The Otter trail

טרק של 5 ימים בלב דרך הגנים ב- Tsitsikamma park. מפורסם יחסית ובעל מקומות מוגבלים, הדרך עוברת על קו החוף בין Storms River ל- Nature’s Valley.

תאריך הטיולSeptember 2023
עונה מומלצתכל השנה

אנחנו זוג, יובל (25) ודרור (26) טסנו לדרום אפריקה לקצת יותר מחודש, לא מתוכננים יותר מידי אז היתה לנו גמישות עם הטרק.
כשתכננו את הטיול בארץ כל המקומות של הטרק היו תפוסים אבל אז כשהגענו לדרך הגנים וניסינו לתכנן את ההמשך שלנו פתאום גילינו שיש מקומות לכמה ימים קדימה אז ישר לקחנו את זה בלי לחשוב יותר מידי.
ידענו שנרצה לעשות טרק כלשהו אז היינו עם ציוד מתאים והיינו עם רכב שכור לכל התקופה. בגדול מומלץ לבוא מוכנים מהארץ אם מתאפשר כדי לחסוך כאבי ראש.

קצת על הטרק עצמו-
אם תנסו עכשיו להזמין מקום תראו שהוא תפוס שנה קדימה, אבל מצד שני יש ביטולים אז שווה לבדוק מידי פעם אם יש מקומות פנויים, במיוחד עד חודש לתאריך הרצוי.
הסיבה שכלכך קשה להזמין אליו מקום היא שהפארק מגביל את הכניסה ל12 מטיילים ביום, כנראה כי בבקתות שישנים בהם יש רק 12 מיטות.
הטרק מתחיל בפארק צ׳יצ׳יקמה בStorms River Mouth ונגמר ליד Nature’s Valley בנקודה De Vasselot, Nature's Valley Rest Camp.
הוא לוקח 5 ימים ואין אופציה (שאנחנו מכירים) לקצר או להאריך, וחייבים לעשות אותו בכיוון הספציפי הזה.

מרחקים-
סה״כ 45 ק״מ:
יום 1 - 4.8 ק״מ (שעתיים).
יום 2 - 7.9 ק״מ (4 שעות).
יום 3 - 7.7 ק״מ (4 שעות).
יום 4 - 13.8 ק״מ (6 שעות).
יום 5 - 10.8 ק״מ רשמי, אנחנו קיצרנו ל-8 ק״מ (5/3 שעות).
**הסבר על הקיצור תראו בפרק של היום החמישי.

מחירים בזמן כתיבת הסיפור-
ההרשמה לטרק עולה 1500 ראנד (300 שקל) לבן אדם.
בנוסף צריך לשלם כניסה לפארק- 1100 ראנד (220 שקל) לבן אדם (חינם למחזיקי wild card).

הרשמה דרך האתר של SANParks - נוסיף קישור למטה. ההזמנה לטרק נעשית לפי הלילה הראשון, מחפשים זמינות לפי בין תאריכים רלוונטיים ושעושים בוק לתאריך פנוי בעצם מזמינים את כל הבקתות כשהתאריך הוא הלילה הראשון.

עכשיו הגיע שלב התכנון של הטרק, ומשום שהסיפור דרך שאנחנו הסתמכנו עליו הוא מ2013 הבנו שאין לנו ברירה אלא לכתוב אחד מעודכן יותר.

הכנות

1. שאלון רפואי - מקבלים למייל שאלון רפואי מתיש שצריך למלא על ידי רופא (כולל בדיקות דם, שתן, לחץ דם ועוד דברים לא רלוונטים). אם אתם עוד בארץ תקפצו לרופא שלכם שיחתום על הטופס, אנחנו היינו כבר בחול ולא רצינו לשלם מלא בשביל רופא מקומי, אז שלחנו לרופא בארץ שיחתום דיגיטלית ומילאנו בעצמינו את הטופס. בכניסה לא הסתכלו על הטופס כמעט רק וידאו שיש אותו.
2. בדיקת שעות של השפל - צריך לצאת לטרק כשיודעים מה שעת השפל ביום השלישי והרביעי לטרק. היום הכי קריטי הוא היום הרביעי, ואם אפשר לשחק עם תזמון הטיול אפילו שווה לוודא שביום הרביעי השפל בשעה נוחה, שלא תצטרכו לחצות באמצע הלילה. כנראה שתקבלו גם שעות מעודכנות מהקבלה כשתתחילו את הטרק.
3. אפליקציית Mapy.cz - להוריד מפות לפני, מצרפים קישור עם הנקודות הרלוונטיות (שימו לב שהוא פתוח לעריכה אז מוזמנים להוסיף נקודות רק שתדעו שהן יהיו גלויות לשאר).
4. קנית ציוד ואוכל לכל הימים.
5. תיאום הגעה מהסוף לאוטו/ מהסוף לתחילת המסלול (מספר של מונית +27720982945).

