ספארי צלילות של שבוע באיים המלדיביים - האטולים המרכזיים

שבוע חלומי של צלילות באיים המלדיביים בארבעת האטולים: North Male, South Male, Ari ו-Vaavu. מאות כרישים, מנטות, צבי ים ועוד הרבה חיות מעניינות.

תאריך הטיולOctober 2017
עונה מומלצתאוקטובר - אפריל

צלילות באיים המלדיביים - מידע כללי

מדינת האיים המלדיביים ידועה כאחד המקומות הטובים בעולם לצלילה ולא סתם. המבנה הגאולוגי הייחודי של האטולים מהם מורכבת המדינה ועליהם התפתחו שוניות האלמוגים, מאפשר לעשות צלילות מגוונות עם סגנון שונה ובעלי חיים ימיים שונים.
סוג הצלילה הייחודי למלדיביים נקרא “Channel Dives” (צלילות ערוץ/תעלה) - צלילה ברווחים שבין האיים המרכיבים את טבעת האטול. בצלילות אלה הזרמים חזקים מאוד בדרך כלל ובדיוק מסיבה זאת מתנקזים לשם להקות כרישים וחיות מעניינות נוספות שאוהבות את הזרמים החזקים.
לרוב, השם של האתרים הנ״ל נגמר במילה Corner.

סוגי צלילה נוספים הם צלילות בתוך האטולים וצלילות בדפנות החיצוניים של האטולים הפונות אל האוקיינוס הפתוח.
כמובן שלכל אתר יש את הייחודיות שלו ואת בעלי החיים הימיים שנוהגים לבקר אותו.

לצלילות אפשר לצאת בסיורים יומיים של 2-3 צלילות או בספארי צלילות שבד״כ אורך 7 לילות (6 ימי צלילה מלאים).
לינה באחד האיים ויציאה לסיור יומי פחות נוחה באופן משמעותי מספארי צלילות ויכולה להיות גם יקרה יותר (תלוי איפה צוללים) ולכן אם יש את הזמן, מומלץ ביותר לצאת עם אחת הספינות לספארי. כך גם אפשר לראות חלקים נרחבים מהאטולים השונים.

אנחנו יצאנו לספארי צלילות על ספינה שנקראת Sachika והיינו מאוד מרוצים. את השייט סגרנו כ-3 ימים לפני תחילתו ולכן הצלחנו להשיג מחיר מוזל (כ-30% הנחה מהמחיר המקורי).
גם אם רוצים לתכנן את הספארי מראש ולא לחכות לדקה האחרונה, מומלץ מאוד להשוות מחירים בספינות השונות ולנסות להתמקח על המחיר כי אם זה לא שיא העונה לפעמים החברה תעדיף להבטיח לעצמה נוסעים.
אנחנו השתמשנו באתר שנקרא liveboard.com שהוא אתר שמרכז את הספינות שעושות ספארי לפי תאריך ומיקום. ישנם אתרים נוספים ומומלץ להסתכל בכמה שיותר מקומות לפני שסוגרים את הדיל כי המחירים יכולים גם להשתנות מעט.

אטולים

אטול הוא הר געש לא פעיל שפסגתו נקטמה ע״י בלייה ושונית אלמוגים התפתחה בשוליו. עם השנים הר הגעש העשוי ברובו בזלת שוקע ושונית האלמוגים ממשיכה להתפתח מעלה ושומרת את המבנה המעגלי של האטול בגובה פני הים.
האיים המלדיביים מורכבים בעצם מרצף של 26 אטולים כאשר ברוב המקרים רק חלק קטן מטבעת האטול מבצבץ מחוץ לאוקיינוס בצורת איים שעשויים כמעט רק מסלע גירי שנוצר על ידי שוניות האלמוגים המתות.
עובדה נחמד אך לא מפתיעה - מקור המילה ״אטול״ בשפה המדוברת באיים המלדיביים (Divehi).

