ספארי צלילה במלדיבים - אטולים מרכזיים

שבעה לילות על ה- Theia, סירת צלילה מפנקת במיוחד, באטולים המרכזיים - Male, Felidhoo ו- Ari

תאריך הטיולOctober 2015
עונה מומלצתכל השנה

יצאנו לספארי אחרי שבועיים במלדיבים, בהם כבר עשינו ספארי אחד באטולים דרומיים יותר. כבר היו לנו ציפיות גבוהות ואכן לא התאכזבנו - זה אכן החופש המושלם והדרך הטובה ביותר לצלול. השגרה של צלילה-ארוחה-הסתלבטות ממכרת.
הזמנו את הטיול ברגע האחרון, יומיים מראש, ושמחנו למצוא את ההצעה של אחד פלוס אחד לשבעה לילות על סיפון ה-Theia, כך שהמחיר לאחד היה 1050$ (לא כולל ציוד שהיה לנו וטיפים). הסירה הייתה בתפוסה מלאה: 16 צוללים ועשרה אנשי צוות.
המסלול התחיל מאזור מאלה ושדה התעופה, ומשם דרומה לאטולים של South Male ו- Feldho ומשם ל-Ari atoll. היה מזג אוויר מצויין למעט יום גשום אחד. הצלילות היו ברובן צלילות מסביב ל- Tila, שזה כינוי לריף מבודד על גבי הר תת ימי שחלקו העליון כמה מטרים מתחת לפני הים. הן היו לרב קלות ועם זרמים לא מאוד חזקים. חוץ מאתנו רב הצוללים היו גרמנים, וכן קבוצה של ארבעה צוללים סינים שצללו עם מדריך משלהם. יכול להיות שבגלל שהם היו לא מנוסים המדריכים נמנעו מצלילות מעט יותר מאתגרות.
ה-Theia היא סירה בבעלות מלדיביאנית וגם שני מדריכי הצלילה היו צוללים מקומיים וותיקים, חסן וסאטו. הם היו אחלה: מנוסים, נחמדים ולא הפריעו לנו לצלול כמו שרצינו. היו אמורות להיות בסה״כ 16 צלילות, אך בסוף אפילו צללנו 17 צלילות, מתוכן צלילת לילה אחת. לפני כל צלילה מתכנסים לתדריך (הם לקחו את העניין מאוד ברצינות ודיברו הרבה) בו מסבירים על האתר, אופי הצלילה ומה ניתן לצפות לראות.
כנהוג במלדיבים, כל הציוד הרטוב נמצא על סירה קטנה יותר נפרדת, ה-Dhoni, בה מתלבשים ואיתה מפליגים עד לנק׳ הצלילה. הטיול שלנו יצא אחרי שהסירה עגנה כמעט ארבעה חודשים, ובהתחלה אכן הרגישו שלצוות, בעיקר של ה-Dhoni, לקח זמן להכנס לעניינים. אין על הסירה נייטרוקס.
הסירה עצמה מאוד מאוד יפה, מרווחת ומפנקת. על סיפון היו גם קיאק ושני גלשני סאפ לשימוש חופשי. הנקודה היחידה המעט חלשה בעיננו היתה האוכל. היה מספיק מה לאכול, האוכל מגוון ובסה״כ בסדר, אבל לא ממש מצוין. לארוחת הבוקר שהייתה המוצלחת מכל הארוחות הגישו מס-הוני (קוקוס עם טונה), רושי, פנקייקים, בייקון, שעועית והרבה פירות. שאר הארוחות היו בד״כ עם אורז לבן וקארי מסוגים שונים, נודלס או פסטה, בשר או עוף ופחות דגים ממה שהיינו רוצים.