מבחינת ציוד ללילות, בכל מתחם של בקתות יש: שתי בקתות לשינה עם 6 מיטות בכל אחת ומזרון בכל מיטה, איזור בישול שמספקים בו עץ, שירותים (עם ניאגרה!), מקלחת קרה אבל טובה, ומים זורמים שטובים לשתיה (כדאי לוודא לפני עם הפארק).

הערות לגבי ציוד:
1. סנדלים שמחזיקות את הרגל (נסביר בהמשך את החשיבות).
2. כתוב להביא משקפת בחלק מהמקומות אבל לא מצאנו אף מקום להשתמש בה.
3. כתוב בחלק מהמקומות שצריך סבון מתכלה (ובאמת הבאנו) אבל אף אחד לא שאל או אמר לנו כלום אז כנראה שזה לא כזה רלוונטי.
4. גזייה - יש כאלה שמסתמכים על העצים ומבשלים על מדורה אבל לנו זה היה נראה מסובך מידי והסיר שלנו לא התאים לזה. הם באמת מספקים עצים בכל הבקתות למי שכן מעדיף.
5. אוהל ומזרונים *לא צריך* - כל שאר הציוד טיולים כן צריך (שקשים וכו).
6. נרות ארוכים של שבת - זה ממש נחמד אם רוצים קצת אוירה אחרי שמחשיך, זה עושה הרבה אור בחושך ואפילו יש בבקתות מקומות מיועדים לנרות.
7. שקי הישרדות survival bags (שק אטום למים שכל התיק נכנס אליו), לא מצאנו לקנות לפני אבל אם יהיה באיזור של הטרק זה יהיה בחנות של Cape Union שזה כמו המטייל המקומי. יש אחד בPlettenberg Bay שבדיוק נגמרה לו הסחורה כשהיינו שם. היה יכול לעזור לנו לחצות את הנהר בנסיון הראשון.

יום 1

מוכנים עם כל התיקים נסענו לכניסה לפארק הצ׳יצ׳יקמה- Storms River Mouth.
נכנסנו למשרדים של הפארק שנמצאים משמאל לכניסה להירשם עם כל המסמכים. שם קיבלנו עוד קצת מידע בנוגע לטרק (מפה עם דרכי מילוט, שעות גאות ושפל, מאיזה נחלים מותר לשתות) ושילמנו דמי כניסה לפארק (2200 ראנד בערך לשנינו).
כמו ישראלים טובים, אם כבר שילמנו כניסה לפארק נמצה אותה עד תם- המשכנו לראות את הגשר התלוי לפני תחילת הטרק (כמובן שעם כל הציוד באוטו) חימום נחמד שלוקח בערך שעה מקצה לקצה.
את האוטו חנינו בחנייה מסודרת בכניסה לפארק מצד ימין, שם כל מי שמתחיל את האוטו טרייל חונה, אמרו לנו רק לשים לב לא להשאיר אוכל נראה לעין באוטו שהבבונים לא ינסו לפרוץ לנו אותו ;).
יש חנייה מסודרת גם בתחילת הטרק וגם בסופו, בדיעבד היינו משאירים את הרכב בסוף כדי לא לחכות למונית בסוף הטרק.

המסלול -
המסלול מתחיל מהחניה, עוברים בבקתה חמודה עם תמונות, מפות, קצת הסברים, סרטונים שלא הצלחנו להפעיל, משקל לשקילת התיקים ואיזה ספר לרשום בו פרטים שלנו. קצת הרגיש כמו המירוץ למיליון כשגילינו שזוג אחר נרשם לפנינו ;).
אחר כך ממשיכים לירידה של ק״מ ומשהו עד החוף משם הליכה על סלעים לא נוחים במיוחד עד שמגיעים למפל (הקצה של הטיול יום). ממנו ההליכה חוזרת להיות על שביל נוח. יש כמה עליות וירידות עד שמגיעים לבקתות.