עונה לצלילות במלדיביים

בגדול, החודשים המתאימים ביותר לצלילות במלדיביים הם אוקטובר - אפריל, כאשר מתוכם חודשי החורף (ינואר - אפריל) נחשבים למוצלחים ביותר.
האטולים מסודרים בגדול בשתי רצועות, מזרחית ומערבית. בתחילת העונה (אוקטובר) הזרם הוא ממערב למזרח ויוצר מצב בו הפלנקטון נמצא ברצועה המזרחית של האטולים ובחורף הזרם משתנה לכיוון מערב ויוצר מצב הפוך בו הפלנקטון נמצא בצד המערבי של האטולים.
מכיוון שהמנטות והכרישי לוייתן נמצאים איפה שנמצא הפלנקטון וברצועה המערבית יש יותר Manta Points (נק׳ בהן מנטות נמצאות בתדירות גבוהה), חודשי החורף עדיפים גם לצפייה בחיות הגדולות.
עם זאת, אנחנו ראינו בשייט 4 מנטות בשני אתרים שבהם Manta Points, כך שכנראה שבכל מצב יש סיכוי לא רע לראות אותם.

לגבי כרישי לוויתן, ממה שהצלחנו להבין מהמדריכי צלילה בספינה, העונה הטובה ביותר לראות אותם היא באוקטובר - נובמבר.

בעלי חיים ימיים נפוצים

כרישים - בכל צלילה מתוך 18 הצלילות שעשינו בספארי ראינו לפחות סוג אחד של כרישים. הסוגים שאנחנו ראינו היו:
Grey Reef, Black Tip, White Tip ו- Nurse Shark, לרוב בלהקות מרשימות שכללו גם כרישים קטנטנים שנראה שרק נולדו. כריש נוסף שלא מאוד נדיר לראות אבל לנו לא יצא זה Silver Tip.
חוץ מהכרישים הנ״ל באטולים הדרומיים אפשר לראות גם כרישים מסוג Tiger Shark וכמובן שעם מספיק מזל אפשר להיתקל בעוד הרבה סוגים.
כריש לוויתן - במקומות מסוימים במלדיביים יש תנועה רבה יחסית של כרישי לוויתן וסיכוי טוב להיתקל באחד. את החיפושים אחרי הכרישי לוויתן עושים עם סירה וברגע שרואים אחד הצוללים פשוט קופצים למים לשחות איתו. כשאנחנו עשינו את השייט לחיפוש הכרישי לוויתן לא מצאנו.
הנק׳ הפופולרית ביותר במלדיביים לכרישי לוויתן נמצאת בSouth Ari Atol, ליד כפר שנקרא Maamigili.

Rays -
אנחנו ראינו בצלילות כמה פעמים Eagle Rays, Manta Rays ו-Sting Rays ענקיים
המלדיביים זה מקום מעולה למנטות ויש אתרים מסוימים שאפשר לראות אותן שוחות בלהקות. המנטות במלדיביים הם מנטות ריף והם קטנות משמעותית מהמנטות של האוקיינוס אבל עדיין מרשימות ביותר!

דגים -
הדגים הייחודיים והמעניינים לדעתנו היו דגי נפוליאון ענקיים, להקות של ברקודות, להקות צבעוניות של Snappers, Bat Fish, ודגי טונה. חוץ מהם כמובן שהמגוון הוא עצום, הדגה עשירה מאוד ומשתנה בין אתר לאתר.

אפשרויות לספארי צלילות

הספינות במלדיביים מציעות 3 מסלולים עיקריים: אטולים צפוניים, אטולים מרכזיים ואטולים דרומיים.
ממה ששמענו לפני שהגענו ותוקף על ידי המדריך שלנו בשייט, באטולים הצפוניים אין הרבה מה לחפש.
האטולים המרכזיים והדרומיים הם הרלוונטים ביותר לצלילה. באטולים הדרומיים אפשר לראות גם Tiger Sharks, מה שלא רואים במרכזיים אך רוב הסירות לא יוצאות לשם בחודשים המוקדמים של העונה ועוברות לשם לקראת ינואר-פברואר.
בתאריכים המתאימים לנו אף סירה לא יצאה לאטולים הדרומיים ולכן זאת לא היתה אופציה.

