Spituk to Stok - מסלול יפהפיה אך מסוכן

מסלול Spituk to Stok נחשב בין המסלולים הקלים ביותר “baby tracks” שאפשר לעשות בלה, הודו. למרות התרבות המרתקת שתפגשו בדרך והנופים המקסימים, אינני ממליץ על המסלול בגלל בטיחותו הלוקה בחסר.

תאריך הטיולAugust 2022
עונה מומלצתיולי, אוגוסט

פרטים כלליים

משך הטרק:
3 ימים ושני לילות.
אפשר לקצר אותו ל2 ימים ולילה אחד, אך אינני ממליץ כי כן תפספסו קצת תרבות לאדקית מקסימה.

קושי:
יומיים ראשונים - קלים. יום שלישי ואחרון: קשה.

מרחק:
שלושה ימים - 39 ק״מ

גובה מקסימלי:
4855 מטר

כשדיברתי עם הסוכנויות לגבי המסלול, הרבה אמרו לי שזה מסלול פשוט וקצר ושכל אחד יכול לעשות. למרות זאת, וכי זו הודו, החלטתי כן לתכנן מראש את המסלול ולוודא שאני לא מפספס דבר.

לפי דעתי, המסלול הוא קל ביומיים הראשונים שלו, אבל היום השלישי והאחרון לא פחות מקשה, ארוך ומסוכן.

קניתי מפה והתחלתי לשאול מסביבי אם מישהו מכיר/ עשה את המסלול.
להפתעתי גיליתי שהרבה מכירים את המסלול אך לא עשו אותו.
לאחר תכנון והזמנת מונית התחלתי להתארגן עם הציוד הנדרש, שלאחר מכן התברר לי שאין צורך להביא הרבה ציוד למסלול. לכן אני מתחיל פה עם העצה הראשונה שלי, שאם אתם לא מתכננים לישון בשטח, אני ממליץ להביא כמה שפחות ציוד. בדיעבד בגלל המזג האוויר הקריר והלינה בhomestay, חולצה אחת/ שתיים מכנס לטיול ופיג׳מה הם כל הבגדים שתצטרכו. בנוסף הייתי מביא גם ז׳קט לגשם וכמה חטיפים לדרך לנשנש.

יום ראשון - Leh -> Spituk -> Zinchan

פרטים יבשים:
משך המסלול: 5 שעות (אך לקח לנו כ4 שעות כי קיצרנו אותו מעט)
מרחק: 15.7 ק״מ
עולים כ 375 מטר ועושים לילה בגובה 3402 מטר.

סגרתי מונית יום לפני היציאה למסלול והיא עלתה לנו 700 רופי. התכנון היה שהיא תקח אותו לתחילת המסלול שהוא גשר בעיירה Spituk. המונית חיכתה לנו ב8 בבוקר מחוץ להוסטל ויצאנו לדרך.

כשהנהג הגיע לגשר הוספנו לו עוד 100 רופי בשביל שיקדם אותנו קצת במסלול מכיוון שבמחקר שעשיתי, רוב האנשים מדלגים על היום הראשון ומתחילים ישר ב Zinchan ועושים את הלילה הראשון בRumbak. אנחנו התעלמנו מההמלצות והחלטנו כן לעשות לילה ב Zinchan, ואני שמח שלא דילגנו.

הדרך מSpituk ל Zinchan, לא הכי מעניינת ויבשה, שכן הנוף הוא המדברי ולא משהו שאנחנו לא רגילים אליו מהארץ, אך עדיין היה נחמד ללכת במסלול שכן היה קצר כי קיצרנו אותו עם הנהג. אני כן ממליץ לעשות את היום הראשון ולא לדלג עליו, אני חושב שלקצר אותו עם הנהג היה מעשה נכון וממליץ אותו גם לכם.

יש כאלה שרשמו שאפשר להגיע לעיירה בשם Phey ולהתחיל משם את הטיול, אך לאחר שדיברתי עם הסוכנויות, הם אמרו לי שזה כבר לא אפשרי מכיוון שאין מעבר בין העיירה למסלול יותר.

לאחר הליכה של 4 שעות הגענו לZinchan, ושם עשינו לילה. המעבר בין המסלול לhomestay, היה משונה, היינו צריכים לעבור נהר עם מים שזורם יחסית חזק. אני ממליץ להביא סנדלי שורש בשביל לחצות את הנהרות בדרך בזמן הטרק במקום להרטיב את הנעליים והגרביים.

