו הוא עניין הרגשת הבטיחות. הדרך בג׳יפ מרגישה מעט מפחידה ולא בטוחה. בניגוד לכך הנסיעה באופניים מרגישה בטוחה בהרבה יותר. חשוב לנסוע בהתאם לתנאי הדרך (בדרך עפר למשל נוסעים הרבה יותר לאט מדרך סלולה) ולא לשכוח לנסוע בצד שמאל.
סוכנות אופניים -
בלה ישנן מספר סוכנויות אופניים. אנחנו פנינו לסוכנות Hymalayan Bikers שנמצאת על רחוב ה-changspa מול מסעדת הבבילון.
האנשים בסוכנות היו מאוד נחמדים ואדיבים, גם הנהג שנתנו לנו היה מצויין ואכפתי ודאג לנו לאורך כל הטיול והאופניים היו ברמה בסדר גמור.
מה שכן, הייתה קצת אי הבנה בין בעל הסוכנות לנהג שלנו שחשב שהטיול הוא רק 4 ימים, אך פתרנו אי הבנה זו במשך הטיול עצמו. מבחינת מחיר, לקחו לנו סה״כ: 54700 רופי לארבעתינו: 35500 על נהג צמוד לחמישה ימים + 800 רופי לאדם להשכרת אופניים ליום (הם מחשבים גם יום חזרה של הנהג כך שהחישוב הוא ל6 ימים).
אם יש לכם זמן בלה, מומלץ לעבור בעוד סוכנות אחת לפחות, להשוות קצת מחירים ולראות מה יותר מתאים לכם. הסוכנות סיפקה לנו בנוסף לאופניים גם מגיני מרפקים וברכיים, קסדה ומושב סיליקון לכסא (היו לו רק 3 - כדאי לוודא שיש מספיק לכל הקבוצה לפני שיוצאים).
יום לפני מגיעים לסוכנות ובודקים את כל הציוד, כדאי לעשות טיול קצר עם האופניים כדי לראות שהכל עובד ונוח- בדיקת הילוכים חשובה מאוד.
ציוד רכיבה -
1 - לנו לא היו נעלי ספורט, אך הרכיבה עם נעלי טיולים או נעלי בלנסטון הייתה בסדר גמור. חשוב לדאוג לצאת עם:
מעיל רוח/גשם כגון סופטשייל, מעילי פוך או אפילו מעיל גשם דק שמתחתיו לובשים פליז יותר מחמם.
2 - כפפות, כובע צמר/מחממי אוזניים
3 - באף (סוג של חם צוואר דק מבד גמיש, עולה 90 רופי)- לחימום הצוואר ולהקטנת שאיפת העשן שיוצא מאגזוז המכוניות.
בירידות מהפאסים יכול להיות קר מאוד! ניתן למצוא ציוד זה בכל אחת מחנויות הטיולים בלה.
אוכל -
במשך הטיול ישנים בכפרים קטנים שבדרך ואפשר לאכול ארוחת ערב שם. מבחינת ארוחת צהריים, לא כדאי להסתמך על זה שתעברו בכפר בשעה המתאימה ולכן כדאי להתארגן על ארוחת צהריים עצמאית. אנחנו קנינו טחינה, אגוזים, פירות יבשים וחטיפי אנרגיה שיהיו לנו לארוחת צהריים כל יום ובנוסף לקחנו בכל בוקר צאפטי ארוז לדרך. כמו כן, החלטנו גם לבשל חלק מארוחות הערב שכן המגוון בדאבות המקומיות הוא מועט ולכן קנינו גם פסטה וירקות טריים.
לינה -
לאורך הדרך למנאלי יש לא מעט מקומות עם דאבות (סוג של פונדק דרכים הודי) בו אפשר לאכול ולרוב גם לישון. האבזור מאוד בסיסי - בדרך כלל אוהל עם מזרונים ושמיכות. בחלק מהמקומות שילמנו 100 רופי לאדם ובחלק 200.