* באתר קיים סיפור דרך על ספארי באטולים הדרומיים למי שמתעניין (מצורף קישור בתחתית הסיפור).

ציוד צלילה

השכרת ציוד במלדיביים היא עניין די יקר ולכן אם אין לכם ציוד לפני, כדאי לשקול לקנות. מחיר השכרת ציוד לשבוע בספינה שלנו עלה כ-170 דולר. המחירים יחסית דומים בכל הסירות.
ציוד צלילה מומלץ שישדרג לכם את הצלילות:
1 - וו עגינה: וו עגינה עם חבל כדי לעגון את עצמכם לסלעים במקומות שעושים מארב לחיות בזרמים חזקים.
2 - פנס: גם אם לא מתכננים לעשות צלילות לילה, רוב הצלילות הן עמוקות ולכן גם חשוכות יחסית. פנס בהחלט היה חסר לנו פעמים רבות.
3 - מצוף צוללים: במקרים מסוימים נפרדנו מהמדריך שעלה עם מישהו שנגמר לו האוויר והמצוף היה אמצעי חשוב לבטיחות. לא בכל הספינות המדריכים יסכימו להיפרד מהקבוצה אבל למקרה שכן צריך שיהיה.

נייטרוקס -
כמעט כל הצלילות שעשינו בספארי היו עמוקות - יותר מ-30 מ׳. מהסיבה הזאת, הסמכה על נייטרוקס לפי דעתי היא ממש ממש חשובה ומוסיפה לצלילות. הנייטרוקס מוסיף זמן תחתית משמעותי מאוד, ללא נייטרוקס צריכים לעשות הרבה מהצלילות רדודות ואפשר לפספס כך את בעלי החיים המעניינים.

יום צלילות 1

אז אחרי לילה ראשון על הספינה, התעוררנו לתדריך ב-06:30 בבוקר ומיד אחרי ירדנו לצלילה ראשונה שהוגדרה כצלילת בדיקה ואם יהיה מזל אז אולי נראה על הדרך גם איזה מנטה.

צלילה 1 - Lankan Paradise:
עומק מרבי - 24 מ׳
זמן - 51 דק׳

חיות שראינו:
Manta Ray אחת
כרישים רבים מהסוג White Tip Shark
דג נפוליאון

באתר הזה הזרמים יחסית חלשים אך עדיין קיימים ומתאימים לצלילה ראשונה כדי להתרגל לציוד וסביבה החדשה.
האתר פופולרי ולצפייה במנטות ואפשר להגיע אליו גם לצלילות יומיות מהאיים הקרובים.

צלילה 2 - Kandooma Thila:
שם האטול - South Male
זמן - 33 דק׳

חיות שראינו:
2 Eagle Ray גדולים ומרשימים ששחו לידנו מול הזרם
כ-8 כרישים מהסוג Grey Reef Shark

האתר הזה נחשב לאחד הקשים לצלילה בכל השבוע עקב השילוב בין העומק, הזרמים החזקים והחוסר ניסיון בסביבה החדשה של המלדיביים.
מהסירה יורדים ישר לעומק מרבי, נאחזים בסלעי השונית ומחכים לראות את החיות המעניינות שמגיעות. צלילה מעולה!!

צלילה 3 - Altimatha Jety:
שם האטול - Vaavu
עומק מרבי - 22 מ׳
זמן - 45 דק׳

מעל 100 כרישים מסוג Nurse Shark
עשרות של Sting ray ענקיים
שני כרישים מסוג Black Tip Shark
Jack Fish

צלילת הלילה הזאת כלולה בצלילות של השייט (ללא תוספת תשלום) והיא באופן חד משמעי צלילת הלילה הכי טובה שהייתה לנו בחיים, אסור לפספס!!
האטרקציה המרכזית של הצלילה היא אינסוף הכרישים מסוג Nurse Shark, כרישים גדולים ומרשימים
שמגיחים מכל פינה וממש נוגעים בצוללים. זה יכול להשמע מפחיד לחלק מהאנשים אבל באמת שהאווירה במים הייתה רגועה וממכרת.
לחגיגת הלילה מצטרפים גם Sting Ray ענקיים ואם יש מזל אז אפשר לראות גם כרישי ריף.