יום 2

רוב היום הוא בתוך היער בשביל מסודר שמקביל לחוף עם עליות וירידות לאורכו (כמובן שמתחיל בעליה). אחרי 1.9 ק״מ יש שלט קטן, ההמשך של השביל מימין לשלט אבל שווה להוריד את התיק ולהמשיך קצת ישר. יש נקודת תצפית מהסלע, נוף מדהים ואפשר לראות משם את המשך המסלול.
בהמשך עוברים עוד נהר קטן שאין בעיה לחצות, ובק״מ ה-6 יש עוד שלט עם חץ שמאלה לblue bay שמצביע על ירידה לחוף, וימינה להמשיך במסלול. גם שם השארנו את התיקים וירדנו לחוף.
אחרי זה יש עוד עלייה קשוחה אחרונה וקצת אחריה מגיעים לבקתות.
לצערינו הגענו וגילינו שאין מים זורמים בשום מקום (בברזים וגם בשירותים ובמקלחת) אז השתמשנו במים של הנהר הצמוד במקום.

יום 3

יום דומה לקודם מבחינת התוואי אבל עם קצת יותר הליכה על אבנים, לקח לנו 3 שעות בערך אבל הלכנו יחסית מהר. יש שתי חציות של נהר, לפי מה שהבנו אין מה להתחשב בגאות בחציית בנהר הראשון (Elandsbos River). הגענו אליו בסביבות 10:00, שעתיים לפני השפל והיינו צריכים להוריד נעליים כדי לחצות אותו (גובה קרסוליים). הנהר היה ממש צר וכנראה שבלי תיק וקצת תנופה אפשר היה לעבור בקפיצה.
הנהר השני (Lottering River) כבר צמוד ממש לסוף וצריך לתזמן את החציה שלו לפי השפל, מה שיכריע מתי תתחילו ותסיימו את היום. הגענו רבע שעה לפני השפל, הורדנו נעליים והיה מעבר מאוד פשוט. אחריו יש עלייה קטנה ומגיעים לבקתות.

יום 4

מבחינת תוואי דומה לימים האחרים עם יותר הליכה מעיקה על סלעים ועל חלוקי נחל על החוף. אחרי 10 ק״מ בערך מגיעים לנהר המורכב - Bloukransriviermons (הנהר של הבאנג׳י) שאותו צריך לחצות *בדיוק* בשפל, יכול להיות אתגר לא פשוט. השפל שלנו היה בשעה 12:30, הגענו לשם כבר ב11:00. אומרים שזה לוקח חמש שעות להגיע לנהר מהבקתה, לנו לקח 3 שעות (הולכים יחסית מהר אבל לא רצנו). במידה וצריך לצאת בחושך כדי להגיע לשפל מוקדם, השביל נוח רק בשלושת הק״מ הראשונים (בערך שעה ראשונה) ואחר כך כבר לא כדאי ללכת בחושך.

חציית הנהר - כשמגיעים אליו לפני הירידה יש מפה שמסבירה את נתיבי החצייה (נצרף אותה פה), שווה להסתכל ולצלם אותה ואת הנהר מלמעלה כדי שכשמחכים למטה יהיה אפשר לתכנן.
ממליצים שם על שלושה מסלולי חצייה: A, B ו-C לפי מצב הים. לנו היו גלים ממש חזקים שלא איפשרו לחצות עם תיקים יבשים באף אחד מהמסלולים. בסוף התרחקנו מהים, חצינו במעלה הנהר והלכנו צמוד לסלעים חלק מהזמן ועליהם חלק מהזמן עד שהגענו לחבל (אופציה B). מצרפים תמונות של החציה עם סרטוט שיהיה אפשר להיעזר.
ממליצים לשלוח שליח אמיץ לחצות את הנהר בלי התיק כדי לבדוק אם הוא עביר, אצלנו היו רגעים שהמים הגיעו לקרסוליים ושנייה אחר כך הגיע גל שהעלה את הקו מים לצוואר.
כשמגיעים לחבל יש טיפוס לא פשוט שנאלצנו לעשות עם סנדלים (ויובל עם כפכפי אדידס), שזה מסביר את החשיבות של להביא סנדלים בסגנון שורש שמחזיקות את הרגל.
אחרי שעוברים את הטלטלה הזאת ונושמים עמוק יש עוד 3-4 ק״מ עם קצת עליות וקצת הליכה על החוף שבסופם מגיעים לבקתות.