יום א׳ - 3/10

קבענו עם החבר׳ה מ- Theia להיפגש בעיר Male ולא בשדה התעופה, כי הגענו מהאי Maafushi הנמצא מעט דרומית ל- Male. ה- Dhony, אספה אותנו בשעה שקבענו ולקחה אותנו אל הסירה הראשית. עם ההגעה הגישו לנו מיץ קר עם דובדבן וקש קטן בכוס קוקטיילים והתיישבנו לסדר את הניירת. קיבלנו מפתח לחדר וירדנו עם הציוד. החדרים על הסירה עצומים! בכל חדר מיטה זוגית גדולה ונוחה ומיטה קטנה נוספת. השירותים והמקלחת ברמה של בית מלון והמקלחת חמה ועם הזרם חזק. יש המון שקעי חשמל ונקודות הטענה, ארון, שידה וכונניות קטנות.
אכלנו ארוחת צהריים מצוינת עם הרבה קלאמרי, צ׳אטני מנגו וירקות טריים והתארגנו עם הציוד לקראת צלילה ראשונה.

Banana reef
צלילת בדיקה. אתר לא מעניין במיוחד. אומרים שהיה נחמד פעם ונהרס בגלל עודף צוללים. מקובל לעשות כאן צלילה ראשונה כדי לוודא שהציוד בסדר וכולם מאופסים.
צוללים לעומק עד 30 מטרים. החלק העליון של הריף בעומד 5 מטרים בערך יורד רוב הזמן במתינות לעומק. האלמוגים במצב לא משהו אבל יש הרבה מאוד טריגרים כחולים וראינו כמה להקות יפות של דגים כסופים קטנים יוצרים צורת כדור בכל פעם שטונה התקרבה.
לאורך הקיר כמה overhangs ו- swimthrews לא מאוד מרגשים. בחלק הרדוד אלמוגי שולחן יפים ולהקות של דגים צהובים.

יום ב׳ - 4/10

יום צלילות מלא ראשון. התחלנו את היום עם דפיקה על הדלת בשעה 06:00 בבוקר. שתינו תה וחיכינו לתדריך בשעה 06:30. התדריך כולל מפה מצוירת על הלוח עם תיאור האתר, דגשים שונים לצלילה ונסיון לנחש מה נראה בצלילה. מיד אחרי התדריך יורדים ל- Dhony ויוצאים לכיוון האתר. אחרי שתי הצלילות הראשונות אוכלים בוקר וצהריים, ואחרי הצלילה השלישית קפה ועוגות והמתנה ל- 19:00 לארוחת ערב.

את שתי הצלילות הראשונות עשינו ב- North Male ואת השלישית ב- South Male

Lankan
אתר הנמצא 20 דק׳ צפונית לשדה התעופה. מדרון עם ריף עד 25 מטרים. מספר תחנות ניקוי לאורכו, בעומקים 15 מ׳ עד 25 מ׳.
בתדריך לפני הצלילה היה נדמה שהמדריכים יוצרים ציפיות מוגזמות. הם דיברו על שתי מנטות שנראו בימים האחרונים, צבים, eagle rays ועוד… מה שקרה בפועל היה מרשים בהרבה! התחלנו את הצלילה עם קפיצה בנקודה מפוקפקת ממנה שחינו 20 דק׳ נגד הזרם. הריף היה משעמם יחסית והייתה עליו מעט מאוד התרחשות. אבל אז החגיגה התחילה. שלוש מנטות וצב שחו יחד בתחנת הניקוי. ואז הגיעו עוד בשיירה. בסה״כ 9 מנטות, חלקן ענקיות ממש, שחו סביב תחנת הניקוי. ביניהן מגיחים מדי פעם צבים. נשארנו בנקודה עד טיפת האויר האחרונה וגם אחרי 25 דק׳ בתחנת הניקוי ההתרחשות הייתה בעיצומה. בעליה ליווה אותנו צב Hawksbeel בעצירת בטיחות.

Kudagiri wreck
סמוך לאי Dhigu, נמצא giri יפה שחלקו העליון בעומ׳ 5 מטרים והוא יורד בתלילות לעבר 30 מטרים לקרקע חולית. הקירות מלאים overhangs והריף מגוון ומאוד יפה. מסביב נמצאות בדר״כ להקות גדולות של שניצודים ע״י טונות, ג׳ק פיש ואחרים. בחלק הדרום מערבי של ה- giri החל מעומק 22 מטרים ישנה סירת ברזל ישנה שהספיקה להתכסות ע״י המון אלמוגים. יש סיכוי לראות באזור נפוליאונים.