יום צלילות 2

צלילה 1 - Myaru Kandu:
שם האטול - Vaavu
עומק מרבי - 29 מ׳
זמן - 46 דק׳

כ-6 כרישים מסוג White Tip Shark
Jack FIsh
צב ים צעיר

את הצלילה עושים כמה מאות מטרים מאזור צלילת הלילה. צלילה נחמדה ורגועה יחסית בה האטרקציה המרכזית היא הכרישים.

צלילה 2 - Mahibadhoo Gah:
עומק מרבי - 19 מ׳

2 Manta Ray
2 Baby Sharks מסוג White tip מתחבאים מתחת לאלמוג

האתר הנ״ל הוא נק׳ צפיה מוכרת של מנטות. הריף עצמו נחמד אבל לא מעניין מאוד, האטרקציה העיקרית היא להתיישב באזור הזרמים החזקים ולחכות למנטות.
אנחנו ראינו מנטה אחת במרחק של כ-10 מ׳ מאיתנו ועוד אחת שעשתה יעף מעל הראש שלנו והייתה מאוד קרובה.

צלילה 3 - Kudarah Thila:
זמן - 43 דק׳

2 Eagle Rays
2 כרישים מסוג Grey Reef Shark
דגי טונה
להקות דגים גדולות וצבעוניות

אתר צלילה מיוחד ושונה מהצלילות שעשינו עד כה. ריף מעגלי בקוטר די קטן בו אפשר לראות להקות דגים גדולות וצבעוניות בשילוב אלמוגים יפים מגוונים.
כרישים וEagle Rays מקיפים את השונית ובלב השונית יש מס׳ מערות בהם אפשר לעבור.

יום צלילות 3

צלילה 1 - Kudimaa Wasok
עומק מרבי - 31 מ׳
זמן - 47 דק׳

2 כרישים מסוג Nurse Shark
אבנונים (Stone Fish)

צלילה בספינה אזרחית שהוטבעה על מנת ליצור אתר צלילה. הצלילה לא היתה מעניינת מאוד והעומס של הצוללים על השטח הקטן של הספינה הורגש מאוד.
מתחת לספינה התחבאו להם כמה כרישים ועל פי המדריך יש גם סיכוי טוב לראות Eagle Rays באזור.

צלילה 2 - Aru Beach Brynu
זמן - 55 דק׳

שרימפסים
להקות דגים גדולות וצבעוניות

הצלילה הזאת היא באזור בו יש סיכוי טוב (יחסית) לראות כרישי לוויתן. כשעה וחצי שוטטנו הלוך חזור עם הסירה על מנת לאתר כרישי לוויתן, לאחר שלא ראינו כלום ירדנו לצלילה בשונית שנמצאת על קיר תלול ושחינו לאורכה, צלילה יפה עם שונית חיה וצבעונית.

צלילה 3 - Radiggah Thila
זמן - 58 דק׳

להקת כרישים מסוג Grey Reef Shark
Mantis Shrimp

צלילה יפה לאורך קיר אלמוגים תלול עם הרבה מערות. בעומק של 30 מטר ראינו להקה גדולה של כרישים (Grey Reef, כ-10 פרטים) שוחה במעגלים.
הקיר מלא באלמוגים צבעוניים ודגי ריף יפים.

יום צלילות 4

צלילה 1 - Lamyaruga Thila:

Sting Ray ענקי
תמנונים
מדוזות צבעוניות

צלילה די שגרתית עם ריף יפה והרבה בעלי חיים.

