קזבגי לטושתי

ארבעה שינשינים לפני גיוס בטרק של חמישה ימים משאטילי לאומלו, ועוד טיול יום מג'וטה לרושקה

תאריך הטיולJuly 2023
עונה מומלצתיולי- אוגוסט

הגעה לקזבגי או ( stepesminda)

יום שישי 14/7
נחתנו בצהריים בטבילסי, לא רצינו לבזבז
יותר מידי זמן בטביליסי ואז לצאת בתחבצ לנסיעה של שלוש וחצי שעות לקזבגי, אז תיאמנו מראש עם נהג ועשינו איתו סיבוב בטביליסי לקנות מפות, גז, סים וקצת אוכל לפני הנסיעה. לקראת הערב הגענו לקזבגי, ישנו בגסט האוס "stone house" שהיה אחלה. גז ומפות קנינו בgeoland, היה קצת מיותר כי המפות לא הכי מעודכנות והשתמשנו רק באפליקציות, והגז יקר הרבה יותר ממה שבדיעבד מוכרים בעיירה קזבגי

יום טיול ראשון- ג'וטה לרושקה

juta- roshka
ציפה לנו יום מאוד קשה של המון עליה ומרחק, וגם ראינו שהולך להיות גשום מהצהריים, אז יצאנו מוקדם מאוד לכיוון  ג'וטה עם נהג של הגסטהאוס. מג'וטה מתחילים לעלות עלייה חדה בשביל לא מאוד מסומן, רק אחרי כמה קילומטרים מתחיל להיות שביל יותר ברור (כדאי להוריד מפות לטלפון לפני כדי למנוע בלבולים).
למזלנו היה שמשי רוב היום, מסלול מטורף שאנחנו מאוד ממליצים לעשות, גם כשהוא טיול יום שבא בנפרד מהטרק הרגיל.
אחרי עלייה של 1300 מטרים מjuta, מגיעים לפסגת הטיול, מעבר רכס הרי chakuri, או הchakuri pass שנמצא בגובה 3340. נוף משוגע לאורך כל הדרך.
את הירידה מהפאס סימנו בעזרת כמה רוג'ומים.
משם יש ירידה תלולה וארוכה של 700 מטרים בגובה לכיוון שלושת האגמים הצבעוניים. ממש יפה, באגמים לראשונה ראינו אנשים .
נכנסו למים באגמים קצת והמשכנו ירידה מתונה של 600 מטרים עד שהגענו לרושקה.
מסתבר שהגסט האוס שהזמנו היה בעיירה korsha הקרובה ולא ברושקה, אז מצאנו מישהו מהעיירה roshka שיקפיץ אותנו לשם בכסף. שימו לב כי בגוגל כתוב שהגסטהאוס הזה ברושקה.
סהכ - 20 קילומטר עם 1500 עלייה מצטברת ו1700 ירידה מצטברת

מקורשה לשאטילי ולמוטסו

יום טיול שני 16/7 משאטילי למוטסו
זה החלק הראשון של הטרק שנמשך 5 ימים שהולך מהעיירה shatili , לעיירה omalo.

מצאנו נהג מהעיירה קורשה שבה ישנו שייקח אותנו בכסף לשאטילי נסיעה של שעתיים בערך בשטח, לא רצינו להסתמך על טרמפים.
היה יום ממש גשום, אז שהינו קצת בשאטילי והסתובבנו שם במבצרים, יש שם מרכז מבקרים שאפשר לשאול שם הרבה שאלות על הטרק. ולקראת הצהריים התחלנו ללכת בגשם לכיוון הכפר מוטסו,
קצת אחרי שאטילי יש מן מבנים עם שלדים של בני אדם, וסיפור מעניין לאיך הגיעו לשם.
12 ק"מ די מישוריים על דרך עפר לצד נהר גועש בתוך יער. הגענו לmutso ספוגים מים. תכננו לישון באוהל ביום הזה, שזה לגמרי אפשרי אם המזג אוויר טוב.  אבל  למזלנו מצאנו שם גסטהאוס כי המזג אוויר היה רחוק מטוב , אפילו עם וויפי ומקלחת. גם במוטסו יש מבצרים עתיקים כמו בשאטילי, מומלץ לעלות לשם . סך הכל 12 קילומטר די מישוריים, ואם לא היה גשום שווה להתקדם עד לכפר הבא אחרי מוטסו, חונינצלה ( אין בו גסטהאוס). במוטסו יש מסעדה שאפשר לקנות בה אוכל, אבל היא די יקרה.

מהמקום בו עצרנו עד khvakhidi meadows

7 יום רביעי לטיול- מהמקום בו עצרנו בגובה 2900 לפני האטסונטה פאס, עד לkhvakhvidi meadows.

קמנו לבוקר שבחוץ הכל מושלג עדיין (יפה בטירוף) , אבל הגשם והשלג פסקו. אז החלטנו לצאת מאוחר כדי לתת לשלג להפשיר קצת, במיוחד בטיפוס האטוסנטה פאס שם עולים לגובה 3500 מטרים ויש הרבה מאוד שלג שהצטבר.
סביב 10 בבוקר יצאנו, טיפוס קשוח מאוד שמגובה 3100 עד 3500 נעשה בשלג , הגענו לפאס בערך תוך שעתיים וחצי. הנוף מטורף. התחלנו ירידה ארוכה  מהפאס ועברנו למחוז טושתי .על הפאס ראינו לראשונה אנשים שעושים את הטרק ולא מעט, פשוט רובם עשו אותו בכיוון ההפוך. ירדנו עד לגובה 2900 בערך עד שחוואים מקומיים עצרו אותנו והזמינו אותנו לקפה, היו נראים תמימים לכאורה אבל אחר כך בלי לשאול אותנו הם לקחו סוס והעבירו לנו את התיקים לצד השני של הנחל שהיינו צריכים לחצות בכל מקרה, וגבו מאיתנו 10 לארי לאדם על זה, שימו לב.
אחרי הליכה מאוד יפה של כמה קילומטרים וכמה חציות של נהר החבחהידי הגענו לחווה די גדולה של רועי בקר וצאן מקומיים שמרשים להקים אוהלים בחינם וגם מוכרים מוצרים בסיסיים (לחם גבינה בירות חטיפים).... מקום מאוד מומלץ ונוח לשינה - ( נקרא הmeadows בפני המטיילים) ושוכן על גדות נהר החבחהידי. יום מדהים ומושלג עם נוף מטורף, סך הכל בערך 15 קילומטר עם אזור ה800-900 מטרים עלייה ו1200 ירידה