Medhurafu
דריפט דייב בחלק המזרחי של ה- channel. הריף לא מאוד בריא בחלקים הרדודים. צללנו בזרם יוצא, כשהכוונה הייתה להגיע לפינה, שם יש סיכוי ל- white tips, ואח״כ להמשיך לחלק הצפוני עד לתחנת ניקוי בתקווה לפגוש מנטות. קצת לפני הפינה היה זרם חוצה חזק שמנע מאיתנו להתקדם. פגשנו כריש קטן אחד ושני צבים ועוד להקה גדולה במיוחד של סרג׳נט פיש באורך כמעט מטר כל אחד.

יום ג׳ - 5/10

שתי צלילות ב- South Male Atoll וצלילת לילה ב- Felidhoo

Cocoa corner
צלילת דריפט לאורך קיר ארוך. הקיר התלול נפגע בצונאי של 2004 וכעת ה- overhangs שהיו עליו נפלו והפכו לבלוקים גדולים על הקרקעית. על הקרקע החולית בעומק 30 מטרים ניתן למצוא sting rays, ובחלק הרדוד הרבה צבים. שווה להעיף מבט למים הכחולים מדי פעם כי יש באזור הרבה eagle rays. אנחנו ראינו Marble ray אחד גדול בעומק 35 מטרים, צב Hawksbill בעומק 20 מ׳ ושלושה eagle rays.

Kandoomaa thila
אתר יפה מאוד ופופולרי ב- South Male atoll. ה- Thila נמצאת במרכז ה- channel של Kandooma. החלק העליון שלה בעומק 15 מטרים והקירות מסביב יורדים בהתחלה לסביבות עומק 35מ׳ וממשיכים להעמיק די מהר. יש בריף כמה אטרקציות - הרבה צבים, eagle rays והרבה כרישי Gray reef. ירדנו בזרם יוצא חזק, וניסינו להעמיק מהר. החל מעומק 20 מטרים התחלנו לראות כרישים ועגנו עצמו לריף בעומק 35 מטרים כדי להיות במרכז ההתרחשות. חלפו על פנינו קרוב מאוד להקה של 10 Gray reef sharks בערך והם שחו הלוך ושוב בזרם החזק. קצת לפני שהמחשבים התחילו להרעיש שחררנו את ה- Reef hooks ונזרקנו בזרם. טיפסנו לחלק העליון של ה- thila בעומק 17מ׳ בערך ומשם נסחפנו עם הזם היוצא. בחלק העליון עדין ראינו כמה כרישים וצב ענק שהיה מאוד חברותי.
בסיום הצלילה חלפנו על פני להקת דולפינים גדולה בדרך ל- Theia. קפצנו למים ולהפתעתנו הם לא ברחו אלא שחו תחתינו כמה דקות! היו שם כמה משפחות שונות וזה פשוט אדיר לראות ולשמוע אותם מתחת למים.

Alimatha house reef
צלילת לילה פופולארית מאוד ובצדק. בכל ערב מגיעים לאזור החולי הסמוך למזח של ה- resort שעל האי המון כרישים ו- stingrays. בולטת במיוחד להקת ה- nurse sharks העצומה המונה מעל 100 פריטים. הם חסרי פחד ומתקרבים עד כדי מגע כשחולפים על פני הצוללים. לצדם ניתן למצוא blacktips ו- whitetips קטנים. זו הפעם השניה שעשינו את הצלילה הזו, והיא ממש לא אכזבה. ישבנו על החול, מעט מזרחים למזח וכל כמה דקות הגיעו אלינו עשרות כרישים. גם ה- sting rays הרגישו בנוח והתעופפו מתחתינו ומעלינו ובכל מקום.
יש סירות שיורדות עם הצוללים שלהן בליווי ארגז דגים כדי למשוך את הכרישים. זה הופך את הכרישים לפחות נעימים ומיותר מאוד.