ה homestay ב Zinchan היה ההתקלות הראשונה שלנו בתרבות הלאדקית. מצאנו את עצמנו נמצאים בחדר עם שלושה מזרונים, שולחן פשוט וחוסר בחשמל. לפי דעתי, זה היה קסום. אתה מרחק הליכה מהנהר, מרוחק מאנשים באזור שקט שבו אין אף אחד חוץ מכמה משפחות בודדות.

השהות בחדר עלתה לנו לכל אחד 1500 רופי וכללה ארוחת ערב, בוקר סנדוויצ’ים לצהריים לדרך.
לא היית מקלחת או שירותים ״רגילים״ כן היו שירותים לאדקים, כלומר חור במבנה גבוה שאת הצואה שלכם הם משמשים כדשן לאחר כמה חודשים.

האוכל, השהות והשקט היו נהדרים, ולכן אני ממליץ לכולם לעשות לילה אחד בעירייה הפשוטה והנעימה הזאת.

יום שני - Zinchan -> Rumbak

משך המסלול: 2-3 שעות
מרחק: 6.5 ק״מ
עולים כ555 מטר וישנים בגובה 3956 מטר.

את היום השני התחלנו ב9 בבוקר, כי זה יום קצר. כן עולים לא מעט בגובה אך המסלול לא ארוך בכלל. המסלול עצמו גם היה יחסית ברור, חוץ מהסוף שלו שהשם קצת התבלבלנו. השתמשנו באפליקציה maps.me שאכן עזרה לנו להבין האם אנחנו במסלול או לא.

במהלך המסלול היו שתי נקודות ״מאתגרות״ שנגרמו בגלל מזג האוויר שלפעמים הורס את הדרכים במסלול. לאחר כשעתיים הליכה מצאנו את עצמנו הולכים לצד הר בצורה קצת מסוכנת בעקבות המסלול שנהרס. כשעה לאחר מכן, היינו צריכים לעבור דרך גשר מאולתר כי הגשר המקורי נהרס וכרגע מנסים לבנות אותו מחדש.

בכללי, צריך לקחת שלפעמים המסלולים שמסומנים באפליקציה כבר אינם קיימים וצריך למצוא דרכים אלטרנטיבות בשביל לחצות ולהגיע ליעד.

כשהגענו לRumbak, ישר התאהבנו במקום. השטחים הירוקים והפתוחים, הסוסים והחמורים שמסתובבים חופשי, והתרבות האותנטית שלהם גרמו לנו לא לרצות לעזור את המקום. אני ממליץ כן להגיע מוקדם לעיירה בשביל שיהיה זמן להסתובב מסביב ולדבר עם המקומיים.

המחיר לאדם היה 1200 רופי שכלל כמו ב Zinchan, ארוחת ערב, בוקר וסנדווצים לדרך ליום מחרת. גם פה זה כלל מזרונים פשוטים על הרצפה, ושירותים לאדקים. מים לא היו בעיה להשיג, גם פה וגם ב Zinchan, כן מסננים/ רותחים אותם בשביל שהיו נקיים לשתיה.

ארוחת הערב ובכללי השהות בעיר היו מדהימים, שגם פה אני ממליץ לא לדלג וכן לעשות לילה בRumbak.

יום שלישי ואחרון - Rumbak -> Stok

פרטים יבשים:
משך המסלול: 7-8 (לנו לקח כ10 שעות עם קיצור דרך שחסך לנו חצי שעה)
מרחק: 16.5 ק״מ
עולים 1000 מטר ויורדים 1340 מטר.

זה היום הקשה ביותר במסלול, הוא ארוך מאוד, ומסוכן. אם אתם לא מעוניינים באתגרים כמו טיפוס על הר או חציית נהר עם זרימה חזקה מאוד, הייתי פה מדלג על המסלול כולו ומחפש טרק אחר.

אנחנו ביקשנו את ארוחת הבוקר ב7 בבוקר בשביל שנוכל לצאת ב8. בדיעבד היינו צריכים לצאת מוקדם יותר כי באמת זה יום ארוך.
לצערי המסלול לא ברור, וכן אני ממליץ מאוד להשתמש באפליקציה לניווט בשביל לוודא שאתם על המסלול הנכון. ההודים לא בדיוק מסמנים את המסלול בדרכים נורמטיביות ופעם כשעתיים אתם תראו שלד של חיה מונח על אבן וכך תדעו שאתם במסלול הנכון.