ממוטסו עד לקמפינג בו עצרנו לפני האטסונטה פאס

17/7 מmutso עד לקמפינג בעלייה לכיוון הatsunta pass ( המקום בו עוברים את רכס אטסונטה)
התחלנו הליכה ממוטסו, אחרי 3 קמ בערך בעלייה מתונה וכמה חציות נהרות הגענו לכפר חונינצ'לה, ובערך קילומטר אחריו מתחילה עלייה קטלנית לעבר הר חידוטהני. עולים בערך מגובה1800 עד לאזור ה2500, שם יש קמפינג עם מן מקום שמוכר קפה ואוכל, יש שם גם סככה עם מקום שאפשר לבשל בו בתשלום. ליד הקמפינג יש ביתן צבאי של הביקורת גבולות, צריך להראות לכם דרכונים והם חותמים לכם על אישור מעבר למחוז טושתי ( ברגע שעוברים את האטוסונטה פאס עוברים ממחוז חבצורי למחוז טושתי.
אנחנו הגענו באזור 10 בבוקר לקמפ הזה, אז החלטנו להמשיך לטפס עוד לכיוון האטסונטה פאס כדי להקל על היום למחרת, עד שהחלטנו שמתמקמים עם אוהלים בגלל גשם שעמד לרדת . עצרנו בגובה 2900 במקום מסוים במרחק 5 קילומטרים מהפאס בערך.  סביב 4 אחהצ התחיל לרדת גשם אז הסתגרנו באוהלים. תוך שעה וקצת זה הפך לשלג ודי הרבה שלג אז פשוט נשארנו באוהלים וחיכינו למחר לראות מה לעשות עם זה. סך הכל יום מאוד יפה ורווי בעלייה.
בערך 12 קילומטר עם 1500 עלייה ומעט מאוד ירידה אם בכלל.

טיפים וכו'

מבחינת אוכל- קשה להסתמך על הכפרים, כדאי לסחוב דברים מהארץ/ לקנות בקזבגי דברים קלים כמו אורז קבנוסים טורטיות וכדומה.

לגבי מוניות- רק בולט

מזג אוויר משתנה בשניה ואין קליטה ברוב הטרק לכן חשוב טלפון לוויני ולהיות ערוכים להכל

להוריד מפות באפליקציות בטלפון, לא להסתמך על המפות שלהם

מkhvakhidi meadows עד girevi

19/7 יום חמישי לטיול מהmeadows עד girevi

יום קליל יחסית שהולך כולו על הצד הצפוני ( שמאלי) של נהר החבחהידי, רוב היום הולכים על מצוק של בערך 100 מטרים מעל הנהר, הנוף שנפתח כל פעם ממש יפה, הכל ירוק ויפה מסביב והרבה הרים ירוקים וחלק מושלגים. בערך 4 קילומטרים לפני גירבי מתחילים להופיע כל מיני מבצרים עתיקים. סך הכל בערך 15 ק"מ עם 350 עלייה ו850 ירידה

בגירבי ישנו בגסטהאוס בשם nakurdu אני חושב או משהו בסגנון. היה מעולה, אישה נחמדה שהכינה לנו ארוחת ערב מעולה וארוחת בוקר על חשבונה.

מgirevi ל omalo

20/7 יום שישי לטיול מgirevi עד omalo.

יום אחרון לטרק, שמשי ביותר, מתחיל קליל מאוד ב15 קילומטרים הראשונים. הולכים על דרך עפר על גדות נהר החבחהידי, הכל ירוק מסביב, עוברים דרך הכפרים checho, dartalo ועוד כל מיני חוות ומבצרים עתיקים. אפשר לעצור לאכול בכפרים, או סתם להסתכל כי הם מרשימים.  אחרי דרטלו מתחילה עליה ארוכה של 500 מטרים בגובה, אחרי זה ירידה ואז עוד עלייה חדה מאוד המובילה לאומלו העתיקה, שממנה יש ירידה לאומלו הכפר הרגיל. זה הכפר הכי גדול שראינו עד כה, מקום מגניב לסיום הטרק.
סך הכל 27 קילומטר שכולם על דרך עפר עם 1150 מטרים עליה ו1200 ירידה, לא פשוט כמו שחשבנו אחרי הכל אבל סך הכל יום כיף. באומלו ישנו בndiani hostel שהיה סבבה.

נסיעה לטביליסי מאומלו

21/7 נסיעה מאומלו לטביליסי.
הגסטהאוס באומלו (ndiani hostel) סידר לנו נהג שיוציא אותנו מאומלו ואחרי בערך 4 וחצי שעות בשטח ושעתיים וחצי בכביש הגענו לטביליסי. דרך מאוד יפה אך מסוכנת ושווה למצוא נהג מוסמך