יום ד׳ - 6/10

צלילה ראשונה ב- Felidhoo ושתיים נוספות ב- South Ari Atoll

Miyaru kandu
צלילת דריפט ב- channel הסמוך ל- Alimatha. עם הכניסה למים העמקנו ישר ל- 32 מטרים, שם מצאנו gray reef sharks קטנים. זה ה״פעוטון״ שלהם והם נמצאים שם כל הזמן. אח״כ המשכנו עד הפינה ועלינו בקיר החיצוני של האטול לעומק 15 מטרים. הריף שם בריא מאוד וממש יפה. בשעות הבוקר המוקדמות עולים פטישנים לחלק הרדוד (12 מטרים) של הקיר וזו הזדמנות לא רעה לראות אותם (אנחנו לא ראינו).

Dhigurah outside
הריף הארוך הסמוך לאי Dhigurah שבדרום South Ari atoll הוא מקום מצוין לראות כרישי לוויתן. הגענו אליו אחרי שייט של 4 שעות מ- Felidhe, כאשר כבר עגנו במקום שלוש סירות שסיפרו שראו כרישי לוויתן היום. קפצנו למים ואחרי 5 דק׳, כאשר אנחנו בעומק 18 מטרים, חלף למעלה צל של כריש לוויתן גדול. הוא שחה נגד הזרם והשאיר לנו מעט מאוד סיכוי להדביק אותו. דיי מהר הוא נעלם במים הכחולים ואנחנו המשכנו לחפש. 40 הדקות הבאות עברו עלינו בלי לראות שום דבר שאפשר להשוויץ בו. בדקות האחרונות, ראינו שני eaglerays שוחים יחד וכריש whitetip קטן במים הרדודים. את כריש הלוויתן לא ראינו שוב.

Dhigurah Arches
אתר הבית של האי Dhigurah. ריף נחמד, במקום מוגן מזרמים ולכן מתאים לימים עם מזג אויר גרוע. החל מעומק 25 מטרים הקרקע חולית ואפשר למצוא בה stingrays, וכרישים שונים. עם המון מזל תפגשו כאן את ה- Guitar shark החמקמק. בחלק הרדוד יש תחנת ניקוי של מנטות והן מאוד נפוצות בשעות הבוקר. אנחנו ראינו בצלילה שלושה Marble rays, נפוליאון ענק, דיונון יפה והזדווגות של שני קופסינונים צבעוניים.

בלילה, הצוות שם פרוז׳קטור גדול לכיוון המים. האור מושך פלנקטון שבתורו מושך מנטות. ואכן אחרי חצי שעה הגיעה מנטה לבנה גדולה. היא עלתה מהקרקעית ישר לפנס וסיננה לתוכה כמויות גדולות של פלנקטון כשהיא עושה סיבובים ממש על פני המים. אחרי שעה, כשהמנטה התרגלה לנוכחות של הסירה, קפצנו למים עם שנורקלים ובילינו שעתיים שלמות במרחק נגיעה ממנה. חוויה מיוחדת מאוד!

יום ה׳ - 7/10

שלוש צלילות ב- South Ari Atoll

Kuda Rah Thila
ריף קטן יחסית אבל מאוד יפה וחי, שחלקו הרדוד בעומק 15 מטרים, והוא מעמיק עד 30+. יש בחלק הדרומי כמות גדולה של אלמוגי מניפה ענקיים, ובחלק העליון שדה גדול של שושנות ורודות עם מאות ״נמו״ קטנים. בחלק המערבי יש swimthrew נחמד (עומק 18 מטרים), ולהקות גדולות מאוד של Blue stipes snappers ו- Humpback red snappers מסתובבות באזור. למרות כל העושר, הריף הקטן לא ממש מספיק ליותר מסירה אחת, והיו יחד איתנו 2 נוספות.