יצאנו לדרך מוקדם (8:00) ונסענו עם הג׳יפ עד לראש פאס ה-Taglang La (גובה 5500 מטר). בפאס הוריד אותנו הג׳יפ וירדנו עם האופניים בעיקולי הכביש עד למרגלות ההר.
הנופים לאורך הירידה מהפאס מרהיבים ביופיים ולמרות שהדרך למטה מהירה, השתדלנו לנסוע לאט ולחוות כמה שיותר מהנופים.
לאחר ירידה של כ-600 מטר בגובה מגיעים למרגלות ההר ומכאן הרכיבה היא בעיקר במישור כשמידי פעם יש עלייה מאוד מתונה. באמצע הדרך נתקלנו בדאבות אך היה מוקדם מידי לארוחת צהריים (בדיעבד היה נכון לקחת משם צ׳אפטי כי לא נתקלנו בעוד דאבות עד לפאנג).
הנופים במישור הם יותר פתוחים ורחבים וכדאי להסתכל לצדדים כי זהו איזור עם פראים (אנחנו ראינו עדר פראים עם גורים). בשלב מסויים החלה רוח נגדית חזקה מאוד שהקשתה על הרכיבה וחלקינו החלטנו לעלות לג׳יפ.
אחרי רכיבה ממושכת במישור עם כמה עליות לא תלולות מדי, מגיעים לירידת עפר גדולה שהביאה אותנו עד לpang (גובה 4800 מטר).
עד לירידה זו כל הדרך הייתה סלולה ונוחה מאוד לרכיבה (גם הירידה מהפאס). הירידה לפאנג היא דרך עפר ולכן נסענו בה לאט יותר.
פאנג הוא כפר שמורכב מהמון דאבות קטנות, אכלנו ארוחת ערב והלכנו לישון באחת הדאבות. עלות שינה: 150 רופי.
בעיקרון הדרך מלה לכפר Latho שנמצא כמה עשרות ק״מ לפני הפאס היא דרך מישורית וניתן לרכב אותה בקלות. מכיוון שרצינו טיול של 5 ימים החלטנו לוותר על יום רכיבה זה כי הוא הכי פחות מרשים משאר המקטעים וגם עשינו את החלק הזה עם רכב מספר פעמים במהלך שהותנו בלדאק.
לאטו הוא כפר נחמד עם אפשרות לינה בגסטהאוס.
סה״כ רכיבה באופניים: 65 ק״מ
סה״כ עליות: 486 מ׳
סה״כ ירידות: 1165 מ׳
קמנו, אכלנו ויצאנו לדרך (הפעם לקחנו צ׳אפטי איתנו לנשנושי הצהריים).
מפאנג הג׳יפ לקח אותנו לראש פאס ה-Lachalang La (גובה 4900 מטר). משם, ירדנו באופניים עד למרגלות ההר כאשר הירידה היא בדרך עפר. הנופים כמובן עוצרי נשימה.
כשהגענו למטה ראינו מספר דאבות וישבנו באחת מהן לשתות תה. ממיקום זה מתחילה ישר העלייה לפאס הבא, ולכן העמסנו את האופניים לג׳יפ ונסענו איתו עד לראש הפאס (Nakeela). מראש הפאס התחלנו לרדת ברכיבה בדרך סלולה ונוחה כאשר הכביש מתפתל מלא ולאחר 21 פיתולים (נקראים Gata Loops) מגיעים לתחתית הירידה.
לאורך כל הירידה נהנינו מהנוף שצפה על הנחל בתחתית הואדי שמימיו היו בצבע טורקיז, אחד החלקים היפים בדרך לפי דעתנו.
לאחר הירידה המשכנו מעט במישור ועצרנו לאכול בפינה נחמדה צ׳אפטי עם טחינה. מנקודה זו חלקינו עלו לג׳יפ כי גם כאן הרוח הנגדית הייתה חזקה מאוד והקשתה על הרכיבה וחלקינו המשיכו באופניים. הנסיעה ממשיכה רובה במישור וממש לפני הכפר Serchu ישנה עלייה מעט תלולה וארוכה שבסופה מגיעים לכפר.