**החצייה יכולה להיות באמת מסוכנת אם לוקחים סיכונים מיותרים (זה לא צריך להרגיש מסוכן). במידה ולא מצליחים למצוא נתיב בטוח יש דרך מילוט קצת לפני הירידה לנהר והפקחים זמינים להקפיץ אותכם לנקודה הבאה. בנוסף, אתם נפגשים שם עם כל הקבוצה וחוצים את הנהר ביחד, נעזרים אחד בשני וזה שיש קבוצה גדולה לגמרי מרגיע ומקל על המעבר.

יום 5

יום די קליל, מתחילים בעלייה גבוהה למין רמה והולכים באזור ה-6 ק״מ בגובה, יחסית במישור לאורך הים. אחר כך יורדים ומגיעים לחוף שהוא בעצם פתח הנהר של Nature’s Valley שמתחבר עם האוקיינוס. פעם הנקודות סיום היתה ממש לידו ומשום מה העבירו אותה לנקודה רחוקה יותר. השביל שמסומן הוא לפנות ימינה לפני ה״חצייה״ של הנהר. שמתי בגרשיים חצייה כי אצלנו כנראה היה שפל והיתה רצועת חוף גדולה בחיבור בין הנהר לאוקיינוס. בקיצור השביל מראה לפנות ימינה לפני החציה וללכת לאורך הנהר במין עיקוף מוזר עד שמגיעים לסוף, בגלל שזה מוסיף למסלול מעל ק״מ וראינו שאין בעיית חצייה, החלטנו להמשיך וללכת לנקודת הסיום דרך העיר, זה נחמד יותר גם כי הולכים פחות, גם על כביש נוח וגם רואים קצת מהעיר.
היה זוג אחר שהלך את המסלול המקורי והוא אמר שהדרך סתם ארוכה, לא כזאת יפה ושיש נחל שצריך להוריד בשבילו נעליים. בקיצור החלטה שלכם (:
הגענו לנקודת הסיום, עשינו צ׳ק אווט (רשמנו פרטים על דף) וזהו ישבנו וחיכינו למונית שהתעכבה בפקקים.
אחר כך הלכנו לקנח באיזה בנג׳י טוב (;

• השבילים מסודרים ונוחים, מסומנים בחצים צהובים ובטביעת רגל צהובה של הotter. יש מקומות בודדים, בעיקר בכניסה ליער מהחוף, שהיינו משדרגים בהם את הסימון ושלא הצלחנו להבין בהם את הדרך בנסיון הראשון. אז לא להתעצבן כמו דרור וגם לא לקחת את הסימנים האלה כסמכות עליונה, ולפתוח את העניים קצת יותר.
  • לא כדאי לבנות על מים בנחלים אלא לצאת כל יום מהבקתה עם מים לכל היום. היו נחלים יבשים או כאלה שהאוקיינוס השתלט עליהם (כמו הנהר של היום הרביעי) ובגלל שבנינו עליהם נאלצנו ללכת את סוף היום בלי מים.
  • הימים קצרים יחסית ומגיעים כבר בשעות הצהריים לבקתות, אז גם נחמד לעשות מקלחת וגם שווה להביא קלפים או משהו נחמד להעסיק את עצמכם לפני שמתחילים בבישולי הארוחת ערב. ברגע שהחשיך כבר חרפנו במיטות.
  • לגבי איפה להשאיר את הרכב - המליצו לנו בהתחלה (הדלפק בכניסה לmouth) להשאיר אותו בתחילת המסלול מבחינת ביטחון. הבאסה זה שחיכינו שעתיים בסוף היום האחרון למונית שתבוא לאסוף אותנו. אז שתי תובנות - 1. יש חניון מסודר גם בסוף המסלול ושאלנו ואין בעיה להשאיר שם את הרכב מראש ולשלם על המונית פשוט בתחילת המסלול במקום בסופו. 2. כמעט כל מי שעושה את המסלול היה באותה בעיה כמונו, ואם היינו יוצרים איתם איכשהו קשר לפני היינו יכולים לקמבן רכב אחד בסוף ורכב אחד בהתחלה מראש.
  • אנחנו הגענו לטרק כבר אחרי שהיינו בקרוגר, ובדיעבד היה ממש משתלם לנו לעשות wild card (חבל שלא ידענו מראש שנעשה את הטרק). אז אם אתם יודעים מראש שתיהיו גם בקרוגר וגם בטרק, יכול להיות ששווה לכם לעשות את הכרטיס, זה עולה סביבות ה2500 לאדם (500 שקל), ורק הטרק הזה הוא מעל 1000 ראנד לאדם (200 שקל). תעשו את החישובים שלכם לפני ותקחו את זה בחשבון.