Maamigilli outside
הקיר הדרומי של Ari atoll, מעט דרומית לשדה התעופה שעל האי אאא, הוא מקום מצוין לראות כרישי לוויתן. בדיוק בשביל זה הגענו לשם, ויחד איתנו ארבע או חמש סירות נוספות. באותו יום נצפו שלושה לפחות והתוכנית שלנו הייתה לרדת ל- Dhony, לעשות כמה סיבובים בתקווה לזהות כריש אחד ואז לקפוץ למים. אחרי 15 דק׳ חיפושים. עוד לפני הירידה לסירה זיהינו כריש לוויתן אחד קטן שוחה רדוד. ירדנו ל- Donhy, והתחלנו לחפש. החיפושים כשלו והוחלט לרדת לצלול בכל זאת. כמה דקות מאוחר יותר מצאנו את הכריש הקטן בעומק 30 מטרים. הוא שחה איתנו ממש מעט וברח למעמקים.
הצלילה בקיר הדרומי של האטול מספקת לעיתים מפגשים מפתיעים, ובאזור נצפתה מולה מולה, להקות של מובולות (מנטה קטנה) ועוד.. לא ראינו אף אחד מאלה ועד סוף הצלילה הסתפקנו בריף נחמד וזהו.

Dhigu Thila
ריף בצורת סהר. בחלקו הרדוד (עומק 7 מטרים בערך) אלמוגי שולחן והרבה שושנות בכמה צבעים. בחלקים העמוקים אפשר לראות White tips, ולהקות של ברקודות, טריגרים ו- snappers.

בסוף הצלילות יצאנו לשנירקול קצר לצד אי עליו עשינו בערב ברביקיו.

יום ו׳ - 8/10

שלוש צלילות ב- North Ari Atoll

Kalhadhi Thila
צלילת Channel. ירדנו לפינה בעומק 30 מטרים, בזרם נכנס חזק. הראות הייתה טובה יותר מהימים האחרים. בפינה, עגנו עצמנו לריף וצפינו בכמה כרישים דיי קרובים שוחים במעגלים בזרם. משם המשכנו בתעלה. הקיר מצוקי ומאז הצונאמי של 2004 נפלו חלקים גדולים ממנו ויצרו כמו קניון בעומק. הנוף מאוד מעניין ויפה ויש הרבה overhangs עם אלמוגים רכים צבעוניים.

Maayaru Kandu
צלילת Channel נוספת. בחלק החולי נמצאים הרבה White tips, נחים על הקרקע. שאר הריף הוא מדרון לא מאוד מעניין שמטפס עד 10 מטרים.

Fish head
אחד האתרים המפורסמים במלדיבים. זוהי Thila מעגלית מבודדת בקוטר 100 מטרים בערך. חלקה הרדוד בעומק 10 מטרים ומסביב קרקע חולית המעמיקה בחדות ל- 35 מטרים ומטה. הריף היה פעם הבית של עשרות כרישים, אך דייג מסיבי העלים אותם להרבה שנים, ורק לאחרונה לאחר שהאתר הוכרז כשמורה מעט כרישים חזרו. להקות גדולות של Blue strips snappers נמצאות בכל האזור, פרפרונים, Bat fish, ברקודות, טונות, ג׳ק פיש, טריגרים והכל בכמויות אדירות. אפילו מורנות נמצאות כאן בהמוניהן. אם יתמל מזלכם, תוכלו למצוא כאן Guitar shark, בד״כ בעומק נח על החול אבל לפעמים גם בחלק הרדוד בראש ה- Thila. אנחנו צללנו באתר בזרם יוצא ובראות גרועה מאוד. את ה- Guitar shark לא ראינו אבל כן ראינו white tips, gray reef sharks ו- marble ray, אחד גדול. לפני סוף הצלילה פגשנו שלושה צבים זוללים אלמוגי ספוג.

יום ז׳ - 9/10

יום צלילה אחרון - צלילה אחת ב- North Ari Atoll וחזרה למאלה

Maya Thila
אתר צלילה מפורסם נוסף. ריף מעגלי, שחלקו העליון בעומק 10 מטרים, ומסביב מעמיק ל- 40 מטרים בערך. מסביב נמצאים הרבה כרישים - Gray reef sharks, White tips. ניתן למצוא אותם בכל האזור, אפילו בחלק העליון הרדוד. ראינו להקות של פרפרונים וטריגרים. צבים, שושנות מגוונות, מנטיס שרימפ אחד, תמנון ועוד… בהחלט אחד האתרים היפים ואפילו נהנינו ממנו בלי אף סירה נוספת.

• אם יש לכם ציוד צלילה (כולל Reef hook ו- Buoy), מומלץ להביא ולחסוך עלויות (200 דולר לאדם בערך)