הכפר Serchu (גובה 4200 מטר) גם הוא כפר שמורכב מהרבה דאבות (הפעם המבנים לא היו מבטון אלא פחונים) ובחרנו דאבה אחת נחמדה לישון בה, שם גם בישלנו לעצמנו ארוחת ערב עשירה בירקות, מה שלא מוצאים בדרך כלל באוכל המקומי של הדאבות. באופן מפתיע לא היה קר בלילה בתוך הפחון. עלות שינה: 200 רופי.
סה״כ רכיבה באופניים: 52 ק״מ
סה״כ עליות: 470 מ׳
סה״כ ירידות: 1390 מ׳
לאחר שקמנו ואכלנו התחלנו את דרכינו בנסיעה בג׳יפ, מיד לאחר Serchu יש נקודת בידוק דרכונים שמציינת את מעבר הגבול מהמדינה ג׳אמו-קשמיר למדינת הימצאל פרדש.
נוסעים מעט במישור ולאחר זמן מה מתחילים לעלות לפאס ה-Baralacha (גובה 4800 מטר). מראש הפאס התחלנו לרכוב מטה בדרך סלולה ונוחה כאשר כמעט ולא עברו מכוניות והרגשנו שהדרך היא כולה שלנו. בסוף הירידה עצרנו באגם נחמד וקטן לארוחת צהריים. אחרי הארוחה הדרך ממשיכה כדרך עפר כאשר בהתחלה התוואי הוא במישור עם ירידה מתונה ולאחר כמה דקות רכיבה מגיעים לעלייה של כ-2.5 ק״מ.
מראש העלייה ירדנו באותה דרך עפר עד לכפר דרצ׳ה שממוקם ממש בתחתית. כאן הנוף משתנה בפעם הראשונה מנוף מדברי לנוף ירוק של יערות ושדות אך כמובן נשאר מרהיב ביופיו.
בכפר דרצ׳ה יש אופציה לישון בדאבות או באוהלים. אנחנו בחרנו באופציה של האוהלים כיוון שראינו שכל עובדי הכביש ישנים בדאבות ורצינו קצת שקט ושלווה ובנוסף הנוף משם היה הרבה יותר יפה. לכן, נכנסנו לכפר עצמו וישנו במקום נחמד של קאמפינג. עלות שינה: 2100 רופי לאוהל כולל ארוחות (יצא 550 לאדם, זה בערך אותו מחיר לבן אדם אם אוכלים ארוחת ערב ובוקר בדאבה).
בעיקרון אם אתם רוכבים יחסית בקצב טוב, אפשר לרכוב את המקטע הראשון של היום מ-Serchu עד תחילת העלייה לפאס כיוון שהוא מישורי יחסית. אנחנו קמנו מאוחר ולא רצינו להגיע מאוחר מדי לדרצ׳ה, לכן החלטנו לעשות מקטע זה בג׳יפ.
בדיעבד, כדאי לרכוב בסוף היום עוד 3-5 קילומטרים לכבר Jispa שהוא יותר גדול ויש בו מלא גסטהאוסים והום-סטיי וכך גם לזכות במקלחת ראשונה בטיול. אנחנו הבנו מהאנשים בדרצ׳ה שיש שם רק אוהלים ודאבות ולכן בחרנו להישאר בדרצ׳ה (לימד אותנו לא לסמוך תמיד על בעלי העסקים בהודו כיוון שהם פועלים מתוך אינטרס שנישאר לישון אצלם).