צלילה 2 - Moofushi Corner:
עומק מרבי -37 מ׳
זמן - 43 דק׳

להקות רבות של כרישים מסוג Grey Reef Shark
כריש מסוג Black Tip Shark
Sting ray
Eagle Ray

צלילת Channel (מס׳ 2 עד כה) בה יורדים לעומק 30-35 ונסחפים עם הזרם אל תוך האטול/מחוץ לאטול, תלוי בזרם.
הזרמים החזקים מושכים להקות כרישים גדולות ומרשימות, Rays למיניהן ועוד הפתעות תלויות מזל.
הצלילה מסתיימת בריף נחמד בעומק רדוד.

צלילה 3 - Malhos Thila:
עומק מרבי - 33 מ׳
זמן - 41 דק׳

להקת כרישים מסוג Grey Reef Shark
סרטנים גדולים

צלילה מיוחדת, בעיקר בגלל האלמוגים הייחודים בצבע כחול שנראים כמו נטיפי קרח על הסלעים. בצלילה יש כמה מערות שבחלקן אפשר לעבור ומגוון גדול של בעלי חיים.

שנרקול לילה - Fesdhoo Lagoon:
שם האטול - Ari Ato

Fesdhoo Lagoon היא לגונה ידועה בכך שמנטות נמצאות בה ולעיתים מגיעות לקרבת הספינות לאכול את הפלנגטון שנמשך לפנסים.
בספינה שלנו הצלילה עם המנטה שהגיעה לספינה הייתה בתשלום נוסף אבל מי שרצה יכל גם פשוט לרדת לשנרקל.
אנחנו דילגנו על הצלילה ושנירקלנו עם המנטה כחצי שעה - חוויה אדירה!

יום צלילות 5

צלילה 1 - Fish Head:
עומק מרבי - 34 מ׳

Jack Fish
להקות ענק של Snappers
להקות ענק של Fusilier

צלילה פופולרית מאוד בAri Atol, ריף בצורת גבעה שכרישים רבים מקיפים אותו. את הצלילה התחלנו בעומק 35 בהמתנה ללהקות הכרישים ולאחר מכן עלינו לחלק העליון של הריף.

צלילה 2 - Maya Thila:

Batfish
להקות דגים מסוג Snapper

צלילה 3 - Batala Thila:

להקות של Batfish

הצלילה השנייה והשלישית, שתיהן נמצאות קרוב יחסית ודומות במאפינים שלהן. הזדמנות טובה לראות דגי Batfish וכרישים גדולים יחסית למה שראינו עד כה. נראה היה גם שהכרישים מרגישים בנוח לשחות קרוב לצוללנים, יותר מבאתרים אחרים.
אם יש מזל אפשר לראות גם כרישים מסוג Silver Tip, לנו לא יצא לראות

* ביום הזה היינו אמורים לעשות צלילה לילה ב-Maya Thila אבל בגלל תקלה טכנית לצערנו התבטלה הצלילה. בצלילה הזאת אמורים לראות כרישים צדים דגים.

יום צלילות 6

צלילה 1 - Batalamagakan Thila
עומק מרבי - 25 מ׳

Eagle Rays (בוגר וצעיר)
תמנון
Napoleon ענקיים
Sting Ray

אחת הצלילות המגוונות מבחינת בעלי חיים. צוללים לאורך שלוחה תת ימית שבשוליים שלה שוחים כרישים רבים הלוך-חזור.
האלמוגים לא מרשימים במיוחד אבל הדגה מאוד!

צלילה 2 - Lion Head

דגי נפוליאון

בצלילה הזאת הראות היתה די גרועה, מה שהפך אותה לפחות אטרקטיבית ביחס לשאר הצלילות.

צלילה 3 - Fish Tank
עומק מרבי - 15 מ׳
זמן - 45 דק׳

כמויות גדולות מאוד של Sting Rays
דגי נפוליאון
מורנות ענקיות
Stone Fish

צלילה רדודה יחסית, עד 15 מטר, בסמוך למפעלים של טונה בשימורים. בעקבות השאריות של המפעל שנזרקות לים המקום שורץ בדגים, טריגונים, מורנות ענקיות ועוד..
כשאנחנו צללנו הזרם היה ממש חזק והיה צריך להאחז באבנים כדי לעצור ולצפות בהתרחשויות.