הדרך להגיע לpeak היית לא פשוטה בכלל ולקחה לנו כ4.5 שעות כי היינו צריכים לעצור הרבה בשביל להסדיר נשימה. ככול שעולים יותר בגובה כך היה יותר קשה לנשום. בנוסף לכך התחיל לרדת גשם שגם לא עזר כי זה גם לאדמה לאבנים להיות חלקלקים. העליה בהר היית קשה ומאוד חדה, כלומר צעד אחד לא נכון ואתם יכולים להתדרדר למטה או אפילו לנקוע את הרגל. לכן יש להיזהר מאוד בעליה להר וכן לעשות רבה עצירות.

כשתגיעו לגובה המקסימלי זה בהחלט יהיה מרגש ומשמח, כי הנוף משם מרהיב וקסום, אך בגלל שראינו שאנחנו לא בזמנים, מאוד מהר החלטנו להמשיך במסלול ולרדת מהר. אני גם קצת הרגשתי סחרחורת לקרת הסוף בעקבות העליה הקיצונית והגבוה.

מפה הירידה לא מפסיקה, אתם תלכו הרבה בירידה, המון, וזה ירגיש נצח. אם אתם לא רגילים הרגליים יכאבו מאוד מהר, ולי ספיציפית הרגליים רעדו כל הדרך בגלל בלימת הגוף.
כמובן שאני מרגיש צורך להוסי, שהנופים בדרך מאוד מיוחדים וקסומים. ראינו קצת חיות בא ובעיקר ציפורים שונים.

לאחר כשעה וחצי של ירידה, קיבלנו טיפ מזוג מטיילים אחר שעשה את המסלול בדרך ההפוכה שיש אופציה לקצר את המסלול והוא מומלץ כי גם שם הנוף מקסים.

לאחר הירידה הקיצונית אתם תראו במפה “No water campsite” ויהיה לכם אופציה להמשיך ישר ולעלות בהר, או לפנות שמאלה וללכת בין ההרים. אני מאוד ממליץ לקחת את הקיצור, גם בגלל שהדרך מאוד יפה אלא גם בגלל שהיא הכי מובנת מכל המסלול. מאוד ברור איפה צריך ללכת, ולא תהייה לכם בעיה.

לאחר כשעתיים, מצאנו את עצמנו בקטע מאוד מסוכן. בזמן שירד גשם ראינו שאין לנו איך להמשיך אלא לטפס על הר או לחצות נהר חזק. שם נתקענו בערך כחצי שעה לנסות להבין מה עלינו לעשות. אם נטפס על ההר, נצטרך גם לטפס אותו בירידה בזמן שיורד גשם והכל מחליק. צעד אחד לא נכון ואתה נופל כ4 מטר מטה לתוך אבנים.

אופציה שניה הייתה למצוא מקום שאפשר לחצות את הנהר ומבלי להחליק ולהיפצע.

הסכמנו ללכת על האופציה השניה. הצלחנו לחצות את הנהר אך זה היה מאוד מסוכן, וכן לקח לנו זמן. בעקבות העיכוב שם, המסלול כן התארך לנו לא מעט.

משם יש עוד 4 שעות של הליכה לעיר Stok, שכן הייתה פשוטה ונעימה ללכת.
כשהגענו לעיר, ראינו שיש שלט עם מספר טלפון למונית. התקשרנו למספר ומי שענה לנו לא כלכך ידע אנגלית וכן היה מסובך להסביר לו איפה אנחנו נמצאים. לאחר שהתקשנו להסביר לו איפה אנחנו החלטנו לוותר ולחפש טרמפ בעיר. אתם יכולים גם לשריין דרך סוכנות שיבואו לאסוף אתכם, אבל הייתי ממליץ פשוט לחפש ברחוב אנשים שיקחו אתכם ולהציע להם כסף.

סה״כ מסלול שבו תהנו מהמון נופים יפים, תרבות ואוכל לאדקי נהדר. אני לא חושב שזה baby track, וכן הייתי ממליץ על המסלול לכאלה שמחפשים אתגר.