סה״כ רכיבה באופניים: 46 ק״מ
סה״כ עליות: 349 מ׳
סה״כ ירידות: 1883 מ׳
לאחר ארוחת הבוקר הקפיץ אותנו הג׳יפ כמה דקות לסוף הכפר (חסך לנו עלייה קטנה) ומשם המשכנו ברכיבה. עד לכפר הבא Jispa (כ-3 קילומטרים מדרצ׳ה) הדרך היא מישורית ובירידה. הכפר ג׳יספה נראה כפר גדול יותר עם הרבה גסטהאוסים והום סטיי. אחרי ג׳יספה ישנה עלייה מתונה אך ארוכה יחסית של כ-4 ק״מ.
לאחר שעלינו אותה עצרנו בנקודה יפה שצופה על הנוף ועשינו פק״ל קפה. המשכנו מכאן ברכיבה מישורית שבסופה ירידה גדולה עד לכפר Tandi. בדיוק כשהגענו לכפר החל לרדת גשם ותפסנו מחסה באחת הדאבות לארוחת צהריים.
לאחר הארוחה העלנו את האופניים על הג׳יפ שהקפיץ אותנו את העליה מהכפר ונשארו לנו כ-10 ק״מ עד לכפר Sissu. מנקודה זו המשכנו ברכיבה עד הכפר Koksar (כ12 ק״מ, חלקינו פרשו באמצע לג׳יפ) כאשר הדרך מורכת מעליות קטנות ולאחריהן ירידות קטנות.
הכפר Koksar הוא כפר קטן בו אפשר לישון באוהלים או בהום סטיי (נראה בדיוק כמו גסטהאוס). אנחנו בחרנו באופציית ההום סטיי וישנו בזה שהמבנה שלו ורוד (ראינו שניים, זה היה השני). החדרים היו נקיים, היו מים חמים למקלחת והיינו מרוצים מאוד. עלות שינה- 550 רופי לחדר. את ארוחת הערב והבוקר אכלנו בדאבה שמתחת להום סטיי.
בעיקרון, אם אתם לא ממהרים ויש לכם עוד יום אפשר בכיף לפצל יום זה לשניים ולעשות את שניהם ברכיבה בלי נסיעה בג׳יפ. יש מספר עליות אך הן לא ארוכות ותלולות כמו העליות לפאסים ויש המון כפרים בדרך שאפשר לעצור לישון בהם.
סה״כ רכיבה באופניים: 56 ק״מ
סה״כ עליות: 640 מ׳
סה״כ ירידות: 1180 מ׳
יצאנו לדרך מוקדם מאוד (7:00) כי הבנו מהנהג שהתנועה באיזור מנאלי נהיית עמוסה במהלך היום (דבר שהיה נכון ובאמת התחיל להפריע לקראת סוף היום).
הג׳יפ הקפיץ אותנו מKoksar לראש הפאס האחרון (Rothang Pass). מראש הפאס ירדנו בדרך סלולה ונוחה עד לכפר Dalchan. הנופים בירידה גם פה מדהימים ביופיים ושונים ממה שראינו עד כה- יערות ירוקים, מפלים זורמים והרים מושלגים. כאן התחלנו להבין שהדרך עוד מעט מסתיימת והתחלנו לעכל את כל המראות השונים שראינו.
בדרך זו יש הרבה יותר תנועה יחסית לימים הקודמים ויש לנסוע יותר בזהירות ולאט. בכפר Dalchan (כ-10 קמ לפני מנאלי) עלינו לג׳יפ כיוון שהנהג ביקש לאור התנועה שנעשתה עמוסה וצפופה יותר. בעיקרון אין שום בעיה להמשיך עוד 10 ק״מ עד למנאלי. משם הנהג לקח אותנו עד לגסטהאוס בold Manali.
סה״כ רכיבה באופניים: 36.5 ק״מ
סה״כ עליות: 56 מ׳
סה״כ ירידות: 1518 מ׳
תגובות
התגובה שלך
יש לך מה להוסיף? רוצה לשאול את הכותב/ת שאלה? פשוט לזרוק מילה טובה?
בקשה קטנה - אין לבקש ייעוץ באופן פרטי, נסו לשאול שאלות כאן וכך המידע יהיה זמין לכולם